خبرنگاران تغذیه انحصاری نوزادان با شیرمادر در استان مرکزی به 60 درصد رسید

به گزارش مهسان بلاگ، اراک - خبرنگاران - مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: تغذیه انحصاری نوزادان از شیرمادر در این استان به حدود 60 درصد رسید که این میزان از حد مورد انتظار مطلوب تر است.

خبرنگاران تغذیه انحصاری نوزادان با شیرمادر در استان مرکزی به 60 درصد رسید

دکتر شهلا نظری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر اضافه نمود: تغذیه انحصاری با شیر مادر برای نوزادانی است که تا 6 ماهگی تنها از شیر مادران خود استفاده می نمایند و در این مدت حتی از آب و یا بعضی تغذیه ها مانند قندداغ استفاده نمی نمایند.

وی اعلام کرد: حد انتظار بچه ها شیرخوار از شیرخشک نیز در استان مرکزی پنج درصد مشخص شده اما این رقم هم اکنون چهار درصد و از حد انتظار پایین تر است.

مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: شرایط مطلوب تغذیه با شیرمادر در این استان در گرو زحمات، آموزش ها و کوشش های مراکز بهداشت این استان برای مادران از زمان باردهی تا انتها 2 سالگی شیرخواران است.

دکتر نظری گفت: بچه های که در دوران شیرخواری از شیر مادر تغذیه می نمایند به مراتب از ضریب هوشی بالاتری برخوردارند و نسبت به کسانی که از شیر مصنوعی استفاده می نمایند کمتر در معرض بیماری های تنفسی، انگلی، عفونی و در بزرگسالی کمتر دچار دیابت و چاقی می شوند.

وی توضیح داد: مادران باید همه کوشش خود را به کار گیرند که فرزندان آنها از نعمت شیرمادر برخوردار شوند و اگر به دلایلی مانند پایین بودن وزن نوزاد، بیماری مادر، مصرف بعضی داروها از سوی مادر و اینکه کوشش مادر برای دادن شیر به نوزاد بی نتیجه ماند، باید از شیر مصنوعی (شیر خشک) استفاده گردد.

مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی اضافه نمود: شیردهی به نوزادان به ویژه تا یک سال اول زندگی آنها از اهیمت ویژه ای برخوردار است و مادران شیرده باید در این دوران به تغذیه مناسب و استفاده از موادغذایی با رعایت اعتدال توجه نمایند.

دکتر نظری گفت: مادران باید در دوران شیردهی نسبت به دریافت کلسیم توجه جدی داشته باشند تا در آینده دچار بعضی مسائل از جمله کمبود کلسیم، ریزش موی شدید، پوکی استخوان و مسائل دندان نشوند.

وی اعلام کرد: هم اکنون 23 هزار و 449 کودک زیر 2 سال به جز شهرستان های ساوه و خمین در استان مرکزی وجود دارد که 11 هزار نفر از آنها زیر یک سال است.

مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی اضافه نمود: بسیاری از مادران شاغل در دوران شیردهی فرزندان خود ساعاتی را از فرزندان خود دور هستند که انتظار است خانواده ها، جامعه و مدیران با این قشر همکاری لازم را داشته باشند تا شیرخواران به دور از هر مسئله ای از شیر مادر تغذیه شوند.

دکتر نظری عنوان نمود: ایجاد مهدهای کودک در ادارات نقش موثری در حل مسائل مادران شیرده دارد که امید است این مهم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی گفت: قوانین خوبی برای مادران شاغل در کشور تصویب شده که انتظار است این قوانین به صورت جامع و کامل اجرایی گردد تا مادران و شیرخواران در یک آرامش مطلوب بتوانند دوران حساس تا 2 سالگی را پشت سر بگذارند.

10 تا 16 مرداد به عنوان هفته جهانی تعذیه با شیر مادر مشخص شده است.

استان مرکزی 12 شهرستان و بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 57495

به "خبرنگاران تغذیه انحصاری نوزادان با شیرمادر در استان مرکزی به 60 درصد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تغذیه انحصاری نوزادان با شیرمادر در استان مرکزی به 60 درصد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید