توصیه هایی برای افرادی که از اختلالات خواب رنج می برند

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش سرویس اجتماعی برنا، اختلالات خواب هم با اثرات منفی بر سلامت انسان، کیفیت زندگی را کاهش می دهد و با عواقب جبران ناپذیری همراه است. بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته، خطر مرگ در افراد پرخواب که بیش از 9 ساعت یا افراد کم خواب که کمتر از سه و نیم ساعت می خوابند، 15 درصد بیشتر از افرادی است که به طور میانه 7 ساعت می خوابند.

توصیه هایی برای افرادی که از اختلالات خواب رنج می برند

توصیه هایی برای افرادی که از اختلالات خواب رنج می برند

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، اختلالات خواب هم با اثرات منفی بر سلامت انسان، کیفیت زندگی را کاهش می دهد و با عواقب جبران ناپذیری همراه است. بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته، خطر مرگ در افراد پرخواب که بیش از 9 ساعت یا افراد کم خواب که کمتر از سه و نیم ساعت می خوابند، 15 درصد بیشتر از افرادی است که به طور میانه 7 ساعت می خوابند.

رعایت نکات موثر در بهبود خواب و توجه و اهمیت به بهداشت خواب هم می تواند از عوارض و عواقب متعدد اختلالات خواب بکاهد.

با وجود آن که اختلالات خواب، اثر سویی بر سلامت روح و جسم افراد دارد اما باز هم بسیاری از افراد این موضوع را جدی نمی گیرند و برای تنظیم خواب خود اقدام نمی نمایند.

اختلال خواب چیست؟

یک پزشک متخصص اعصاب و روان با بیان این که خواب، حالتی از ناخود مطلع است که با تحرک های جسمی مناسب، می توان آن را به بیداری تبدیل کرد، می گوید: در حالت ناخودمطلع، بی حرکتی نسبی و کاهش پاسخ به محرک های بیرونی وجود دارد.

حمید رضا بیاتی می افزاید: هر پدیده که سیر طبیعی خواب را با مشکل روبرو کند و باعث اختلال در عملکرد فرد گردد اختلال خواب نامیده می گردد.

وی به دو قسمت خواب طبیعی اشاره می نماید و اظهار می دارد: در خواب امواج آهسته یا خواب بدون حرکات سریع چشم، فعالیت های فیزیکی بدن افت می نماید، فشارخون، نبض، تعداد تنفس و متابولیسم بدن کاهش می یابد و عروق گشاد می گردد.

بیاتی می افزاید: در این قسمت از خواب، فلج منتشر در عضلات بدن مشاهده می گردد و ضربان قلب و تنفس نامنظم و تندتر از قسمت نخست خواب است و هم چنین فعالیت های فیزیولوژیک و مغزی در این خواب زیاد و شبیه به حالت بیداری است.

عوارض بی خوابی طولانی مدت

به گفته این پزشک متخصص، بی خوابی طولانی مدت می تواند باعث کاهش وزن، ضایعات پوستی، کاهش درجه حرارت بدن و از همه مهم تر مسائل روان پزشکی به شکل تحریک پذیری، بی حالی و در موارد شدیدتر باعث توهم و هذیان در نهایت باعث مرگ گردد.

احتیاج به خواب در افراد فرق دارد

بیاتی با بیان این که احتیاج به خواب در افراد مختلف فرق دارد، می گوید: برخی افراد به طور طبیعی خواب کوتاه تری دارند و برای کارکرد خوب به کمتر از 6 ساعت خواب در شبانه روز احتیاج دارند اما عده ای برای کارکرد طبیعی به بیش از 6 ساعت خواب در شبانه روز هم دارند اما عده ای برای کارکرد طبیعی بیش از 9 ساعت خواب در شبانه روز احتیاج دارند.

خصوصیات افراد کم خواب و پر خواب

وی می افزاید: افراد کم خواب، به طور معمول افرادی با کفایت، جاه طلب و ازنظر اجتماعی مسلط و راضی، اما افراد پرخواب کمی افسرده و مضطرب و از نظر اجتماعی گوشه گیر هستند.

وی تصریح می نماید: طی کارهای جسمانی، ورزشی، بیماری، بارداری، استرس روانی و افزایش فعالیت های ذهنی احتیاج به خواب افزایش می یابد.

کم خوابی و بی خوابی شایع ترین اختلال

وی بی خوابی یا کم خوابی را شایع ترین نوع اختلال خواب ذکر می کند و اظهار می دارد: شیوع کم خوابی یا بی خوابی در بزرگسالان 30 تا 40درصد است که به وجود تداوم در تمام فعالیت های فردی و حیطه های مختلف زندگی تاثیر شدیدی می گذارد.

وی اسم می نماید: بی خوابی یا کم خوابی کوتاه مدت به طور معمول با اضطراب یا عارضه ای از یک اتفاق استرس آمیز یا انتظار آن نظیر امتحان، مصاحبه شغلی و مهاجرت همراه است.

وی شرح می دهد: در برخی از افراد بی خوابی گذرا ممکن است با واکنش مرگ عزیزان یا هر استرس یا تغییردر زندگی اتفاق بیفتد که با درمان های کوتاه مدت دارویی یا با تشخیص روانپزشک بدون درمان خاصی بهبود می یابد.

علل اصلی بی خوابی یا کم خوابی

دکتر بیاتی اسم می نماید: دردهای مختلف بدنی، وقفه تنفسی خواب، رژیم غذایی نامناسب و یا ترک ناگهانی الکل و برخی مواد و داروها، بیماری های غدد داخلی و اختلال های متابولیک و عفونی و هم چنین سن بالا از علل طبی و جسمی بی خوابی یا کم خوابی به تعداد می رود.

وی می افزاید: اضطراب، افسردگی، اسکیزوفرنی، اختلالات ریتم شبانه روزی و هم چنین اختلالات خلقی از علل روانی بی خوابی به تعداد می رود.

وی اضطراب و افسردگی را جزو شایع ترین علل بی خوابی ذکر می نماید و اظهار می دارد: اضطراب به طور معمول با بی خوابی اولیه همراه است. یعنی اشکال در به خواب رفتن فرد ایجاد می نماید ضمن این که افسردگی به طور شایع با بی خوابی همراه است، فرد بدون تاخیر به خواب می رود، صبح از خواب می پرد و دیگر به خواب نمی رود.

وی خاطر نشان می نماید: درمان های تخصصی روان پزشکی با کاستن از مقدار کابوس ها و افزایش کیفیت خواب در بهبود سریع افسردگی زمینه ای و اضطراب فرد نقش به سزایی دارد.

علل پرخوابی دایمی

بیاتی تاکید داشت: در پرخوابی های دایمی باید علل جسمانی و طبی نظیر قاعدگی، عفونت های دستگاه عصبی، وقفه تنفسی خواب، مصرف یا ترک داروها یا مواد مختلف ، مسائل تیروئید و هم چنین ریشه های مختلف روانی نظیر انواع خاص افسردگی، اختلالات شخصیت یا اختلالات ریتم شبانه روزی خواب را جست و جو کنیم.

وی گفت: اختلالات مربوط به خواب فقط به بی خوابی و پر خوابی محدود نمی گردد و سندروم پای بی قرار، وحشت خواب، خواب گردی، اختلال کابوس، حرف زدن در خواب سرکوبیدن و وقفه های تنفسی خواب و دندان قروچه هم جزو اختلالات خواب به تعداد می رود که به آنالیز دقیق و درمان های مختلف احتیاج دارد.

وی می افزاید: دوش آب گرم، مطالعه رمان، دیدن نکردن تلویزیون و استفاده نکردن از رایانه در ساعات پایانی شب، افزایش فعالیت بدنی صبحگاه، مصرف نکردن غذاهای سنگین در شب و کاهش مصرف الکل، سیگار، چای و قهوه در بهبود خواب موثر است.

ضرورت اقدام برای تشخیص و درمان اختلالات خواب

وی تصریح می نماید: اگر رعایت نکات زود هنگام در بهبود کیفیت خواب تاثیر گذار نبود مراجعه به روان پزشک و اقدام برای تشخیص و درمان علل کم خوابی یا پرخوابی لازم است.

عوامل موثر برای داشتن خواب آرام

یک روانشناس هم با بیان این که زنان بیش از مردان به اختلالات خواب دچار می شوند می گوید: افراد مبتلا به اختلالات خواب طی روز خواب آلوده اند و شب ها خواب راحتی ندارند و این موضوع به شدت آن ها را رنج می دهد.

محمدی می افزاید: استفاده از گیاهان دارویی چای نعناع و بابونه، مصرف شیر و عسل و یاموز و هم چنین مصرف نکردن غذاهای پرچرب و سنگین و پیروی از یک برنامه خواب منظم می تواند به داشتن خواب آرام و موثر یاری کند.

منبع:برنا

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 97566

به "توصیه هایی برای افرادی که از اختلالات خواب رنج می برند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه هایی برای افرادی که از اختلالات خواب رنج می برند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید