بهترین بیمه زلزله، نحوه محاسبه و شرایط بیمه زلزله منازل

به گزارش مهسان بلاگ، ایران یکی از کشورهای زلزله خیز دنیا می باشد و با توجه به افزایش زلزله های بزرگی که در چند سال اخیر در ایران اتفاق افتاده است می توان به اهمیت خرید پوشش زلزله در بیمه آتش سوزی پی برد.

بهترین بیمه زلزله، نحوه محاسبه و شرایط بیمه زلزله منازل

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام بیمه ازکی، رودبار، طبس، بم و کرمانشاه نمونه هایی از زلزله های بزرگی هستند که خسارت های بسیار زیادی در پی داشته اند و باعث نگرانی افرادی شده و آن ها را، ترغیب به خرید بیمه زلزله نموده است، به همین دلیل، این روزها متقاضیان خرید پوشش زلزله بیش از قبل می باشند.

بیمه زلزله چیست؟

بیمه آتش سوزی علاوه بر تحت پوشش قرار دادن خسارت های ناشی از آتش، انفجار و صاعقه به عنوان پوشش های اصلی و اجباری، دارای پوشش های فرعی از جمله سیل و طغیان آب، طوفان و تندباد، ضایعات آب، برف و باران، سرقت با شکست حرز و… می باشد که هر کدام به صورت جداگانه و طبق درخواست بیمه گذار به بیمه نامه اضافه می شوند. یکی از پوشش های فرعی بیمه آتش سوزی، پوشش زلزله است که بیمه گذاران می توانند با پرداخت مبلغ بیشتری به عنوان حق بیمه به صورت اختیاری این پوشش را خریداری نمایند.

با خرید پوشش زلزله در بیمه آتش سوزی می توان از تأمین تمام خسارت های اقتصادی اتفاق افتاده بعد از زلزله اطمینان کامل داشت.

توجه به این نکته لازم است که پوشش زلزله فقط خسارت های اقتصادی ناشی از زلزله را جبران می نماید و تعهدی در برابر خسارت های جانی ندارد.

شرایط بیمه زلزله

بر اساس شرایط عمومی پوشش زلزله (در آئین نامه 21 بیمه مرکزی) خسارت های قابل جبران در این پوشش به توضیح زیر می باشد:

خسارتی که مستقیماً در اثر زمین لرزه به مورد بیمه وارد شده است. بدیهی است خطر سرقت که ممکن است در اثر زمین لرزه رخ دهد، تحت پوشش قرار نمی گیرد.

خسارتی که در اثر فعالیت آتشفشان واقع می گردد.

خسارات ناشی از رانش و حرکت زمین مشمول این شرایط نمی باشد مگر اینکه خطر مذکور دارای پوشش بیمه ای باشد.

محاسبه بیمه زلزله

به طور کلی مقدار ریسکی که در هر بیمه نامه پوشش داده می گردد، میزان حق بیمه آن را معین می نماید.

نوع سازه (فلزی، بتنی، آجری و گلی)، متراژ ساختمان، عمر ساختمان، ارزش اثاثیه و هزینه ساخت در هر متر مربع عواملی هستند که بر معین میزان ریسک مورد بیمه و به دنبال آن تعیین شدن میزان حق بیمه متناسب با آن ریسک، مؤثر خواهند بود.

علاوه بر موارد بالا، منطقه جغرافیایی که ملک موردنظر در آن واقع شده است نیز، در معین میزان حق بیمه مؤثر است.

کشور ایران از نظر احتمال وقوع زلزله به پنج گروه تقسیم شده است:

منطقه 1 (حداقل خطر): اصفهان، اراک، همدان، سنندج و …

منطقه 2: یزد، شهرکرد، ابهر، سوسنگرد و …

منطقه 3: اهواز، مشهد، بوشهر، فریمان و …

منطقه 4: شیراز، زاهدان، زنجان، ایلام، تبریز، گرگان، رشت، خرم آباد، ساری، کیش، …

منطقه 5: (حداکثر خطر): تهران، کرج، قم، قزوین، کرمان و …

به این نکته باید توجه داشت که مقدار حق بیمه در مناطق پر خطر بیشتر از مناطق کم خطر خواهد بود.

برای مثال میزان حق بیمه یک واحد آپارتمان 250 متری در تهران (حداکثر خطر)، با نوع سازه بتنی، ارزش اثاثیه 100 میلیون تومانی و با 1.5 میلیون تومان هزینه ساخت در هر متر مربع، سالانه 210 هزار تومان در شرکت بیمه ایران می باشد.

مقدار حق بیمه همین آپارتمان و با همین تعیینات با این تفاوت که در شهر اصفهان (حداقل خطر) واقع شده باشد، سالانه 155 هزار و 300 تومان در شرکت بیمه ایران می باشد.

بیمه زلزله منازل

همانطور که گفته شد بیمه زلزله یکی از پوشش های فرعی بیمه آتش سوزی است.

بر اساس نوع بیمه نامه آتش سوزی، واحدهای مسکونی، مراکز صنعتی و مراکز غیر صنعتی می توانند تحت پوشش اصلی و فرعی بیمه آتش سوزی با پوشش زلزله قرار بگیرند. در پوشش های اصلی بیمه نامه آتش سوزی، منازل مسکونی، بنا و اثاثیه را به طور همزمان و یا جداگانه می توان بیمه کرد، در پوشش زلزله نیز امکان بیمه کردن بنا و اثاثیه به صورت همزمان و یا جداگانه وجود دارد، به این صورت که بیمه گذار می تواند فقط اثاثیه، بنا و یا هر دو را بیمه کند.

ارزش اثاثیه ملک مورد بیمه به عنوان یکی از معیارهای مؤثر در قیمت بیمه می باشد، باید دقت داشت که ارزش اثاثیه و لوازم منزل بدون در نظر دریافت ارزش طلا، جواهرات و پول نقد باید محاسبه گردد.

بیمه زلزله آسیا

بیمه آسیا در کنار سایر شرکت های بیمه طرح های متنوعی برای بیمه آتش سوزی خود ارائه می دهد.

یکی از این طرح های ارائه شده در بیمه آتش سوزی آسیا، طرح زلزله آسیا می باشد. شرایط این بیمه نامه به توضیح زیر است.

خسارت های ناشی از خطرات اصلی از جمله آتش، صاعقه و انفجار تحت پوشش این بیمه نامه می باشند.

در این بیمه نامه، مناطق به دودسته پر خطر و کم خطر تقسیم می شوند و با توجه به اینکه ملک مورد بیمه در کدام منطقه قرار گرفته است، حق بیمه آن معین خواهد شد.

درصورتی که مورد بیمه، سازه ای غیر از فلز و یا بتون داشته باشد به هنگام خسارت، قاعده نسبی حق بیمه بر آن اعمال خواهد شد.

در هر خسارت 1% مبلغ بیمه شده به عنوان فرانشیز کسر خواهد شد.

بیمه زلزله سامان

بیمه سامان مانند بیمه آسیا و سایر شرکت ها، بیمه آتش سوزی ارائه می نماید. این شرکت، بیمه آتش سوزی خود را در سه طرح و با حداکثر پوشش ها در اختیار بیمه گذاران قرار داده است.

یکی از ویژگی های مهم بیمه نامه آتش سوزی با پوشش زلزله در بیمه سامان، عدم احتیاج به بازدید برای خرید و صدور این بیمه نامه می باشد که این موضوع فرآیند خرید آن را ساده تر می نماید.

بیمه آتش سوزی سامان شامل سه طرح خانه امن سامان طرح 1 و 2، طرح جامع خانوار و طرح بیمه نامه آتش سوزی منازل مسکونی می باشد.

خدماتی که در این سه طرح ارائه می گردد به توضیح زیر است:

جبران خسارت واردشده به ساختمان و اثاثیه بر اثر آتش سوزی، صاعقه، انفجار، زلزله، ذوب برف، آب باران و سرقت.

جبران خسارت واردشده به اشخاص ثالث در اثر بروز حوادث مورد تعهد.

پرداخت غرامت فوت و نقص عضو اشخاص مجاز به اقامت در ساختمان مورد بیمه، در اثر بروز حوادث مورد تعهد.

جبران هزینه های بیمارستانی ساکنان ساختمان در اثر بروز حوادث مورد تعهد.

پرداخت اجاره بها به ساکنان ساختمان در اثر بروز حوادث مورد تعهد.

چه تضمینی برای پرداخت خسارت بعد از وقوع زلزله توسط شرکت های بیمه وجود دارد؟

بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که در صورت وقوع زلزله و از بین رفتن تمام شرکت های بیمه چه کسی خسارت آن ها را پرداخت خواهد نمود؟

قبل از پرداختن به این موضوع باید در نظر داشت احتمال اینکه تمام شرکت های بیمه در یک حادثه ای مانند زلزله از بین بروند بسیار کم است و حتی می توان گفت صفر می باشد.

با این حال، در پاسخ به این سوال باید گفت که شرکت های بیمه، با استفاده از بیمه اتکایی، بخشی از ریسکی که توان پرداخت آن را دارند، نزد خود نگه می دارند و مابقی را به یکی از شرکت های اتکایی خارجی و یا ایرانی منتقل می نمایند.

پس در صورت از بین رفتن تمام شرکت های بیمه، بیمه گذاران متضرر می توانند برای دریافت خسارت خود به شرکت های اتکایی مراجعه نمایند. شرکت های اتکایی برای پرداخت خسارت به بیمه گذاران متضرر وجود دارند.

بهترین بیمه زلزله

برای معرفی یک بیمه زلزله به عنوان بهترین بیمه زلزله، باید عوامل بسیاری را مدنظر قرار داد.

طبق نظر کارشناسان بیمه ای، تعداد فروش بیمه نامه های آتش سوزی با پوشش زلزله، میزان رضایت مندی بیمه گذاران از بیمه نامه آتش سوزی خود، میزان توانگری اقتصادی شرکت های بیمه و میزان تعهد آن ها در پرداخت خسارت، از مهمترین عوامل ارزیابی بیمه زلزله می باشد.

در این مقاله سعی شد که اطلاعات مقدماتی برای انتخاب بهترین بیمه آتش سوزی در میان انواع بیمه آتش سوزی ارائه گردد. برای دریافت اطلاعات کامل تر، می توانید به صورت آنلاین یا تلفنی از مشاوره رایگان کارشناسان ازکی بهره مند شوید.

خرید اینترنتی بیمه زلزله

برای خرید اینترنتی بیمه آتش سوزی با پوشش زلزله، می توانید به سایت azki.com مراجعه نموده و با مشاهده و مقایسه قیمت بیمه آتش سوزی در شرکت های بیمه و مقایسه نقاط قوت و ضعف هر کدام از آن ها، بهترین بیمه آتش سوزی با پوشش زلزله را خریداری نمائید.

ازکی ارائه دهنده انواع بیمه نامه ها از جمله بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه درمان تکمیلی، بیمه عمر و … از تمامی شرکت های معتبر بیمه مثل ایران، دانا، البرز، آسیا، پاسارگاد، پارسیان، سامان و … می باشد که با ارائه مشاوره های رایگان و کاملاً تخصصی می تواند شما را در انتخاب بهترین بیمه هدایت کند.

انتهای رپرتاژ خبری

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5735

به "بهترین بیمه زلزله، نحوه محاسبه و شرایط بیمه زلزله منازل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین بیمه زلزله، نحوه محاسبه و شرایط بیمه زلزله منازل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید