دوئلی فراتر از انتخابات

به گزارش مهسان بلاگ، رقابت ترامپ و بایدن درحالی وارد روزهای نفسگیر خود شده که به نظر می رسد این انتخابات بیش از آن که رقابت دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه برای ورود به کاخ سفید باشد، دوئلی بر سر آینده آمریکاست. چارلز بلو، ستون نویس نیویورک تایمز در یادداشت روز یکشنبه 25 اکتبر نوشت: انتخابات آمریکا، قلب این کشور را مورد آزمون قرار خواهد داد. ما در آغاز یک جنگ نرم داخلی هستیم، اگر 2018 آغاز آن بود، اکنون به خوبی در حال انجام است.

دوئلی فراتر از انتخابات

در سال 2000 و در گرماگرم کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جورج دبلیو بوش با 271رای الکترال بر ال گور دموکرات با 266 رای

پیروز شد، این در حالی بود که ال گور با 50 میلیون و 999 هزار و 879 رای مردمی از بوش پسر که 50 میلیون و 456هزار و 200 رای کسب کرده بود نزدیک به 500 هزار رای بیشتر داشت. برای بررسی این موضوع مصاحبه ای با مرحوم پروفسور روح ا... رمضانی از اساتید برجسته و صاحب نظر مسائل آمریکا داشتم که سالیان طولانی مقیم این کشور بود. وی در پاسخ به سوال مطرح شده گفت: جامعه آمریکا دچار شکاف شده است، به عبارتی آمریکا از شرایط مطلوب خود که به لحاظ همزیستی مردمانی با زبان ها و هویت های متفاوت و هضم آنها در حکم دیگ مذاب بود فاصله گرفته است. باور چنین تعبیری در دو دهه پیش سخت بود، اما با گذشت زمان و روی کار آمدن ترامپ در سال 2016به مدد آرای الکترال یعنی کسب 304رای الکترال در برابر 227 رای هیلاری و آن هم درحالی که با کسب 62 میلیون و 979 هزار و 879 رای مردمی از هیلاری کلینتون که با کسب 65 میلیون و 844 هزار و 952 رای مردمی حدود سه میلیون رای بیشتر از ترامپ داشت به درستی نظر پروفسور رمضانی بیشتر پی بردم، چرا که شکاف های زبانی، نژادی و فاصله طبقاتی در ایالات متحده آمریکا ابعاد بیشتری پیدا کرده بود. در دو دهه گذشته بروز رویدادهایی، فرضیه شکاف و انشقاق در جامعه و ساختار قدرت در آمریکا را تقویت کرده است. برای مثال در دوره اوباما دودستگی و شکاف در آمریکا با فعال شدن گسل ها در سال 2011 و به دنبال خروش جنبش 99درصدی ها خود را بیشتر نمایان ساخت و با اعتراض سیاهپوستان نسبت به کشته شدن نوجوان سیاهپوست مایکل براون به دست پلیس در فرگوسن در سال 2013 که تظاهرات گسترده را در بسیاری از ایالت های آمریکا در پی داشت این فرایند تشدید شد، هر چند همچنان قابل مدیریت بود.

با روی کار آمدن ترامپ و سیاست های تفرقه افکنانه و به رغم شعار وی معروف به اول آمریکا، اکنون در کارزار ترامپ و بایدن مردم آمریکا و جامعه دنیای مشاهده می کنند که گسل های چنددستگی در آمریکا چنان فعال شده که پژواک آن در سطوح مختلف جامعه آمریکا به وضوح شنیده می شود.

فرید زکریا، تحلیلگر برجسته آمریکایی در مصاحبه با سی ان ان به صراحت گفت:من به عنوان یک مهاجر و به عنوان کسی که به آمریکا آمد و تصور می کرد شرایطی جادویی و رویایی را شاهد خواهد بود وقتی از ترامپ، نژادپرستی عریان (صریح) را می شنوم به این نتیجه می رسم چیزی را که می بینم آمریکا نیست!

این تحلیلگر صاحب نام در ادامه می افزاید: آمریکا زمانی چراغ روشن دموکراسی، تکثرگرایی و گوناگونی بوده است! اصل و اساس تمجیدِ همگان از آمریکا در سراسر دنیا این بود که آمریکا به نوعی توانسته این همه افراد متفاوت از سراسر دنیا را دور هم جمع کند و نخستین کشورِ دنیای را تشکیل دهد. اما کاری که ترامپ می کند اساسا مخالفت با همین مساله است و در تضاد با آن قرار گرفته است.

بسیاری از نخبگان و مردم آمریکا این روزها با مشاهده جنگ لفظی بین ترامپ و بایدن و توسل دو طرف به ادبیات سخیف علیه یکدیگر به شدت نگران آینده کشور خود هستند. ترامپ در چهار سال ریاست جمهوری خود هر چند در حوزه اقتصاد موفقیت هایی داشته، اما بسیاری از شهفرایندان آمریکا با کنار هم قرار دادن رفتارهای نژادپرستانه ترامپ در سرکوب اعتراضات مینیاپولیس در پی کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس سفیدپوست، نادیده گرفته شدن متناوب قوانین و مقررات، شاخ و شانه کشیدن مرتب بین کاخ سفید و مجلس کنندگان و ضعف در مدیریت کرونا از یکسو و پررنگ شدن ناسیونالیسم افراطی حول سیاست های ترامپیستی از سوی دیگر بر این باورند انتخابات سوم نوامبر فراتر از نبرد جمهوریخواه دموکرات است.پس از پیروزی ترامپ در سال 2016 استیون لویتسکی و دانیل زیپلات از اساتید دانشگاه هاروارد در کتابی با عنوان دموکراسی ها چگونه می میرند، نوشتند:آمریکا دیگر الگوی دموکراسی در دنیا نیست. کشوری که در آن رئیس جمهور به مطبوعات حمله کرده ، رقیبش را به زندان تهدید می کند و رسما می گوید ممکن است نتیجه انتخابات را نپذیرد، نمی تواند مدافع دموکراسی باشد.

با این اوصاف اگر مجددا به دیدگاه پروفسور رمضانی بازگردیم ملاحظه می شود با گذشت دو دهه و با مشاهده فضای حاکم بر انتخابات کنونی شاهد افزایش شکاف های متعدد در آمریکا هستیم. به عبارتی برخلاف تفسیر رسانه های آمریکا که معتقدند جامعه آمریکا اکنون دوپاره شده است به نظر می رسد آمریکای کنونی چند پاره شده است. اکنون مردم آمریکا و دنیا فقط شاهد دودستگی سیاسی بین جمهوریخواه و دموکرات نیستند، چرا که شکاف های هویتی، نژادی، اقتصادی، زبانی، مذهبی وحتی رسانه ای، همه و همه بر انتخابات آمریکا سایه افکنده است. در چنین فضایی و با وجود پیشتازی بایدن، دموکرات ها به شدت نگران واپسین روزهای این رقابت نفسگیر با ترامپ غیرقابل پیش بینی هستند که در لحظات آخر ممکن است معادله را به نفع خود تغییر داده، چهار سال دیگر مهمان کاخ سفید باشد. این همان کابوسی است که بسیاری امثال فرید زکریا از آن هراس دارند. به تعبیر چارلز بلو، ستون نویس نیویورک تایمز ترامپ درحال ساخت ارتشی از سفیدپوستان نژادپرست،

جنسیت زده و بیگانه هراس است که به خوبی در معرض دید است.

با وجود دست بالای نامزد دموکرات ها در نظرسنجی ها، هنوز باخت ترامپ قطعی نیست و طرفدارانش به پیروزی وی امید دارند.

اما شانس بالایی نیز هست که ترامپ در این کارزار پیروز نشود. در آن صورت این نگرانی وجود دارد که چگونه ترامپ خشمگین و آن طرفداران سفیدپوست عصبانی وی، به این شکست و تحقیر واکنش نشان خواهند داد و این همان موضوعی است که نشان می دهد رقابت کنونی بایدن و ترامپ دوئلی فراتر از انتخابات است. دوئلی که به باور بسیاری از تحلیلگران آمریکایی آژیر خطر بروز جنگ داخلی در این کشور را پیشاپیش به صدا درآورده است. شمارش معکوس پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روزهای پایانی در حالی آغاز شده که آن دسته از مردم و نخبگان آمریکا که از سیاست های ترامپ دل خوشی ندارند روزهای پر استرسی را سپری می کنند.

ریشه هراس این طیف از شهفرایندان آمریکایی در این واقعیت نهفته است که در صورت پیروزی ترامپ در این دوئل، سرنوشت آمریکا چه خواهد شد.

شهفرایندان آمریکایی که این روزها به کم و کاستی های بایدن واقف هستند و وی را آن چهره مطلوب و کاریزماتیک خود نمی دانند اما ناچار به حمایت از وی هستند از خود می پرسند اگر ترامپ برنده این دوئل باشد چه بر سر آمریکا خواهد آمد.

مخالفان ترامپ تردید ندارند آمریکایی که سکان آن برای چهار سال آینده در دستان ترامپ باشد به احتمال زیاد به ارزش های پدران قانون اساسی آمریکا(جان آدامز، همیلتون، جفرسون، واشینگتن و مدیسون) پشت خواهد کرد و در دوره دوم موج ترامپیسم افراطی حتی ممکن است گسل های موجود جامعه آمریکا بیش از پیش فعال شده و آمریکای پرچالش کنونی به ایالاتی نامتحد و چندپاره تبدیل شود.

دکتر مراد عنادی / تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و رسانه

منبع : روزنامه خبرنگاران

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 66349

به "دوئلی فراتر از انتخابات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوئلی فراتر از انتخابات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید