خوش خوراک ترین خرمالوی کشور متعلق به کجاست؟ ، چرا چیدن خرمالو به عنوان شغل خطرناک ثبت ملی شد؟

به گزارش مهسان بلاگ، شروع چیدن میوه معروف باغ های غرب تهران با فصل آبان گره خورده است. باغداران محله کن و روستاهای اطراف، حالا دیگر چیدن خرمالو را شروع نموده اند؛ میوه ای که چیدنش کاری سخت و خطرناک است.

خوش خوراک ترین خرمالوی کشور متعلق به کجاست؟ ، چرا چیدن خرمالو به عنوان شغل خطرناک ثبت ملی شد؟

خبرنگاران - سمیراباباجانپور: فصل برداشت خوش خوراک ترین میوه فصل پاییز یعنی آغاز سخت ترین شغل باغداری. چیدن میوه از درخت از نظر باغداران سخت ترین بخش باغداری است. برای باغداران کن، به خصوص باغدارانی که میوه خرمالو را برداشت می نمایند، این سختی مضاعف است. چون درخت خرمالو بسیار شنماینده و بلند است و به قول باغداران، به شاخه هایش هیچ اعتباری نیست.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

چرا مهارت چیدن خرمالو ثبت ملی شد؟

سال 1398 مهارت چیدن خرمالوی باغداران محله کن از سوی سازمان میراث فرهنگی با شماره 2099 به ثبت ملی رسید. کاری که باغداران محله کن تبحر خاصی در آن دارند و با روش های ایمن این میوه پاییزی را می چینند. علیرضا بزرگی، یکی از باغداران محله کن، می گوید: چیدن خرمالو از درخت بسیار سخت و خطرناک است. هرکسی نمی تواند از درخت خرمالو بالا برود. بالا رفتن از درخت خرمالو حتماً باید با طناب باشد و باغدار به هیچ عنوان نباید به تنه و یا شاخه درخت تکیه دهد. این درخت بسیار شنماینده است و خطر سقوط باغدار حین چیدن میوه بسیار بالا است.

در ارتفاع 20متری

خرمالو میوه حساسی است. موقع چیدن نباید به میوه فشار یا صدمه وارد گردد. این موضوع برطعم و کیفیت میوه تأثیر می گذارد. از طرفی درخت خرمالو بلندبالاست و این ویژگی خطر بالا رفتن از درخت را چند برابر می نماید. بزرگی در ادامه می گوید: در باغ های کن درختانی که در بخش کم نورتر رشد نموده اند و برای دریافت نور بیشتر بالا رفته اند ارتفاعشان تا 20 متر هم می رسد. به طور میانه هم بیشتر درخت ها تا 15 متر ارتفاع دارند. ارتفاع زیاد درخت و شنماینده بودن شاخه ها باعث شده تا میوه چینی به یک شغل خطرناک تبدیل گردد.

خطر سقوط کارگرها زیاد است

این باغدار باسابقه محله کن می گوید: سال های قبل باغداران کن خودشان از درخت بالا می رفتند و خرمالو می چیدند. ولی الآن اکثرشان پیر شده اند و توانایی بالا رفتن از درخت را ندارند. جوان ترها هم چندان اهل باغداری نیستند. برای همین برای چیدن خرمالو کارگر استخدام می نمایند. کارگرها هم باید باتجربه باشند و زیر نظر باغدار کار می نمایند. در خاطرات بسیاری از باغداران کن حوادث دل خراشی از سقوط فردی که برای چیدن میوه از درخت بالا رفته وجود دارد. برای همین سعی می نمایند نکات ایمنی را حتماً رعایت نمایند تا مبادا حادثه ای رخ دهد، چون در این صورت همه هزینه بر دوش باغدار است.

این روزها خرمالو زودتر برداشت می گردد

آبان فصل چیدن خرمالوست. باغداران محله کن همواره از 15 آبان چیدن خرمالو را آغاز می کردند. چون در این زمان خرمالو برترین شرایط را برای چیدن دارد و خوش خوراک تر است. بااین حال چند سالی است که باغداران چیدن خرمالو را از ابتدای آبان آغاز می نمایند، آن هم به علت اینکه بسیاری از باغ های کن حفاظ ندارند و اجازه حصارکشی هم داده نمی گردد. طی سال های اخیر بحث سرقت میوه ها و صدمه زدن به درخت افزایش پیدا نموده است و برای همین باغدار سعی می نماید میوه را زودتر بچیند. از طرفی باغداراران قدیمی باغ هایشان را اجاره داده اند، چون باغداری دیگر به صرفه نیست. در نتیجه باغداری که باغ ها را اجاره نموده مجبور است در زمان محدودی همه محصول را بچیند و برای اینکه به قول معروف وقت کم نیاورند و فصل چیدن خرمالو تمام نگردد، زودتر میوه را می چینند.

سالانه بیش از 3 هزار و 500 تن خرمالو از باغ های کن برداشت می گردد و خرمالویی که در این محدوده از مرکز برداشت می گردد خوش خوراک ترین خرمالوی کشور لقب گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آبان 1401 بروزرسانی: 4 آبان 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109221

به "خوش خوراک ترین خرمالوی کشور متعلق به کجاست؟ ، چرا چیدن خرمالو به عنوان شغل خطرناک ثبت ملی شد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "خوش خوراک ترین خرمالوی کشور متعلق به کجاست؟ ، چرا چیدن خرمالو به عنوان شغل خطرناک ثبت ملی شد؟" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوش خوراک ترین خرمالوی کشور متعلق به کجاست؟ ، چرا چیدن خرمالو به عنوان شغل خطرناک ثبت ملی شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید