خبرنگاران کرونا، وخامت نظام سلامت آمریکا را برملا ساخت

به گزارش مهسان بلاگ، نیویورک- خبرنگاران- نظام سلامت و بیمه ای آمریکا در سال های متمادی در نقاب شهرت افسانه ای مخفی شده بود که ویروس جدید کرونا، وخامت اوضاع این نظام را برملا ساخت و نگرانی ها را نسبت به افزایش مرگ و میر ناشی از کووید-19 افزایش داد.

خبرنگاران کرونا، وخامت نظام سلامت آمریکا را برملا ساخت

نظام سلامت و بیمه درمانی ضعیفی که سیاست های ترامپ آن را شنماینده تر نموده است و رئیس جمهوری که به بیماری کرونا کاسب کارانه و نه از منظر سلامت مردم نگاه می نماید، نگرانی از فاجعه شیوع این ویروس در آمریکا را دو چندان نموده است.

در دو هفته گذشته، اخبار جسته و گریخته از بیمارستان های نیویورک حکایت از کمبود تجهیزات پزشکی همچون ماسک صورت، روپوش ضد آب و عینک های محافظ برای کادر بیمارستانی داشته است.

وضع نامطلوب پرستارها و پزشکان خط مقدم مبارزه با کرونا باعث شد که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی بنویسد چگونه ثروتمندترین کشور دنیا محتاج ماسکی هفتاد سنتی شده است؟

پاسخ این پرسش در تخصیص بودجه دولتی و سیاست های ضد رفاه اجتماعی دولت هایی است که در آمریکا حاکم بوده اند.

کمبود ماسک، نوک کوه یخ

با وجود آنکه مصوب های راهبردی دولت های پیشین آمریکا مقرر می کرد که برای زمان جنگ و بحران، 100 میلیون ماسک در انبارهای استراتژیک ملی ذخیره شده باشد، اما در بحران اخیر تعیین شده که تنها 40 میلیون ماسک موجود بوده است.

بنا به گزارش نیویورک تایمز، از حدود 100 میلیون ماسک در این انبارها، 60 میلیون در سال 2009 در جریان مبارزه با بیماری همه گیر آنفولانزای H1N1 مصرف شد و دولت های بعدی هیچ وقت زحمت جایگزین کردن آنها را به خود ندادند. به گفته الکس ایزار وزیر بهداشت و خدمات انسانی کابینه ترامپ، حدود 40 میلیون ماسک تنها حدود یک درصد از احتیاج پیش بینی شده آمریکا را تامین خواهد نمود.

بر اساس این گزارش، بعضی بیمارستان های نیویورک با کمبود شدید کیت های آزمایش و تجهیزات محافظتی روبرو هستند، پزشکان درحال بیمار شدن هستند و اوضاع هر روز دشوارتر می گردد.

اندرو کومو فرماندار نیویورک، ایالتی که اکنون مرکز شیوع بیماری کرونا در آمریکا محسوب می گردد، از تمام بیمارستان های این ایالت خواست ظرفیت های خود را افزایش دهند.

به عنوان مثال، مرکز درمانی بروکلین با ظرفیت پذیرش 464 بیمار، تنها برای مدیریت 250 تا 300 بیمار نیرو و تخت کافی دراختیار دارد. این مرکز درمانی اکنون برای افزایش این تعداد تا دو برابر، برنامه ریزی می نماید.

یکی از پزشکان این مرکز درمانی به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت: اگر تعداد بیماران با همین فرایند افزایش یابد، تا هفته آینده در بخش اورژانس، هیچ جای خالی باقی نخواهد ماند.

وی اضافه کرد: اگر تعداد بیماران بدحال که برای ادامه زندگی به دستگاه های کمکی احتیاج دارند، افزایش یابد، بیمارستان مجبور خواهد شد برای رسیدگی آن ها به طور گزینشی عمل کند.

روزنامه بلومبرگ هم روز سه شنبه در گزارشی اظهار کرد بیمارستان های آمریکا به کادر درمانی خود هشدار داده اند در صورت ارائه اطلاعات بیمارستانی و کمبودهای آنها در روبروه با بیماران کرونایی، از کار اخراج خواهند شد.

از سوی دیگر، سال هاست که نگاه سیاستگذاران آمریکایی این بوده است که اقلام و اجناس ارزانی چون ماسک را که در داخل آمریکا صرفه فراوری ندارد باید وارد کرد. برای همین هم این کشور به شدت وابسته به واردات ماسک از چین، عظیمترین فراوری نماینده ماسک پزشکی دنیا است.

نظام سلامت در چنگال لابیست ها

سال های طولانی است که عرصه سلامت و درمان در آمریکا جولانگاه شرکت های با نفوذ داروسازی و بیمه بوده است که حتی اصلاحات نیم بند دوران اوباما نیز که به اوباما کر معروف شد، دست و پای آنها را از این عرصه جمع نکرد.

این طرح که به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای داخلی رییس جمهوری پیشین آمریکا یاد می شد، در سال 2010 میلادی تصویب و از سال 2014 در سراسر آمریکا اجرایی شد اما دولت ترامپ همین طرح نیم بند را که تا حدودی انحصار شرکت های بیمه را شکسته و بیمه درمانی را در اختیار اقشار وسیع تری قرار می داد، تحمل نکرد و دستور لغو آن را در همان سال نخست ریاست جمهوری خود صادر کرد.

ترامپ و جمهوریخواهان سنا با انفاق به شرکت های عظیم این کشور، تریلیون ها دلار از مالیات ها و در نتیجه درآمد دولت کاسته اند. از این رو دولت آمریکا تعهد کمتری در بخش درمان برای خود تعریف نموده است. در نتیجه از هنگام روی کار آمدن ترامپ، در بعضی موارد هزینه ماهیانه بیمه درمانی، یک و نیم برابر افزایش داشته است.

ناظران این شرایط را نه تنها ناشی از سیاست های ضد رفاهی دولت های آمریکا و اختصاص تریلیون ها دلار به برنامه های نظامی و ماجراجویی های خارجی واشنگتن می دانند، بلکه دست لابی های شرکت های بیمه و داروسازی را در آن به شدت پررنگ می بینند.

این شرکت های خصوصی، مبالغ هنگفتی در کنگره و دولت برای پیشبرد اهداف خود خرج می نمایند تا هم انحصار خود را در بازار دارو و درمان آمریکا تثبیت نمایند و هم قیمت های دارو و بیمه را بالا نگه دارند.

این در حالی است که قیمت دارو در آمریکا در قیاس با کشورهای دیگر همچون کانادا یا اروپا، بسیار بالاست. اما این شرکت ها، کنگره و دولت را راضی نموده اند که مانع از واردات داروهایی خارجی به بازار آمریکا شوند تا انحصار دارویی آنها پا برجا بماند.

بر اساس یک گزارش تلویزیون سی بی اس آمریکا، از هر 10 عضو مجلس نمایندگان، 9 نفر از آنها و تمام سناتورهای کنگره به غیر از سه نفر آنها، از شرکت های داروسازی برای هزینه های انتخاباتی خود پول گرفته اند.

این گزارش می افزاید این شرکت ها، هر سال صدها میلیون دلار به لابی گران و سیاستمداران در واشنگتن می پردازند تا قوانین و سیاست هایی را که باعث افزایش درآمد شرکت های دارویی می گردد، تصویب نمایند.

هزینه سنگین بیمه درمانی

بر اساس گزارش تحقیقاتی موسوم به پروژه همیلتون، سهم پرداخت بیمه درمانی طبقه متوسط آمریکا از سال 1984 (1365 خورشیدی) تا به امروز بیش از 60 درصد افزایش یافته است. در همین دوره، این میزان برای طبقات فقیر 28 درصد بوده است.

به طور مثال هزینه بیمه درمانی یک خانواده چهار نفره در شیکاگو به راحتی می تواند برای ارزانترین بیمه، به 2000 دلار در ماه برسد که تقریبا معادل نیمی از درآمد ماهیانه یک معلم یا پرستار در این شهر است. در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا، هزینه ماهیانه ارزان ترین بیمه درمانی یک خانواده چهار نفره، به 2400 دلار می رسد که معادل 30 هزار دلار در سال است. این در حالی است که بر اساس آمار تارنمای دیتا یواس ای، سال گذشته متوسط حقوق سالانه یک خانوار در شارلوتزویل، 50 هزار و 727 دلار بوده است.

خروجی این شرایط، این بوده که در سال 2018، تعداد افرادی که در ایالات متحده بدون بیمه درمانی بودند به 27.5 میلیون نفر رسید. این در حالی بود که در سال 2017، 25.6 میلیون نفر بیمه نداشتند. بنا به گزارش تارنمای ووکس این نخستین بار از سال 288-2009 بود که نرخ افراد بیمه نشده افزایش یافت.

در کنار این تعداد چشمگیر افراد بیمه نشده، میلیون ها نفر دیگر هم هستند که به دلیل ترس از هزینه های درمانی در مراحل مختلف به پزشک مراجعه نمی نمایند. این شرایط یعنی پیشگیری کمتر و تعداد افراد مریض بیشتری است که با نرفتن نزد پزشک، بیماری خود را حادتر و در نتیجه هزینه درمان آن را بالاتر و پیچیده تر می نمایند.

کرونا و بحران نظام سلامت

به نوشته دیلن اسکات در تارنمای ووکس، اکنون با شیوع کرونا این نگرانی واقعی وجود دارد که آمریکایی ها به دلیل هزینه های درمانی که باید از جیب خود بپردازند، به پزشک مراجعه ننمایند و به دنبال درمان نفرایند.

وی می افزاید: در صورت وجود علائم کووید-19، افراد باید به پزشک مراجعه نمایند و معاینه شوند اما آمریکایی ها ممکن است به دلیل هزینه ها سراغ مراقبت های پزشکی حتی برای شرایط جدی نفرایند.

این شرایط البته تغییری در رویکرد ترامپ به نظام بیمه و سلامت به وجود نیاورده است. او که در روزهای شروع این بیماری منکر خطرناک بودن کرونا بود، اکنون می گوید که قرنطینه باید برای دوران محدودی انجام گردد و اقتصاد آمریکا نباید بخوابد.

ناظران می گویند رئیس جمهوری آمریکا نه تنها به دنبال چاره جویی برای چاله های عظیم نظام سلامت کشور نیست، بلکه به موضوع ویروس کرونا ازمنظر انتخاباتی نگاه می نماید و این مساله می تواند ابعاد فاجعه آمیزی به شیوع این ویروس در شهرهای آمریکا بدهد.

تردیدی نیست که در دو هفته گذشته ترامپ با عظیمترین کابوس ریاست جمهوری خود روبرو شده است. تمام دستاوردهای وی که هر هفته درباره آنها صحبت می کرد، یک شبه محو شده است. بازار بورس آمریکا در سقوط آزاد بی سابقه به سر می برد و پیش بینی می گردد که نرخ بیکاری به 30 درصد افزایش پیدا کند.

بی گمان ابعاد شیوع کرونا در آمریکا و چگونگی مدیریت این مرحله پر خطر استثنایی تاثیری سرنوشت ساز بر آینده سیاسی ترامپ و انتخابات ریاست جمهوری 2020 خواهد داشت اما از آن مهمتر، بحث درباره نظام سلامت شنماینده و سیاست های ضد رفاه دولت های آمریکا را به کانون حساسیت افکار عمومی باز خواهد گرداند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 42529

به "خبرنگاران کرونا، وخامت نظام سلامت آمریکا را برملا ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا، وخامت نظام سلامت آمریکا را برملا ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید