در بحث های کاری بدون مشاجره پیروز شوید!

به گزارش مهسان بلاگ، چگونه باید از منافع کسب و کارمان دفاع کنیم؟

بحث و مشاجره کردن ممکن است در هر مکالمه ای پیش بیاید اما متأسفانه تعداد کمی از مردم می دانند که در چنین شرایطی چگونه باید به روشی تأثیرگذار بحث نمایند. به همین علت بسیاری از دیدار های کاری به هیچ نتیجه روشن و واضحی نمی رسند و تنها باعث هدر رفتن پول و وقت می شوند. افرادی که دارای شخصیت ساده هستند زمانی که با یک نظر مخالف روبرو می شوند به اعتبار شخص مقابل حمله می نمایند. به عنوان مثال می گویند افراد بازاریاب هیچ اطلاعات درست و حسابی در خصوص فروش ندارند. زدن چنین حرف هایی هیچ موقع به شما یاری نمی کند که در یک مشاجره برنده شوید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

در بحث های کاری بدون مشاجره پیروز شوید!

یکی دیگر از روش های پیچیده این است که کوشش می نمایند با اشاره کردن به نقطه ضعف های طرف مقابل در یک مشاجره یا بحث پیروز شوند. تمرکز کردن روی نقاط ضعف یک بحث باعث می گردد که یک طرف مشاجره قوی تر شده و در نتیجه در بحث پیروز گردد. به عنوان مثال فرض کنید شرکتی می خواهد بودجه خود را روی تبلیغات سرمایه گذاری کند. یکی از کارمندان به نام جو میخواهد که این پول را صرف شرکت در یک نمایشگاه تجاری کند درحالی که کارمند دیگری به نام جین میخواهد که پول را برای سرمایه گذاری روی طراحی تازه سایت خرج کند. آن ها صحبت های خود را این گونه شروع می نمایند:

جو: وب سایت ما در حال حاضر هیچ فروشی نداشته است چرا باید بودجه شرکت را برای توسعه آن خرج کنیم؟

جین: در آخرین نمایشگاهی که شرکت کردیم تنها دستاوردمان این بود که 20 کارت ویزیت از شرکت های مختلف جمع کردیم. چرا باید این کار را دوباره انجام دهید؟

جو و جین هر دو به نقطه ضعف های هم اشاره نموده اند و قصد دارند تا با جو سازی کردن علیه یکدیگر مشاجره را پیروز شوند. هیچ کدام از آن ها در این مشاجره پیروز نخواهند شد زیرا احساس می نمایند که طرف مقابل شرایط را ناعادلانه در نظر گرفته است. این مدل از تبادل نظر به هیچ جایی نخواهد رسید و تنها باعث شرمندگی طرفین خواهد شد. این که یک نفر دائما در مشاجره ها پیروز گردد یعنی موقعیت شغلی او باارزش تر از موقعیت شغلی دیگران است.

طبق مقاله ای که اخیرا در مجله Atlantic چاپ شده برترین روش برای پیروز شدن در یک مشاجره این است که سعی نکنید موقعیت طرف مقابل را ضعیف کنید. در عوض شما باید خودتان را در موقعیت طرف مقابل قرار دهید و سعی کنید در چنین شرایطی راهکار های بهتری ارائه دهید. از آنجایی که طرف مقابل اصلا انتظار چنین چیزی را ندارد کاملا خلع صلاح شده و شانس پیروزی شما بیشتر می گردد. به عنوان مثال تبادل نظری زیر را در نظر بگیرید:

جین: شرکت کردن در نمایشگاه ها می تواند ارزش زیادی به شرکت ما بدهد. این کار نه تنها فروش ما را بالا می برد بلکه برای مهندسین و کارشناسان فروش این موقعیت را ایجاد می نماید که بتوانند از نزدیک با مشتری ها تبادل نظر نمایند. شرکت کردن در نمایشگاه ها بعلاوه باعث بهبود روابط عمومی شرکت می گردد زیرا ممکن است که تحت پوشش خبرگزاری ها قرار بگیریم و اگر یک نمایشگاه مهم را از دست بدهیم ممکن است مردم فکر نمایند که با مسائل اقتصادی روبه رو شده ایم و شاید این موضوع برای شرکت خوب نباشد. جو آیا توانستم شرایط و علت پیشنهاد تو را خوب توضیح بدهم؟

جو: من خودم هم نمی توانستم مزایای شرکت کردن در نمایشگاه را به این خوبی توضیح دهم.

جین با توضیح دقیق موقعیت جو توانست اعتبار خودش را افزایش دهد. بعلاوه این تمرین ذهنی به او یاری خواهد نمود که موقعیت فعلی جو را بهتر درک کند و حتی شاید به این نتیجه برسد که ایده جو بهتر از ایده خودش است. اما بیایید تصور کنیم که جین همچنان معتقد است که پیشنهاد خودش بهتر است. او با تعریف کردن از ایده جو تمام امتیازی که ضروری است تا شرایط را به نفع خودش تغییر دهد در اختیار دارد و بحث را این گونه ادامه می دهد:

جو: به نظر می رسد که به توافق رسیده باشیم. پس تو هم موافقی که بودجه را باید به شرکت در نمایشگاه اختصاص دهیم؟

جین: نه به این سرعت. این نمایشگاه به طور کامل به وسیله خبرگزاری ها تحت پوشش قرار نمی گیرد. تنها تبلیغاتی که از شرکت در نمایشگاه گذشته گرفتیم این بود که خودمان اخبار آن را منتشر کردیم. بسیاری از رقبای ما پارسال در این نمایشگاه شرکت نکردند بنابراین کمتر کسی متوجه عدم حضور ما خواهد شد. در 3 ماه آینده ما جلسه سالیانه دیدار با کاربران را برگزار می کنیم که موقعیت خوبی برای دیدار و تبادل نظر با مشتری ها است. بیشتر افرادی که در نمایشگاه شرکت می نمایند رقبای ما هستند نه افرادی که قصد خرید کردن داشته باشند و احتمالا به همین علت است که سال گذشته نتوانستیم فروش خوبی بعد از شرکت در نمایشگاه داشته باشیم. بنابراین فکر نمی کنم که سرمایه گذاری کردن برای شرکت در نمایشگاه برای ما سودی داشته باشد.

جین یک تحلیل تأثیرگذار از نتیجه شرکت در نمایشگاه سال قبل ارائه داد و حال که شرایط جلسه به نفع او تغییر نموده است صحبت های خود را این گونه ادامه می دهد:

جین: من معتقدم که یک طراحی تازه وب سایت می تواند به دلایلی که در ادامه به آن ها اشاره می کنم برای شرکت ما مفیدتر باشد…

در چنین شرایطی که تصمیم جو به چالش کشیده شده است احتمال پیروزی جین در جلسه بیشتر است مخصوصا اگر بتواند دلایل خوب و قانع نماینده ای برای نظر خودش بیان کند. اما اگر جو هم از همین روش برای مبارزه استفاده کند و ایده جین را در موقعیت مشابهی قرار دهد همه می توانند اطلاعات مفیدی با شرکت در این جلسه کسب نمایند و این به نفع شرکت خواهد بود. جین و جو با به وجود آوردن این شرایط تمام زوایای تصمیم های خودشان را برای دیگران توضیح می دهند و مطمئنا به یک تصمیم گیری مناسب برای خرج کردن بودجه بازاریابی شرکت خواهند رسید و این یک موقعیت برد برای هر دو طرف است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان بلاگ

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 105788

به "در بحث های کاری بدون مشاجره پیروز شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در بحث های کاری بدون مشاجره پیروز شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید