درمانی گیاهی برای کاهش اضطراب و استرس

به گزارش مهسان بلاگ، ایرنا نوشت: آیا باغبانی تأثیری در کاهش اضطراب افراد دارد؟ چرا حضور در کنار گیاهان به ما احساس خوبی می دهد؟ پژوهشگران دانشگاه فلوریدا در آمریکا با انجام آزمایش هایی سعی کردند به این پرسش ها پاسخ دهند.

درمانی گیاهی برای کاهش اضطراب و استرس

یک تیم میان رشته ای از پژوهشگران دانشگاه فلوریدا به این نتیجه رسیدند که استرس، اضطراب و ناراحتی در زنان سالمی که هفته ای دوبار در کلاس های باغبانی شرکت می نمایند، کاهش می یابد. آنها نتیجه این پژوهش را در مجله پلاس وان (PLoS ONE) چاپ کردند. هیچ یک از شرکت نمایندگان در این پژوهش پیش از این باغبانی ننموده بودند.

بسیاری از اوقات، باغبانان می گویند که باغچه مکان شادی بخش آنها است. براساس یک پژوهش تازه، بسیاری از افراد ممکن است از کار با گیاهان بهره مند شوند حتی اگر پیش از این باغبانی ننموده باشند.

براساس آنالیز پژوهشگران، مطالعات گذشته نشان داده است که باغبانی سلامت روانی افرادی را که دچار بیماری هستند، بهبود می بخشد. پژوهش تازه نیز حاکی از این است که سلامت روانی افراد سالم نیز به وسیله باغبانی افزایش می یابد.

در جلسات درمانی این پژوهش که در باغ گیاه شناسی ویلموت دانشگاه فلوریدا برگزار گردید، 32 زن 26 تا 49 ساله شرکت کردند. همه آنان در سلامت کامل بودند یعنی از نظر ویژگی هایی از جمله اختلالات سلامت مزمن، مصرف سیگار و سوءمصرف موادمخدر غربالگری شده بودند و داروهایی برای اضطراب یا افسردگی برای آنها تجویز شده بود.

در این جلسات نیمی از شرکت نمایندگان در فعالیت های باغبانی شرکت داده شدند و نیمی دیگر در جلسات نقاشی. هر دو گروه به مدت هشت هفته، هفته ای دو بار با هم دیدار می کردند. در این پژوهش، گروه هنر با گروه باغبانی مقایسه می شد.

هم باغبانی و هم فعالیت های هنری شامل یادگیری، برنامه ریزی، خلاقیت و حرکات بدنی می شوند و از آنان در محیط های پزشکی، استفاده درمانی می گردد، در نتیجه، از نظر علمی، می توان باغبانی و فعالیت های هنری را با هم مقایسه کرد در صورتی که نمی توان این مقایسه را برای باغبانی و بولینگ یا باغبانی و مطالعه انجام داد.

در جلسات باغبانی، شرکت نمایندگان یاد گرفتند که چگونه بذرها را با هم مقایسه نمایند و بپاشند، گیاهان مختلف را پیوند بزنند و گیاهان خوراکی را برداشت نمایند و بچشند. کسانی که در کلاس های هنری شرکت نموده بودند تکنیک هایی مانند کاغذسازی، چاپ، طراحی و کلاژ را یاد گرفتند.

شرکت نمایندگان مجموعه ای از ارزیابی ها را تکمیل کردند که اضطراب، افسردگی، استرس و خلق وخوی آنها را میزان گیری می کرد. پژوهشگران دریافتند در طول زمان، افرادی که باغبانی می کردند در زمینه سلامت روانی پیشرفت هایی مشابه کسانی تجربه کردند که آثار هنری خلق می کردند؛ تفاوت در اینجا بود که اضطراب باغبانان در مقایسه با هنرمندان قدری کمتر بود.

با اینکه تعداد شرکت نمایندگان و مدت پژوهش نسبتاً کم بود، پژوهشگران توانستند شواهدی را بیابند که پزشکان آن را اثرات دز (میزان مصرف دارو) باغبانی می نامند؛ یعنی یک فرد باید چقدر باغبانی انجام دهد تا شاهد بهبود سلامت روانش باشد.

پژوهشگران احتمال می دهند با مطالعات گسترده تر بهتر بتوان معین کرد که باغبانی با تغییرات سلامت روان چه ارتباطی دارد. آنان امیدوار هستند این پژوهش مبنایی برای مطالعات بعدی درخصوص استفاده از گیاهان در مراقبت های بهداشتی و بهداشت عمومی باشد.

استفاده از باغبانی برای ارتقای سلامت و تندرستی باغبانی درمانی نامیده می گردد و از حدود قرن نوزدهم وجود داشته است.

اما چرا بودن در کنار گیاهان به ما احساس خوبی می دهد؟ پژوهشگران شرح می دهند که پاسخ ممکن است در نقش مهم گیاهان در تکامل انسان و ظهور تمدن یافت گردد. شاید دلیل کشش ذاتی ما به سوی گیاهان این باشد که برای غذا، سرپناه و سایر وسایل بقا به آنها وابسته هستیم.

دلایل عمیق تر هرچه باشد، شرکت نمایندگان، پس از خاتمه پژوهش، اشتیاق تازه ای را کشف نموده بودند. بسیاری از آنها نه تنها می گفتند که چقدر از جلسات لذت برده اند بلکه اظهار می کردند که قصد دارند باغبانی را ادامه دهند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109191

به "درمانی گیاهی برای کاهش اضطراب و استرس" امتیاز دهید

1 کاربر به "درمانی گیاهی برای کاهش اضطراب و استرس" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمانی گیاهی برای کاهش اضطراب و استرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید