ایران و ایتالیا علاوه بر رنگ پرچم در فرهنگ هم شبیه به هم هستند، ابراز تعجب ایتالیایی ها از شوروشوق حاضر در نمایشگاه کتاب

به گزارش مهسان بلاگ، سیدعباس صالحی رئیس سی امین نمایشگاه کتاب تهران در افتتاحیه غرفه ایتالیا مهمان ویژه این دوره گفت: ایران و ایتالیا نه تنها در رنگ پرچم بلکه در سابقه فلسفی، ادبی و هنری و حتی در سابقه دینی با یکدیگر اشتراکات بسیار دارند.

ایران و ایتالیا علاوه بر رنگ پرچم در فرهنگ هم شبیه به هم هستند، ابراز تعجب ایتالیایی ها از شوروشوق حاضر در نمایشگاه کتاب

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ونیز همراه شوید و از شهرهای زیبای رم، فلورانس و ونیز شهر روی آب دیدن کنید و بنای کولوسئوم را ببینید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، غرفه ایتالیا مهمان ویژه سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران دقایقی پیش با حضور سید عباس صالحی ریاست نمایشگاه و امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام و چزاری معاون گردشگری وزیر فرهنگ ایتالیا افتتاح شد.

ایتالیا برای این دوره نمایشگاه کتاب تهران برنامه های بسیاری تدارک دیده است که از آن جمله می توان به برگزاری نشست های تخصصی با حضور نویسندگانی از ایران و ایتالیا اشاره نمود.

معاون گردشگری وزیر ایتالیا در این افتتاحیه درباره طراحی غرفه ایتالیا گفت: این طراحی یادآور کوچه ها و معماری سنتی ایتالیاست.

چزاری در ادمه این افتتاحیه در سخنانی گفت: همان طور که نخست وزیر ایتالیا در ملاقات با مقامات ایرانی مطرح نموده است رابطه بین دو کشور ایران و ایتالیا در وهله اول یک رابطه فرهنگی است.

وی ادامه داد: امروز در راستای این روابط فرهنگی افتخار حضور در نمایشگاه کتاب تهران را داریم و خوشحالیم که ایتالیا به عنوان اولین کشور غربی در نمایشگاه حضور می یابد.در سال گذشته مهمان این رویداد بودیم تا مقدمات حضور به عنوان مهمان ویژه را فراهم کنیم. اهمیت این رویداد بزرگترین اتفاق فرهنگی در خاورمیانه است و برکسی پوشیده نیست.

هرساله این جنش بزرگ ادبی فرهنگ ایران را با جهان معرفی می نماید و تعداد بالای بازدیدکنندگان و ناشران حاضر در آن آن را به رویکردی خاص مبدل نموده است.

چزاری توضیح داد: ایتالیا در حاشیه نمایشگاه رویدادهای مختلفی را نیز تدارک دیده است که توضیح آنها در برنامه های ایتالیا آورده می گردد از آن جمله می توان به افتتاح نمایشگاه کتاب های راه ابریشم از رم تا تهران که عصر امروز در کتابخانه ملی تهران انجام می گردد، برگزار می گردد.

وی گفت: کشور ایتالیا کوشش می نماید تا همکاری نزدیکی بین صنایع فرهنگی و نشر دو کشور فراهم آورد برپایه همین موضوع تبادل فرهنگی دو کشور اشتراکات بسیاری را ایجاد می نماید که موجب شناخت دوطرف از جامعه مدنی ایران و ایتالیا می گردد.

معاون گردشگری وزیر فرهنگ ایتالیا با بیان این مطلب که کتابخوانی افق های جدیدی را پیش چشم آدمی باز می نماید، گفت: اطمینان دارم از این به بعد بسیار شاهد چنین مراسم هایی چه در ایران و چه در ایتالیا خواهیم بود. برنامه های ما در راستای همراه سازی جهت تعاملی است که بیش از دو هزار پیش شروع شده است. من امروز مفتخرم که بگویم هیجان و شوروشوق جوانان بازدیدکننده از نمایشگاه کتاب تهران بسیار برایم جالب است این همه انرژی و شوروشوق در نوع خود بی نظیر است.

سیدعباس صالحی رئیس سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران نیز در سخنانی گفت ایتالیا و ایران تنها در رنگ پرچم شبیه بهم نیستند بلکه فرهنگهای این دو کشور نیز بسیار به هم نزدیک است. سابقه فلسفی، سابقه ادبی و هنری و سابقه دینی ایران و ایتالیا بسیار باهم اشتراک دارند. سال گذشته که بحث میهمان ویژه شدن ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد متوجه شدیم علاقه مشترک شخصی بین بنده و آقای چزاری در حوزه فلسفه وجود دارد. کشور ایتالیا برنامههای خوبی را پیش از نمایشگاه و حتی پس از آن تدارک دیده است و گفتگوهای ما قطعا نقطه عطفی را در روابط فرهنگی دو کشور ایجاد می نماید.

وی تأکید کرد: نمایشگاه چهلم کتاب تهران روابط فرهنگی بین ایران و ایتالیا قطعا به نقطه بسیار بسیار متفاوتی از زمان کنونی خواهد رسید. دوستان ایتالیایی در یک سال اخیر با قوت و همت برای مهمانی در نمایشگاه کتاب تهران کوشش نموده اند و من ازآنها تشکر می کنم.

طراحی غرفه ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران را لیلا عراقیان طراح پل طبیعت تهران برعهده داشت که در انتهای این مراسم از او نیز تقدیر شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 28 شهریور 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 31330

به "ایران و ایتالیا علاوه بر رنگ پرچم در فرهنگ هم شبیه به هم هستند، ابراز تعجب ایتالیایی ها از شوروشوق حاضر در نمایشگاه کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و ایتالیا علاوه بر رنگ پرچم در فرهنگ هم شبیه به هم هستند، ابراز تعجب ایتالیایی ها از شوروشوق حاضر در نمایشگاه کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید