روزشمار: 18 دی؛ اختراع نخستین ماشین تحریر دنیا به وسیله هنری میل

به گزارش مهسان بلاگ، اولین ماشین تایپ دنیا به وسیله هنری میل در 7 ژانویه سال 1714 میلادی ابداع شد که نمونه ای از آن به جای نمانده و تمامی طرح های این ماشین ابتدایی نیز مفقود شده است.

روزشمار: 18 دی؛ اختراع نخستین ماشین تحریر دنیا به وسیله هنری میل

اولین سیستم تایپ جهان به وسیله هنری میل در سال 1714 ابداع شد که نمونه ای از آن به جای نمانده و تمامی طرح های این ماشین ابتدایی نیز مفقود شده است.

اولین و مورد استفاده ترین ماشین تحریری که می شد از آن به برترین نحو استفاده کرد، ماشین تحریر Sholes & Glidden بود. ساخت این ماشین تحریر در بازارهای آمریکا، در اواخر سال 1873 شروع شد و تا سال 1878 ادامه داشت.

در سال 1829 ویلیام بارت ماشین چاپی را با نام تایپوگراف ارائه کرد که با موفقیت روبرو نشد. انتها به همراه دو تن از همکارانش به نام های کارلوس گلیدن و ساموئل سول، ماشین تحریر خود را در سال 1867 تکمیل کردند و پس از دریافت امتیاز، شولز پروانه فراوری ابداع خود را در آمریکا به ثبت رساند و اولین ماشین تحریر تجاری با نام رمینگتون مدل 1 در سال 1873 وارد بازار شد.

ایده فراوری این ماشین بر اساس اصول ماشین چاپ متحرک گوتنبرگ، طراحی شد در این شیوه از چاپ، جوهر با استفاده از فشار بر روی کلیشه به کاغذ منتقل می شد و شولز نیز با الهام از این شیوه، ماشین تحریر خود را بر مبنای ضربه زدن کلیدهای ماشین بر روی نواری سیاه رنگ و جوهری ابداع کرد. توماس ادیسون نیز در ابداع ماشین تحریر نقش داشته است. وی در سال 1872 ماشین تحریر الکتریکی را ابداع کرد که تا سال 1950 هیچ استفاده ای از آن نشد و این ابداع تقریباً ناشناخته باقی ماند.

مارک توین نخستین نویسنده ای بود که با مدل های اولیه ماشین تحریر شرکت رمینگتون، کتاب زندگی بر روی می سی سی پی را نوشت و به ناشرش تحویل داد.

رمینگتون از سال 1874 به علت افت تقاضا برای اسلحه بعد از انتها جنگ داخلی در آمریکا به فراوری ماشین تحریر روی آورد. چینش کلیدهایش معیار شد، به گونه ای که صفحه کلید کامپیوترهای کنونی هم تقریباً مشابه آن است. در این صفحه کلید دقت شده حروفی که بیشتر استفاده می شوند در کنار هم قرار نگیرند. ظاهراً کوشش مارکز برای ایجاد قرینه میان ماشین تحریر و اسلحه بی مورد هم نبوده است! معروف شدن رمان مارک توین به تبلیغی برای ماشین تحریر رمینگتون بدل شد در حالی که خود توین نمی خواست که استفاده از ماشین تحریر در نوشتن زندگی روی می سی سی پی زیاد علنی گردد.

از دهه 1980 به بعد، کم کم ویرایشگرهای متن که روی رایانه شخصی اجرا می شدند باعث خروج ماشین های تحریر از بازار شدند. دستگاهی که در ورود زنان به جهان کار و استقلال و خودیابی آنها ماجرایی پیچیده را رقم زد.

شرکت های بزرگ سازنده ماشین تحریر عبارت بودند از رمینگتون و پسران، IBM، امپریال تایپ رایترز، شرکت ماشین تحریر الیور، الیوتی، اسمیت کورونا و شرکت آندروود.

گابریل گارسیا مارکز، نویسنده نامدار کلمبیایی و خالق صد سال تنهایی از ماشین تحریر به عنوان اسلحه من یاد می کرد. نویسندگان و هنرمندانی مانند وودی آلن، پل استر و مارتین اسکورسیزی هنوز هم با ماشین تحریر می نویسند.

به علت افشاگری های ادوارد اسنودن درباره جاسوسی آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (NSA) در کامپیوترهای جهان، شماری از سازمان های امنیتی جهان و حتی افراد حقیقی به خاطر ایمن کردن اسناد و آرشیوهایشان دوباره به فکر استفاده از ماشین های تحریر قدیمی و قطع ارتباط با جهان دیجیتال افتاده اند. به همین دلایل، تقاضا برای دستگاهی که با شتاب رو به منسوخ شدن کامل می رفت دوباره بالا گرفته است. شرکت هایی مانند المپیا و تریومپف آدلر در اروپا که هنوز خط فراوری محدود ماشین های تحریر خود را در آسیا سرپا نگه داشته اند حالا دوباره در فکر توسعه فراوری آن هستند.

هنری میل در سال 1771 در لندن درگذشت.

در همین روز:

  • مرگ مظفرالدین شاه قاجار و جانشینی فرزندش محمدعلی میرزا (1285 شمسی)
  • برف سنگین و بی سابقه در تهران، مدارس و مغازه ها را تعطیل کرد. (1350 شمسی)
  • ولادت امام حسن عسکری علیه السلام (232 قمری)
  • شروع حملات شاه عباس صفوی برای تصرف آذربایجان از دست دولت عثمانی (1011 قمری)
  • انتها محاصره شهر تبریز در جریان نهضت مشروطیت (1327 قمری)
  • مرگ بوریس زاخودر ایران شناس برجسته روسی (1960 میلادی)
منبع: کجارو / fa.wikipedia.org
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 103412

به "روزشمار: 18 دی؛ اختراع نخستین ماشین تحریر دنیا به وسیله هنری میل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 18 دی؛ اختراع نخستین ماشین تحریر دنیا به وسیله هنری میل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید