خطرناک ترین جاده های ایران کدامند؟

به گزارش مهسان بلاگ، خطرناک ترین جاده های ایران در بخش های مختلفی از کشور ما قرار گرفته اند و در طول سال شاهد وقوع تصادفات رانندگی زیادی هستند.

خطرناک ترین جاده های ایران کدامند؟

بخش زیادی از تصادف های رانندگی در کشور ما در خطرناک ترین جاده های ایران اتفاق می افتند. این جاده ها سهم 75 درصدی از مجموع حوادث رانندگی سالانه را به خود اختصاص می دهند. بر اساس آمار و گزارش سازمان بهداشت جهانی، کشور ما در میان 175 کشور، رتبه 113 را در کمترین تلفات جاده ای دارد. یکی از عوامل مؤثر در سوانح رانندگی، جاده های خطرناک با استانداردهای پایین هستند. بیش از 17,000 نفر در کشور ما سالانه، جان خود را در جاده های خطرناک ایران از دست می دهند و عده ای نیز دچار صدمه های جانی جبران ناپذیر می شوند.

خطرناک ترین جاده های ایران شامل جاده های کوهستانی مرتفع و جهتهای پرتردد طولانی در کشور ما هستند که به ترتیب شرایط نامناسب راه به همراه شرایط نامساعد جوی و طولانی شدن زمان رانندگی و خستگی رانندگان از مهم ترین دلایل ایجاد سانحه در این جاده ها به شمار می فرایند. جاده های خطرناک ایران در استان های مختلف کشور ما قرار دارند؛ اما بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده در کشور ما، در طول سال های 1388 تا 1396 استان های سمنان، کرمان و مرکزی بیشترین آمار تصادف رانندگی را داشته اند. تردد بالا در جهتهای ارتباطی این استان ها، طولانی بودن جاده ها و کویری بودن بخش های زیادی از این جهتها از دلایل اصلی وقوع تصادف در این جاده ها گزارش شده اند.

بعلاوه در استان های البرز و تهران به علت وجود آزادراه ها و بزرگراه های با کیفیت، رسیدگی مطلوب و ابزار مناسب برای کنترل تخلفات رانندگی، کمترین حوادث رانندگی رخ داده اند. اگر می خواهید با خطرناک ترین جاده های ایران آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

با خطرناک ترین جاده های ایران آشنا شوید:

  • جاده چالوس
  • جاده تهران مشهد
  • جاده اهر هریس تبریز
  • جاده قم گرمسار
  • جاده سیرجان بندرعباس
  • جاده اسدآباد همدان
  • جاده آستارا اردبیل (گردنه حیران)
  • جاده میانه زنجان
  • جاده سبزوار گناباد
  • جاده اسالم به خلخال
  • جاده عباس آباد کلاردشت
  • جاده هراز
  • جاده ساری به سمنان (کیاسر)
  • جاده چابهار کنارک
  • جاده قوچان سبزوار
  • جاده بروجن لردگان

جاده چالوس

  • استان های البرز و مازندران
  • 160 کیلومتر

جاده چالوس یکی از زیباترین جاده های شمال ایران است که در طول سال مسافران زیادی از شهرهای مختلف ایران برای رسیدن به شهرهای استان مازندران از آن عبور می نمایند. این جاده از معروف ترین جاده های کوهستانی کشور ما به شمار می رود و در طول جهت از دره ها و گردنه های خطرناکی می گذرد. حجم بالای تردد در این جاده، آب و هوا و اقلیم کوهستانی و احتمال ریزش سنگ از کوه ها در طول سال، دلایل خطرناک بودن این جاده به شمار می فرایند.

برای تردد در جاده چالوس طول روز را انتخاب کنید. این جاده به علت جهت پرپیچ وخم احتیاج به هوشیاری کامل راننده دارد. بسیاری از ساکنان تهران و شهرهای اطراف آن با تصور کوتاه بودن جهت و برای فرار از ترافیک روزانه جاده چالوس، ساعت های سرانجامی روز و طول شب را برای گذر از این جاده انتخاب می نمایند؛ به همین علت متاسفانه آمار تصادف های رانندگی در طول شب جاده چالوس بالا است. این جاده در حدود 160 کیلومتر طول دارد؛ اما به علت پیچ وخم زیاد طی جهت آن در حدود سه تا چهار ساعت طول می کشد.

جاده تهران مشهد

  • استان های تهران، سمنان و خراسان رضوی
  • نزدیک به 900 کیلومتر

جاده تهران مشهد با طول نزدیک به 900 کیلومتر یکی از پرترددترین جاده های کشور ما است که در طول سال مسافران زیادی از آن عبور می نمایند. این جاده کاملا صاف و یکنواخت و در طول جهت یک طرفه است؛ به همین علت شاید در نگاه نخست بی خطر و امن به نظر برسد؛ اما جهت بیابانی و طولانی آن، این جاده را به یکی از پرخطرترین جاده های ایران تبدیل می نماید. بسیاری از مسافران برای رسیدن به شهر مشهد این جهت را به صورت یکباره طی می نمایند که سبب خستگی و خواب آلودگی می گردد.

سفر در جاده تهران مشهد در طول روز به علت تابش مستقیم خورشید و گرمای هوا آزاردهنده است و طولانی بودن جهت، پیمودن این جاده در شب را نیز پر مخاطره می نماید. برترین راه برای سفر با وسیله نقلیه شخصی در این جاده، چند توقف در بین جهت است. جاده تهران مشهد از شهرهای زیبایی مانند سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور می گذرد. اگر در عبور از این جاده امکان توقف شبانه در شهرهای میان جهت داشته باشید، سفری امن تر را تجربه خواهید کرد. برای پیمودن یک باره این جهت نیز بهتر است از راننده کمکی بهره بگیرید.

جاده اهر هریس تبریز

  • استان آذربایجان شرقی
  • 140 کیلومتر

جاده اهر به تبریز در شمال غربی کشور ما قرار گرفته است و با گذشتن از شهرهای مختلف در استان آذربایجان شرقی، جهت ارتباطی شهر تبریز با دیگر شهرهای شمالی ایران به شمار می رود. این جاده از زیباترین منظره ها طبیعی شمال ایران گذر می نماید؛ اما متاسفانه در طول سال شاهد بیشترین سوانح رانندگی در این منطقه از کشور ما است.

برای تردد در این جهت حتما در طول فاصله های زمانی کوتاه توقف کنید و ضمن بهره بردن از طبیعت زیبا، خستگی خود را برطرف کنید. جاده اهر به تبریز در حدود 140 کیلومتر طول دارد و در طول جهت خود از 16 شهر می گذرد. از این جاده با نام جاده مرگ آذربایجان یاد می نمایند.

جاده قم گرمسار

  • استان های قم، تهران و سمنان
  • در حدود 170 کیلومتر

جاده قم به گرمسار در حدود 170 کیلومتر طول دارد؛ اما به علت تردد بالای خودروها در این جهت و غیر استاندارد بودن این جاده ، از حادثه خیزترین جاده های ایران به شمار می رود. از طرف دیگر امکانات این جاده بسیار محدود است و نظارت مناسبی بر آن وجود ندارد. کوتاه بودن این جهت سبب تردد روزانه افراد زیادی برای مقاصد کاری در آن می گردد. اگر به شکل مداوم در این جهت رفت و آمد دارید، به خاطر داشته باشید این جاده یکی از محورهای پر تصادف کشور ما در طول سال است.

جاده سیرجان بندرعباس

  • استان های کرمان و هرمزگان
  • در حدود 300 کیلومتر

جاده سیرجان به بندرعباس از پرترددترین جهتهای ترانزیتی کشور است و روزانه ماشین های سنگین و باری زیادی در آن رفت و آمد می نمایند؛ به همین علت پیمودن این جهت برای وسایل نقلیه سواری با خطرهایی همراه است. از طرف دیگر این جاده که نزدیک به 300 کیلومتر طول دارد، اصلی ترین جهت تردد به شهر بندرعباس است و بار ترافیکی سنگینی را در طول سال تحمل می نماید.

بیشترین تصادف های رانندگی در جاده سیرجان به بندرعباس به علت انجام سبقت های غیر مجاز اتفاق می افتند. در طول تردد در این جهت شکیبا باشید و با سرعت مجاز برانید. برای جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی ناشی از گرمای هوا در این خطه نیز حتما در طول جهت نوشیدنی های خنک و مایعات فراوان بنوشید. توقف در فواصل کوتاه و توجه به تابلوهای هشدار دهنده در طول این جاده، سفر شما را بی خطر و امن می نمایند.

جاده اسدآباد همدان

  • استان های همدان و کرمانشاه
  • در حدود 200 کیلومتر

جاده اسدآباد همدان یکی از پرخطرترین جهتهای جاده ای در ایران است که در طول سال سوانح رانندگی زیادی در آن اتفاق می افتد. این جاده جهت ارتباطی بین شهر همدان با شهرهای استان کرمانشاه را میسر می نماید و گردنه اسدآباد در میانه جهت کوهستانی آن پرخطرترین بخش این جاده است. متاسفانه در این جهت استانداردهای مناسب راهسازی رعایت نشده اند و مسائل زیر ساختی آن را به یکی از پرخطرترین جهتهای جاده ای در ایران تبدیل نموده اند. طول این جاده تا شهر کرمانشاه در حدود 200 کیلومتر است و در زمان بارندگی ها جهت آن بسیار لغزنده می گردد؛ پس پیش از تردد در این جهت شرایط آب و هوایی را استعلام کنید.

جاده آستارا اردبیل (گردنه حیران)

  • استان های گیلان و اردبیل
  • نزدیک به 80 کیلومتر

جاده آستارا به اردبیل از میان کوه ها و دره های سرسبز شمال غربی ایران عبور می نماید و گردنه حیران در آن واقع شده است. این جاده بین گردشگران هواداران زیادی دارد و از پرترددترین جهتهای جاده ای ایران است. نزدیکی این جاده به دریای خزر از یک سو و قرار گرفتن در جوار کوه های بلند پردرخت از سوی دیگر، سبب پوشیده شدن این جهت با مه غلیط در طول سال می گردد. در فصل های پر بارش این جهت بسیار لغزنده و خطرناک است و پیمودن آن به خصوص برای رانندگان تازه کار و ناآشنا به جهت می تواند خطرآفرین باشد.

رانندگی با سرعت بالا در جهت جاده گردنه حیران، باعث عدم کنترل وسیله نقلیه در پیچ ها می گردد و کارشناسان همین مطلب را علت وقوع بیشتر تصادف ها در این محور می دانند. برای لذت بیشتر از جاده آستارا به اربیل و گردنه حیران در میانه این جاده توقف کنید و زمانی را به تماشای منظره ها و قدم زدن در طبیعت بکر و زیبای آن اختصاص دهید. پارک ملی هیرکان، روستای حیران، روستای کشفی و جنگل فندقلو از زیباترین نقاط واقع در این جاده هستند.

جاده میانه زنجان

  • استان های زنجان و آذربایجان شرقی
  • نزدیک به 140 کیلومتر

جهت جاده میانه به زنجان یکی از پرترددترین جهتها برای دسترسی به استان های شمال غربی ایران است و تردد بالای وسایل نقلیه احتمال افزایش تصادف های رانندگی را نیز بیشتر نموده اند. شرایط جوی و عدم رسیدگی مناسب و بازسازی بخش های مختلف این جاده از دیگر عوامل بروز سوانح رانندگی در این جاده هستند.

در فصل های پر بارش و سرد این جاده بسیار لغزنده می گردد و مه گرفتگی در سطح آن نیز دید رانندگان را کم می نماید. اگر قصد تردد در این جهت را دارید، سفر خود را در طول روز برنامه ریزی کنید و تا حد ممکن از تردد در این جاده در شب بپرهیزید. حادثه خیزترین بخش های این جاده بخش شمال غربی آن در ورودی استان آذربایجان و منطقه پل دختر هستند. در زمان رانندگی در این جاده با کنترل سرعت وسیله نقلیه خود از انحراف ماشین و وقوع سانحه تصادف جلوگیری کنید.

جاده سبزوار گناباد

  • استان خراسان رضوی
  • نزدیک به 280 کیلومتر

جهت جاده ای سبزوار به گناباد از خلوت ترین جهتها در استان خراسان رضوی است و شاید به همین علت رانندگان با سرعت زیاد در این جاده رانندگی می نمایند. این جهت از میان کویر می گذرد و تابش مستقیم خورشید و یکنواختی بخش هایی از این جاده سبب خواب آلودگی و خستگی رانندگان می گردد. اگر قصد تردد در این جهت دارید بهتر ست این مسافت طولانی را به همراه راننده کمکی بپیمایید یا در فاصله های کوتاه توقف و استراحت کنید.

در طول مسافت نزدیک به 280 کیلومتری جاده سبزوار به گناباد، چند قسمت پرپیچ وخم و خطرناک قرار گرفته اند که حادثه خیزترین بخش های این جاده هستند. در فاصله 70 کیلومتری بردسکن و نزدیکی های گناباد بیشترین آمار تصادف رانندگی در این جاده گزارش شده اند. برای عبور بی خطر از این جهت سرعت مجاز و موارد ایمنی را رعایت کنید و از گرفتن ترمزهای ناگهانی بپرهیزید، زیرا داغ بودن آسفالت مانع از توقف سریع ماشین می گردد.

جاده اسالم به خلخال

  • استان های گیلان و اردبیل
  • 80 کیلومتر

جاده اسالم به خلخال از زیباترین جاده های کشور ما به شمار می رود که در طول جهت خود از زیباترین دشت ها و ییلاق های شمال ایران عبور می نماید. این جاده در روزهای زیادی از سال مه گرفته و بارانی است و به همین علت رانندگی در این جاده احتیاجمند دقت بیشتر است. از طرفی این جهت بسیار پرپیچ وخم و دو طرفه است و دید مناسبی برای راننده وجود ندارد. برای لذت بردن از طبیعت این منطقه در رانندگی احتیاط کنید و در فواصل مختلف با توقف های بین جهت بهره بیشتری از زیبایی های این جاده ببرید.

جاده اسالم به خلخال در حدود 80 کیلومتر طول دارد و استان گیلان را به استان اردبیل وصل می نماید. ییلاق کیاره و گردنه الماس از زیباترین بخش های این جهت هستند. در طول فصل های سرد سال احتمال ریزش کوه نیز در این جاده وجود دارد و مه گرفتگی شدید دید راننده به خصوص در پیچ های تند و پرتگاه ها را کم می نماید. جاری شدن سیل در این جهت در طول سال نیز سبب از بین رفتن آسفالت و خرابی این جاده می گردد. اگر قصد تردد به این جاده زیبا و رویایی را دارید، شرایط آب و هوا را استعلام و در رانندگی دقت بیشتری کنید.

جاده عباس آباد کلاردشت

  • استان مازندران
  • 40 کیلومتر

جاده عباس آباد کلاردشت از زیباترین جاده های شمال ایران است که از میان کوهستان های جنگلی می گذرد. در طول این جهت زیباترین منظره ها طبیعی شمال کشور ما پیش روی شما قرار می گیرد و انبوه درختان در طول آن بخش هایی از جاده را تاریک می نمایند. عبور از جاده جنگلی عباس آباد در طول فصل های سرد سال به علت پیچ وخم زیاد و لغزندگی جهت ممکن است خطرساز باشد.

در بخش های زیادی از جاده عباس آباد کلاردشت تلفن همراه آنتن ندارد و هیچ امکانات تعمیرگاهی نیز در این جهت خدمت رسانی نمی نمایند. با توجه به موقعیت مکانی و آب و هوای این منطقه برای تردد در این جاده اصول ایمنی را رعایت کنید تا از سفر خود لذت بیشتری ببرید. این جاده نزدیک به 40 کیلومتر طول دارد و پیمودن آن در حدود یک ساعت طول می کشد.

جاده هراز

  • استان های تهران و مازندران
  • در حدود 130 کیلومتر

جاده هراز از دیگر جهتهای ارتباطی به شمال ایران است که دسترسی به شهر آمل و استان های گلستان و مازندران را میسر می نماید. جهت دسترسی به شهر دماوند نیز در این جاده قرار گرفته است. بسیاری از ساکنان تهران برای رفتن به شمال کشور این جاده را انتخاب می نمایند و به همین علت این جهت نیز مانند جاده چالوس در طول تعطیلات رسمی و سرانجام هفته ترافیک بالایی را تجربه می نماید.

جهت رودهن به امامزاده هاشم در جاده هراز یکی از حادثه خیزترین بخش های این جهت است که آمار تصادف رانندگی آن در طول سال نظر کارشناسان را جلب می نماید. در طول سال های اخیر بخش های زیادی از این جاده را عریض نموده اند؛ اما هم چنان بخش هایی از جاده هراز خطرساز است. با وجود تغییرات گسترده در ساختار این جاده به علت زیرساخت های نامناسب آن هنوز جاده هراز از پر تصادف ترین جاده های ایران به شمار می رود.

جاده هراز در حد فاصل شهرهای رودهن و بومهن شروع می گردد و با گذشتن از دره مشا، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب اسک، رینه و لاریجان به آمل می رسد. این جهت در حدود 130 کیلومتر طول دارد؛ اما به علت پیچ وخم زیاد پیمودن آن بین دو تا سه ساعت طول می کشد.

جاده ساری به سمنان (کیاسر)

  • استان های مازندران و سمنان
  • نزدیک به 200 کیلومتر

جاده ساری به سمنان که با نام محور کیاسر شناخته می گردد از سردسیرترین جاده های شمال ایران است که در طول فصل های سرد سال پوشیده از برف می گردد. گرچه این جاده جهت پرتردد و شلوغی نیست، عبور از آن در فصل های پر بارش باید با احتیاط زیاد همراه باشد. جاده کیاسر نزدیک به 200 کیلومتر طول دارد و در طول جهت خود از جنگل های زیبا و دره های سرسبزی عبور می نماید. برای عبور از این جاده جانب احتیاط را رعایت کنید و پیش از سفر شرایط آب و هوایی در این جاده را استعلام کنید.

جاده چابهار کنارک

  • استان سیستان و بلوچستان
  • در حدود 50 کیلومتر

جاده چابهار به کنارک از جنوبی ترین جاده های ایران است که در حاشیه دریای عمان قرار گرفته است. این جاده از یک سو با کوه های صخره ای زیبا و از سوی دیگر با دریا احاطه شده است. گرچه طول جاده چابهار به کنارک تنها در حدود 50 کیلومتر است، موقعیت خاص این جاده و تردد محلیان در آن در طول همه ساعت های شبانه روز آن را به یکی از حساس ترین جاده های جنوب ایران تبدیل می نماید.

در اطراف جاده چابهار به کنارک روستاهای مختلفی قرار گرفته اند و فاصله کوتاه این آبادی ها تا جاده اصلی سبب تردد بالای مردم روستا در این جاده در طول روز می گردد. بیشتر مردم محلی با موتور سیکلت در این جاده رفت و آمد دارند و رانندگی با سرعت بالا در این جاده خلوت ممکن است سبب حادثه ای دردناک گردد. زیبایی این جاده توجه بسیاری از گردشگران را جلب می نماید و بعضی با خیال خلوت بودن این جهت اقدام به عکاسی در بخش های خطرناک آن می نمایند. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، در عبور از این جاده بسیار دقت کنید.

جاده قوچان سبزوار

  • استان خراسان رضوی
  • در حدود 160 کیلومتر

جاده قوچان سبزوار در حدود 160 کیلومتر طول دارد و به میانه جاده تهران مشهد متصل می گردد. جهت این جاده بسیار پرپیچ و خم است و پهنای کمی دارد. در طول این جهت از گردنه های متعددی عبور خواهید کرد و به علت رفت و آمد ماشین های سنگین و ترانزیتی در این جاده، خطر احتمال تصادف بالا می رود. از طرف دیگر به علت سردسیر بودن این جاده کوهستانی و بارش های مداوم در طول فصل های سرد در این محور مواصلاتی، این جاده آسفالت مناسبی ندارد. در سفر به این خطه از ایران ایمنی کامل را رعایت کنید، در پیچ ها سبقت نگیرید و با سرعت مجاز حرکت کنید.

جاده بروجن لردگان

  • استان چهار محال و بختیاری
  • در حدود 105 کیلومتر

جاده بروجن به لردگان در استان چهار محال و بختیاری قرار گرفته است و از آن با عنوان خطرناک ترین جاده در این استان یاد می گردد؛ البته این خطه از کشور ما به علت قرار گرفتن در کوهستان های بلند و پرپیچ وخم، جاده های خطرناک زیادی دارد. جاده های کوهستانی خطرناک در استان چهار محال و بختیاری در طول سال شاهد تصادف های مرگباری هستند. این خطه از منطقه ها سردسیر کشور ما نیز هست و لغزندگی و مه گرفتگی جاده های استان چهار محال و بختیاری احتمال وقوع سوانح رانندگی را افزایش می دهند.

جاده بروجن به لردگان در حدود 105 کیلومتر طول دارد و از شاه راه های ارتباطی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود. این جاده در طول سال بار ترافیکی بالایی را تحمل می نماید. برای تردد در این جهت و سایر جاده های کوهستانی استان چهارمحال و بختیاری جانب احتیاط را رعایت کنید.

آنالیز همه جاده های خطرناک ایران در بخش های مختلف کشور ما در یک مقاله نمی گنجد. بسیاری از روستاهای ایران در میان کوهستان های بلند یا کویرهای خشک قرار گرفته اند و جهتهای دسترسی به این منطقه ها دور افتاده، بدون امکانات و پر خطر هستند؛ اما به علت تردد پایین در آن ها آمار سوانح رانندگی این جاده ها به چشم نمی آید. ایمن سازی راه ها در همه منطقه ها کشور سهم چشمگیری در کاهش تصادف های سالانه ایران خواهد داشت. امیدواریم در سال های آینده اهتمام بیشتری برای ساماندهی به پرخطرترین جاده های کشور ما به وجود آید. ما در این مقاله به معرفی خطرناک ترین جاده های ایران با توجه به آمار تصادف های چند سال اخیر پرداختیم. با امید به اینکه هرگز سوانح رانندگی در جاده های خطرناک ایران را تجربه ننموده باشید، چنانچه در استان محل سکونت شما جهت پر خطر جاده ای وجود دارد، آن را با ما و دیگر کاربران خبرنگاران در میان بگذارید.

پرسش های متداول

خطرناک ترین جاده های ایران کدامند؟

خطرناک ترین جاده های ایران جهتهای حادثه خیز در کشور ما هستند که در طول سال بیشترین آمار تصادف های رانندگی در آن ها گزارش می گردد. این جاده ها در بخش های مختلف ایران قرار دارند.

کم خطرترین زمان سال برای سفر جاده ای چه زمانی است؟

در منطقه ها سردسیر فصل های گرم زمان مناسبی برای سفر به جاده های خطرناک هستند، زیرا یخ زدگی و لغزندگی این جاده ها از بین می رود. منطقه ها جنوبی و گرجهت ایران نیز در 6 ماه دوم سال شرایط مناسبی برای سفر دارند. گرما زدگی در جاده های خشک و بیابانی، تاثیر زیادی در سوانح رانندگی این منطقه ها دارند.

چه استان هایی بیشترین جاده های خطرناک را دارند؟

استان های سمنان، کرمان و مرکزی در طول سالیان اخیر بیشترین آمار تصادف های رانندگی را داشته اند.

خطرناک ترین جاده های ایران چه خصوصیاتی دارند؟

جاده های کوهستانی پرپیچ وخم و سردسیر و جاده های بیابانی خشک و طولانی، از خطرناک ترین جاده های ایران هستند.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا / خبرگزاری مشرق / mashal.ir / باشگاه خبرنگاران جوان / aftabnews.ir / srtc.ac.ir / خبرگزاری ایسنا / خبرآنلاین
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 106345

به "خطرناک ترین جاده های ایران کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرناک ترین جاده های ایران کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید