3,5 میلیارد تومان هزینه سرود تیم ملی در جام جهانی!

به گزارش مهسان بلاگ، حسین قهار/ شهروند نوشت: باور می کنید مدیران فدراسیون فوتبال برای برنامه های فرهنگی سال آینده، 9 میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه تعیین کرده اند؟ آن هم در شرایطی که کل بودجه سالانه 97 میلیارد تومان در مجمع به تصویب رسید و 5 میلیارد هم کسری داشتند! قضیه وقتی جالب تر می شود که بدانید بودجه کمیته داوران که وظیفه ساماندهی، آموزش داوری، پرداخت حقوق و برگزاری نشست ها و همایش های مختلف و بررسی عملکرد داوران و... را بر عهده دارد،

3,5 میلیارد تومان هزینه سرود تیم ملی در جام جهانی!

تنها 3 میلیارد و 500 میلیون تومان است یا بودجه تصویبی برای فوتبال ساحلی کشور 6میلیاردو800 میلیون تومان بوده و بودجه فوتبال بانوان 4 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است.

کمیته جوانان که پرورش نسل های آینده فوتبال ایران را بر عهده دارد تنها 8 میلیارد و 900 میلیون تومان بودجه دارد و کمیته پزشکی 2میلیارد و 700 میلیون تومان! این اعداد و ارقام و تبعیض ها ما را مجاب کرد که یک بررسی ساده روی عملکرد کمیته پرخرج فرهنگی فدراسیون فوتبال داشته باشیم.

در این که مدیران فدراسیون در سال های اخیر و به ویژه از زمانی که مهدی تاج ریاست فوتبال ایران را بر عهده گرفته دغدغه های زیادی برای فرهنگ سازی داشته اند، هیچ شکی نیست. برخلاف بسکمک از ارگان ها و فدراسیون های دیگر از بودجه فرهنگی برای سایر بخش ها هزینه صورت نگرفته منتهی چند بحث مهم وجود دارد؛ ابتدا عدم شفاف سازی درباره ریزهزینه های اجرا شده در پروژه های فرهنگی و بعد ترتیب اولویت بندی های مدیران فدراسیون برای تخصیص بودجه بین کمیته های مختلف! در شرایط کنونی بعد از تیم های ملی، کمیته فرهنگی از سایر کمیته ها بودجه بیشتری دارد و شواهد و قراین هم نشان می دهد که اوضاع فرهنگی فوتبال ایران آن طور که باید تعریفی ندارد و ناهنجاری های زیاد نگرانی ها را به اوج رسانده است.

یکی از بزرگترین ایرادها این است که بسکمک از کارهای فرهنگی اجرا شده در فوتبال به هیچ عنوان دیده نمی شود! اگر صورت های اقتصادی و برنامه بودجه فدراسیون در سال 96-97 را مرور کنید ، به عنوان هایی از انجام برنامه های فرهنگی برخورد می کنید که شما را با علامت سوال های مختلفی روبه رو می کند!

150 میلیون ریال برای برگزاری نشست های توجیهی آموزشی با مسئولان هیأت فوتبال، 250 میلیون ریال برای برگزاری کارگاه های آموزشی، فرهنگی تیم های ملی قبل از اعزام، 250 میلیون ریال برای برگزاری کلاس های آموزشی عمومی و اختصاصی ویژه تیم های ملی، 100 میلیون ریال فوق برنامه های ویژه اعضای تیم های ملی در بازدید از اماکن فرهنگی، هنری، تفریحی و تاریخی! 100 میلیون ریال برای برگزاری مسابقات کتابخوانی ویژه اعضای تیم های ملی، 100 میلیون ریال برای تهیه و تدوین کتاب نامه قهرمانان و آداب معاشرت، 500 میلیون ریال برای تهیه و تنظیم و آماده سازی بسته ویژه تیم های اعزامی به مسابقات، 200 میلیون ریال برای سازماندهی تماشاچیان در مسابقات ملی، 200 میلیون ریال برای بدرقه و استقبال از تیم های ملی، 100 میلیون ریال برای برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی، 200 میلیون ریال برای دیدار با پیشکسوتان و بازدید از اماکن بهزیستی و نگهداری ایتام و بیماران خاص و 200 میلیون ریال برای کمک به ترویج فعالیت های همگانی و توسعه ورزش فوتبال در سطح عموم!

جدا از این مسأله که بیشتر این برنامه ها هیچ وقت اجرایی نشده یا اگر هم شده اطلاع رسانی درستی درباره اش نداشته اند، این خرده برنامه های فرهنگی هیچ وقت کمکی به کاهش ناهنجاری های فوتبال ایران نکرده است.

ضمن این که بسکمک از برنامه های فرهنگی که در طول سال شاهد اجرای آن هستیم در پیش بینی بودجه سال قبل جایگاهی نداشت؛ مثل اعزام لیدرها به جام جهانی روسیه و جام ملت های آسیا امارات ، اجرای برنامه های فرهنگی ویژه قبل از جام جهانی در تهران و شهرهای کشور میزبان، هزینه ساخت آهنگ و برگزاری مراسم های فرهنگی مربوط به بدرقه تیم ملی در جام جهانی و جام ملت های آسیا و چندین و چند کار فرهنگی دیگر مثل بافت فرش های دستبافت! البته که درباره این برنامه ها شفاف سازی اقتصادی هم صورت نگرفته است؛ کاری که باید انجام شود و در امور فرهنگی باشد.

زمان آبادی: بیشتر ازاین 9,5 میلیارد هزینه می کنیم

غلامحسین زمان آبادی، مسئول فرهنگی فدراسیون فوتبال در گفت وگو با روزنامه شهروند به ابهامات به وجود آمده درباره هزینه های سرسام آور فرهنگی و اختلاف فاحش آن با سایر کمیته ها توضیحات قابل تأملی ارایه داد که در زیر می خوانید:

خیلی ها انتقاد می کنند که چرا بودجه سرسام آور 9,5 میلیارد تومانی برای کمیته فرهنگی تصویب شده است؟

طبق قانون هر سیستمی باید 3 درصد بودجه اصلی سالانه خود را صرف کارهای فرهنگی کند؛ اما فوتبال به خاطر وسعت و اهمیتی که دارد این پتانسیل را دارد که قدرت مانور بیشتری در زمینه فرهنگی داشته باشد. به همین ترتیب هزینه کارهای فرهنگی هم زیاد است؛ البته برای بسکمک از آنها اسپانسر جذب می شود و فدراسیون ریالی از خودش هزینه نمی کند!

با چنین هزینه هایی می توان چند زمین خوب برای تیم های ملی ساخت یا دستمزد داوران را افزایش داد و بودجه کمیته های مهم فدراسیون از جمله داوری و جوانان را افزایش داد تا بیشتر و بهتر کار کنند.

مساله فرهنگی از نظر من و بسکمک دیگر مهمترین است؛ برای نزدیک کردن جامعه و جوان ها به فوتبال و داغ ماندن هیجانات فوتبالی باید به صورت شبانه روز کار کرد. اگر کار فرهنگی انجام نشود و مردم نباشند آیا داور و فوتبالی باقی می ماند؟ بسکمک از مسائلی هم که امروز با آن روبه رو هستیم به خاطر همین بی توجهی به مسائل فرهنگی است.

اما می توان این انتقاد را بیان نمود که کار فرهنگی با ولخرجی فرهنگی تفاوتی آشکار دارد. ما وقتی بودجه فدراسیون را بررسی کردیم به برنامه هایی چون کتابخوانی برای ملی پوشان، کارگاه های آموزشی قبل از اعزام های ملی، تدوین کتاب قهرمانان و آداب معاشرت و ... بر خوردیم که در طول سال هیچ اثری از آنها در فوتبال نمی بینیم.

به هر حال، کار فرهنگی وصل است به بی نهایت و برنامه های مختلفی در آن باید ایجاد کرد و تلاش برای فرهنگ کتابخوانی و داشتن یک کتاب جامع فرهنگی نیاز است. قبول دارم که شاید دیده نشود و باید برای دیده شدن تمام کارهای فرهنگی تلاش بیشتری کنیم. منتهی نیاز است. همان طور که برای جام جهانی هزینه می کنیم و سرود می سازیم چنین مسائلی هم نیاز است. همه اینها در کنار هم هر کدام در یک بازه زمانی تأثیر خود را در برنامه های فرهنگی می گذارد. البته برای سرود جام جهانی ما ریالی هزینه نکردیم.

پس هزینه ساخت آن را چه کسی داد؟

اسپانسر گرفتیم و یک میلیارد و 500 میلیون تومان آن را هاکوپیان داد و بخشی هم از طریق بنیاد رودکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... تأمین شد. به هرحال هزینه ساخت، تنظیم، حقوق ارکستر سمفونیک ملی و خواننده آن کار به همراه اعزام آنها به روسیه و اجرای زنده در سه شهر و هزینه های جانبی دیگر ساخت این سرود چیزی حدود 3,5 میلیارد تومان بودجه به خود اختصاص داد. کار فرهنگی واقعا کار سنگینی است.

3,5 میلیارد تومان برای ساخت یک سرود؟

این یک سرود ملی و ماندگار بود. فدراسیون ریالی از جیبش هزینه نکرد. برای جام ملت های آسیا هم به خواننده محترمی که آن را اجرا کرد مبلغ 150 میلیون تومان پرداخت کرد تا این کار ساخته و پخش شود. کار فرهنگی وصل است به بی نهایت و هزینه های مهم آن پایان ندارد. خدا را هم شاهد می گیرم که با وجود مسائل اقتصادی زیادی که فدراسیون دارد، هر وقت درخواست بودجه برای اجرای یک برنامه به آقای تاج دادیم آن را امضا کردند. درواقع باید بگویم هزینه هایی که در طول سال برای کارهای فرهنگی می شود خیلی بیشتر از همین رقمی است که در بودجه برآورد شده است. شما فکر می کنید همین فرش های دستبافت ویژه تورنمنت های مهم که بافته می شود و به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا و تیم های دیگر اهدا می کنیم، هزینه سنگینی ندارد؟

شما به عنوان مسئول کمیته فرهنگی از نتایج کاری که می کنید، راضی هستید؟

کار فرهنگی در سلول به سلول این فوتبال از طریق بخش های مختلف باید انجام شود. باشگاه ها و دستگاه های دیگر هم باید کار کنند. درباره نتیجه کار خودمان، اما من نباید نظر بدهم و مردم باید قضاوت کنند. با تمام کارهایی که اجرا شده ما هنوز کلی برنامه فرهنگی اجرانشده داریم که برخی مواقع فکر می کنم باید افراد دیگری بیایند و آن را اجرا کنند. در کل اما در سایر دستگاه ها و حوزه ها هم هزینه های زیادی برای کار فرهنگی می شود و برخی مواقع کار به نتیجه دلخواه می رسد و برخی مواقع خیر. برخی مسائل فرهنگی رایج در جامعه دیگر دست ما نیست و سعی کرده ایم با این تلاش ها از فوتبال کشور حمایت کنیم.

منبع: زندگی روز
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 100702

به "3,5 میلیارد تومان هزینه سرود تیم ملی در جام جهانی!" امتیاز دهید

1 کاربر به "3,5 میلیارد تومان هزینه سرود تیم ملی در جام جهانی!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3,5 میلیارد تومان هزینه سرود تیم ملی در جام جهانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید