از چه راه هایی برای شکوفایی استعداد بچه ها یاری بگیریم؟

به گزارش مهسان بلاگ، آواز خواندن برای بچه ها، احساساتی شدن، داستان پردازی، اجازه لمس اجسام، تقسیم وظایف و... راه های ساده ای در جهت شکوفایی استعداد بچه ها است.

از چه راه هایی برای شکوفایی استعداد بچه ها یاری بگیریم؟

نوزاداندر طول 12 ماه اول زندگیشان، تقریباً بدون هیچ وقفه ای اطلاعات را جذب می نمایند، بهکاوش می پردازند و آزمایش می نمایند و در این فرآیند، رابط های عصبی مورد احتیاج یک عمرآموزش و یادگیری خود را می سازند. برای برانگیختن ذهن خود در طول این فرایند به چهگردش های علمی و اسباب بازی هایی احتیاج دارد؟ خوشبختانه دقیقاً هیچ چیزی! بیشترین روزهایخسته نماینده او دیگر به طور طبیعی با فرصت هایتقویت نماینده ذهن او پر شده اند .لازم نیست کار زیادی کنید تا کودک باهوش و تیزی تربیت نمائید؛ برایتقویت مغز و شکوفایی استعداد بچه ها، فعالیت های زیر را روزانه امتحان کنید .

سوزانهیم، نویسنده کتاب تقویت قدرت مغز نوزاد شما، می گوید: احتیاجی به ویدئوها، فلش کارت های خاص یا کلاس های گران قیمت ندارید. در صورت تحریک ذهن او، تقریباً هر کاری که باکودکتان انجام می دهید می تواند زمان آموزش او محسوب گردد .

ذهنخواب آلودۀ او را بیدار کنید !

ممکناست مدت زیادی از آخرین باری که نوزاد شما، شما را دیده است نگذشته باشد، اما باز همهمین که دوباره در مقابل او ظاهر می شوید، هیجان زده می گردد. دکتر جیل استم نویسنده کتاب باهوش از روز اول می گوید: نوزادان احتیاج دارند کهپیوسته و به طور قابل پیش بینی همان چهره را ببینند؛ این مسأله به سیم کشی کردن سیستمتوجه شان یاری می نماید .

برلبان او لبخند زیبایی بنشانید

مغزنوزادتان مجهز به نورون های بازتاب نماینده است؛ سلول های ویژه ای که به او در مشاهدهکردن و سپس تقلید از آنچه که انجام می دهید یاری می نماید. یکی از اولین پیروزی های اولبخند زدن به شما در پاسخ به لبخندتان است .

آوازبخوانید

اودر 3 ماهگی دوست دارد به لبها، زبان و دندانهایتان توجه کند. وقتی شعر پاشو پاشو کوچولورا برایش میخوانید، به او نشان میدهید که کلمات چگونه تشکیل میشوند. یک روز خودش میتواند آن را بخواند .

بازیحدسبزن چی دارم را انجام دهید

یکحیوان پارچهای را داخل پتو بپیچید و اورا تشویق به کشف کردن آن کنید: این چیه؟ نرمه در حالی که نگاه او به پتو است شیئپنهان شده را بیرون بیاورید: دالی! زرافه است! این بازی نه تنها به او میآموزد که حواس خاصی را کنار هم قرار دهدبلکه توجه مشترک (یعنی نگاه کردن به همان چیزی که شما به آن نگاه میکنید) مرحلۀ شناختی بسیار مهم و برجستهای است .

بیاییدبازی کنیم

ازنظر کوچولویتان هر شئی میتواند آزمایشی علمی باشد. درمطالعه ای جدید در دانشگاه تولان، بچه ها 6 و 10 ماهه با مکعب های سخت یا نرم روی سطوحمختلف بازی کردند. بچه ها بزرگتر خیلی زود متوجه شدند که مکعب های سخت در طول یک سینیپلاستیکی صیقلی سریع تر حرکت می نمایند و تمام نوزادان دریافتند که بلند ترین صدا هااز کوبیدن مکعب سخت به روی سطح سخت فراوری می گردد (که این کار را چندین بار تکرار کردند).اشیائی را که برای کودک تان خطری ندارند، در جعبه اسباب بازی اش بیاندازید .

تحویلبدهید

هرچیزیاز جوراب گرفته تا کلید ماشین، او را با بافت ها، ابعاد و وزن های مختلف آشنا می نماید.کاوش اقلام مختلف درک نوزادتان از چگونگی تفاوت اشیاء را افزایش می دهد .

بهاو یاری کنید باعث رویداد چیزی گردد

همینکه نوزادتان می بیند، فشار دادن دکمۀ عروسک اسباب بازیش باعث خنده او می گردد، متوجهمی گردد که سایر دکمه ها نیز می توانند نتیجه جالبی داشته باشند. فرایندی که روانشناسانآن را فرآیند انتقال می نامند. پس موبایل قدیمی تان را به او بدهید و فشار دادن دکمه هارا تماشا کنید .

یکایستگاه طبل زنی خلق کنید

ممکناست برای شما شنیدن صدای به هم خوردن یک قاشق به ظرف ناخوشایند و اعصاب خرد کنباشد، ولی به کودک خود این امکان را بدهید تا با این بازی به چیزهای جدیدی دسترسیپیدا کند.ظرفخالی غذای نشاسته ای، یک کاسه فلزی، و قاشق های چوبی، صدای تلق تلق خوشایندی را برایشفراوری می نمایند؛ یک لذت فوری که او را به ادامه نواختن آن تشویق می نماید .

کارهایخانه را باهم تقسیم کنید

شایدتمایل داشته باشید وقتی که نوزادتان چرت زده است کارهای خانه از قبیل شستن لباس هارا انجام بدهید اما او دوست دارد شما را در حین کار کردن تماشا کند. امیلی باشنل، روانشناسرشد دانشگاه تافتس می گوید: بعضی این را تئوری یادگیری آنی تنبل ها می نامند، یعنینوزادان تنها به وسیله مشاهده کردن چیزهای زیادی می آموزند.

بیشتراز معمول واکنش نشان دهید

اگردوست دارید که کوچولویتان با حوله، دالی موشه بازی کند، شاد باشید و بخندید تا تمایلبه ادامه دادن آن داشته باشد. نوزادان با مشاهده نتیجه، بیشتر تمایل به تکرار آن دارند .

مربیاو باشید

باشنلمی گوید: در صورتی که خود نوزاد فرصت انجام کاری را داشته باشد دانش او تقویت می گردد. بنابراین وقتی چیزی را که روی زمین ریخته شده پاک می کنید، سعی کنید دست نوزادتانرا روی دست خودتان قرار دهید تا بتواند این لحظه را حس کند. سپس می توانید یک دستمالتمیز به او بدهید، بگذارید اشتیاق خود را نشان دهد .

سختنگیرید

ازاین که وقتی روزنامه و مجله میخوانید یا فقط استراحت میکنید نوزادتان نزدیکتان بی کار بماند، عذاب وجدان نداشته باشید. استم می گوید: بسیاری از افراد تصور مینمایند که باید تمام روز به تحریک مغز نوزادشانبپردازند. اما مغز نوزادتان برای این که تمام این اطلاعات جدید را پردازش کند احتیاجبه فرصت دارد.بانشان دادن علائمی حاکی از این که دیگر کافی است - برای مثال نق زدن و روبرگرداندن ازشما- درواقع قصد دارد بگوید: مغزم پر شده فعلاً او را به حال خودش بگذارید .

هیچکاری انجام ندهید

درطول زمان خاموشی (استراحت) مغز اسباب بازیهاو آوازها را کنار بگذارید و اجازه بدهید تا کودکتان جهان را با سرعت خودش جذب کند .

بهدامان طبیعت بروید

دریک روز آفتابی به حیاط خلوتتان بروید. در آن جا نوزادتان چیزهای زیادی برای تماشا کردندارد و صداها، برای مثال صدای پرندگان و صدای پایکوبی برگها در وزش باد به او آرامش میدهد .

یککتاب مقوایی بردارید

نوزادتانبیشتر به جویدن برگهها علاقه دارد تا خواندن داستانموش و گربه. اما فقط شنیدن ملودی زبان دایره لغات او را افزایش داده و به او یاری میکند تا کلمات را به معنایشان ارتباط دهد .

میانکلمات روابطی ایجاد کنید

مطالعه ای جدید نشان داد که نوزادان در 18 ماهگی کلمات کتابی را که برایشان میخوانید، روی هم انباشته مینمایند. می توانید با بردن کتاب جوجه اردکهایم را ندیدی؟ به کنار حوضچۀ اردک ها و یا گفتن شب بخیر به ماه بعد از تعریف داستانش،آن چه را که از کتابها می آموزد تقویت کنید .

عاطفیشوید

وقتی وانمود می کنید که به همراه کودک درونکتاب گریه می کنید، نه تنها کتاب خوانی را برایش جالب تر می کنید، بلکه به کودکتانیاری می کنید تا بفهمد که کلمات و احساسات در کجا با هم تلاقی دارند. (آماده باشید:شاید او هم برای همدردی آغاز به گریه کردن کند) .

داستانها را شخصی کنید

عکس های نوزادتان را در آلبوم قرار داده و یک داستان از خودتان ببیافرینید تا این عکس هارا همراهی کند، برای مثال: یکی بود، یکی نبود، یک دختر کوچولویی بود که از هویجبدش می آمد، چهره های آشنا او را جذب خواهند کرد .

تاثیرآموزش را بیشتر کنید

دیلوچ در مطالعه ای به این نتیجه رسید که تماشای یک فیلم آموزشی، 5 بار در هفته،و درطول یک ماه، دامنۀ لغات بچه ها 12 ماهه را افزایش نداد. پس چه چیزی در این امرمؤثر است؟ آموزش فعالانه لغات جدید از سوی والدین! بنابراین آنچه را که در تلویزیونمی بیند منعکس کنید .

برنامۀزنده را اجرا کنید

پاسخدادن با صدای بلند به سؤالات برنامه کودک شاید احمقانه به نظر برسد؛ اما کارهای غریبو خنده دار شما برای نوزادتان بسیار جالب تر از صفحه تلویزیون است .

درحمام شالاپ شلوپ کنید

مطالعهای جدید از دانشگاه نورث وسترن نشان می دهد که حتی بچه ها 5 ماهه تفاوت میان مایعاتو جامدات را می دانند. برای کشف خواص علمی قابلیت شالاپ شلوپ و ریزش آب چه جایی بهتراز حمام؟

واناو را پر از اسباب بازی معلق کنید

واننوزاد بزرگتر را پر از فنجان مدرج و ظرف ماست کنید تا ببیند وقتی که فنجانش روی آبمعلق می ماند چه اتفاقی می افتد .

رنگارنگکنید

یکبطری پلاستیکی آب را پر کنید، سپس چند قطره رنگ غذا به آن اضافه کنید. در آن را ببندیدو اجازه بدهید تا آن را تکان داده و بلرزاند و حرکت موج دار آب را به طور معین ببیند. درتحقیق دانشگاه اوسلو نوروژ در سال 2008، نوزادان 12 ماهه با دیدن فردی که یک قاشق موزرا پشت دست فرد دیگری ریخت، تعجب کردند. نوزادان آماده الگوبرداری هستند به همین دلیلخیلی زود متوجه تفاوت ها می شوند .

کارهایخنده دار و احمقانه انجام دهید

وانمودکنید که دارید سس سیب را به سمت گوش نوزادتان می برید یا خودتان دارید شیشه شیرش رامی مکید و منتظر خنده او باشید. هرچه کودک تان بزگتر می گردد خنده هایش نیز بزرگتر می شوند:نوزادان 6 ماهه متوجه می شوند اما تا 12 ماهگیمتوجه خنده دار بودن یک کار عجیب نمی شوند .

گلچینکنید

گلچینکردن نخود فرنگی های بخار پز شده یا قطعات چی پف از داخل فنجان مهارت های حرکتی ظریفنوزادتان را تقویت می نماید. وقتی آن را کنار جایگاه بلندش به زمین می اندازد، به خودتانیادآوری کنید که فقط می خواهد رابطه علت و معلولی را کشف کند .

بگوییدشب بخیر !

او را در رختخواب قرار داده و شب بخیر بگویید.صبح با نیروی تازه و سرحال از خواب بیدار می گردد و آماده یادگیری مجدد است . در واقع مغز نوزادتان در حین خواب کارهای سنگین را انجام می دهد، یعنیتمام اطلاعاتش را در مکان های منطقی ذخیره می نماید. دلیل عمدۀ چرت زدن نوزادان به همینمسأله مربوط می گردد. زیرا چیزهای بسیار زیادی وجود دارند که باید پردازش شوند !

بخوانیدو تکرار کنید

ازهمان اوایل سعی کنید یک داستان را پی در پی برایش تکرار کنید. شاید از این تکرار خستهشوید اما احتمالاً برای نوزادتان آرامش بخش خواهد بود. این تکرار به نورون های مغزیاری می نماید تا رابط های مهمی را بسازند. به زودی نوزادتان خواستار داستان های جدید خواهدشد .

مترجم: نغمه خالقی

anti6.ir: آخرین خبر | اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

aradbld.ir: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: setare.com
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 41565

به "از چه راه هایی برای شکوفایی استعداد بچه ها یاری بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از چه راه هایی برای شکوفایی استعداد بچه ها یاری بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید