درک مبانی دگرشکلی با مثال هایی از فلات ایران

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، کتاب مبانی دگرشکلی در زمین ساخت تألیف علی یساقی در گروه علوم خالص و شاخه زمین شناسی در سی وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی گشت. این کتاب در سال 98 در 406 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه تربیت مدرس به چاپ رسیده است.

درک مبانی دگرشکلی با مثال هایی از فلات ایران

علی یساقی مولف این اثر، دارای مدرک دکترای تخصصی زمین شناسی ساختاری از دانشگاه آدلاید استرالیا، استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس است. وی در گفت وگو با خبرنگار ایبنا، اعلام نمود: درک مبانی دگرشکلی در شناخت رخدادهای زمین شناسی حال حاضر چون زلزله و زمان زمین شناسی چون کوهزادها اهمیت دارد. چنین شناختی همچنین به درک ویژگی های دگرشکل پذیری سنگ های پوسته جامد زمین که جایگاه اکتشاف و استخراج منابع معدنی و ذخایر هیدروکربوری است، می انجامد.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه افزود: در این کتاب مبانی اساسی دگرشکلی شامل مفاهیم، ساختارها، نشانگرها، روش های اندازه گیری، رفتار شناسی، شرایط، مکانیزم ها، مشخص سن و تاریخ دگرشکلی، با ارائه مثال هایی از فلات ایران و براساس سرفصل های درسی دروس زمین شناسی ساختاری پیشرفته و بافت ساختار دوره کارشناسی ارشد گرایش زمین ساخت و درس مبانی اساسی سترین دوره دکتری این گرایش ارائه شده است.

یساقی گفت: این کتاب همچنین می تواند به عنوان منبع کمک درسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دیگر گرایش های زمین شناسی و مهندسی معدن و مهندسی نفت نیز مورد استفاده قرار گیرد. فصل های 1 تا 4 این کتاب همچنین برای دانشجویان درس زمین شناسی ساختاری دانشجویان کارشناسی زمین شناسی، مهندسی نفت و مهندسی معدن قابل استفاده است. از آن جا که این اثر مستخرج از نتایج پژوهش های اجرا شده نگارنده و دانشجویان در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، بنابراین می تواند به عنوان منبع پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی این رشته ها نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی در معرفی فصل های کتاب مبانی دگرشکلی در زمین ساخت، توضیح داد: این کتاب به طرح مبانی دگرشکلی های شکننده و شکل پذیر، در قالب 10 فصل پرداخته است. در فصل نخست، مبانی اصلی دگرشکلی و در فصل دوم معرفی کلی از ساختارهای دگرشکلی تشریح شده است. در فصل سوم، تشریح نشانگرهای جنبشی که با استفاده از آن ها راستای جابه جایی و سوی برش خوردگی گسل ها و پهنه های برشی مشخص می شوند، ارائه شده است. در فصل های 4 و 5 به ترتیب روش های اندازه گیری دگرشکلی (کرنش) در مقیاس نمونه دستی و میکروسکپی و اندازه گیری کوتاه شدگی لایه های سنگی در مقیاس ناحیه ای تشریح شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، افزود: در فصل 6، رفتار مواد دگرشکل یافته (رئولولوژی) و در قالب دگرشکلی های شکننده و شکل پذیر ارائه شده و در فصل 7 به بحث سازوکار های غالب که بر دگرشکلی سنگ ها حاکم اند، پرداخته شده است. در فصل 8 نیز با استفاده از مطالعه ریز ساختارها، علاوه بر توضیح شواهدی بر تبیین سازوکارهای دگرشکلی، درباره چگونگی برآورد شرایط (عمق) دگرشکلی نیز بحث شده است. در فصل های 9 و 10 هم به ترتیب روش های مشخص سن (نسبی و مطلق) دگرشکلی و تاریخ و جهت دگرشکلی، بیان شده است.

یساقی اظهار کرد: مطالب این کتاب به طور عمده حاصل تدریس و پژوهش نگارنده در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است و بیشتر مطالب آن ب آمده از نتایج پژوهش دانشجویان به راهنمایی و مشاوره در پایان نامه های کارشناسی ارشد، رساله های دکتری و مقاله های مستخرج از آن ها در مجلات داخلی و بین المللی است. بنابراین این کتاب می تواند به عنوان کتابی درسی برای دروس زمین شناسی ساختاری 1 و 2 و بافت ساختار در دوره کارشناسی ارشد و کمک درسی برای دوره دکتری زمین ساخت استفاده شود. از آنجا که دگرشکلی از جنبه های مختلف و با ارائه مثال هایی ارائه شده، این کتاب همچنین می تواند به عنوان منبعی برای پژوهش در پایان نامه ها و رساله های دانشجویان تحصیلات تکمیلی زمین ساخت نیز به کار رود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 78041

به "درک مبانی دگرشکلی با مثال هایی از فلات ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درک مبانی دگرشکلی با مثال هایی از فلات ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید