واکسن کرونای کووبرکت چطور وارد باشگاه واکسن سازان دنیا شد؟

به گزارش مهسان بلاگ، خاتمه واکسن کرونای ایرانی کووبرکت مجوز مصرف را دریافت کرد و حالا با افتخار وارد چرخه واکسیناسیون شده و نام ایران در باشگاه جهانی فراوری کنندگان واکسن کرونا می درخشد.

واکسن کرونای کووبرکت چطور وارد باشگاه واکسن سازان دنیا شد؟

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرنگاران، همزمان با تداوم چرخه انتقال کرونا و مرگ و میز ناشی از کووید 19 در جهان، تکاپوی کشور های مختلف و صاحب نظر در حوزه پزشکی برای ساخت واکسن به اوج خود رسیده و شرکت های مختلف در جهان سعی در فراوری مؤثرترین واکسن کرونا دارند؛ به طوری که هم اکنون بیش از 200 واکسن در جهان در مراحل مختلف فراوری و ارزیابی هستند. در این میان دانشمندان پرتوان کشورمان هم از روز های آغازین ورود ویروس کرونا به کشور کوشش گسترده ای برای فراوری واکسن آغاز کردندو دوئل سختی بین دانشمندان ایرانی با رقبای خارجی در گرفت.

* واکسن کووبرکت؛ اولین واکسن ساخته شده تمام ایرانی

واکسن کووبرکت نخستین واکسن کووید-19 فراوری محققان ایرانی است که پیروز به دریافت کد اخلاق و کارآزمایی انسانی از وزارت بهداشت شد. این واکسن در شرکت شفا فارمد وابسته به بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) فراوری شده است.

ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و مؤسسه دانش بنیان برکت از جمله بخش هایی هستند که به صورت جدی فراوری واکسن را آغاز کردند که آزمایش انسانی یکی از طرح های فراوری واکسن این ستاد، از نهم دی ماه سال گذشته آغاز شد.

نکته مهم در مورد واکسن کوو ایران برکت فراوری محققان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آن است که همزمان با مراحل تحقیقاتی، ظرفیت فراوری یک و نیم میلیون دُز واکسن در ماه هم آماده شده است.

* مراحل ساخت کووبرکت

پلتفرم فراوری این واکسن بر اساس ویروس کشته شده است و 56 داوطلب برای تزریق این واکسن در نظر گرفته شدند. گروه اول این تست 3 نفر بودند که بعد از یک هفته قرنطینه در یکی از هتل های تهران به منزل بازگشتند.

فاز دوم تست انسانی واکسن کوو ایران برکت با تزریق واکسن به 280 نفر از داوطلبان به انتها رسید. در فاز دوم تست انسانی واکسن کرونای کوو ایران برکت 200 نفر از داوطلبان زیر 50 سال و 80 نفر از داوطلبان بالای 50 سال، واکسن را دریافت کردند.

افراد مورد مطالعه در فاز دوم در واقع زیرمجموعه ای از جمعیت 20 هزار نفری فاز سوم بودند. در فاز سوم آنالیز شد که افرادی که واکسن برکت را دریافت نموده اند به بیماری کرونا مبتلا می شوند یا خیر.

* انجام فاز سوم تست انسانی در 6 شهر کشور

فاز سوم واکسن کوو ایران برکت در 6 شهر تهران، کرج، شیراز، مشهد، اصفهان و بوشهر انجام شد. برای انجام فاز سوم، 11 هزار نفر از جمعیت مورد مطالعه را از شهر های تهران و کرج و از مابقی شهر ها هم دو تا سه هزار نفر انتخاب شدند.

مؤسسه برکت در زمینه فراوری واکسن کرونا مبتنی بر پلتفرم های Inactivated، DNA، Subunit، Recombinant، mRNA، سلول بنیادی فعالیت می نماید.

تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام کُوو ایران برکت روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روی سه داوطلب آغاز شد.

* واکسن برکت باعث افزایش آنتی بادی در 91 درصد داوطلبان شد

حامد حسینی، مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از لحاظ ایمنی زایی، یعنی افزایش آنتی بادی، هم به این نتیجه دست یافتیم که هم در داوطلبان فاز اول و هم در داوطلبان فاز دوم، آنتی بادی پس از تزریق واکسن افزایش می یابد؛ نتایج مربوط به ترشح آنتی بادی (پادتن) بسیار خوب بوده است

وی ادامه داد: در فاز اول، در 91 درصد افرادی که دوز 5 میکروگرم واکسن کوو ایران برکت به آن ها تزریق شده بود آنتی بادی به مقدار کافی، افزایش یافت. هدف از اجرای فاز سوم این است که مطمئن شویم که آیا این آنتی بادی ترشح شده، باعث حفاظت در برابر ویروس کرونا می گردد یا خیر، یعنی در فاز سوم باید به این نتیجه برسیم که افراد واکسینه شده به بیماری مبتلا نمی شوند یا در صورت ابتلا به کرونا هم، به بیماری شدید یا میانه مبتلا نمی شوند.

* تزریق دوز دوم واکسن برکت پس از 28 روز

حسینی درباره جزئیات مطالعه فاز اول و دوم واکسن کوو ایران برکت، گفت: ما در فاز اول، دو دوز 3 میکروگرم و 5 میکروگرم واکسن برکت و دو تواتر تزریق 14 روز و 28 روز را برای مطالعه انتخاب کردیم؛ با توجه به نتایج حاصل از مطالعه دریافتیم که دوز 5 میکروگرم مطلوب تر است؛ برای دستیابی به فاصله زمانی مناسب بین تزریق دوز اول و دوز دوم، یک گروه جدا برای تحقیق داشتیم؛ حین مطالعۀ ما، مطالعات مختلفی در جهان انجام و نتایج آن ها در مجلات معتبر علمی چاپ شد و بر این اساس، تعیین شد که فاصله 28 روز برای تزریق دوز دوم واکسن کرونا، مطلوب تر از فاصله 14 روز است.

* افزایش دقت و سرعت در مطالعه نخستین واکسن ایرانی کرونا

وی توضیح داد: بنابراین مبتلا شدن به بیماری کرونا حتی بعد از تزریق واکسن، در تمام واکسن های تزریق شده در جهان دیده می گردد، اما آن چه دلگرم نماینده است، کاهش مرگ ومیر و شدت بیماری کرونا پس از دریافت واکسن است.

مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: نباید این تصور ایجاد گردد که اگر کسی واکسن تزریق کند دیگر به هیچ اسم به بیماری کرونا مبتلا نمی گردد، تمامی واکسن های کرونای تزریق شده در جهان، مواردی از ابتلا پس از تزریق واکسن را داشته اند؛ بنابراین بروز بیماری پس از واکسن کرونا در تمامی پلت فرم های واکسن کرونا رخ خواهد داد، اما موارد شدید و مرگ کاهش خواهد یافت.

* تزریق واکسن نما به یک سوم داوطلبان فاز سوم

وی گفت: در فاز سوم از هر سه نفر مورد مطالعه، دو نفر واکسن فعال و یک نفر پلاسیبو (واکسن نما) دریافت می نمایند تا اثربخشی واکسن در هر دو گروه آنالیز گردد.

* کووبرکت از ایمن ترین واکسن های جهانست

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در فاز اول تست واکسن در پی این بودیم که ببینیم آیا واکسن عوارضی دارد یا نه، در فاز دوم در پی تشخیص اندازه فراوری آنتی بادی در بدن داوطلبان و اندازه دوز لازم برای تزریق بودیم و در فاز سوم هم باید ببینیم که آیا این واکسن، افراد را در برابر ویروس مقاوم می نماید یا نه.

وی اضافه کرد: این واکسن را یکی از ایمن ترین واکسن های جهان می دانم و امیدوارم به زودی فراوری انبوه این واکسن به دست مردم برسد.

حسن جلیلی، مدیر مرکز تحقیقات شرکت برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اسم کرد: از اوایل مطالعات فراوری انبوه هم در دستور کار نهاده شد. دو فاز صنعتی و نیمه صنعتی درنظر گرفتیم و در شفافارمد دو خط فراوری در فاز نیمه صنعتی راه اندازی شد. در آینده نزدیک فاز دو فراوری صنعتی هم به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: بهره برداری از فاز اول فراوری صنعتی چندی پیش انجام و در حال حاضر یک میلیون دوز واکسن را تهیه و آمادگی داریم بعد از طی مراحل قانونی در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم.

جلیلی با اشاره به اینکه یک جدول زمانبندی داریم که بر اساس آن قرار است در خرداد ماه 3 میلیون دوز واکسن فراوری گردد، اسم کرد: در تیرماه ظرفیت را ارتقاء خواهیم داد و شهریور به بالای 18 میلیون دوز خواهیم رسید. ضمن اینکه همزمان با ایجاد خطوط تازه صنعتی، محققان روی راندمان کار کردند و راندمان افزایش یافته و توانستیم با عدد قابل قبولی خطوط فراوری را به بهره برداری برسانیم.

مدیر گروه تحقیقات فراوری واکسن ستاد اجرایی فرمان امام درباره نحوه نگه داری از واکسن های دپو شده، گفت: واکسن های فراوری شده در دمای یخچال نگه داری و زمان ماندگاری قابل قبولی دارد. کارخانه شفافارمد زیرمجموعه گروه دارویی برکت است و زیرساخت های گسترده ای دارد و محدودیتی برای نگه داری نداریم.

پیغام طبرسی، مجری مطالعه و عضو تیم علمی واکسن کُووایران برکت با بیان اینکه کووایران برکت واکسنی است که تماما دانش ایرانی پشت آن بود و از این حیث بسیار اهمیت دارد ادامه داد: از روز اول اعتقاد راسخی به واکسن داشتیم؛ زیرا مراحل آن به صورت شفاف طی شد.

وی اضافه کرد: اکنون اطلاعات کافی است که این واکسن وارد واکسیناسیون عمومی گردد. اگر واکسیناسیون را توسعه ندهیم موج پنجم بیماری را در اوایل تابستان خواهیم داشت.

مجری مطالعه و عضو تیم علمی واکسن کُووایران برکت اضافه کرد: نتایج به سازمان جهانی بهداشت هم ارائه می گردد، مراحل مطالعه بسیار دقیق و شفاف طی شده و دقت بالایی داشته است.

مجری مطالعه و عضو تیم علمی واکسن کُووایران برکت درباره عارضه واکسن هم اظهار کرد: خوشبختانه واکسن عارضه عمده ای، چون مرگ و لخته شدن خون نداشته است. عوارض معمول، چون تب و درد در محل تزریق و بدن گزارش شده که طبیعی است.

وی متذکر شد: واکسن ایمن است و امید است هرچه سریعتر بتوانیم فشار موج های بعدی بیماری را با واکسیناسیون گسترده عمومی بکاهیم.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام چندی قبل گفت: واکسن کرونا برگ زرینی در تاریخ ایران خواهد شد و مصمم هستیم در انتها تیر 18 تا 20 میلیون واکسن کرونا فراوری کنیم.

وی ادامه داد: در انتها تیر 18 تا 20 میلیون دوز ظرفیت واکسن کرونا خواهیم داشت.

مخبر بیان کرد: حدود 800 هزار تا یک میلیون دوز واکسن کووایران برکت فراوری شده است، اما به علت اینکه هنوز اجازه مصرف عمومی برای آن صادر نشده است، سرعت فراوری را کم نموده ایم تا ظرف یک تا 1.5 ماه آینده بتوانیم 4 تا 5 میلیون دوز واکسن را تحویل دهیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفته است در خرداد 1400 حدود سه تا سه و نیم میلیون دوز واکسن فراوری خواهد شد.

به گفته وی، این تعداد واکسن در تیر 1400 به 12 میلیون دوز در ماه می رسد و مرداد 20 میلیون و در شهریور هم 25 تا 30 میلیون دوز واکسن کووایران برکت فراوری خواهد شد.

حجت الله نیکی ملکی، سخنگوی ستاد اجرایی فرمان امام در مورد دپوی یک میلیون واکسن کووایران برکت گفت: در حال حاضر یک میلیون واکسن کووایران برکت را فراوری نموده ایم و این واکسن را در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهیم.

وی تاکید نمود: در تیرماه 10 میلیون واکسن فراوری می کنیم و در مرداد 15 تا 20 میلیون و در شهریورماه بین 20 تا 30 میلیون دوز واکسن فراوری می کنیم. راندمان را دائم در حال افزایش دادن هستیم و بر اساس آن نسبت به فراوری واکسن اقدام می کنیم.

سخنگوی ستاد اجرایی فرمان امام در مورد صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت، گفت: واکسن های دپو شده را برای واکسیناسیون عمومی تحویل وزارت بهداشت می دهیم؛ و پایان روز گذشته آرزوی صنعت واکسیناسیون کشور و متولیان حوزه بهداشت و درمان برآورده شد و سعید نمکی، وزیر بهداشت در مراسم افتتاح طرح های بهداشتی و درمانی در اراک خبر از صدور مجوز استفاده از واکسن ایرانی کووبرکت داد و اینکه در چرخه واکسیناسیون کشور از این واکسن استفاده خواهد.

وزیر بهداشت بیان کرد: امروز با افتخار می گویم واکسنی که در ایران ساخته شد و می گردد، کم عارضه ترین، موثرترین و بی خطرترین و بی ضررترین واکسنی است که می گردد از آن یاد کرد.

* صدور مجوز واکسن پاستور؛ بزودی

وی اظهار داشت: واکسن پاستور هم هفته اینده خواهد پیوست و واکسن های دیگر از جمله فخرا و رازی که فاز یک را تمام نموده و وارد فاز دوم شده اند هم در آینده ای نزدیک به واکسیناسیون کشور اضافه می شوند.

به هرحال، این موضوع مهم و خبر مسرت بخش باعث غرورملی شده و قلوب میلیون ها ایرانی را شاد کرد و ایران رسما به باشگاه فراوری نمایندگان واکسن کرونا در جهان پیوست. امیدواریم با ورود این واکسن تمام ایرانی فرایند واکسیناسیون کرونا سرعت بیشتری گرفته و بدن ایرانیان با واکسن داخلی در برابر ویروس کووید 19 ایمن گردد.

منبع: فارس

sahandblog.ir: سهندبلاگ: سیستم مدیریت محتوای سهند

salmandiar.ir: دیار سلمان | مجله گردشگری و مسافرتی دیار سلمان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 90971

به "واکسن کرونای کووبرکت چطور وارد باشگاه واکسن سازان دنیا شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونای کووبرکت چطور وارد باشگاه واکسن سازان دنیا شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید