داروی ارزانِ ایرانی؛ سوغات خارجی ها!

به گزارش مهسان بلاگ، نایب رییس انجمن داروسازان ایران با اشاره به افزایش قاچاق معکوس و چمدانی دارو بویژه به کشورهای همسایه، گفت: راه حل به حداقل رساندن چنین پدیده هایی در بازار دارو، واقعی کردن قیمت آن است.

داروی ارزانِ ایرانی؛ سوغات خارجی ها!

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، علی فاطمی در گفت وگو با ایسنا، درباره مباحث مطرح شده مبنی بر افزایش قیمت داروها و به ویژه داروهای فراوری داخلی در کشور در جهت حمایت از فراوری داخل و همچنین لحاظ پوشش بیمه ای برای بیماران،گفت: باید توجه کرد که دولت هم بزرگترین فراورینماینده و هم بزرگترین مصرف نماینده دارو در ایران است. بر همین اساس از دو جهت درباره قیمت دارو می تواند متضرر گردد؛ به طوری که اگر قیمت دارو پایین نگه داشته گردد، دولت ضرر می نماید و صنایع ما فرصت سرمایه گذاری لازم برای تحقیق و توسعه را پیدا نمی نمایند. از سوی دیگر از آنجایی که دولت بزرگ ترین مصرف نماینده دارو در کشور به وسیله سیستم های بیمه ای و یا بیمارستان های کشور است، اگر قیمت دارو بالا رود، توان پرداخت دولت هم محدود می گردد؛ به ویژه در سال های اخیر که با مسائل تحریم هم مواجهیم و درآمد ارزی دولت بسیار کم شده و بودجه عمومی دولت تکافوی این هزینه ها را نمی نماید .

قیمت دارو واقعی گردد

وی با بیان اینکه طبیعی است که بحث افزایش قیمت دارو، موافقین ومخالفینی داشته باشد، اضافه نمود: انجمن داروسازان ایران بیشتر به دنبال واقعی شدن قیمت دارو در کشور است. در حال حاضر قیمت دارو واقعی نیست. به طوری که با ارز 4200 تومانی دارو فراوری می کنیم و سوءاستفاده هایی هم انجام می گردد؛ در حالیکه می توان از مکانیزم های دیگری مانند ارز نیمایی برای فراوری دارو استفاده کرد و سوبسید را به سازمان های بیمه گر و یا مستقیما به خود مصرف نمایندگان دارو بپردازیم .

فاطمی تاکید نمود: با ادامه وضعیت فعلی فقط باعث می شویم که قاچاق معکوس دارو افزایش یابد. در حال حاضر آمارها نشان می دهد که طی دو سال اخیر به ویژه در سال 1398 روند معکوس قاچاق دارو، زیاد شده است. واقعیت این است که در حال حاضر کشفیات داروهای قاچاق که از ایران به سمت کشورهای همسایه می رود، افزایش یافته است .

وی ادامه داد: فکر می کنم هیچ راه چارهی وجود ندارد، مگر اینکه دولت به سمت واقعی سازی قیمت دارو رود. اگر هم می خواهد از بیماران و قشر آسیب پذیر جامعه حمایت کند، این حمایت به صورت مستقیم باشد. یعنی یا به بیماران به ویژه بیماران خاص که مصرف نماینده دارو هستند، سوبسید دهند یا به وسیله سیستم های بیمه ای این حمایت را انجام دهند. در غیر این صورت سرمایه های ملی ما از ایران خارج می گردد .

دلالی در داروخانه

نایب رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه 97 درصد داروهای کشور در داخل فراوری می شوند و سه درصد وارداتی هم بیشتر شامل داروهای های تک هستند، اظهار کرد : مجمع عمومی انجمن داروسازان سراسر کشور، پنجشنبه گذشته جلسه ای با مسئولان وزارت بهداشت داشت که در آنجا افزایش پدیده قاچاق معکوس دارو به خارج از ایران مورد بحث نهاده شد. داروخانه هایی بودند که در حجم زیاد دارو خریده بودند و بعدا به وسیله واسطه هایی این داروها را از کشور خارج می کردند. بعضی داروها هم اصلا وارد سیستم داروخانه نمی گردد و به وسیله مکانیزم های دیگر از کشور خارج می شوند. مانند مواردی که به عنوان فروش چمدانی دارو معروف است. در عین حال در بعضی موارد هم شاهدیم که افراد از کشورهای همسایه به ایران سفر می نمایند و یکی از اقلامی که سوغات با خودشان می برند، داروهای ارزان قیمت ایران است که با ارز 4200 تومانی برای بیماران ایرانی تهیه می گردد، اما در عمل به صورت چمدانی خارج می گردد.

فاطمی با اشاره به بعضی اظهارات مبنی بر احتمال سوءاستفاده از دفترچه های بیمه با آزاد شدن ارز دارو و واقعی شدن قیمت آن، اظهار کرد: یکی از راه چاره هایی که وزارت بهداشت روی آن تاکید دارد، استفاده از ظرفیت پرونده الکترونیک سلامت است. در حال حاضر وزارت بهداشت می تواند به وسیله سامانه هایی که دارد وضعیت توزیع داروها را از شرکت های پخش نماینده دارو و داروخانه ها رصد کند، اما اگر پرونده الکترونیک سلامت، راه اندازی گردد، مصرف دارو به ویژه داروهای خاص و گران قیمت رصد می گردد؛ به طوریکه زنجیره دارو از فراوری و واردات تا توزیع و مصرف رصد می گردد. البته ممکن است این اقدام در ابتدا برای کلیه داروها امکان پذیر نباشد، اما برای داروهای خاص می تواند به زودی اتفاق افتد .

وی اضافه نمود: البته متاسفانه یکی از محدودیت هایمان این است که داروخانه ها زیرساخت لازم برای استفاده از پرونده الکترونیک سلامت را داشته باشند. در ایران زیرساخت های اینترنتی به طور خوب فراهم نیست و ممکن است از نظر فنی اشکالاتی پیش آید. بر همین اساس در حال حاضر جلساتی را به صورت مداوم با اداره فناوری وزارت بهداشت داریم تا مطمئن شویم که این مکانیزم در عمل دچار مشکل نخواهد شد .

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 آذر 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 22078

به "داروی ارزانِ ایرانی؛ سوغات خارجی ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی ارزانِ ایرانی؛ سوغات خارجی ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید