تضعیف سیستم ایمنی بدن در طول بارداری

به گزارش مهسان بلاگ، مطالعات نشان می دهد که سیستم ایمنی با آغاز بارداری تضعیف شده که این امر باعث می شود مادر مستعد ابتلا به عفونت ها و بیماری های مختلفی شود. این مقاله اطلاعاتی را درباره علل، علائم و درمان تضعیف سیستم ایمنی در

تضعیف سیستم ایمنی بدن در طول بارداری

مترجم: سهیلا حاجی زاده

مطالعات نشان می دهد که سیستم ایمنی با آغاز بارداری تضعیف شده که این امر باعث می شود مادر مستعد ابتلا به عفونت ها و بیماری های مختلفی شود. این مقاله اطلاعاتی را درباره علل، علائم و درمان تضعیف سیستم ایمنی در طول بارداری ارائه می دهد.

بارداری یکی از هیجان انگیزترین و بعلاوه بحرانی ترین مرحله زندگی زنان بوده که نه تنها باعث شادی آن ها می شود، بلکه باعث ایجاد تغییرات غیر منتظره زیادی در بدن او می شود. این یک مرحله طبیعی بوده که در آن بدن دستخوش تغییرات هورمونی متنوعی به منظور حمایت از رشد و توسعه جنین می شود. این تغییرات هورمونی منجر به بعضی تغییرات فیزیولوژیکی و بعلاوه فیزیکی در بدن می شود که بعضی از این تغییرات طبیعی بوده در حالی که بعضی از آن ها ممکن است باعث ایجاد نگرانی گردند. یکی از چنین تغییراتی که تقریبا 90 درصد زنان باردار در طول 9 ماه بارداری خود تجربه می نمایند، ضعف سیستم ایمنی بدن می باشد. این موضوع هر چند طبیعی می باشد، اما ضعف سیستم ایمنی در زمان بارداری می تواند باعث افزایش خطرات ابتلاء بیماری در این مرحله شده که نتیجه بعضی عفونت های ویروسی یا باکتریایی در بدن می باشد. از این رو، دانستن عوامل مختلفی که در طول دوران بارداری باعث ضعف سیستم ایمنی می شود و روش های غلبه بر این مشکل، ضروری می باشد.

علائم و نشانه ها

همانطور که قبلا ذکر شد، علت اصلی ضعف سیستم ایمنی، عدم تعادل هورمونی در بدن می باشد. اساسا، بعد از القاء تخم بارور شده که معمولا 6 تا 7 روز بعد از لقاح صورت می گیرد، جفت (بافت اطراف جنین در حال رشد) آغاز به انتشار هورمون گلیکوپروتئینی به نام hCG (گنادوتروپین جفتی انسان) می نماید. فراوری hCG در بدن همزمان با پیشرفت بارداری افزایش می یابد که باعث تغییرات غیر منتظره زیادی در بدن شده و به ایجاد علائم مختلف بارداری مانند دوره از دست رفته، تغییرات در خلق و خو، تهوع، خستگی و غیره یاری می نماید. بدن تا حدودی با افزایش تغییرات هورمونی که مکاهمم دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به پایین آمدن سیستم ایمنی بدن می شود، این تغییرات را کنترل می نماید.

به غیر از این، کمبود تغذیه هم می تواند باعث نقص سیستم ایمنی بدن شود. از آن جا که بدن از مادر و جنین به وسیله ارائه مواد غذایی ضروری و مواد معدنی به آن ها حمایت می نماید، کمبود مواد غذایی هم هنگام بارداری می تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن شود. از این رو، از آن جا که مکاهمم دفاعی بدن تضعیف می شود، به غیر از علائم معمول بارداری، انتظار می رود که مادر ضعف بیش از حد، خستگی و تهوع را تجربه نموده و مستعد ابتلا به بیماری های مختلف در طول این دوره شود.

درمان و پیشگیری

برترین روش درمان ضعف سیستم ایمنی به جای استفاده از آنتی بیوتیک های مختلف در طول دوران بارداری کوشش به منظور استفاده از بعضی روش های سالم و ساده بوده که می تواند باعث افزایش ایمنی بدن شود. ساده ترین روش جهت بهبود ایمنی داشتن شیوه زندگی سالم بوده که می تواند خطرات ناشی از عفونت ایجاد شده به وسیله هر گونه بیماری را به حداقل برساند.

اولین و مهم ترین آن ها این است که مادر تغییراتی را در رژیم غذایی خود ایجاد کند از جمله این که میوه ها و سبزیجات که غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند را در رژیم غذایی خود قرار دهد. بعلاوه، تا جایی که ممکن است باید از خوردن غذاهای حاضری که دارای چربی و کالری بوده و فاقد مواد تغذیه ای مفید می باشد، خودداری کند. ازا ین رو، داشتن یک رژیم غذایی متعادل در هنگام بارداری همراه با حفظ بهداشت مناسب مانند شستن دست ها قبل و بعد از خوردن غذا قطعا می تواند باعث افزایش سیستم ایمنی مادر شود.

علاوه بر این ها، انتظار می رود که مادر بعضی مکمل های ویتامینی یا ویتامین های مربوط به دوران بارداری به ویژه ویتامین هایی که حاوی کلسیم، آهن و اسید فولیک بالایی هستند را مصرف کند. با این حال، قبل از استفاده از هر گونه مکمل های سالم، به منظور جلوگیری از هر گونه عوارض غیر منتظره دوران بارداری با پزشک و یا مامای خود مشورت کنید. انجام بعضی تمرینات خفیف در دوران بارداری هم می تواند به تقویت سطح ایمنی بدن یاری کند چون این تمرینات بدن را قوی تر نموده و باعث بهبود گردش خون و مواد غذایی در بدن شده و به دفع سموم مختلف از بدن هم یاری می نماید.

همراه با این اقدامات پیشگیرانه، اجتناب از غذاهای حساسیت زا، نوشیدن اندازه زیاد آب، داشتن خواب کافی و استراحت و تقویت بدن که منجر به یک زندگی عاری از استرس می شود و غیره، هم می تواند به بهبود این شرایط یاری کند. با این حال، اگر کسی ضعف و خستگی بیش از حد را بعد از انجام اقدامات پیشگیرانه فوق تجربه کرد، باید برای روشن شدن قضیه با پزشک خود مشورت کند.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 97933

به "تضعیف سیستم ایمنی بدن در طول بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تضعیف سیستم ایمنی بدن در طول بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید