دورنمای توسعه زیرساخت های حمل ونقل در سال 99
به گزارش مهسان بلاگ، توسعه زیرساخت های حوزه راه و حمل ونقل، رابطه مستقیمی با توسعه مالی و کاهش هزینه فراوری دارد. البته در کنار توسعه شبکه های حمل ونقل و زیرساخت ها، فراهم کردن زمینه مساعد برای دسترسی بنگاه های مالی و صنایع به این زیرساخت ها نیز لازم است در غیر این صورت، بخش عمده ظرفیت های ایجاد شده، مانند ظرفیت های حمل ونقل بر به وسیله ریل مغفول و بلااستفاده خواهد ماند.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی می گوید: در سال 99 قرار است در بخش ریلی، 2 هزار دستگاه واگن و کشنده فراوری داخل به ناوگان کشور افزوده گردد و تا خاتمه سال، بیش از هزار کیلومتر راه روستایی نیز ساخته خواهد شد.
اسلامی در پنجمین جلسه ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش فراوری سازمان برنامه وبودجه که به آنالیز طرح های وزارت راه و شهرسازی اختصاص داشت، اولویت دادن به طرح های نیمه تمام در حوزه راه های ریلی، جاده ای، روستایی و تکمیل طرح های بندری و ساخت شناورهای بومی و همچنین ساخت و تکمیل چهارصد هزار واحد مسکونی را مهم ترین برنامه وزارت راه و شهرسازی در سال جهش فراوری عنوان می نماید.
او می افزاید: در بخش مسکن، امسال صد هزار واحد مسکونی در بخش بافت های فرسوده و 300 هزار واحد دیگر در بخش طرح اقدام ملی فراوری مسکن ساخته خواهد شد که نقشی مهم در تحرک بخشی به اقتصاد کشور در صنایع مختلف مرتبط با ساخت وساز خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از رئیس سازمان برنامه وبودجه خواسته است به روال سابق حداقل 20 درصد منابع بانک ها به تسهیلات مربوط به ساختمان و مسکن تخصیص یابد تا این بخش از رکود خارج گردد.
از سوی دیگر، اسلامی اظهار می نماید: ساخت ماشین آلات راه سازی با شرکت هپکو که پیش تر در قالب قراردادی تنظیم شده علاوه بر اینکه موجب خروج این شرکت و همکاران قطعه ساز آن خواهد شد موجب نوسازی ناوگان خواهد شد.
از طرفی، وزیر راه و شهرسازی می گوید: تکمیل راه آهن خواف - هرات نیز از جمله طرح های قابل افتتاح در امسال است، ضمن اینکه ساخت و تکمیل راه آهن میانه - بستان آباد نیز از جمله طرح های قبال بهره برداری است که موجب کم شدن فاصله میان دو شهر تهران و تبریز خواهد شد.
به گفته اسلامی، راه آهن میانه - بستان آباد، راستا تهران و تبریز را بیش از 114 کیلومتر کاهش می دهد و زمان سیر را بیش از 5 ساعت کوتاه می نماید.
البته برنامه های اعلام شده از سوی وزیر راه و شهرسازی برای توسعه زیرساخت های حمل ونقلی در سال جهش فراوری، مستقیماً منوط به تخصیص و تأمین منابع اقتصادی است که طبق اظهارات رئیس سازمان برنامه وبودجه در پنجمین جلسه ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش فراوری می توان انتظار داشت بخش قابل توجهی از آن محقق گردد.
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه وبودجه و رئیس ستاد راهبری و برنامه ریزی جهش فراوری می گوید: در سال جدید 87 هزار میلیارد تومان منابع به طرح های عمرانی اختصاص خواهد یافت و سازمان برنامه مصمم است تا خاتمه ماه آینده این ارقام را به طرح ها اختصاص دهد تا در خاتمه امسال شاهد افتتاح پروژه های مربوطه باشیم.
نوبخت با اشاره به مطرح شدن برنامه های وزارت راه و شهرسازی در راستای تحقق جهش فراوری، می گوید: بر این اساس هشت محور شامل برنامه هایی از جمله در حوزه ریل، مسکن و غیره با تمرکز بر تکمیل طرح های نیمه تمام ارائه شد.
او می افزاید: بر مبنای این برنامه ها هزار و 400 کیلومتر ریل جدید می توان افتتاح کرد و همچنین برنامه ای برای دو بانده و یا تکمیل هزار کیلومتر خط آهن مطرح شده است. از سوی دیگر برنامه ریزی برای افتتاح 600 کیلومتر آزادراه و 850 کیلومتر بزرگراه و همچنین 300 هزار واحد مسکونی صورت گرفته است.
به گفته نوبخت، در این جلسه مقرر شده است یک کمیته مشترک مجموعه پیشنهادهای مطرح شده را آنالیز و در جلسات آینده گزارش نهایی را به ستاد ارائه کند.
او اظهار می نماید: اولویت بندی طرح های وزارت راه و همچنین آنالیز و اولویت بندی برنامه ها، طرح ها و پروژه های وزارت خانه های صنعت و جهاد کشاورزی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
منبع: اتاق بازرگانی ایرانanti6.ir: آخرین خبر | اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید
aradbld.ir: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی