روز جهانی غذا ، تلنگری برای بیداری وجدان های به خواب رفته

به گزارش مهسان بلاگ، سازمان غذا و کشاورزی فائو در تاریخ شانزده اکتبر (24 مهر) تاسیس شد و به همین خاطر، این روز در سازمان ملل متحد به نام روز دنیای غذا ثبت شده است. فائو با هدف فراوری غذا برای تمامی ساکنان زمین با حمایت کشاورزی فعالیت خود را شروع کرد. در روز غذا، سازمان های بین المللی به منظور جلوگیری از گرسنگی و فقر و جلوگیری از نابودی محیط زیست کوشش می نمایند. روز دنیای غذا، تلنگری است هرچند کوچک برای بیدار کردن وجدان های به خواب رفته تا شاید اندک همدردی داشته باشند با انسان هایی که از ابتدایی ترین حق زندگی محرومند. غذا جز اولین و حیاتی ترین احتیاجهای هر انسانی برای ادامه حیات است. با این حال مردمان سراسر دنیا به غذا تنها به عنوان برطرف احتیاج نگاه نمی نمایند و از دیرباز تا به حال غذا جزیی از آداب و تشریفات هر سرزمین و فرهنگی بوده است. در پس رنگ و بوی هر غذایی فرهنگ و قصه های زیادی نهان شده است. به خصوص در روزگار کنونی که غذا به عنوان سبک زندگی شناخته می گردد. شانزده اکتبر برگزاری روز دنیای غذا بوده و غذا بخشی از فرهنگ ما است. با خبرنگاران همراه باشید تا در روز غذا از اهمیت و صندلی غذا در فرهنگ بگوییم.

روز جهانی غذا ، تلنگری برای بیداری وجدان های به خواب رفته

غذا بخش جدانشدنی فرهنگی است

به مناسبت برگزاری روز دنیای غذا شده به این فکر کنید که چرا مردم در نقاط مختلف دنیا غذاهایی متفاوت می خوردند و اینکه چطور غذایی که می خوریم به دیگران می گوید که از کجا آمده ایم؟ پاسخ تمام این سوال ها به مناسبت روز غذا در این است که غذا فقط برطرف نماینده احتیاج اولیه انسان نیست و به نوعی یک فرهنگ است. غذاها معمولا از نسلی به نسل بعد منتقل می شوند و به همراه آن حس و داستانی که در آن نهفته است هم منتقل می شود، غالبا با این غذاهایی که می خوریم بزرگ شده ایم و در ناخودآگاه ما خاطراتی را ا کودکی تا به امروز ثبت نموده اند. همین موضوع سبب شده تا بعضی غذاها صندلی ثابتی در تاریخ یک ملت داشته باشند و سینه به سینه به نسل بعد منتقل شوند و در تاریخ ادامه دار باشد و منحصر به آن جامعه شوند. غذاهای یک سرزمین تا حد زیادی نشان دهنده رفتار کلی مردمانش است. مثلا چینی ها بسیار به هماهنگی و هارمونی در تمامی کارها علاقه دارند و این علاقه در غذایشان هم مشهود است. ایرانی ها به خونگرمی معروفند و غذاهایمان هم اغلب طعم، بو و حجم زیادی دارند و زمان زیادی هم که برای طبخ آن ها گذاشته می شود نشان دهنده اهمیت زیاد خانواده و غذا در بین ایرانیان است و راهی برای ابراز محبت بین خانواده هاست. البته غذا به نوعی جاذبه گردشگری هم شناخته می شود و در سفر به مناطق مختلف علاوه بر بازدید از اماکن دیدنی، حتما خوردن غذهای سنتی آن منطقه در برنامه سفر گنجانده می شود که راهی است برای شناخت فرهنگ و آداب و رسوم آن خطه. غذایی که شاید تا مدت ها طعمش به خاطرمان بماند و سال ها باعد با دیدن آن یا استشمام عطر آن برگردیم به خاطرات سفرمان. پیغام فلایتیو نیز در روز غذا این است که تا فرصت دارید، سفر کنید و در این سفرها برای غذاهای آن منطقه هم در کنار برنامه های دیگر اهمیت زیادی قائل شوید.

گرسنگی و سوء تغذیه

سوء تغذیه در عصر حاضر به بحرانی جدی در کشورهای دنیا سوم تبدیل شد. سوء تغذیه یا انحراف از تغذیه مناسب و طبیعی، عامل اصلی و اساسی بسیاری از بیماری های جسمانی و روانی است. عامل اصلی سوء تغذیه فقر است که سبب شده هشتاد درصد مشغله مردمان دنیا دست یابی به غذا باشد. با آلودگی و تخریب محیط زیست مسائل گوناگونی به وجود آمده که نقش اساسی در کاهش منابع غذایی دنیا داشته. فرسایش خاک، گرما و خشکسالی، بارش باران های اسیدی، کاهش نزولات جوی و سیاست های مغرضانه بعضی از کشورهای قدرتمند در برابر دیگر کشورها از عوامل گرسنگی و سوء تغذیه مردم دنیا به شمار می آیند. این مطلب به مناسبت برگزاری روز دنیای غذا نگارش شده است.

غذا، احتیاج اولیه بشر

غذا ابتدایی ترین احتیاج تمامی موجودات است و نقشی غیرقابل انکار دارد. تغذیه مناسب نه تنها پدیده رشد را ممکن می سازد و به تندرستی و طول عمر می انجامد، بلکه تاثیری مستقیم روی اعصاب و روان دارد و سبب رشد فکری و سلامت روان می شود. این احتیاج مسبب اکتشافات زیادی هم در تاریخ بشریت بود. این احتیاج اولیه مهمترین عامل بقا است که موجودات را مجبور می نماید برای به دست آوردن غذا و برطرف گرسنگی و تشنگی دائما کوشش نمایند.

تاریخچه روز غذا

تا اوایل دهه نوزدهم میلادی هدف از غذا خوردن تنها پر کردن شکم بود و این احتیاج بشر ر وادار نموده تا هر خوراکی را بدون توجه به کیفیت مصرف کند. تشکیل شهرها و اجتماع باعث تغییرات زیادی در تغذیه بشر شد. اولین شهرها و تمدن های بشری در بین النهرین آسیای باختری، مصر و یونان بوجود آمدند. اولین شهرنشین ها به کشاورزی و دامپروری مشغول شدند و به خوبی راه تغذیه از این محصولات را می دانستند. ایران نخستین کشور دنیا است که انسان اولیه در آن به کشاورزی و پرورش دام پرداخته است. (دو تن از متخصصین به نام های آرتور کیت و دکتر ارنست هرتسفیلد در کتابی به نام صنایع ایران ثابت نموده اند که کشاورزی و تمدن از فلات ایران آغاز شده است). به مناسبت روز غذا باید بدانید که در حفاری هایی که در بعضی از شهرهای ایران همچون شوشتر، دامغان، تخت جمشید و تپه سیلک کاشان اجرا شده نشان دهنده آن است نشان می دهد که پیشینیه کشاورزی در در ایران به بیش از 6000 سال پیش بر می شود. مردم یونان باستان اما همواره برای تغدیه اهمیت زیادی قائل بودند و این جمله به آنان منسوب است که: برای تقویت روح هرگز جسم را نباید فراموش کرد و باید مردم را با ورزش و غذای مناسب تربیت کرد. در روزگاران قدیم یونانی ها بیشتر از گیاهان تغذیه می کردند و تنها قشر مرفه و خاصی از گوشت پرندگان، گوسفند، روغن زیتون، شکر، ماهی و لبنیات تغذیه می کردند. رومیان قدیم از راه کشاورزی امرار معاش می کردند و از میوه، غلات و سبزیجات تغذیه می کردند و تنها اشراف به گوشت دسترسی داشتند. پس از استقرار امراطوری روم وضیعیت مردم عادی تغییر پیدا کرد و بعد از فتوحات مختلف و آشنایی با آداب دیگر سرزمین ها وضعیت عوض شد و قشر مرفه و اعیان سبکی ید در پیش گرفتند. در آن موقع حتی کتاب های آشپزی هم نوشته شد که کتاب Deipnosphistae اثر Athenaeus از معروف ترین آن هاست که در قرن دوم میلادی نوشته شد و طرز تهیه غذاهای گوشتی و سبزیجات را آموزش می دهد.

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

پریها: مجله خبری، موفقیت، تفریحی، فناوری و گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 22606

به "روز جهانی غذا ، تلنگری برای بیداری وجدان های به خواب رفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی غذا ، تلنگری برای بیداری وجدان های به خواب رفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید