خبرنگاران کاهش 500 هزار تنی واردات ذرت و سویا با فراوری مرغ سایز

به گزارش مهسان بلاگ، تهران- خبرنگاران- عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: آنالیز ها نشان می دهد که فراوری مرغ سایز با وزن و سن پایین موجب کاهش 540 هزار تنی واردات ذرت و سویا می گردد که به نفع منافع ملی کشور است.

خبرنگاران کاهش 500 هزار تنی واردات ذرت و سویا با فراوری مرغ سایز

علیرضا حسابی نامقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار مالی خبرنگاران با بیان اینکه اکنون در کشور دو میلیون و 700 هزار تن مرغ گوشتی فراوری و به بازار عرضه می شود، افزود: وزن فعلی مرغ فراوریی کشور اگر بین 2.1 تا 2.5 کیلوگرم محاسبه شود ضریب تبدیل دان آن برای فراوری هر کیلوگرم مرغ 1.9 کیلوگرم است یعنی در ازای مصرف هر یک کیلو و 900 گرم خوراک، یک کیلوگرم گوشت فراوری می شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اظهارداشت: با توجه به میزان فراوری مرغ در کشور فرایند نشان می دهد که پنج میلیون و 130 هزارتن خوراک مصرف می شود که اگر این مرغ را به مرغ سایز تبدیل کنیم ضریب تبدیل برای فراوری یک کیلوگرم گوشت به 1.7 کیلوگرم خوراک می شود. این بدین مفهوم است که وزن لاشه مرغ به حدود 1.4 تا 1.7 کیلو گرم برسد که مرغ سایز محسوب می شود.

وی توضیح داد: این بدان معناست که در فراوری مرغ سایز اگر میزان خوراک مصرفی طیور ما از پنج میلیون و 130 هزارتن به چهار میلیون و 590 هزارتن برسد یعنی 540 هزارتن از مصرف واردات نهاده های اولیه به کشور ما کاهش می یابد که رقم قابل توجهی است. اگر قیمت جهانی خوراک برای هر کیلوگرم فقط نیم دلار باشد، حدود 270 میلیون دلار صرفه جویی ارزی را نیز برای کشور به همراه دارد. فقط باید ظرفیت فراوری جوجه یک روزه کشور 15 درصد افزایش یابد که به راحتی امکان پذیر است.

به گفته وی، با توجه به شرایط تحریم، مرغ آرین در بحث احتیاجهای غذایی نسبت به سویه های خارجی از انرژی و پروتئین کمتری برخوردار است بنابراین همین امر در کاهش مصرف سویا و ذرت وارداتی موثر است.

حسابی نامقی درباره مرغ سایز گفت: نکته مرغ سایز این است که چرا مرغدار ما رغبت نمی نماید مرغ سایز فراوری و عرضه کند، اصل قضیه به جوجه یکروزه برمی شود مرغداری که جوجه را پنج هزار تومان خریداری می نماید وقتی مرغ به 35 روز می رسد می گوید هزینه جوجه را داده ام و هزینه خوراک را اگر بپردازم مرغ درشت تری را به بازار عرضه می کنم.

وی یکی از عوامل موثر در ترویج مصرف جوجه آرین کاهش قیمت این سویه دانست و افزود: به دلیل وجود چرخه کامل آرین در کشور، قیمت جوجه یکروزه نسبت به سویه های خارجی ارزان تر است بنابراین مرغدار ما دلیلی ندارد هزینه بیشتری برای خرید جوجه خارجی بدهد و احتیاج داشته باشد که مرغ درشت تری به بازار عرضه کند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: لاین یکی از صنایع بالادستی مرغ گوشتی است که شاید انحصارش در دست حدود 6 کشور جهان باشد که ایران یکی از این کشورها محسوب می شود

حسابی نامقی ادامه داد: مرغ لاین در حقیقت پدر پدرعظیم جوجه های گوشتی هستنند و یا به زبان ساده تر جوجه های گوشتی نسل چهارم مرغ لاین است. به عبارتی ایران دارای چرخه کامل فراوری از لاین، اجداد، مادری و جوجه یکروزه گوشتی را دارد که قابل اهمیت است.

وی براین باور است که اگر مقداری کارهای پژوهشی و علمی و اصلاح نژادی در این خصوص انجام شود به طور قطع این سویه می تواند پیشرفت کند و حتی قابلیت صادرات در سطح مرغ اجداد یا مادری را داشته باشد.

دانشیار پژوهشی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اظهارداشت: یک مسئله ای که در کشور ما وجود دارد این است که در کشور ما نسبت به سایر نقاط جهان به مرغ های گوشتی درشت علیرغم معمول نبودن در جهان علاقه دارند این مسئله دو ریشه دارد یکی ریشه در قیمت جوجه یکروزه چون به طور معمول قیمت جوجه در کشورما همواره اندکی بالاتر است مرغدار ما ترجیح می دهد تا سن بالاتری نگهداری کند که این باعث شده فرهنگ مصرف مرغ درشت و چاق در کشور ما جابیفتد و دوم تعداد بالای افراد هر خانواده بوده در دهه های گذشته بوده که الان تغییر نموده است.

وی افزود: مرغ در کشور ما با وزن های بالاتر از دوکیلوگرم به فروش می رسد اما در دیگر نقاط جهان همچون مرغ برزیلی سایز استاندارد بین 1.2 تا 1.6 است و در بعضی کشورها بین 1 تا 1.5 کیلوگرم هم مصرف می شود به طور مثال بعضی شرکت ها و رستوران های عظیم جهان که به طور عمده از لاشه های 800 تا 1.2 کیلوگرم استفاده می نمایند که در کیفیت غذای فراوریی شان موثر است.

حسابی نامقی گفت: اگر سایز مرغ در کشور کاهش و فرهنگ مصرف مرغ سایز در کشور ایجاد شود چند مزیت عمده دارد که به نظر کارشناسان چربی موجود در لاشه کاهش می یابد هر چه سن مرغ کمتر باشد میزان چربی موجود در لاشه کمتر خواهد بود و این به سلامت جامعه یاری می نماید.

وی افزود: اگر قرار باشد مرغ به صورت سایز مصرف شود پرورش مرغ در 35 روزگی تمام خواهد شد که باعث می شود مرغ به مصرف آنتی بیوتیک و دارو کمتری احتیاج داشته باشد که به طور طبیعی مرغ سالم و با مصرف کمتر دارویی خواهد بود که به نفع مصرف نمایندگان است.

مرغ سایز و فرهنگ مصرف فریز

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: طبق آمارها متوسط جمعیت خانوار ایرانی حدود 4 نفر است اگر مرغ سایز فراوری شود یک مرغ قابلیت مصرف یک وعده خانوار را دارد و می توانیم به سمت عرضه مرغ فریز شده گام برداریم که خانواده زمانی که مرغ را باز می نماید به طور کامل آن را مصرف کند.

وی ادامه داد: اگر خانواده ای مرغ 2.5 کیلوگرمی فریز را تهیه کند باید مرغ از فریز خارج و خرد شود و بخشی از مرغ مصرف و به طور مجدد بقیه مرغ فریز شود.

حسابی نامقی براین باور است که کاهش واردات بیش از 500 هزار تن ذرت و سویا به دلیل بهبود ضریب تبدیل، با کاهش خروج ارز از کشور در منافع ملی کشور موثر است.

تفاوت ضریب تبدیل جوجه راس و آرین چندان زیاد نیست

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه داد: عملکرد جوجه مرغ آرین نسبت به دیگر سویه ها تفاوت های چندانی ندارد اما ذهنیت فراورینماینده ما این است که مرغ راس عملکرد بهتری دارد و چون آرین در طی این سال ها به حاشیه کشانده شده و نتوانسته از لحاظ تجاری پیشرفت کند، عقب مانده است.

وی با بیان اینکه وزن آرین در طول دوره پرورش کوتاه قابل رقابت با سویه های خارجی است، گفت: ممکن است ضریب تبدیل مرغ آرین در مقایسه با راس در سن رشد بالاتر از 35 روزگی تفاوت اندکی داشته باشد اما این فاصله زیاد نیست.

حسابی نامقی با بیان اینکه قبل از سال 1376 مرغ آرین در کشور مصرف می شد، افزود: مرغ آرین نسبت به دیگر نژادهای خارجی از طعم و کیفیت بهتری برخوردار است که این به نفع مصرف نمایندگان خواهد بود.

دانشیار پژوهشی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی درباره ادعای بعضی غیرمتخصص مبنی بر مصرف هورمون و یا موارد دیگر برای رشد و وزن گیری دو کیلوگرمی مرغ در 35 روزگی، گفت: رشد مرغ امروزی ناشی از تغییر ژنتیک، فعالیت های اصلاح نژادی، تغذیه و محیط پرورش مطلوب است که به طور حتم در وزن گیری مرغ در کوتاه ترین دوره پرورش اثرگذار است.

وی اظهارداشت: اکنون در یک شرایط کنترل شده 40 نوع ماده اولیه خوراک با یکدیگر به نسبت های مختلف میکس و به عنوان خوراک در اختیار فراورینمایندگان و پرورش دهندگان طیور قرار می گیرد، بنابراین در این خصوص جایی برای نگرانی وجود ندارد.

حسابی نامقی درباره تشابه مرغ سایز و مرغ سبز گفت: مرغ سایز با مرغ سبز تفاوت چندانی ندارد زیرا از آنتی بیوتیک و به جامانده دارویی کمتری برخوردار است زیرا دوره گذار خود را طی می نماید.

به گفته وی، وقتی مرغ آنتی بیوتیک دریافت می نماید، باید دارای دوره گذار باشد و بعد از پنج روز مرغ کشتار و لاشه وارد بازار شود که این امر تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور انجام می شود و در صورت مشاهده هرگونه به جامانده دارویی لاشه از چرخه مصرف جمع آوری و معدوم می شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی معتقد است: در صورت کاهش طول دوره پرورش طیور به طور طبیعی آنتی بیوتیک کمتری به مصرف می رسد و به طور قطع مرغ سالم به بازار عرضه می شود.

وی افزود: مرغ آرین ایرانی براساس بیولوژیک خود در مقایسه با سویه های خارجی نسبت به بعضی بیماری ها از جمله نیوکاسل مقاوم است، زیرا سویه هر کشوری نسبت به یک سری باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها مقاومت بالاتری دارد.

حسابی نامقی درباره شرایط فراوری مرغ آرین اظهارداشت: اکنون فراورینمایندگان با حمایت دولت ذرت و سویا از شرکت پشتیبانی امور دام دریافت می نمایند بنابراین زنجیره های عظیمی در خراسان و سایر نقاط کشور به سمت فراوری جوجه یکروزه آرین گام برداشته اند.

وی با اشاره به اینکه کشور ماهیانه حدود 120 تا 130 میلیون جوجه یکروزه احتیاج دارد، افزود: مرغ آرین ظرفیت این را دارد که سهم عظیمی از بازار داخلی را تامین و حتی در آینده مازاد فراوری را صادر کند.

این کارشناس صنعت طیور بر این باور است که اگر دولت با تامین نهاده ها از فراورینمایندگان حمایت کند به طور حتم فراوری مرغ آرین بدون هیچ چالشی در کشور توسعه می یابد و دیگر احتیاجی به واردات اجداد و مادری سویه های دیگر نداریم البته مشروط به اینکه بتوانیم واحدهای اجداد و مادری آرین را در کشور توسعه بدهیم.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 75104

به "خبرنگاران کاهش 500 هزار تنی واردات ذرت و سویا با فراوری مرغ سایز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاهش 500 هزار تنی واردات ذرت و سویا با فراوری مرغ سایز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید