دانشمندان در حال مشاهده انواع نو کرونا هستند

به گزارش مهسان بلاگ، برخی از محققان با توجه به ظهور سویه های نو از ویروس کرونا باور دارند، نسل نوی از واکسن ها نیاز است که انتقال ویروس را هم مسدود کنند. تا آن زمان، جهان در برابر ظهور انواع نو ویروس کرونا آسیب پذیر خواهد بود.

دانشمندان در حال مشاهده انواع نو کرونا هستند

به گزارش خبرنگاران، با گذشت یک سال و نیم از شیوع بیماری کووید-19در جهان، حالا ما با ویروسی روبه رو هستیم که بسیار آسان تر از نسخه ای که در اواخر سال 2019 در ووهان ظاهر شد، منتقل می شود؛ توسعه مداوم ویروس SARS-CoV-2 الفبای مختلفی از یونانی را ایجاد کرده است؛ یک سیستم نامگذاری که از طریق سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای ردیابی جهش های نو ویروس کرونا استفاده می شود.

دانشمندان همچنان روی سویه دلتا متمرکز هستند که اکنون به نوع غالب در سراسر جهان تبدیل شده و شیوع آن در حال افزایش است، اما در عین حال آن را دنبال می کنند تا ببینند چه چیزی ممکن است روزی جایگزین آن شود.

افراد آلوده به دلتا 1260 برابر ویروس بیشتری در بینی خود در مقایسه با نسخه اصلی ویروس کرونا دارند

نوع دلتا که اولین بار در هند شناسایی شد همچنان نگران کننده است. در بسیاری از کشورها جمعیت واکسینه نشده قابل توجه است و ثابت شده است که گونه دلتا می تواند نسبت بالاتری از افراد واکسینه شده را نسبت به نسل قبلی خود آلوده کند.

WHO دلتا را به نام یک نوع نگرانی طبقه بندی می کند، بدین معنا که ثابت شده است قابلیت انتقال را افزایش داده، باعث بیماری های شدیدتر می شود یا از مزایای واکسن ها و درمان ها می کاهد.

به گفته شین کروتی، ویروس شناس در موسسه ایمونولوژی لا ژولا در سن دیگو ، ابرقدرت دلتا قابل انتقال است.

محققان چینی دریافتند افراد آلوده به دلتا 1260 برابر ویروس بیشتری در بینی خود در مقایسه با نسخه اصلی ویروس کرونا دارند.

برخی از تحقیقات ایالات متحده نشان می دهد که بار ویروسیدر افراد واکسینه شده مبتلا به دلتا با افرادی که واکسینه نشده اند برابر است، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در حالی که در ویروس کرونا اولیه هفت روز تا ایجاد علائم طول می کشد، دلتا می تواند علائم را دو تا سه روز سریع تر ایجاد کند و به سیستم ایمنی زمان کمتری برای پاسخگویی و دفاع می دهد.

این سویه همچنین به نظر می رسد جهش بیشتری دارد، با گزارش هایی از یک نوع دلتا پلاس، زیرخطی که حامل جهش اضافی است و نشان می دهد از ایمنی فرار می کند.

هند در ماه ژوئن (دو ماه پیش) دلتا پلاس را به نام یکی از انواع مورد توجه قرار داد، اما هنوز نه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) و نه WHO این کار را انجام نداده اند.

با توجه به Outbreak.info، پایگاه داده های کووید 19، دلتا پلاس در حداقل 32 کشور شناسایی شده است. کارشناسان می گویند هنوز مشخص نیست این سویه خطرناک تر است یا خیر.

سویه لامبدا در حال کاهش است؟

سویه لامبدا با نام علمی سی.37، نخستین بار در پرو شناسایی شد و نمونه هایی از آن هم در تاریخ دسامبر 2020 میلادی پیدا شده است.

از آن زمان این سویه به گونه چیره در این کشور آمریکای جنوبی تبدیل شده است و عامل ابتلای بیش از 80 درصد از مبتلایان نو است.

به گفته کارشناسان، یکی از دلایل اصلی تعداد زیاد موارد ابتلا به کرونا در پرو به دلیل ظهور نوع لامبدا است که در حال حاضر 97 درصد موارد ابتلا به بیماری را در این کشور تشکیل می دهد.

نوع لامبدا به نام یک تهدید نو بالقوه توجهات را به خود جلب کرده است. اما چندین کارشناس بیماری های عفونی به رویترز گفتند این نسخه از ویروس کرونا ممکن است در حال عقب نشینی باشد.

WHO لامبدا را به نام یک نوع مورد علاقه طبقه بندی می کند، بدین معنی که جهش هایی را مشکوک به ایجاد تغییر در انتقال یا ایجاد بیماری های شدیدتر حمل می کند، اما این سویه هنوز در دست بررسی است.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد این جهش در برابر آنتی بادی های ناشی از واکسن مقاومت می کند.

محققان آمریکایی پیش از این گفته بودند، داده هایی وجود دارد که نشان می دهد سویه لامبدا ویروس کرونا هنوز نسبت به واکسن های کرونا آسیب پذیر است.

اریک توپول، محقق و پزشک در کالیفرنیا می گوید: درصد موارد نو لامبدا گزارش شده به GISAID، پایگاه داده ای که انواع SARS-CoV-2 را بررسی می کند، در حال کاهش است، علامتی که نشان می دهد نوع آن رو به زوال است؛ ویلیام شافنر، متخصص بیماری های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت هم می گوید: در تماس اخیر با CDC، کارشناسان گفته اند به نظر نمی رسد که لامبدا باعث افزایش قابلیت انتقال شود گرچه هنوز نیاز به بررسی دارد.

سویه B.1.621 از انواع نو کرونا

یک نوع ویروس کرونا که ابتدا در کلمبیا کشف شد در بین بیماران در فلوریدا جنوبی آمریکا شناسایی شده است.

این ویروس مبتلایان را افزایش داده و مقامات بهداشتی آمریکا را در حالت آماده باش قرار می دهد. این ویروس که نخستین بار در کشور کلمبیا شناسایی شده از نوع B.1.621 است و حدود 10 درصد از کل بیماران کرونایی فلوریدای جنوبی را به خود اختصاص داده، برخی از ویروس شناسان حدس می زنند که این ویروس نو به دلیل سفرهای بین المللی بین کلمبیا و میامی به فلوریدا رسیده باشد.

در واقع فلوریدا دروازه این ویروس نو به آمریکا و شاید جهان است. ویروس B.1.621 هنوز نام حروف یونانی دریافت نکرده زیرا انواع برجسته تر آن وجود دارد.

نوع B.1.621 برای اولین بار در ژانویه در کلمبیا ظاهر شد و مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری ها آن را به نام نوع نگرانی طبقه بندی نکرده، در حالی که بهداشت عمومی انگلستان B.1.621 را به نام یک نوع تحت بررسی توصیف می کند.

این جهش دارای چندین جهش کلیدی از جمله E484K ، N501Y و D614G است که با افزایش قابلیت انتقال و کاهش حفاظت ایمنی مرتبط است.

بر اساس گزارش اخیر دولت انگلیس، تا به امروز 37 مورد احتمالی و تأیید شده در در این کشور وجود داشته و این نوع در تعدادی از بیماران در فلوریدا شناسایی شده است.

جهش های نو بیشتر در راه است؟

آنتونی فائوچی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی و بهترین متخصص بیماری های عفونی در آمریکا، اخیراً هشدار داد که ایالات متحده ممکن است با مشکل روبرو شود مگر اینکه تعداد بیشتری از آمریکایی ها واکسینه شوند، زیرا تعداد زیادی از افراد واکسینه نشده فرصت بیشتری برای توسعه و جهش ویروس به انواع نو می دهند.

گرگوری لهستان، دانشمند واکسن در کلینیک مایو هم گفت: با این وجود، یک مسئله کلیدی این است که واکسن های فعلی مانع بیماری های شدید می شوند اما از عفونت جلوگیری نمی کنند. این به این دلیل است که ویروس هنوز قادر به تکثیر در بینی است، حتی در بین افراد واکسینه شده که می توانند بیماری را از طریق قطرات ریز عطسه، سرفه و حتی صحبت عادی منتقل کنند.

به گفته وی، برای شکست SARS-CoV- ، احتمالاً به نسل نوی از واکسن ها نیاز است که انتقال را هم مسدود کنند. تا آن زمان، جهان در برابر ظهور انواع نو ویروس کرونا آسیب پذیر خواهد بود.

منبع: فارس

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 93296

به "دانشمندان در حال مشاهده انواع نو کرونا هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان در حال مشاهده انواع نو کرونا هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید