در راه اندازی شرکت های ترک در ایران تخلف نشده است، ویتنام به دنبال صادرات برنج به ایران

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید نمود: در مورد راه اندازی شرکت های ترک در ایران هیچ گونه تخلفی صورت نگرفته و همه چیز در چارچوب قانون اجرا شده است.

در راه اندازی شرکت های ترک در ایران تخلف نشده است، ویتنام به دنبال صادرات برنج به ایران

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

به گزارش خبرنگاران، مجتبی خسروتاج - قائم مقام سازمان توسعه تجارت - ظهر امروز (یکشنبه) در حاشیه دیدار وزرای مالی ایران و ویتنام در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پاسخگویی به سوالات آنها پرداخت.

وی در بخشی از صحبت های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر نقدها انجام شده درباره حضور وی در مراسم افتتاحیه یک فروشگاه ترکیه ای شرح داد: اوایل ماه جاری خبردار شدیم که اتحادیه فراورینمایندگان و صادرنمایندگان نساجی در فضای مجازی نامه ای را منتشر نموده و بر اساس آن این گونه اعلام شده که قرار است فروشگاهی مربوط به کشور ترکیه در ایران ایجاد و راه اندازی گردد.

وی ادامه داد: پیرو این موضوع از سوی سفارت ترکیه این مسئله را پیگیری نموده و یادآور شدیم که اگر قرار باشد این مرکز توسط دولت ترکیه ایجاد گردد، باید اقدامی متقابل باشد. کمااینکه ایجاد و راه اندازی چنین مراکزی در خصوص کشورهای متعدد انجام گرفته است. ما در پیگیری های خود تاکید نمودیم که اگر چنین روندی حاکم است چرا درخواستی صورت نگرفته و اگر قرار بر آن است که این فروشگاه مربوط به عرضه کالاهای ترک باشد، باید حتما طبق قوانین و دستورالعمل های ایران عمل نمایند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در آن دوره این گونه اعلام شد که طبق قوانین ایران این شرکت به ثبت رسیده و وظیفه آن تنها بازاریابی است. چنین موضوعی نیز بر اساس قوانین کاملا موجه است و هر کشوری می تواند در ایران شرکت هایی را به ثبت برساند تا برای بازاریابی در کشور فعالیت کند.

خسروتاج ادامه داد: اما پس از ایجاد این شرکت بعضی از شرکت های قدیمی ترک که در ایران حضور داشتند از جمله ترکیش ایرلاین، دفتر مرکزی خود را به این ساختمان منتقل نموده اند یا به عنوان مثال بعضی شرکت های مبل سازی ترکیه به این ساختمان آمدند اما باید توجه داشت که این موضوع به معنای واردات قطعی نبوده و در زمینه مقررات، قوانین مربوطه مورد توجه واقع شده است. از سوی دیگر طبق همین قوانین هر شرکت ایرانی نیز می تواند در ترکیه به ثبت رسیده و بازاریابی کند. به همین دلیل در انجام این کار از نظر قانونی هیچ خلافی رخ نداده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه همچنان برای واردات از ترکیه باید مقررات مختلف مورد توجه قرار گرفته و حق گمرکی پرداخت گردد، گفت: اما ایجاد شرکتی به منظور بازاریابی به هیچ عنوان غیرقانونی نبوده و تاکید داریم فعالیت وایجاد این مرکز تابع قانون و مقررات بوده است.

وی در عین حال بیان کرد: ما در حوزه حمایت از فراوری داخل نیز موظفیم بر اساس مقررات در چهارچوب قانون به اقدام بپردازیم. وظیفه ما جلوگیری از قاچاق و راهنمایی واردات کشور به سمت مبادی رسمی است اما اگر بخواهیم در چهارچوب مقررات فعالیت کنیم، این امکان وجود ندارد که حضور کشورهای دیگر را محدود کنیم. چرا که در این صورت کشورهای مختلف روابط تجاری خود با ایران را محدود خواهند کرد.

خسروتاج در عین حال تاکید نمود: در خصوص ترکیه نیز اگرچه ممکن است این کشور در حوزه هایی مانند صادرات پوشاک پتانسیل خوبی داشته باشد اما باید توجه داشت که در بخش هایی مانند پتروشیمی به هیچ عنوان به پای ما نمی رسد.

وی ادامه داد: طبق آمارهای موجود سال گذشته ارزش صادرات ایران به ترکیه 3.5 میلیارد به ارزش صادرات ترکیه به ایران 2.5 میلیارد بوده است. در سه ماه اول سال جاری نیز حجم صادرات غیرنفتی ما به ترکیه بالغ بر 355 میلیون دلار محسوب می گردد.

فراوری یک استان ما برای قطر کفایت می نماید

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه صحبت های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت صادرات به قطر اظهار کرد: بازار قطر از جمله کشورهای همسایه است که ایرانیان زیادی در آن ساکن بوده و فعالیت دارند. از سوی دیگر استان های مختلف ما شاهد سفرهای متعدد اتباع کشور قطر هستند و روابط دو کشور روابطی قدیمی بوده و تازه محسوب نمی گردد.

وی ادامه داد: در دوره تحریم نیز ما بحث کاهش روابط با قطر را نداشتیم و اکنون هم مانند گذشته روابط دو کشور در جریان است.

خسروتاج در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط قطر آیا ایران کوششی برای حضور در بازارهای این کشور نداشته شرح داد: طی این ماه ها فعالیت های تجار بیشتر شده و سهم ما از بازار قطر کم نشده است اما برای افزایش این سهم نیز بخش خصوصی در حال فعالیت بوده و هر کجا احتیاج به حمایت باشد، ما در کنار آنها هستیم.

وی ادامه داد: بیشترین احتیاج قطر در حال حاضر به حوزه مواد غذایی مربوط می گردد که در این زمینه نیز از سوی ایران محموله های متعددی صادر شده است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که قطر بازار چندان بزرگی نیست و شاید بازاری مانند روسیه 80 تا 90 برابر آن باشد. بر همین اساس تنها فراوریات یک استان ما برای صادرات به این کشور کفایت می نماید.

کوشش ویتنام برای حضور در بازار برنج ایران

خسروتاج در بخش دیگری از صحبت های خود نیز به روابط تجاری ایران و ویتنام اشاره نمود و گفت: در سال 1392 بالغ بر 185 میلیون دلار صادرات غیرنفتی به این کشور صورت می گرفت اما پس از قطع روابط تجاری دو کشور این ارقام کاهش یافته و اکنون کوشش داریم به طور مجدد روابط تجاری دو کشور از سر گرفته گردد.

وی ادامه داد: در زمینه فعالیت های تجاری ویتنام علاقه مند است صادرات برنج به ایران انجام دهد تا تراز تجاری دو کشور حفظ گردد. اما بدون مجوز وزارت بهداشت در پیگیری این نوع مسائل اقدامی در این حوزه انجام نخواهیم داد و تا زمانی که تاییدیه های لازم صورت نگیرد، واردات صورت نمی گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در عین حال بیان کرد: از سوی دیگر شرکت های مختلف ما برای حضور در بخش های سدسازی و تصفیه آب در ویتنام در مناقصات شرکت نموده و علاقه مند به همکاری هستند اما این موضوع احتیاج به ضمانت های بانکی دارد که اکنون بحث مسائل بانکی دو کشور در دستور کار قرار گرفته است.

خسرو تاج در عین حال یادآور شد: ایران نیز می تواند در حوزه هایی مانند صادرات شیلات به ویتنام فعالیت داشته باشد اما پیش از انجام این موضوع ضروری است بحث هایی مانند قرنطینه مورد توجه قرار گیرد که این مسائل نیز در دست پیگیری واقع شده است از سوی دیگر در بخش معدن نیز زمینه هایی برای سرمایه گذاری مشترک وجود دارد و بحث حذف ویزا و تسهیل گردشگری از دیگر موضوعات مشترک قابل پیگیری در روابط دو کشور محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آبان 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 21226

به "در راه اندازی شرکت های ترک در ایران تخلف نشده است، ویتنام به دنبال صادرات برنج به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در راه اندازی شرکت های ترک در ایران تخلف نشده است، ویتنام به دنبال صادرات برنج به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید