خبرنگاران توسعه کشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی حمایت می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، بیرجند - خبرنگاران - مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: رویکرد مهم وزارت جهاد کشاورزی و این سازمان، توسعه کشت گیاهان کم آب بر به ویژه گیاهان دارویی است که به عنوان یک طرح ملی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

خبرنگاران توسعه کشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی حمایت می گردد

عبدالرضا رضایی روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار گردید، اضافه کرد: تا به امروز 800 گونه گیاه دارویی در این استان شناسایی شده و خراسان جنوبی جزو پنج استان برتر کشور از نظر سطح زیرکشت و تولید گیاهان دارویی است که یکی از مزیت های مهم استان با توجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک به عنوان الگوی کشت نیز محسوب می گردد.

وی گفت: سال گذشته 510 فقره پرونده به مبلغ حدود 342 میلیارد ریال در حوزه گیاهان دارویی به بانک معرفی گردید که عمده این پرونده ها در حوزه زعفران بوده و از این میزان 48 پرونده به مبلغ 42 میلیارد ریال مربوطه به گیاهان دارویی است که تا به امروز 17 میلیارد ریال جذب شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: گیاهان دارویی به ویژه در استان خراسان جنوبی به دلیل سابقه طولانی کشت از اهمیت زیادی برخوردار است و از جمله مهمترین آنها می توان به زعفران، زیره سبز، نعنا، خاکشیر، نعنا فلفلی، سیاه دانه، آنغوزه و ریحان اشاره نمود.

وی از کیفیت محصولات گیاهی به عنوان یک مزیت نسبی در استان یاد کرد و گفت: زعفران خراسان جنوبی از لحاظ کیفیت رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و در زمینه کمی و کیفی تولیدکنندگان برتر کشوری را داریم.

رضایی با بیان اینکه گیاهان دارویی به دو شکل یکساله و نشایی تولید می گردد گفت: گیاهانی مانند زیره سبز، خاکشیر، زنیان و از این قبیل در زمره گیاهان یکساله و آویشن، اسطخودوس، مریم گلی، گل گاو زبان و زوفا نیز به صورت نشایی قابلیت کشت دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به کمبود آب، کشت نشایی گیاهان دارویی در دستور کار است و سالانه 2.5 میلیون نشا در خراسان جنوبی تولید می گردد که ظرفیت خوبی برای استان و هم تامین کننده نشا سایر استان ها است.

وی اعلام کرد: سطح زیرکشت گیاهان دارویی به غیر از زعفران در استان تا سال گذشته پنج هزار و 600 هکتار ثبت شده است و گیاهان مرتعی نیز در عرصه های وسیع معادل بالای 100 هزار هکتار برداشت می گردد.

رضایی گفت: خراسان جنوبی در زمینه گیاه خارشتر در چند سال اخیر رتبه نخست را در توسعه کشت این گیاه به صورت زراعی به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه سال قبل 2 هزار 500 تن گیاه دارویی از این سطح زیرکشت برداشت شد توضیح داد: با توجه به اهمیت گیاهان دارویی، جهاد کشاورزی استان در زمینه تولید نشا، خرید و توزیع بذر گیاه به ویژه آنغوزه در بسیاری از مراتع بهره برداران را مورد حمایت قرار می دهد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته 200 میلیون تومان اعتبار ملی هزینه ای و تملکی برای توسعه گیاهان دارویی و حدود 80 میلیون تومان یارانه نهال برای خرید نشا و بذر گیاه دارویی در استان هزینه شد.

وی اضافه کرد: سال جاری تمرکز ما بیشتر بر محصولات مزیت دار به ویژه گیاهان دارویی، آموزش و ترویجی، توسعه صنایع تولید و تبدیلی گیاهان دارویی است که با توجه به توسعه گیاهان دارویی برای تکمیل زنجیره تولید آمادگی پرداخت تسهیلات در این زمینه را داریم.

رضایی با بیان اینکه سال گذشته بیشترین میزان حمایت و توجه به گیاهان دارویی را داشتیم گفت: تولید، بازاریابی، تولید و بسته بندی مناسب و صحیح در زمینه توسعه گیاهان دارویی تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه گیاهان دارویی در کشور اضافه کرد: گیاهان دارویی ظرفیت بسیار مناسبی برای جایگزین شدن گیاهان آب بر با توجه به کمبود منابع آبی در استان است.

وی گفت: کشت گیاه دارویی آلوئه ورا به عنوان نخستین گیاه مزیت دار در داخل گلخانه به میزان 2.7 هکتار در حال اجرا است و برای سایر گیاهان نیز می توان از این ظرفیت استفاده کرد.

معاون مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر سطح زیرکشت گیاهان دارویی یک ساله در استان سه هزار هکتار با تولید هزار و 600 تن در سال است.

غلامرضا دُرّکی اضافه کرد: همچنین کشت گیاهان دارویی نشایی از سه سال قبل مورد توجه یژه قرار گرفته به گونه ای که به سطح 50 هکتار در استان رسیده است و علاوه بر تامین 100 درصد احتیاج استان به سایر استان ها نیز با مشارکت بخش خصوصی ارسال می گردد.

وی اعلام کرد: در خیلی از عرصه های منابع طبیعی با توجه به برداشت بی رویه به ویژه بعضی محصولات ارزشمند مانند آنغوزه، احتیاج بود توجه ویژه ای صورت بگیرد لذا برای تامین بذر سهمیه اختصاص دادیم.

معاون مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: همچنین سال جاری از اعتبار یارانه نهال برای احیای رویشگاه های طبیعی بخشی به تامین بذر اختصاص یافت.

وی توضیح داد: گیاهان دارویی از قدیم در خراسان جنوبی وجود داشته و ظرفیت بسیار خوبی محسوب می گردد که به دلیل خشکسالی سنوات گذشته دچار آسیب شد اما تنوع گیاهان دارویی به عنوان یک قابلیت مهم باید در استان حفظ گردد.

درکی گفت: به ویژه در سال هایی مانند سال جاری که شاهد خشکسالی و کاهش شدید بارندگی ها هستیم برداشت ها باید به صورت علمی و کارشناسی باشد در غیر این صورت برداشت بی رویه و غیرمنطقی باعث از بین رفتن گیاهان می گردد.

وی یادآور شد: با توجه به ارزشمندی بعضی محصولات مانند آنغوزه، خطر برداشت نامناسب از جمله تیغ زدن، این گیاه را تهدید می نماید که در این زمینه حمایت های جهاد کشاورزی را داریم.

معاون مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تا به امروز 20 گونه مزیت دار گیاه دارویی با توجه به شرایط اقلیمی، زیرساختی و درآمدزایی در استان شناسایی شده است و حمایت ها را به این سمت برده ایم.

وی اضافه کرد: همچنین در زمینه تولید و صادرات گیاهان دارویی 6 طرح تولید و تکمیلی در استان به وزارتخانه ابلاغ شده و منتشر تامین تسهیلات هستیم و نخستین متقاضی تولید آنغوزه را در استان داریم.

وی از ساماندهی خرده تولیدهای گیاهان دارویی اطلاع داد و گفت: طرح بارانداز گیاهان دارویی در استان تهیه شده و به دنبال دریافت مجوز هستیم که در کنار آن بسته بندی، اصالت دهی و تولید گیاهان دارویی مورد تاکید واقع شده است و احتیاجمند همکاری دستگاه های اجرایی هستیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 82571

به "خبرنگاران توسعه کشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی حمایت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توسعه کشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی حمایت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید