8 نکته مهم برای مراقبت زمستانی از گیاهان آپارتمانی

به گزارش مهسان بلاگ، بیشتر گیاهان آپارتمانی بومی منطقه ها گرمسیر هستند به همین علت در فصل های سرد سال باید بیشتر مراقب آن ها باشید. اگر نمی دانید که از این گیاهان چطور نگهداری کنید، ادامه مطلب را بخوانید. با رعایت این نکته، گیاهان آپارتمانی شما زمستان را بدون دردسر می گذارند و دوباره در فصل بهار، فعالیت خود را آغاز می نمایند.

8 نکته مهم برای مراقبت زمستانی از گیاهان آپارتمانی

چرا در زمستان باید مراقب گیاهان آپارتمانی باشیم؟

در فضای داخل خانه، دمای هوا کنترل شده است و حتی در سردترین روزهای زمستان، هوای خانه گرم است. اما با این وجود، در زمستان گیاهان آپارتمانی ممکن است با چالش هایی روبرو شوند که زندگی آن ها را تهدید می نماید. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گیاهان آپارتمانی سالم و سرحالی داشتید ولی در زمستان آن ها را از دست داده اید.

گیاهانی که در فضای داخلی خانه نگهداری می کنید، چه گیاه آپارتمانی باشند چه گیاهی که برای گذراندن زمستان آن را به خانه آورده اید، در این فصل سرد سال ممکن است با عوامل استرس زای متعددی روبرو شوند. از جمله رایج ترین عوامل استرس که گیاهان داخل خانه را تهدید می نماید می توان به نوسان زیاد دمای هوا از صبح تا شب، خشک شدن هوا، روزهای کوتاه و کمبود نور آفتاب و… اشاره نمود.

به همین علت باید در زمستان، شیوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی را کمی تغییر دهید و به احتیاجهای تازه آن ها توجه کنید. شاید فکر کنید که بیشتر گیاهان در این فصل در حالت غیرفعال قرار دارند و احتیاجی به مراقبت خاصی نیست. اما با وجود کاهش رشد، هنوز هم در زمستان چالش های مختلف را متوجه می شوند و ممکن است اسیب ببینند.

نکاتی قبل از آغاز

گیاهان مختلف، در فصل زمستان، احتیاجهای متفاوتی دارند پس همواره قبل از هر کاری، در خصوص گیاه آپارتمانی خودتان تحقیق کنید تا متوجه احتیاجهای گیاه بشوید. نکاتی که در ادامه مطرح می کنیم، یک راهنمای کلی است که برای بیشتر گیاهان آپارتمانی می توانید بهره ببرید اما در نظر بگیرید که برخی گیاهان، احتیاجهای ویژه ای دارند که ممکن است در این مطلب به آن اشاره نکرده باشیم.

در حالت کلی برای اینکه به برترین شکل از گیاهان خود مراقبت کنید باید این نکته را بدانید:

فضای خانه را درست شبیه فضایی کنید که منطقه بومی گیاه در زمستان تجربه می نماید. مثلا اگر گیاه آپارتمانی شما بومی منطقه ها جنگلی استوایی است، در این منطقه ها تفاوت زیادی بین زمستان و تابستان وجود ندارد و این گیاهان معمولا دوران خواب زمستانی ندارند و تمام طول سال فعال هستند.

اما گیاهانی که بومی منطقه ها سردسیر هستند معمولا در زمستان دچار توقف رشد یا کاهش سرعت رشد می شوند. به همین علت ممکن است به برخی چیزها مثلا آب، کمتر احتیاج داشته باشند.

8 نکته برای مراقبت زمستانی از گیاهان

در سردترین فصل سال این نکات را در خصوص گیاهان آپارتمانی رعایت کنید.

1. تغییر روند آب دادن گیاه

بیشتر گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان به آب کمتری احتیاج دارند. در زمستان، هوا خشک تر است ولی گیاهان معمولا در دوران کندی رشد قرار می گیرند و برخی از آن ها به طور کامل به خواب زمستانی می روند. به همین علت به آب کمتری احتیاج دارند و اگر زیاد به آن ها آب بدهید، دچار مسائلی مثل پوسیدگی ریشه می شوند.

البته توجه کنید که گیاهان مختلف، احتیاجهای متفاوتی دارند. مثلا کاکتوس هایی که نسبت به خشکی تحمل بالایی دارند ممکن است در طول زمستان اصلا به آب دادن احتیاج نداشته باشند. گیاهان استوایی معمولا به آب بیشتری احتیاج دارند ولی نه به میزان تابستان.

در زمستان سطح خاک خیلی زودتر خشک می گردد اما این خشک شدن به این معنی نیست که گیاه شما به آب احتیاج دارد. برای تشخیص رطوبت خاک باید انگشت خود را داخل خاک فرو ببرید و اگر یکی دو اینچ از سطح خاک خشک شده بود، می توانید به گلدان آب بدهید.

هیچ وقت از آب سرد برای آب دادن به گیاهان استفاده نکنید. اجازه دهید که آب به دمای اتاق برسد تا سردی آن باعث ایجاد شوک در ریشه گیاه نگردد. در برخی از منطقه ها، آب شیر ممکن است در زمستان بسیار سرد باشد. از چند ساعت قبل، آب را داخل ظرفی بریزید و در دمای اتاق بگذارید. گرم شدن تدریجی آب به این روش، باعث می گردد که برخی گازهای موجود در آن مثلا کلرین، بخار و از آب خارج گردد.

2. تغییر میزان رطوبت محیط

کاهش رطوبت محیط یکی از بزرگترین چالش های گیاهان آپارتمانی در زمستان است. در خانه هایی که با بخاری و وسایل گرمایشی گرم می شوند، رطوبت هوا در زمستان بین 10 تا 20 درصد کاهش می یابد. رطوبت موردعلاقه گیاهان، 50 درصد است.

اگر در خانه از دستگاه های بخور استفاده می کنید، گیاه خود را به نزدیکی آن منتقل کنید تا از فضای مرطوب اطراف آن لذت ببرید. دستگاه بخور برترین راه چاره برای پیشگیری از خشکی هوای محیط است. در لینک زیر می توانید نمونه هایی از دستگاه های بخور را ببینید که نه تنها برای گیاهان بلکه برای سلامت پوست و دستگاه تنفسی خود شما هم مفید است.

روش دیگر، کنار هم قرار دادن گلدان ها است. گیاهان به طور طبیعی از برگ های خود بخاری فراوری می نمایند. اگر آن ها را در کنار هم قرار دهید از این بخار ایجاد شده در اطراف خود، بیشتر بهره می برند.

سرویس بهداشتی و آشپزخانه هم از جمله قسمت هایی از خانه است که معمولا رطوبت هوا در آن بیشتر است. اگر امکان پذیر است در زمستان گیاهان آپارتمانی خود را به این قست های خانه منتقل کنید.

یک روش قدیمی دیگر استفاده از سینی آب است. یک سینی آب در کنار گلدان های خود بگذارید. می توانید یک سینی بزرگ بردارید و ان را با سنگ بپوشانید و گلدان را داخل آن بگذارید تا خود گلدان با آب در تماس نباشد. بخار شدن آب داخل سینی، رطوبت مورد احتیاج گیاهان را فراهم می نماید.

غبارپاشی یکی دیگر از روش های خوب برای تامین رطوبت مورد احتیاج گیاه است. ولی این کار بیشتر برای باغبان لذت بخش است تا اینکه برای گیاه مفید باشد. رطوبتی که روی برگ های گیاه ایجاد می گردد خیلی زود بخار می گردد. اگر می خواهید گیاه شما واقعا از غبارپاشی سود ببرد، باید این کار را چند بار در روز انجام دهید. اگر گلدان های زیادی داشته باشید، این کار ممکن نیست ولی اگر یکی دو گلدان دارید و وقت کافی هم دارید، غبارپاشی گیاه را انجام دهید.

در تابستان، غبارپاشی زیاد می تواند باعث ایجاد مسائل قارچی در گیاه گردد ولی در زمستان معمولا این خطر وجود ندارد. با یک آبپاش معمولی می توانید غبارپاشی را انجام دهید.

3. توجه به دمای هوا

بیشتر گیاهان مثل انسان در دمایی بین 18 تا 23 درجه در روز راحت اند. برای اینکه این شرایط را برای گیاهان فراهم کنید، باید آن ها را از درزهایی که هوای سرد از آن به داخل می آید دور نگه دارید و از منابع گرما مثلا بخاری هم دور کنید. نوسان در دمای محیط اطراف گیاه، باعث از بین رفتن آن می گردد. مدت های طولانی قرار گرفتن در معرض سرما یا گرما هم می تواند آسیب جدی به گیاه وارد کند. سعی کنید دمای خانه را همواره در یک حد میانگین نگه دارید.

4. توجه به نور آفتاب

در زمستان خورشید ساعات کمتری می تابد و روزها کوتاه تر است. علاوه بر این، زاویه تابش آن هم کمتر است. به همین علت گلدان های شما ممکن است به میزان تابستان نور کافی دریافت ننمایند. در این فصل سعی کنید آن ها را به قسمت هایی از خانه منتقل کنید که ساعات بیشتری آفتاب می گیرد. مثلا پنجره های جنوبی و غربی بیشتر ساعات روز آفتاب دارند. البته توجه کنید که گلدان ها را زیاد به پنجره هایی که درز دارند نزدیک نکنید.

هر بار که به گلدان ها آب می دهید آن را 90 درجه بچرخانید تا تمام اطراف گلدان نور بگیرد و گیاه به طور یکنواخت رشد کند. وجود لایه های غبار روی برگ ها می تواند دریافت نور را با مشکل روبرو کنید. سعی کنید همواره با یک دستمال نرم مرطوب برگ ها را تمیز کنید تا گردوغبار مانع رسیدن نور آفتاب به برگ ها نگردد. برای این کار می توانید از گردگیر بهره ببرید. فقط دقت کنید که با ملایمت این کار را انجام دهید تا ساقه و برگ گیاه آسیب نبیند.

نکته:

در خانه ها و مکان هایی که نور خورشید در زمستان به کمترین حالت خود می رسد و شاید به کلی هیچ نوری در روز دریافت نگردد، باید از نورهای مکمل و مصنوعی بهره ببرید تا نور مورد احتیاج گیاه تامین گردد. در این صورت در زمستان گیاهان به نور مصنوعی بیشتری احتیاج دارند و باید ساعت های طولانی تری در معرض این نور مصنوعی باشند. مثلا اگر گیاه شما در طول روز به 6 ساعت نور مستقیم خورشید احتیاج دارد، باید برای دریافت همان میزان انرژی، روزانه بین 12 تا 14 ساعت در معرض نور مصنوعی مکمل قرار بگیرد.

نورهای مصنوعی مخصوص رشد گیاه شدت کمتری نسبت به نور مستقیم خورشید دارند به همین علت باید برای مدت بیشتری گیاهان را در معرض این نور قرار دهید.

5. رژیم غذایی برای گیاه

بیشتر گیاهان آپارتمانی در زمستان به کود احتیاج ندارند چون دوران رشد فعال ندارند. کود دادن به گیاهان در شرایطی که در خواب زمستانی هستند، چرخه طبیعی رشد آن ها را با اختلال روبرو می نماید. پس تا نزدیکی بهار برای گیاهان آپارتمانی از کود استفاده نکنید.

در اواخر فصل زمستان مثلا از اواسط اسفندماه، وقتی که کم کم نشانه های رشد در برگ های گیاه دیده می گردد، می توانید کود دادن به آن را از سر بگیرید تا برای فصل رشد آماده گردد.

برخی از گیاهان استوایی به خصوص گیاهان رونده، در فصل زمستان هم رشد فعال دارند. این گیاهان ممکن است به میزانی کوددهی احتیاج داشته باشند ولی معمولا باید میزان کوددهی به آن ها را نسبت به فصل بهار و تابستان کاهش دهید.

6. مراقبت از گیاه در برابر آفت ها

فصل زمستان زمان محبوبی برای حشره های کوچکی است که از شیره گیاهان تغذیه می نمایند. به همین علت در این فصل بیشتر باید مراقب گیاهان باشید و آن ها را از این نظر مرتب آنالیز کنید. حتی حشره هایی که محیط گرم را دوست دارند، در این فصل معمولا به گیاهان حمله می نمایند پس احتیاج به آفت کش دارید.

برای آنالیز کردن گیاه، چند روز یک بار پشت برگ های آن را آنالیز کنید. هر زمان که به آن آب می دهید فرصت خوبی برای آنالیز گیاه است. غیر از برگ، ساقه های گیاه را هم به دقت نگاه کنید. اگر نشانه ای از وجود حشره ها مشاهده کردید، با پدهای الکلی یا پنبه آغشته به الکل، آن را از روی گیاه بردارید.

اگر میزان توسعه آفت ها زیاد است باید از صابون ها یا روغن های آفت کش بهره ببرید و الکل جواب گو نیست. از لینک زیر می توانید انواع آفت کش را متناسب با آفت و شرایط گیاه تهیه کنید:

7. عدم نگرانی در خصوص ریزش برگ

وقتی گیاهانی را که در تابستان در فضای باز بوده اند به خانه بیاورید، احتمالا تعدادی از برگ های آن ها می ریزد و این طبیعی است. در واقع گیاهان در این شرایط در حال هماهنگ شدن با محیط داخلی هستند و کاملا طبیعی است که تعدادی از برگ های خود را از دست بدهند. این مشکل نباید باعث نگرانی شما گردد. در واقع ریزش برگ واکنشی است به کاهش میزان نور در زمستان.

8. تمیز نگه داشتن برگ ها

قبلا هم اشاره نمودیم که وجود گرد و غبار روی برگ ها می تواند مانع رسیدن نور به برگ ها گردد. در زمستان نور در حالت عادی کم است و اگر برگ ها هم آلوده باشند، میزان نور دریافتی گیاه به شدت کاهش پیدا می نماید. علاوه بر نور، همین گرد و غبار مانع رسیدن رطوبت به برگ ها هم می گردد.

جمع بندی

در زمستان گیاهان آپارتمانی احتیاجهای ویژه ای دارند. ممکن است لازم باشد که میزان آب دادن به آن ها را کاهش دهید یا نور بیشتری به آن ها برسانید. البته هر گیاه احتیاج متفاوتی دارد و احتیاج آن به منطقه بومی گیاه بستگی دارد. ولی مجموعه ای از نکاتی که بالاتر عنوان کردیم برای بیشتر گیاهان آپارتمانی جواب می دهد. توجه به این کار باعث می گردد که گیاهان آپارتمانی شما بدون مشکل، زمستان را بگذرانند و برای بهار و فصل رشد آماده باشند.

منبع: bhg

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 آبان 1401 بروزرسانی: 28 آبان 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109230

به "8 نکته مهم برای مراقبت زمستانی از گیاهان آپارتمانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "8 نکته مهم برای مراقبت زمستانی از گیاهان آپارتمانی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نکته مهم برای مراقبت زمستانی از گیاهان آپارتمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید