روش های تمیز کردن فرش و موکت

به گزارش مهسان بلاگ، تمیز کردن فرش و موکت به دلیل بافت مخصوصشان از تمیز کردن سطوح سخت مثل کاشی و سرامیک سخت تراست. فرش و موکت ها در زیبایی خانه نقش مهمی دارند. بنابراین تمیز کردن آن ها به خانه ما جلوه می دهد. اگرچه تمیز نگهداشتن فرش و موکت خانه، سلامتی و شادابی برای خانواده ما را به همراه دارد اما کاری سخت و وقتگیر است. با دانستن ترفند هایی می توانید آن ها را راحت تر تمیز کنید.

روش های تمیز کردن فرش و موکت

اغلب شوینده های مخصوص فرش برای تمیز کردن فرش و موکت بهترین گزینه هستند. البته برای استفاده از شوینده های مخصوص، دقت کنید که کاملا طبق دستوری که روی آن درج شده است عمل کنید. قبل از استفاده کردن، آن را روی قسمت کوچکی از فرشتان امتحان کنید، برخی از شوینده ها ممکن است برای فرش شما مناسب نباشند. در ادامه راه هایی را به شما آموزش می دهیم که در صورت عدم دسترسی به شوینده های مخصوص فرش، با موادی طبیعی بتوانید آن را تمیز کنید.

از بین بردن لکه های جدید

برای کسانی که بچه دارند، ریختن غذا ها و نوشیدنی روی فرش و موکت اتفاق غافلگیر کننده و نادری نیست. بهتر است بلافاصله بعد از اینکه چیزی روی فرش یا موکت ریخت سریع اقدام به پاک کردن آن کنید. وسایلی که برای تمیز کردن فرش و موکت احتیاج دارید شامل سطل، فرچه مخصوص یا مسواک قدیمی، جوش شیرین یا مایع ظرفشویی، دستمال یا حوله قدیمی می گردد.

قبل ازهرکاری ابتدا باید فرش یا موکت را جارو کنید تا گرد و غبار روی محلی که می خواهید تمیز کنید نباشد. یک سطل آب گرم آماده کنید، در صورتیکه از جوش شیرین استفاده می کنید آن را روی لکه بریزید که کل سطح آن را بپوشاند. اگر از مایع ظرفشویی استفاده می کنید به ازای هر لکه 15-20 سانتی متری 1 قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی لازم دارید. حوله یا فرچه را با آب گرم، نمدار کنید و به صورت دورانی روی لکه بکشید تا کف تشکیل گردد. پنکه روشن کنید یا پنجره نزدیک به فرش را باز بگذارید تا با گردش هوا خشک گردد. بعد از اینکه فرش یا موکت خشک شد دوباره آن را جارو بکشید.

تمیز کردن لکه های قدیمی

تکنولوژی به ما در راه تمیز کردن فرش و موکت خیلی یاری نموده است، اما شاید شما نخواهید برای از بین بردن لکه های سمج بخارشوی بخرید یا اجاره کنید. در اینجا ما راه هایی به شما یاد می دهیم که بدون استفاده از بخارشوی به همان نتیجه دست پیدا کنید.

مواد و وسایل مورد احتیاج

مقداری نمک، مقداری شوینده(مثل صابون)، جوش شیرین، دستمال نخی یا حوله ای

یک هشتم قاشق غذا خوری صابون و آب را داخل اسپری بریزید و بطری را تکان دهید اما سعی کنید بیش از حد آن را هم نزنید. کمی نمک و جوش شیرین را روی قسمتی که می خواهید پاک کنید بریزید، لازم نیست کامل روی لکه را بپوشاند. مقداری از آب و صابونی که درست کردید را روی آن اسپری کنید و چند دقیقه صبر کنید سپس برس را در یک جهت بر روی لکه بکشید. حوله یا دستمال را محکم روی آن بکشید. بعد از آنکه تقریبا خشک شد اسپری را خالی کنید و داخل آن آب بریزید و دوباره کمی برروی ناحیه اسپری کنید و با دستمال خشک روی آن بکشید. می توانید پارچه خشک را روی آن قرار دهید و کتاب یا جسم سنگین دیگری روی آن قرار دهید تا رطوبت فرش کامل خارج گردد.

پاک کردن لکه های مختلف

ممکن است شما برای از بین بردن لکه های خوراکی یا ماده ای خاص از شوینده نامناسبی بهره ببرید که نه تنها به تمیز شدن لکه یاری نکند بلکه باعث گردد ماندگاری آن بیشتر گردد. در ادامه بخوانید که هر لکه را چطور باید از بین ببرید.

لکه بستنی و شکلات

یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کنید، دستمال را به این محلول آغشته کنید و بدون اینکه آن را حرکت دهید فقط روی لکه بگذارید. چند دقیقه بعد با دستمالی نمدار آن را تمیز کنید، اگر لکه هنوز از بین نرفته بود مجددا اینکار را تکرار کنید.

تمیز کردن فرش و موکت از لکه های رنگی

برای از بین بردن نوشیدنی هایی مثل چای و آبمیوه ها، ابتدا با دستمالی خشک رطوبت آن ها را بگیرید و بعد با آب گاز دار آن را تیمز کنید و در آخر خشک کنید. در صورتیکه لکه همچنان پابرجا بود اینکار را تکرار کنید تا جاییکه لکه کامل از بین برود.

لکه شمع

با نوک کاتر یا چاقو شمع را از روی فرش جدا کنید. برای اینکه کامل اثر شمع را از بین ببرید، یک لایه کاغذ روی لکه شمع بگذارید و اتوی گرم را روی آن حرکت دهید.

میانبر های مرتب کردن اتاق کودک

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: کتاب کاله
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 6288

به "روش های تمیز کردن فرش و موکت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های تمیز کردن فرش و موکت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید