یافته تازه دانشمندان؛ ویروس کرونا ساخته دست بشر نیست

به گزارش مهسان بلاگ، بر اساس تازهترین یافته دانشمندان موسسه تحقیقات اسکریپس آمریکا در مورد کروناویروس تازه، تجزیه و تحلیل داده های توالی عمومی ژنوم SARS-CoV-2 و ویروس های مرتبط، هیچ مدرکی را مبنی بر ساخت کروناویروس تازه در آزمایشگاه یا مهندسی ژنتیکی آن به وسیله بشر ارائه نکرد. این یافته تازه دانشمندان که در ژورنال Nature Medicine منتشر شده، کرونا ویروس تازه (SARS-CoV-2) را که در اواخر سال میلادی گذشته در شهر ووهان چین پدیدار شد و از آن موقع باعث بروز همه گیری گسترده در بیش از 150 کشور جهان شد، را محصول یک تکامل طبیعی می داند. وبسایت EurekAlert طی گزارشی به این یافته تازه دانشمندان پرداخته است.

یافته تازه دانشمندان؛ ویروس کرونا ساخته دست بشر نیست

کریستین اندرسن، دانشیار ایمونولوژی و میکروبیولوژی موسسه تحقیقات اسکریپس و نویسنده مسئول این تحقیق، در این باره گفت: با مقایسه داده های توالی ژنوم موجود برای سویه های شناخته شده کروناویروس، می توانیم با قطعیت استدلال کنیم که SARS-CoV-2 به وسیله فرآیند های طبیعی سرچشمه گرفته است. در این مقاله علمی که با اسم منشأ احتمالی SARS-CoV-2 به چاپ رسیده، علاوه بر کریستین اندرسن، دانشمندان دیگری همانند روبرت اف گری از دانشگاه تولان؛ ادوارد هولمز از دانشگاه سیدنی؛ اندرو رامبوت از دانشگاه ادینبورگ و دبلیو یان لیپکین از دانشگاه کلمبیا هم همکاری داشته اند.

کروناویروس ها یک خانواده عظیم از ویروس ها هستند که می توانند باعث شدت بیماری شوند. اولین بیماری شدید شناخته شده ناشی از کروناویروس ها، با سندرم شدید تنفسی حاد (SARS) در 2003 و در چین ظهور کرد. دومین شیوع شدید بیماری ناشی از کروناویروس ها هم در سال 2012 در عربستان سعودی و با سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) صورت گرفت.

در 31 دسامبر سال گذشته، مقامات چینی از ابتلا به گونه ای نو از کروناویروس خبر دادند که باعث بروز بیماری شدید می شد و نسب به عواقب خطرناک آن به سازمان بهداشت دنیای هشدار دادند. این ویروس که بعداً آن را SARS-CoV-2 نامگذاری کردند، تا 16 مارس سال 2020، تقریباً 167500 نفر را در بیش از 150 کشور دنیا آلوده کرد و اگرچه بسیاری از موارد خفیف تر احتمالاً تشخیص داده نشده اند، این ویروس بیش از 6، 600 نفر را به کام مرگ کشاند.

اندکی پس از شروع همه گیری، دانشمندان چینی ژنوم SARS-CoV-2 را ترتیب داده و داده ها را در دسترس محققان در سراسر دنیا قرار دادند. داده های توالی ژنومی چینی نشان می داد که مقامات این کشور به سرعت همه گیری را تشخیص داده و فهمیده بودند که تعداد موارد ابتلا به COVID-19 به علت انتقال انسان به انسان، به سرعت افزایش خواهد یافت. اندرسن و همکارانش در چندین مؤسسه تحقیقاتی دیگر از این داده های ترتیب سنجی برای بررسی منشا و تکامل SARS-CoV-2 با تمرکز بر روی چندین ویژگی ویروس استفاده کردند.

دانشمندان الگوی ژنتیکی پروتئین های اسپایک- آرماتور های قسمت بیرونی ویروس که برای گرفتن و نفوذ به دیواره های بیرونی سلول های انسانی و حیوانات مورد استفاده قرار می گیرند- مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. به طور خاص، آن ها بر روی دو ویژگی مهم پروتئین اسپایک متمرکز شده اند: اول دامنه اتصال گیرنده (RBD)، نوعی قلاب گیرنده که به سلول های میزبان می چسبد و دوم محل شکاف، یک بازکننده مولکولی که امکان باز شدن ویروس و وارد شدن به سلول های میزبان را فراهم می سازد.

شواهدی برای تکامل طبیعی کروناویروس نو

دانشمندان دریافتند که بخش RBD پروتئین اسپایک SARS-CoV-2 تکامل یافته بود تا به طور مؤثر یک ویژگی مولکولی را در خارج از سلول های انسانی بنام ACE2 هدف قرار دهد، گیرنده ای که در تنظیم فشار خون نقش دارد. این شواهد برای تکامل طبیعی، به وسیله داده های مربوط به چهارچوب SARS-CoV-2 و ساختار کلی مولکولی آن پشتیبانی می گردد. اگر شخصی در پی مهندسی کروناویروس نو به اسم یک عامل بیماری زا باشد، می توانست آن را از ساختار ویروسی بسازد که به بیماری منجر می گردد. دانشمندان دریافتند که ساختار SARS-CoV-2 با کروناویروس هایی که از قبل شناخته شده اند بسیار فرق دارد و بیشتر شبیه ویروس های مرتبط با آن در خفاش ها و پنگولین ها هستند.

اندرسن در این خصوص گفت: این دو ویژگی ویروس یعنی جهش در قسمت RBD پروتئین اسپایک و ساختار تعیین آن، دستکاری آزمایشگاه را به اسم منشاء بالقوه برای SARS-CoV-2 رد می نماید. جوزی گلدینگ، دکتر اپیدمی در Wellcome Trust انگلستان، گفت که یافته های اندرسن و همکارانش بسیار مهم است چرا که می تواند یک دیدگاه مبتنی بر شواهد را در برابر شایعاتی که در خصوص منشاء ویروس در حال توسعه است، ارائه دهد. وی می افزاید: آن ها نشان دادند که ویروس محصول تکامل طبیعی است و این به هرگونه حدس در خصوص مهندسی عمدی ژنتیک خاتمه می دهد.

منشاء احتمالی کروناویروس نو

براساس بررسی توالی ژنومیک، اندرسن و همکارانش نتیجه گرفتند که احتمالاً منشاء SARS-CoV-2 یکی از این دو سناریو ممکن است.

در یک سناریو، ویروس به وسیله انتخاب طبیعی در یک میزبان غیر انسانی به شرایط پاتوژن فعلی خود تکامل یافت و سپس به انسان منتقل شد. در واقع این مسیری است که دو بیماری کروناویروس قبلی طی نموده اند و انسان پس از قرار گرفتن در معرض زبادها (SARS) و شتر ها (MERS) به این ویروس ها آلوده شد. محققان خفاش ها را به اسم محتمل ترین منبع برای SARS-CoV-2 پیشنهاد کردند چرا که ساختار آن بسیار شبیه به ویروس موجود در خفاش است. تا به امروز هیچ مورد مستندی از انتقال مستقیم ویروس از خفاش به انسان وجود پیدا نشده است، اما شواهدی وجود دارد که یک میزبان واسطه احتمالاً بین خفاش ها و انسان ها وارد شده است.

در این سناریو، هر دو ویژگی متمایز پروتئین اسپایک SARS-CoV-2 -بخشی RBD که به سلول ها متصل می گردد و محل شکاف که ویروس را باز می نماید - قبل از ورود به انسان به شرایط فعلی خود تکامل یافته اند. در این حالت، احتمالاً به محض آلوده شدن انسان، همه گیری به سرعت رخ می داد چرا که ویروس از قبل ویژگی هایی که باعث می گردد بیماری زا گردد و بتواند بین افراد توسعه یابد را در خود تکامل داده است.

اما در سناریوی پیشنهادی دیگر، یک نسخه غیر بیماری زا از ویروس از یک میزبان حیوانی به انسان منتقل و سپس به شرایط پاتوژن فعلی آن در جمعیت انسانی تکامل یافت. به اسم مثال، بعضی از کروناویروس های موجود در پنگولین ها -پستانداران با پوست زره مانند که در آسیا و آفریقا یافت می شوند- یک ساختار RBD بسیار شبیه به SARS-CoV-2 دارند. بر این اساس احتمالاً کروناویروس ناشی از پانگوولین به صورت مستقیم یا به وسیله میزبان واسطه ای مانند زباد (پستانداری شبیه به راسو) یا راسو به انسان منتقل شده است.

پس از انتقال به انسان، دیگر تعیینه پروتئین اسپایک SARS-CoV-2 یعنی محل برش، می تواند به وسیله گردش محدود و بدون علائم در جمعیت انسانی قبل از شروع بیماری همه گیر، تکامل یابد. محققان دریافتند که محل برش SARS-CoV-2، شبیه به محل برش گونه هایی از آنفلوانزای مرغی است که به راحتی بین افراد منتقل می گردد. کروناویروس نو می تواند حالت مسری خود را در سلول های انسانی تکامل داده و به سرعت اپیدمی را شروع کند.

با این همه اندرو رامبوت، یکی از نویسندگان این پژوهش هشدار داد که تأیید یکی از این دو سناریو، کاری بسیار سخت و غیرممکن است. اگر SARS-CoV-2 به صورت بیماری زای فعلی خود از یک منبع حیوانی وارد انسان شده، احتمال شیوع آن در آینده را بالا می برد، زیرا ویروس ایجاد کننده بیماری هنوز هم می تواند در جمعیت حیوانات در گردش باشد و ممکن است بار دیگر به انسان منتقل گردد.

بودجه این تحقیق به وسیله مؤسسات ملی بهداشت ایالات متحده، مؤسسه خیریه Pew Charitable Trusts، مؤسسه Wellcome Trust انگلستان، شورای تحقیقاتی اروپا و یک یاری هزینه پژوهشی Laureate ARC استرالیا تأمین شده است.

asemaneto.ir: آسمان تو: خرید بلیط پرواز، تور های لحظه آخری مسافرتی

asiaro.ir: تور آسیایی ارزان | تور ترکیبی آسیایی | تور ترکیبی جنوب شرق آسیا

منبع: فرارو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 95808

به "یافته تازه دانشمندان؛ ویروس کرونا ساخته دست بشر نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یافته تازه دانشمندان؛ ویروس کرونا ساخته دست بشر نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید