راهکارهای کرونایی وزیر اسبق علوم درباره برگزاری آزمون های انتها ترم دانشگاه ها

به گزارش مهسان بلاگ، وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری درباره چگونگی برگزاری امتحانات سرانجام ترم امسال و محدویت های ناشی از همه گیری کرونا راهکارهایی را ارایه داد.

راهکارهای کرونایی وزیر اسبق علوم درباره برگزاری آزمون های انتها ترم دانشگاه ها

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، یکی از چالش های این روزهای دانشگاه ها نحوه برگزاری آزمون های سرانجام ترم است، آزمون هایی که باید برگزار شوند اما مشکل این است که سلامت دانشجویان اولویت اصلی است. هر چند که باید توجه داشت در کنار سلامت این عزیزان کیفیت آموزش آنها نیز در شرایط حاضر نباید دچار مشکل گردد.

دانشگاه ها پس از همه گیری ویروس کرونا تعطیل شدند، روزهای اول پیش بینی این بود که مدت محدودی این تعطیلی طول می کشد اما پس از تعطیلات نوروزی با توجه به طولانی شدن وقفه آموزشی، دانشگاه ها با تدابیر مختلف اقدام به برگزاری آموزش های مجازی کردند، آموزش هایی که هرچند مسائل فراوانی داشت اما می توانست از شیوع این ویروس و درگیری قشر نخبه کشور جلوگیری کند.

حال دوره های آموزش مجازی که البته برای بسیاری از دروس عملی خیلی هم نمی توانست کارا باشد رو به سرانجام است و زمان برگزاری آزمون ها فرا رسیده است، برای برگزاری آزمون های سرانجام ترم تعدادی از دانشگاه ها کاسه چه کنم چه کنم دست گرفته اند و هنوز نتوانستند تدبیر ویژه ای برای آن درنظر بگیرند، بعضی از دانشگاه ها تاکید دارند که آزمون ها به طور کامل مجازی برگزار گردد در حالی که بعضی دیگر که دروس مهارتی دارند با این نحوه برگزاری آزمون مشکل دارند و تاکید می نمایند که نمی توان به صورت مجازی مطمئن شد دانشجو مطالب را یاد گرفته است و در ترم های بالاتر دچار مشکل نمی گردد. بر همین اساس برای یافتن راه چارههای بهتر برگزاری این آزمون ها به سراغ کامران دانشجو وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری رفته ایم.

وی در این گفت وگو راه چارههای پیشنهادی ارایه داده است که می تواند بدون کمترین مسئله ای جوابگوی برگزاری آزمون های حضوری دانشجویان گردد.

در این گفت وگو دانشجو تاکید نمود که باید یک تیم در ارتباط با این موضوع از دانشگاه های متفاوت تشکیل گردد و برنامه ریزی کند، نیازمند تشکیل یک کارگروه ویژه هستیم تا برنامه بدهند چون همان طور که معاون محترم وزارت بهداشت مطرح نمود معلوم نیست این شرایط چه مدتی طول بکشد.

وی همچنین به راه چارههایی همچون طولانی تر شدن زمان برگزاری آزمون ها، تغییر تقویم آموزشی با توجه به شرایط موجود و عدم همزمانی برگزاری آزمون های دوره های تحصیلات تکمیلی و دوره های کارشناسی دانشگاه ها اشاره نمود.

فارس: در خصوص چگونگی برگزاری امتحانات سرانجام ترم نظرات متفاوتی هست. مثل این که کلا مجازی برگزار گردد یا این که هر دانشگاهی طبق نظر خودش عمل کند ـ البته با رعایت دستورالعمل های ستاد کرونا ـ نظر شما چیست؟

دانشجو: ساده ترین راه این است که هیچ مسئولیتی به عهده نگیرند و به دانشگاه ها ابلاغ گردد هم امتحانات را به صورت مجازی یا مطابق نظر خودشان برگزار نمایند، ولی واقعیت این است که این راه چاره نیست بلکه صورت مسأله را پاک کردن است.

سؤال: راه چاره چیست؟

دانشجو: ببینید اگر برگزاری امتحانات برای همه دروس به صورت مجازی یک راه چاره اصولی و محک درستی بود دانشگاه پیغام نور که سال هاست به صورت مجازی تدریس می نماید امتحاناتش را به صورت مجازی برگزار می کرد، این در حالی است که حتی این دانشگاه هم با آن همه سابقه کار تدریس مجازی امتحانات سرانجام ترم را به صورت حضوری برگزار می کرد.

به نظر من تدریس مجازی مخصوصا برای بعضی دروس تخصصی به ویژه برای مقطع کارشناسی سطح یادگیری را به خودی خود کاهش می دهد. این کاهش سطح یادگیری در رشته های فنی و مهندسی بیشتر از رشته های دیگر است. شاید برای علوم انسانی سطح یادگیری دانشجویان در تدریس مجازی به اندازه رشته های فنی و مهندسی کاهش پیدا نکند، ولی باید قبول کرد که در شرایط فعلی یا شرایطی که در ابتدای شیوع کرونا وجود داشت چاره ای جز این کار نبود. اساتید و اعضاء هیأت علمی دانشگاه ها یا به عبارتی معلمین دانشگاه ها هم با تمام وجود همراهی کردند و زحمات زیادی کشیده شد تا ترم جاری کمترین لطمه را ببیند. مسائل زیادی وجود داشت مثل این که اینترنت در همه کشور سرویس یکسان نمی دهد. صدا قطع و فصل می گردد، تصویر مشکل پیدا می نماید، اما بالاخره همه معلمین دانشگاه ها زحمت کشیدند با ارائه کلاس های برخط (online)، ضبط صدا، عکسبرداری از مطالب و بارگذاری آنها، ارائه Power Point و راه های دیگر برای یک کلاس دو ساعته مجبور بودند سه برابر وقت بگذارند تا بتوانند حداقل درصد قابل قبولی از مفاهیم دروس را تفهیم نمایند، دانشجویان هم همراهی می کردند.

بدون اغراق باید عرض کنم استادان برای یک کلاس و تفهیم مطالب به صورت مجازی شاید سه برابر کلاس حضوری باید وقت می گذاشتند تا بالاخره درصد قابل قبولی از مطالب تفهیم گردد.

بدون اغراق باید عرض کنم استادان برای یک کلاس و تفهیم مطالب به صورت مجازی شاید سه برابر کلاس حضوری باید وقت می گذاشتند تا بالاخره درصد قابل قبولی از مطالب تفهیم گردد. در طول ترم هم به روش های متفاوت دانشجویان را محک زده اند اما برای امتحانات سرانجام ترم باید یک برنامه دقیق داشت. بالاخره معلوم نیست چند سال و چه مدت این شرایط ادامه خواهد داشت. باید برای امتحانات سرانجام ترم برنامه ریزی کرد تا محک درستی زده گردد و دانشجویان در سال های بعد با مشکل پایه ای روبرو نشوند. دروسی هست که اگر دانشجو در آن درست محک نخورد در سال های بعد با مشکل روبرو می گردد.

به نظر من با توجه به زمانی که سرانجام این ترم تا آغاز ترم بعدی در اختیار می گذارد، می گردد یک بازده 75 تا 90 روزه برای امتحانات در نظر گرفت.

راه های متفاوتی است مثلاً این که دانشکده ها در طول بازه زمانی به صورت 2 یا 3 دانشکده تقسیم بندی شوند و هر کدام در یک زمان خاص امتحانات را برگزار نمایند. به این ترتیب می گردد خوابگاه ها را طوری برنامه ریزی کرد که مثلاً یک هفته دانشجویان 2 یا 3 دانشکده تشریف بیاورند و در اتاق هایی که قبلا ضدعفونی شده اند سکونت پیدا نمایند تا ازدحام نگردد و اتاق به یک دانشجو اختصاص پیدا کند و بعد از برگزاری تمام امتحانات این دانشکده ها، دانشجویان 2 دانشکده بعدی بیایند و به همین ترتیب هیچ زمانی خوابگاه و دانشگاه ازدحام نداشته باشند و امتحانات هم در فضای باز یا سالن های عظیم و با رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل ها برگزار گردد. به این ترتیب پخت و پز هم برای تعداد محدودی از دانشجویان و با نظارت دقیق صورت می گیرد. می گردد در 2 ماه و نیم تابستان این کار را انجام داد.

راه دیگر این است که امتحانات دوره های تحصیلات تکمیلی را از دوره های کارشناسی جدا کرد و خوابگاه های دوره های تحصیلات تکمیلی را هم در اختیار دانشجویان دوره کارشناسی قرار داد و بعد از برگزاری امتحانات مقطع کارشناسی با یک فاصله زمانی مثلاً یک یا 2 هفته ای برای ضد عفونی های مجدد خوابگاه ها، امتحانات مقطع تحصیلات تکمیلی را برگزار کرد.

می گردد دروس را به چند دسته تقسیم کرد؛ دروسی که امتحانات آن را می توان به صورت مجازی برگزار کرد و دروسی که به صورت حضوری باید امتحانات سرانجام ترمشان انجام گردد.

می گردد تقویم آموزشی را هم تغییراتی داد، طول ترم ها را تغییر داد و برنامه آموزشی جدید را برای دانشگاه ها در نظر گرفت.

می گردد تقویم آموزشی را هم تغییراتی داد، طول ترم ها را تغییر داد و برنامه آموزشی جدید را برای دانشگاه ها در نظر گرفت. در چنین شرایطی می گردد از تعطیلات نوروزی و تعطیلات تابستانی صرف نظر کرد و ترم تحصیلی و بازه زمان امتحانات سرانجام ترم را طولانی تر کرد. طول ترم که افزایش یابد فرصت کافی برای تفهیم مطالب به صورت تدریس مجازی به وجود می آید و امتحانات را هم می توان در یک بازه زمانی مناسب و با گروه بندی های خاص انجام داد.

حتی اگر لازم گردد در شرایط بحرانی ـ که ان شاءالله هیچ وقت پیش نیاید ـ به جای این که یک سال تحصیلی دو ترم را پوشش دهد، می تواند فقط یک ترم را در یک سال پشت سر گذاشت تا مفاهیم دروس به درستی به دانشجویان منتقل گردد. به جای 2 ترم و هر ترم با مثلاً A واحد درسی که نهایتا در طول سال 2A واحد درسی گذرانده می گردد، ترم را سالیانه کرد و تعداد واحد را A+A/2 در نظر گرفت. یعنی دانشجویان بتوانند 1.5 برابر ترم فعلی واحد بردارند، اما طول ترم به جای 5 ماه که فعلا این طور است تبدیل به 9 تا 10 ماه گردد و 2 تا 3ماه هم بازه زمانی برای برگزاری امتحانات در نظر گرفت تا ان شاءالله شرایط به حالت عادی برگردد.

باید یک تیم در ارتباط با این موضوع از دانشگاه های متفاوت تشکیل گردد و برنامه ریزی کند، نیازمند تشکیل یک کارگروه ویژه هستیم تا برنامه بدهند چون همان طور که معاون محترم وزارت بهداشت مطرح نمود معلوم نیست این شرایط چه مدتی طول بکشد.

باید یک تیم در ارتباط با این موضوع از دانشگاه های متفاوت تشکیل گردد و برنامه ریزی کند، نیازمند تشکیل یک کارگروه ویژه هستیم تا برنامه بدهند چون همان طور که معاون محترم وزارت بهداشت مطرح نمود معلوم نیست این شرایط چه مدتی طول بکشد یا این که شیب شیوع آن دوباره کند گردد. در شرایط بحرانی باید برنامه ریزی ها به نحوی باشد که کمترین آسیب از نظر سطح علمی به دانشجویان وارد گردد تا وقتی شرایط ان شاءالله عادی شد مشکل پایه ای نداشته باشیم.

فارس: شما فکر می کنید اساتید دانشگاه ها در ارتباط با نداشتن تعطیلات نوروزی و تابستانی همراهی نمایند و قبول نمایند که مثلاً تدریس نمایند یا امتحانات را در بازه زمانی تابستان برگزار نمایند؟

دانشجو: معلمین دانشگاه ها افرادی هستند که اولا دانشجویان را فرزندان خود می دانند؛ ثانیاً دغدغه اصلی آنها تفهیم مطالب درسی به درستی و بالا بردن سطح علمی دانشجویان است و حاضرند به خود سخت بگیرند و سطح علمی دانشجویان و دانشگاه ها کاهش پیدا نکند.

من با شناختی که از این قشر زحمتکش دارم، مطمئن هستم که پا به پای فداکاری هایی که کادر پزشکی، پرستاری و خدمات بیمارستان ها دارند انجام می دهند، حاضرند برای فرزندان خودشان که همین دانشجویان عزیز هستند برای بالا رفتن سطح علمی آنها یا بهتر بگویم برای پایین نیامدن سطح علمی دانشجویان هر کاری انجام دهند.

فارس: مطلب دیگری هم هست که بخواهید اضافه کنید؟

دانشجو: این موارد که من عرض کردم به صورت مثالی بود و مطمئن هستم که اگر کارگروهی از دانشگاه های متفاوت تشکیل گردد حتماً راه چارههای بیشتر را هم می توانند به بحث بگذارند و برنامه ریزی های دقیقی را انجام دهند.

ببینید در ارتباط با این که دو سوم کارمندان بیایند و همه هم در یک ساعت بیایند و در یک ساعت کار را انجام دهند، من مطمئن هستم با توجه به تطعیلی مدارس و دانشگاه ها (تعطیلی حضوری) حتماً می شد وزارتخانه ها را هم به چند گروه مرتبط تقسیم کرد و به جای این که بگوییم همه ساعت 7 بیایند و ساعت 14 بروند، آغاز به کار تعدادی از وزارتخانه ها را 7 صبح در نظر می گرفتند و با شناور کردن ساعت کاری تعدادی ساعت 8 صبح و تعدادی دیگر ساعت 9 آغاز می کردند و به همین ترتیب سرانجام کار هم در یک بازه زمانی سه ساعته تقسیم می شد و مطمئنا در ازدحام مترو و وسایل نقلیه عمومی کاهش چشمگیری را مشاهده می کردیم. ضمن این که کارمندان هر وزارتخانه هم به چند گروه تقسیم می شدند که هر گروه (با توجه به ارتباط کاری) در روزهای متفاوت یا هفته های متفاوت سر کار حاضر می شوند.

راحت ترین کار این بود که بگوییم 7 صبح بیایند و 14 بروند، اما می شد از ازدحام مردم در مترو و وسایل نقلیه جلوگیری کرد. وقتی به افراد می گویند همه باید ساعت 7 صبح سر کار باشند و وسایل نقلیه عمومی همان ناوگان قبلی است، چگونه انتظار داریم که ازدحام صورت نگیرد.

ساعت کار شناور وزارتخانه ها قبلا به علت این که مدارس و دانشگاه ها باز بود و خانواده ها خصوصا آنهایی که فرزندان مدرسه ای داشتند با مسائل روبرو می شد، جواب نمی داد اما الان که مدارس و دانشگاه ها به صورت حضوری نیستند شاید یک انتخاب مناسب برای کاهش بار ترافیک و ازدحام باشد. خصوصا این که کارمندان حقوق بگیر دولت هستند و دارای کسب و کار کوچک یا عظیم نیستند که بگوییم باید چرخ معیشت شان بگردد.

انتهای پیغام/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 49504

به "راهکارهای کرونایی وزیر اسبق علوم درباره برگزاری آزمون های انتها ترم دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای کرونایی وزیر اسبق علوم درباره برگزاری آزمون های انتها ترم دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید