خبرنگاران انتخابات آمریکا و افت و خیزهای بورس آسیا

به گزارش مهسان بلاگ، تهران-خبرنگاران- انتخابات آمریکا یکی از فاکتورهای معین کننده رفتار سهامداران در بازارهای سرمایه کشورهای آسیایی است،اما نوسانات و افت و خیزهای شاخص بورس در قاره کهن بیش از هر چیز از تحولات مالی داخلی کشورها تأثیر می پذیرد.

خبرنگاران انتخابات آمریکا و افت و خیزهای بورس آسیا

درست است که اقتصاد قانون های خاص خود را دارد و در هر شرایطی راه خودش را می رود و درست است که منفعت طلبی و جستجوی سود بیشتر بر رفتار بازیگران اقتصادی، از خرده فروش ها جزء تا شرکت های بین المللی و البته سهامداران بازار سرمایه حاکم است. اما، تاریخ نشان داده است که سیاست به شیوه های مختلف بر اقتصاد تأثیر می گذارد و صدالبته از آن تأثیر هم می پذیرد.

سیاست خارجی و روابط خصمانه و محبت آمیز بین کشورها، سیاست داخلی و رقابت های سیاسی و اینکه کدام گروه و با چه گرایشی پیروز انتخابات یک کشور باشند اقتصاد را به شدت دست خوش تغییر می نماید. گاهی تغییر و تحولات داخلی یک کشور اثراتی در مقیاس جهانی دارد.

انتخابات آمریکا از این دست تحولات است که اقتصاد جهان و از جمله بازارهای اقتصادی جهان را دچار افت و خیز خواهد نمود. برآورد ها در باره اینکه چه کسی پیروز میدان انتخابات آمریکا خواهد شد به حدس و گمان ها در باره آینده بازارهای اقتصادی آسیا و جهان دامن زده است.

اعتقاد فزاینده به پیروزی جو بایدن و به دست دریافت هر دو مجلس نمایندگان و کنگره و احیای اقتصاد ایالات متحده و جریانات تجاری، اثر مثبتی بر سهام آسیا دارد. بعلاوه، بعضی معتقدند که سهام بازارهای آسیایی از بهبود شرایط اقتصاد جهانی بعد از کرونا بهتر از بازار سهام آمریکا بهره مند خواهد شد.

اما در صورت پیروزی دونالد ترامپ بازارهای آسیایی از پیامدهای جنگ تجاری او با چین و بعضی دیگر از کشورها در امان نخواهند بود. کارشناسان پیروزی ترامپ را به نفع بازارهای اقتصادی آمریکایی می دانند. زیرا سرمایه گذاران معتقدند که ترامپ فردی هوادار تجارت بوده و به همین خاطر انتظار کاهش اقتصادیات شرکت ها از 35 درصد به 21 درصد و انجام یک سری اقدامات تجاری دیگر از سوی او به بهبود موقعیت بازارهای اقتصادی منجر خواهد شد.

البته نباید در مورد اثرات این انتخابات دچار اغراق شد. سیاست و روابط بین الملل یکی از فاکتورهای معین کننده در آینده بازارهای اقتصادی آسیا است، اما تنها یک عامل است و نه بیشتر. یعنی عوامل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است در بعضی مواقع بسیار تأثیرگذار تر از انتخابات آمریکا نیز باشند. برای مثال برنامه ها و سیاست های اقتصادی دولت های آسیایی و همچنین رفتار سهام داران اثرات معین کننده تری بر این بازار دارند.

همچنین نباید تأثیرات آن را دست کم بگیریم. زیرا، در صورت پیروزی بایدن، درپیش دریافت سیاست های بین المللی مسالمت آمیز و متفاوت از ترامپ برای بازارهای جهانی و به ویژه بازارهای آسیایی مثبت خواهد بود. به اعتقاد کارشناسان، انتها جنگ تجاری و تسهیل تجارت بین المللی به معنای عملکرد بهتر و سودآوری بیشتر شرکت های آسیایی و به ویژه چینی و در نتیجه افزایش ارزش سهام آنها در بازارهای اقتصادی آسیایی است.

شرایط بورس های آسیایی قبل، حین و بعد از مناظره

پیش از انتخابات و معین شدن پیروز میدان، مناظرات تلویزیونی بین دو رقیب مهمترین و معین کننده ترین عامل سیاسی در سرنوشت بازارهای اقتصادی به شمار می رود. سهامداران به اظهارات هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری، بر اساس درک و فهم خود از اثرات احتاقتصادی واکنشی نشان می دهند. بعضی ممکن است آینده را تیره و تار ببینند و به دنبال فروش سهام خود بروند. در عوض بعضی نیز هستند که خرید و سرمایه گذاری در بازار سرمایه را به نفع خود می دانند.

قرار بر این بود که بین دونالدترامپ و جو بایدن سه مناظره برگذار گردد. اولین آن در تاریخ 8 مهرماه (29 سپتامبر) برگذار و دومین مناظره نیز به دلیل ابتلای ترامپ به کرونا لغو شد. اما آخرین مناظره از دید کارشناسان مهمترین مناظره بود. دو رقیب در اول آبان رو در روی هم قرار دریافتد. معمولاً انتظار می رود موضوعاتی که در مناظره مطرح و واکنش های نامزدها به آنها واکنش های بازارهای اقتصادی را هم به دنبال داشته باشد. در آسیا شرایط شاخص های مهم قبل، حین و بعد از مناظره قابل توجه است.

در جدول زیر تغییرات 4 سهام عمده آسیا بعلاوه شاخص اس اند پی استرالیا آمده است. همانطور که مشاهده می گردد به غیر از بورس شانگهای همه شاخص های مورد آنالیز روز قبل از مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن مثبت بوده اند.

شرایط مهمترین شاخص های بورس آسیا قبل، حین و بعد از مناظره انتهای ترامپ-بایدن
نام شاخص 21 اکتبر 22 اکتبر 23 اکتبر
S&P استرالیا 0.10%+ 6.3+ 0.30%- 19.40- 0.16%- 10.00-
شانگهای 0.09%- 30.08- 0.38%- 12.52- 1.04%- 34.50-
هنگ کنگ 0.75%+ 185+ 0.13%+ 31.71+ 0.54%+ 133+
بمبئی 0.40%+ 163+ 0.30%- 149- 0.31%+ 127+
نیک کی توکیو 0.31%+ 72.42+ 0.70%- 165- 0.18%+ 42.32+

البته چنانچه در نمودار زیر معین است بورس شانگهای در روز 20 مثبت بوده است. در این روز 0.47+ درصد رشد داشته، اما در روزهای 21 و 22 اکتبر به ترتیب 0.09- درصد و 0.38- درصد افت نموده است. افت این شاخص در روز بعد از مناظره با 1.04- درصد بیش از دو برابر روز قبل بوده است.

شاخص بورس هنگ کنگ نیز شرایطی متفاوت از سایر شاخص ها داشته است. البته با وجود اینکه در هر سه روز مورد نظر مثبت بوده، اما رشد آن همراه با نوسان دیده می گردد. به طوری که رشد 0.75 درصدی روز 21 نوامبر به 0.13 درصد کاهش و سپس در روز بعد از مناظره به 0.54 درصد رسید.

در توکیو نیز شاخص نیک کی تغییر بیشتری از خود نشان داد. روز قبل از مناظره 0.31 درصد رشد مثبت را تجربه نموده بود، اما در روز مناظره با افتی 0.70 درصدی همراه شد. هرچند در 23 اکتبر، یعنی بعد از مناظره 0.18 درصد رشد مثبت داشت اما این رشد حدود 0.13 درصد از روز قبل از مناظره کمتر بود.

مهمترین عامل در ارتباط با تأثیر نتایج انتخابات آمریکا بر بازارهای اقتصادی شرق آسیا موضوع جنگ تجاری آمریکا با چین است. از آنجایی که اقتصاد چین و به تبع آن بورس این کشور وزن سنگینی در اقتصاد و بازارهای اقتصادی آسیا دارد تشدید جنگ تجاری بین دو کشور می تواند پیامدهایی منفی برای بورس آسیا داشته باشد.

چنانچه کارشناسان مختلف نیز معتقدند که اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مورد نقش چین در شیوع کرونا باعث نگرانی معامله گران از آغاز یک جنگ لفظی جدید بین دو اقتصاد نخست جهان شده است.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 65552

به "خبرنگاران انتخابات آمریکا و افت و خیزهای بورس آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انتخابات آمریکا و افت و خیزهای بورس آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید