آشنایی با رفیق سلطانی فر: تاجر صنایع دستی و معرف ویلموتس

به گزارش مهسان بلاگ، ماجرای قرارداد بحث برانگیز مارک ویلموتس هر روز که می گذرد ابعاد تازه تری به خودش می گیرد و حالا شکسته شدن سکوت مهدی تاج در یک تریبون یک طرفه در تلویزیون، پای یک مرکز فرهنگی تجاری را به پرونده ویلموتس باز کرده است. رئیس فدراسیون فوتبال در این گفت وگوی تلویزیونی در پاسخ به این سؤال که ویلموتس را چه کسی به شما معرفی کرد، از نقش مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند در انتخاب ویلموتس پرده برداشت: وزیر ورزش نامه ای به ما داد که از طرف مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند بود. این مرکز ژولین لوپتگی، هروه رنار و مارک ویلموتس را به وزارت ورزش پیشنهاد داده بود و وزیر هم نامه را برای فدراسیون فرستاد و درخواست بررسی داد.

آشنایی با رفیق سلطانی فر: تاجر صنایع دستی و معرف ویلموتس

پس از مصاحبه جمعه شب مهدی تاج با برنامه بدون تعارف اخبار 20:30 تلویزیون و افشاگری اش در نقش وزارت ورزش در قرارداد ویلموتس، حالا همه نگاه ها به مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند جلب شده است، مرکزی که با وجود فعالیت تجاری فرهنگی اش، گویا مشاوره ورزشی هم می دهد و پس از جدایی کارلوس کی روش، مدیران این مرکز برای فوتبالی ها نیز نسخه پیچیده اند.

سلطانی فر و ارتباطش با مرکز ایران و هلند

اما مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند چه ساختاری دارد و چه اتفاقی افتاده است که این مرکز که هزاران کیلومتر دورتر از کشورمان واقع شده است، تصمیم گرفت که برای نیمکت تیم ملی فوتبال سرمربی انتخاب کند و به حوزه فعالیتی وارد شود که ارتباطی به آن مرکز نداشت. جست وجوی نام این مرکز در اینترنت، شما را به نتایج جالب و البته قابل تأملی می رساند که می توان دلیل ورود مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند به فرایند انتخاب جانشین کی روش را حدس زد.

نقطه اتصال مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند، مسعود سلطانی فر، وزیر فعلی ورزش است. سلطانی فر شهریور 95 در حالی که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون رئیس جمهور بود در سفری که به هلند داشت، روبان مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند را برید و این مرکز را افتتاح کرد تا این مرکز به نوعی یکی از دستاورد های ماه های پایانی حضور سلطانی فر در ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.

سلطانی فر در این مراسم، افتتاح این مرکز را یکی از از دستاورد های توافق هسته ای بیان کرد: دولت ایران پس از توافق هسته ای بر آن است تا با فعال کردن صاحبان تجارت و صنعت و همچنین فعالان عرصه های فرهنگی، روابط اقتصادی و تجاری و فرهنگی ایران و هلند را بهبود ببخشد و به دور از مناقشات و جنجال های سیاسی کشور هایی که منافع خود را در تحریم ایران می بینند، زمینه رشد و شکوفایی هرچه بیشتر روابط فرهنگی و اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا و به ویژه ایران و هلند را رقم بزند. گشایش مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند گام بزرگی در این راستا محسوب می شود و می تواند ابتکار عملی برای همکاری های آینده با کشور هلند و سایر کشور های عضو اتحادیه اروپا باشد.

ویلموتس پیشنهاد تاجر صنایع دستی

پاییز 95 سلطانی فر به عنوان وزیر ورزش از مجلس رأی اعتماد گرفت تا از خیابان آزادی به خیابان سئول شاقتصادی تهران نقل و مکان کند، اما به نظر می رسد او همچنان ارتباطش را با مجموعه تحت مدیریت سابقش حفظ کرده تا جایی که آن ها این اجازه را پیدا کردند که با ورود به حوزه ورزش در این باره به سلطانی فر مشاوره و البته پیشنهاد بدهند. در همین زمینه سه سال و نیم پس از افتتاح مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند، این مرکز سال گذشته و در روز هایی که با قطعی شدن جدایی کی روش تیم ملی فوتبال در انتظار معرفی سرمربی جدید بود، در نامه ای به وزارت ورزش سه گزینه را برای هدایت تیم ملی فوتبال معرفی کرد.

اما این سؤال پیش می آید که مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند (INTCC) در چه حوزه هایی فعالیت می کند، مرکزی که حالا پس از مصاحبه جمعه شب مهدی تاج، خیلی ها در ایران انتخاب این مربی را از چشم آن می بینند. مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند در یک ساختمان سه طبقه در شهر لایدردورپ هلند واقع شده است. این مرکز که از سوی بخش خصوصی تأسیس شده، اولین مرکز از این نوع در اروپاست و برنامه عرضه محصولات و تولیدات کشورمان شامل صنایع دستی، مبلمان، فرش، سفال و سایر محصولات تولیدی ایرانی در هلند و فراهم آوردن زمینه ارتباط تنگاتنگ میان تجار و فعالان عرصه فرهنگ را دنبال می کند.

مازیار تشکری تیمجانی، مدیر مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند، یکی از فعالان صادرات صنایع دستی ایران است. تشکری فارغ التحصیل رشته هنر های زیبا از کشور ترکیه است که به گفته خودش، چون در حوزه هنری موفقیت چندانی نداشته به تجارت روی آورده است و حدود 21 سال سابقه فروش صنایع دستی ایران را در خارج از کشور دارد و اولین فروشگاه را در سال 2000 در آمستردام هلند ثبت کرد. او در سال 2016 هم با حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زمان مدیریت سلطانی فر، مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند را با تمرکز روی صنایع دستی تأسیس کرد.

وزارت ورزش شفاف سازی کند

در کاتالوگ معرفی مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند بر اساس ماهیت و اهداف پیش بینی شده، عملکرد کلی مرکز در سه شاخه اصلی تقسیم شده است که عبارتند از مرکز تجاری ایران - هلند، مرکز فرهنگی ایران - هلند و نمایشگاه و فروشگاه دائمی صنایع دستی. در حالی فعالیت های این مرکز در حوزه های تجاری و فرهنگی تعریف شده که تنها وظیفه تعریف شده برای این مرکز در بخش ورزش، برگزاری تور های ورزشی است که در حوزه دپارتمان تخصصی خدمات توریسم مرکز تجاری ایران و هلند تعریف شده است.

فعالیت های این مرکز با توجه به سوابق مدیرعاملش در حالی روی فروش صنایع دستی متمرکز شده است که پیشنهاد این مرکز برای انتخاب سه گزینه برای تیم ملی فوتبال در سال گذشته غیرمتعارف و عجیب است و ارتباطی با حوزه های فعالیت این مرکز ندارد. پیگیری ها و ایمیل خبرنگار جوان برای ارتباط با این مرکز و چرایی ورود یک مرکز تجاری فرهنگی، آن هم در قلب اروپا به ماجرای انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال تا به امروز بی پاسخ مانده است.

با این حال به نظر می رسد وزارت ورزش و به خصوص مسعود سلطانی فر باید در این باره پاسخگو باشند که بر اساس چه متر و معیاری دوستان قدیمی او در دوران ریاستش در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجازه پیدا کردند در حوزه غیرتخصصی شان به وزیر ورزش مشاوره بدهند، مشاوره ای که وزیر هم آن را به فدراسیون فوتبال ارجاع داد و نتیجه آن قرارداد فاجعه بار ویلموتس شد که به حیف و میل بیت المال و افت تیم ملی فوتبال منجر شده است.

منبع: روزنامه جوان

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 51254

به "آشنایی با رفیق سلطانی فر: تاجر صنایع دستی و معرف ویلموتس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با رفیق سلطانی فر: تاجر صنایع دستی و معرف ویلموتس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید