تغییرات قیمت بلیط پرواز داخلی در دوران کرونا

به گزارش مهسان بلاگ، ایلنا/ این خبر پیرامون تغییرات قیمت بلیط پرواز داخلی در دوران کرونا برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

تغییرات قیمت بلیط پرواز داخلی در دوران کرونا

پیش از توسعه موج های کرونا، به دلیل تحریم های فلج کننده خسارت های سنگینی به شرکت های هواپیمایی داخلی وارد شد. به عقیده کارشناسان صنعت هوایی، نزدیک به 50 درصد ناوگان هوایی ایران را هواپیما های فرسوده تشکیل می دهند. از ابتدای ورود کرونا، قیمت پرواز های مختلف داخلی و خارجی با تغییرات زیادی همراه بوده است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در مهر 1399 گفت پس از جلسه سازمان هواپیمایی کشور با ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد از ابتدای آبان 1399 تمامی پروازها تنها با 60 درصد ظرفیت ارائه شوند.

پس از شیوع کرونا در کشور، پروازهای کشور تا مدت زمان زیادی با لغو کامل روبرو شد و مسافرین قادر به سفر با این وسیله نقلیه نبودند. پس از گذشت چند ماه از توسعه ویروس کرونا و شکل گیری پروازها، جلسه ای بین ستاد ملی مقابله با کرونا و سازمان هواپیمایی کشور شکل گرفت که نتیجه آن، کاهش جایگاه های پرواز به 60 درصد بود. دلیل این مصوبه، وجود فاصله اجتماعی در بین مردم و جلوگیری از توسعه کرونا بود. این مصوبه موجب شد هیچ ایرلاینی نتواند جایگاه های پرواز خود را به صورت کامل به مسافرین ارائه دهد و در نتیجه قیمت بلیط پرواز داخلی با افزایش روبرو شد.

شهرام آدم نژاد، معاون ویز راه و شهرسازی پس از جلسه تاریخ 10 آبان 1400 گفت لغو قانون فاصله گذاری اجتماعی از ابتدای آذر انجام خواهد شد. بعلاوه وی به این نکته اشاره نمود قصد راه اندازی سامانه امید برای کنترل ویروس کرونا به صورت مقرون به صرفه را دارد. به این صورت که مسافرین موظف هستند قبل از پرواز، مشخصات تزریق واکسن خود را در سامانه قرار داده و در صورت تایید واکسیناسیون، برای آنها بلیط صادر خواهد شد.

در ابتدای وضع این قانون وزیر راه و شهرسازی به کنترل قیمت بلیط پروازها اشاره و اظهار داشت 50 درصد ایرلاین ها، وام کرونا دریافت نموده اند. محمد اسلامی در این مورد عنوان نمود بیش از 50 درصد شرکت های هواپیمایی مبلغ 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت نموده و سایر شرکت ها نیز این وام را از اوایل آبان 99 دریافت خواهند کرد. بنابراین نرخ بلیط های هواپیما نمی تواند افزایش زیادی داشته باشد. اما اجرای این قانون منجر به سوء استفاده برخی شرکت های هواپیمایی و گران شدن ناگهانی بلیط ها گشت و چند روز پس از اجرای این مصوبه، قیمت بلیط ها، حتی بیشتر از 2 برابر افزایش یافت.

مثلا قیمت بلیط تهران کیش که تا قبل از کرونا با قیمت 510 هزارتومان قابل خرید بود، در زمان اجرای این مصوبه با قیمت 1 میلیون و 600 هزار تومان قابل تهیه بود. تا جایی که در تابستان 1400 برخی از مردم اعلام می کردند، قانون 60 درصد ظرفیت، تنها بهانه ای برای گران کردن شدید قیمت ها بوده و این موضوع نمی تواند تا این حد در نرخ بلیط ها تاثیر بگذارد.

گران شدن بلیط هواپیما باعث اعتراض شدید مردم به نرخ پروازها شد. این مسئله با توجه به واکسیناسیون بیشتر مسافرین، از ابتدای آذر 1400 لغو و باعث کاهش نسبی بلیط های پرواز گشت. در این شرایط ایرلاین ها موظف به برقراری مقررات سامانه امید برای پروازهای خود شدند.

در آذر 1400، قانونی مبنی بر قرار دادن کف نرخی برای ایرلاین های کشور در نظر گرفته شد. براساس این مصوبه، هیچ ایرلاینی حق فروش بلیط های خود را کمتر از قیمت 600 هزار تومان نداشته و فروش بلیط با قیمت کمتر از این این نرخ، خلاف قانون است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در دی 1400 گفت هیچ یک از شرکت های هواپیمایی حق قرار دادن کف نرخی برای پروازهای خود ندارد. آقای میراکبر رضوی پیش از این زمان نیز اظهار داشته بود فروش بلیط با قیمت کمتر از 600 تومان تخلف محسوب نمی گردد اما در اواخر دی 1400 اعلام شد هیچ ایرلاین مجاز به مشخص کف نرخی برای پروازهای خود نمی باشد. پس از گذشت چند روز از این مصوبه، ردپای قیمت های زیر 600 هزارتومان در برخی مسیرها مانند تهران مشهد مشاهده شد.

اخیرا رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت شرکت های هواپیمایی حق گران کردن بلیط های خود را برای نوروز 1401 ندارند. هنوز ایرلاین ها در برابر این اعلامیه واکنشی نشان نداده اند و قیمت ها ثابت مانده است. اما ممکن است طبق قانون بلیط های پرواز، با افزایش تقاضای مردم برای سفر، هزینه بلیط های پرواز در این زمان افزایش پیدا کند. قیمت بلیط های هواپیما سالهای قبل نیز با نزدیک شدن به عید نوروز افزایش پیدا می کرد. باید منتظر ماند و دید که آیا گرانی بلیط ها را میتوان کنترل کرد یا این مسئله تنها در حد شایعه است؟

منبع: همگردی
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 108005

به "تغییرات قیمت بلیط پرواز داخلی در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات قیمت بلیط پرواز داخلی در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید