اجرای آزمایشی طرح مدیریت سرعت در 600 کیلومتر از راه های کشور
به گزارش مهسان بلاگ، محمد اسلامی با بیان اینکه طرح مدیریت سرعت از امروز در 3 استان و 6 محور شریانی پر ترافیک به طول 600 کیلومتر به صورت آزمایشی شروع می گردد، گفت: این طرح 290 میلیارد تومان برای یک سال هزینه خواهد شد.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، امروز هفتم اردیبهشت و در جلسه 115 کمیسیون ایمنی راه ها، شروع رسمی طرح مدیریت سرعت که با مشارکت سازمان جهانی بهداشت انجام می گردد، وارد مرحله اجرایی شد.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک هفتم اردیبهشت، روز ایمنی حمل ونقل بیان نمود: اهمیت این روز از این بابت است که نشان می دهد به فکر جان انسان ها و سلامت جامعه هستیم.
وی اضافه نمود: در این روز ما تمهیدات ایمنی را که برای حمل ونقل در نظر گرفتیم با پایش عملکرد در کمیسیون ایمنی راه ها به لحاظ برنامه ای و کنترل عملکرد مرور می کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شروع فاز اجرایی طرح مدیریت سرعت گفت: امروز این توفیق را داشتیم که با مشارکت سازمان جهانی بهداشت به عنوان اولین کشور در منطقه شرق مدیترانه طرح مدیریت سرعت را در کشور به اجرا بگذاریم.
وی ادامه داد: طرح مدیریت سرعت با آنچه که تا امروز صورت گرفته تفاوت دارد، تا به امروز ما با توجه به شرایط طرح هندسی راه بر اساس یک سری محاسباتی که بر اساس مفروضات طراحی جاده انجام می شد، سرعت حداکثر و حداقل را برای جاده معین می کردیم، این کار روتین است و اکنون نیز انجام می گردد.
اسلامی اضافه نمود:، اما در طول زمان در حاشیه راه ها اتفاقاتی اتفاق افتاده و بارگزاری هایی صورت گرفته است، ظهور مناطق سکونت گاهی یا فعالیت های دیگر تردد های گوناگونی به جاده تحمیل نموده است، طرح مدیریت سرعت با هدف قرار دادن فرهنگ رانندگی، در قالب یک برنامه با چند فاز، سرعت را برای رانندگی تنظیم و مدیریت می نماید. بر اساس این برنامه هم وزارت راه و شهرسازی در جاده اقداماتی انجام می دهد و هم پلیس اقدامات کنترلی را مدنظر قرار می دهد تا عبور ایمن تضمین گردد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزییات طرح مدیریت سرعت گفت: این طرح امروز در سه استان و 6 محور شریانی پر ترافیک به طول 600 کیلومتر به صورت پایلوت شروع می گردد. بر این اساس به صورت گام به گام همه راه ها را به راه هوشمند تبدیل می کنیم.
وی اضافه نمود: همانطور که در کشور های پیشرو هم این اتفاق می افتد، در جهت هوشمند با استفاده از ابزار هایی نظیر پیامک و تابلو های دیجیتال راننده را هشیار می کنیم. این اتفاق اکنون در آزادراه هایی که تازه احداث نموده ایم، مانند آزادراه تهران-شمال اتفاق می افتد.
اسلامی ادامه داد: در این طرح جاده، وسیله نقلیه و راننده هوشمند است و همه اقدامات انجام می گردد تا راننده را با حواس جمع و به سلامت از این جهت عبور دهیم و این مراقبت های چند جانبه یاری کند که حوادث کاهش پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی درباره هزینه این طرح نیز گفت: امروز 600 کیلومتر راه به صورت پایلوت برای مشارکت در طرح مدیریت سرعت هدف گذاری شده اند و این طرح آزمایشی در طول یک سال انجام می گردد. حدودا 290 میلیارد تومان برای این یک سال هزینه خواهد شد.
وی اضافه نمود: این طرح یک کار توامان است و در این طرح هم زیرساخت ها و هم دوربین ها هدف قرار دارند.
* احداث سالانه 1000 کیلومتر بزرگراه در 8 سال گذشته
وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره ارتباط جاده های دو بانده با تصادفات، با اشاره به اینکه دو بانده بودن جاده نقص نیست، گفت: جاده بر اساس ظرفیت ترافیک طراحی می گردد، در 8 سال گذشته سالی 1000 کیلومتر به بزرگراه های کشور اضافه کردیم و این یک رکورد است. به میزانی که ترافیک افزایش می یابد، به ظرفیت راه هم اضافه نموده می گردد.
وی ادامه داد: جاده از لحاظ طرح هندسی ضوابطی دارد و راننده باید این مقررات را رعایت کند. بالای 85 درصد از حوادث رانندگی طبق گزارش پلیس متاثر از سرعت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی است. درصد قابل توجهی از تصادفات که شدت هم دارد، در آزادراه ها و بزرگراه ها اتفاق می افتند. آنجا جهت مناسب است و نمی توان وقوع حادثه را مرتبط با جهت دانست.
اسلامی اضافه نمود: برای ما این مهم است که بتوانیم فرهنگ رانندگی را ارتقا داده و ضوابط عبور و مرور را به گونه ای انعطاف دهیم که بتوانیم یک نظام عبور و مرور با حواس جمع را پایه گذاری کنیم. این یک کار مشترک بین پلیس، وزارت راه و سایر دستگاه های مرتبط است.
* رفع بیش از 200 نقطه حادثه خیز
وی درباره نقاط پرحادثه گفت: در 3000 منطقه جاده ای حادثه اتفاق افتاده است، اما آنجا که جاده به عنوان زیرساخت می توانست موجب حادثه گردد 251 نقطه است، این نقاط به عنوان مثال شامل دسترسی از جاده فرعی به اصلی بدون طرح هندسی و دور برگردان نزدیک پیچی که دید کافی نداشت، می شد و این 251 خطر آفرین بود.
وی ادامه داد: از این نقاط بیش از 200 نقطه رفع شده و بقیه هم آشکارسازی شده و با اقداماتی نظیر حضور پلیس و تابلو ها و علائم آن نقطه را آشکار نموده ایم.
اسلامی با اشاره به تاثیر فرهنگ در حوادث رانندگی گفت: متاسفانه عده ای که کم هم نیستند، با تلفن همراه کار می نمایند و رانندگی می نمایند. این حادثه آفرین است. امیدوار هستیم با سیستم مراقبت و مجازات های قانونی که وجود دارد، بتوان بازدارندگی ایجاد نموده و اطمینان حاصل کرد که مردم مقررات را رعایت می نمایند.
وی ادامه داد: سرعت حداکثر روز و شب در جاده دو طرفه تعیین است، وقتی در این جاده کسی با سرعت 160 کیلومتر در ساعت رانندگی کند، طبیعی است که حادثه می سازد، در طرح هندسی راه، هم قوس قائم و هم قوس افقی سرعت مجاز دارد، وقتی کسی از آن سرعت 2 برابر تجاوز کند، طبیعی است که دچار حادثه می گردد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اینگونه نیست که در سوانح رانندگی فقط جاده مقصد باشد، از میان نقاط حادثه خیز آن دسته که رفع آن ها فوریت داشته را رفع کردیم. ضمن اینکه پلیس با حضور و استفاده از دوربین سعی می نماید آرام سازی ترافیک را انجام دهند.
منبع: خبرگزاری دانشجومجله دیتاپد: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.
تفطن: تفطن: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری
مجله آراد: مجله آراد: گفتگوی آزاد و اخبار روز