تنها 11 درصد زمین های کشاورزی کردستان آبی است

به گزارش مهسان بلاگ، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها 11 درصد زمین های کشاورزی استان کردستان آبی است که بسیار کمتر از میانگین 40 درصدی کشوری است.

تنها 11 درصد زمین های کشاورزی کردستان آبی است

به گزارش خبرنگاران، محسن بیگلری در جریان بازدید از ایستگاه پمپاژ سد شهید کاظمی با اشاره به پایمال شدن حق مردم کردستان در بحث اختصاص آب اظهار کرد: تنها تاج سد شهید کاظمی در محدوده آذربایجان غربی واقع گردیده است و این درحالی است که 2 درصد آب آن از سوی کردستان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: تنها 11 درصد زمین های کشاورزی استان کردستان آبی است که این مقدار در سطح کشور حدود 40 درصد است که حتی نزدیک به این میانگین هم نیستیم.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: آمارهای بیکاری در کردستان واقعی نیستند و ما حدود 50 درصد بیکار در استان داریم که با تقویت بخش کشاورزی امیدواریم ایجاد شغل کنیم.

سید مرتضی موسوی، مدیر منابع آب حوضه آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه وزارت نیرو با اشاره به کاهش بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کردستان توضیح داد: بیش از 1.8 میلیارد متر مکعب از آب های تجدیدپذیر این حوضه کاهش پیدا نموده است.

وی ادامه داد : سد چراغ ویس که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع گردیده تنها سدی است که اجازه ساخت آن متوقف نگردیده است.

مدیر منابع آب حوضه آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه وزارت نیرو با بیان این که بخشی از آب شهرستان سقز از سد چراغ ویس تأمین می گردد، اظهار داشت: در فصل تابستان که آب سد شهید کاظمی کاهش می یابد کیفیت آب به نوبه خود کاهش می یافت که اکنون با وجود عدم افتتاح سد، بخشی از آب شهر سقز از سد چراغ ویس تأمین می گردد.

معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در ادامه گفت: سهم کردستان از آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه تقریباً صفر است این در حالی است که بیش از 17درصد آب ورودی دریاچه ارومیه را کردستان تأمین می نماید.

وی ساخت سدهای متعدد در آذربایجان غربی را علت وضع بد دریاچه ارومیه دانست و اظهار داشت: در چند سال گذشته 62 سد بر روی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی ساخته و افتتاح گردیده است، اما سهم کردستان تنها سد چراغ ویس است که آن هم به طور کامل افتتاح نگردیده است.

سجادی یادآور شد: درخواست داریم 28 هزار هکتار از زمین های حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان کردستان با شیوه های نوین آبی شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 بهمن 1397 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 1982

به "تنها 11 درصد زمین های کشاورزی کردستان آبی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها 11 درصد زمین های کشاورزی کردستان آبی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید