دلایل تعلل سعد حریری در استعفا

به گزارش مهسان بلاگ، منابع لبنانی با هشدار درباره سوءاستفاده بعضی طرف ها از وخامت اوضاع مالی به مانع تراشی های آمریکا در فرایند واردات سوخت از ایران اشاره کردند که از حل بحران سوخت لبنان جلوگیری می نماید.

دلایل تعلل سعد حریری در استعفا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الجمهوریه، منابع آگاه خاطرنشان کردند که بازگشت سعد حریری نخست وزیر مکلف لبنان به این کشور که طی چند روز گذشته در سفر های خارجی به سر می برد این بار ممکن است متفاوت از سایر ایستگاه هایی باشد که در بیروت گذرانده است. سعد حریری اکنون در آستانه تصمیم گیری بزرگی واقع شده است که باید برای تشکیل دولت و یا استعفا از این ماموریت تصمیم بگیرد.

سعد حریری بعد از دو هفته سفر های خارجی به ترکیه و ملاقات با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور و هم مصر و مصاحبه با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری آن و پس از آن امارات متحده عربی عصر روز گذشته به بیروت بازگشت.

چرا حریری در اعلام استعفای خود تعلل می نماید؟

اما منابع گزارش دادند که هنوز هیچ اتفاق جدیدی در سطح سیاسی لبنان رخ نداده و با وجود بازگشت حریری اوضاع به همان منوال قبلی به جای مانده است. بعلاوه اگر مواضع اخیر نبیه بری رئیس مجلس و ابتکار وی نبود حریری تا به امروز استعفا می کرد.

منابع مختلف رسانه ای در این زمینه خاطرنشان کردند که سعد حریری پس از دست دادن حمایت عربستان اخیراً به مصر رفته بود تا موضوع استعفای خود را با عبدالفتاح السیسی در میان بگذارد.

به همین دلیل یک منبع نزدیک به جنبش امل و حزب الله خاطرنشان کرد که سعد حریری با نبیه بری تماس گرفته و وی را از تصمیم خود برای استعفا آگاه نموده است، ولی رئیس مجلس از او خواسته تا فعلا دست نگه دارد.

یک منبع در جریان 8 مارس گزارش داد، دلیل تعلل حریری در استعفا به 2 دلیل اصلی برمی گردد: اول اینکه نبیه بری نمی خواهد مجدداً رایزنی های الزام آور برای معین نخست وزیر آینده از سر گرفته گردد؛ چرا که این کار زمان زیادی می خواهد و علاوه بر آن در حال حاضر فرد مناسب دیگری به جز سعد حریری در جامعه اهل سنت برای بر عهده گرفتن ماموریت تشکیل دولت دیده نمی گردد.

دلیل دوم به این موضوع برمی گردد که سعد حریری میخواهد از این فرصت برای مقابله با میثاق ریاست جمهوری و اتلاف وقت به جامانده دوره رئیس جمهوری میشل عون استفاده کند تا به این ترتیب رئیس جمهور نتواند به تعهدات خود در سطوح مختلف به ویژه در موارد قضایی و مبارزه با فساد عمل کند. به طور کلی تا زمانیکه ماموریت تشکیل دولت در اختیار سعد حریری باشد و تصمیم درباره استعفای وی به وسیله نبیه بری گرفته گردد منظره روشنی در حل بن بست سیاسی لبنان مشاهده نخواهد شد.

اما با وجود تعهد نبیه بری به نخست وزیری حریری در دولت آینده بعضی منابع سیاسی لبنان معتقدند که استعفای سعد حریری مشروط به کناره گیری امن و شرافتمندانه وی است؛ به این ترتیب که یک شخصیت نزدیک به وی و یا حداقل مورد قبول او برای جانشینی اش معرفی گردد که البته از حمایت عربستان هم برخوردار باشد. در این صورت حریری با خیالی آسوده کناره گیری خواهد کرد.

مانع تراشی آمریکا در فرایند واردات سوخت لبنان از ایران

منابع آگاه لبنانی بعلاوه اشاره کردند که در حال حاضر دو موضوع معیشت و امنیت از چالش های اصلی این کشور است که حل آن ها مرتبط به پفراینده سیاسی لبنان می باشد.

در این زمینه یک منبع مسئول در محور مقاومت خاطرنشان کرد که راهکار سریع برای کاهش تاثیر محاصره آمریکایی-غربی علیه لبنان، اتکا به مقاومت مالی از خلال ایجاد منبعی برای واردات سوخت به بازار لبنان است تا درد و رنج مردم تا حدودی کاهش یابد و لبنانی ها شاهد اتفاقاتی مشابه آنچه اخیرا در طرابلس و سایر منطقه ها این کشور رخ داد نباشند.

این منبع بعلاوه درباره سوءاستفاده بعضی طرف ها از اوضاع مالی و معیشتی لبنان برای برهم زدن امنیت این کشور هشدار داد.

منبع مذکور در ادامه تاکید نمود که واردات سوخت از ایران می تواند، بخش بزرگی از چالش های لبنان در این زمینه را حل نماید، اما این موضوع در حال حاضر با موانعی روبرو است که اولین آن ها به این مسئله بر می گردد که واردات سوخت از ایران قطعاً خشم ایالات متحده را برمی انگیزد و بر همین اساس بعضی مسئولان جرات اقدام به این کار را ندارند.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان اخیرا در یک سخنرانی در رابطه با بحران های داخلی لبنان به ویژه بحران سوخت در این کشور بار دیگر با تکرار پیشنهاد خود برای تامین سوخت از ایران و پرداخت با پول ملی لبنان گفت: اگر حکومت لبنان نمی تواند بنزین و گازوئیل را تأمین کند، سراغ ایران خواهیم رفت... بعضی در لبنان گفتند سید [حزب الله با خرید بنزین و گازوئیل از ایران]می خواهد لبنان تحت تحریم قرار بگیرد!

سید حسن نصرالله با بیان این که وقتی ما به وسیله دولت یا بانک مرکزی این کار را نکنیم، این شیوه تحت تحریم قرار نمی گیرد، توضیح داد: اگر کسی می تواند از روابط محبت آمیز خود استفاده کند و مشکل لبنان را حل نماید، بفرماید و یاری کند.

امیل لحود نماینده پیشین مجلس لبنان هم خطاب به مخالفان یاری های ایران گفت: یا این یاری ها را قبول کنید یا اینکه جایگزین پیدا کنید، ما با یاری های نفتی یا هر یاری دیگری از هر طرفی که باشد مخالفت نمی کنیم، زیرا مرحله ای که به آن رسیدیم از بازی محوربندی ها و مواضع سیاسی گذشته است و اکنون منافع ملت مهم تر از همه چیز است.

sahandblog.ir: سهندبلاگ: سیستم مدیریت محتوای سهند

salmandiar.ir: دیار سلمان | مجله گردشگری و مسافرتی دیار سلمان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 91196

به "دلایل تعلل سعد حریری در استعفا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل تعلل سعد حریری در استعفا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید