سیاست خارجی جدید چین: دیپلماسی گرگ جنگجو

به گزارش مهسان بلاگ، در پی شیوع بیماری کرونا و افزایش نقدها غربی از عملکرد چین در مهار این بیماری، این کشور سیاست خارجی جدیدی در پیش گرفت که مهمترین شاخصه آن، صراحت و قاطعیت دیپلماتیک است.

سیاست خارجی جدید چین: دیپلماسی گرگ جنگجو

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، در حالی که ویروس کرونا در بسیاری جاها، باعث فروکش کردن اختلافات و آرام شدن نزاع ها شده است، این ویروس روابط چین و آمریکا را تنش آلود نموده و رقابت بزرگی میان دو کشور به راه انداخته است. مقامات آمریکایی و بعضی محافل اروپایی، این رقابت را استراتژیک می دانند که هدف آن از بین بردن تمدن غربی است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، اخیرا در گفتگویی با شبکه فاکس نیوز، گفت: حزب کمونیست چین، امروز با 10 سال پیش فرق دارد.... این حزب کمونیست چین، خودش را مصمم به نابودی اندیشه های غربی، دمکراسی های غربی و ارزش های غربی می بیند. پمپئو در ادامه، چین را به سرقت دارایی های فکری آمریکایی، نابود کردن میلیون ها شغل در آمریکا و ایجاد ناامنی در خطوط کشتیرانی در دریای جنوبی چین متهم نموده و گفته برای اولین بار رئیس جمهوری در آمریکا روی کار آمده که با این اقدامات چین مقابله می نماید. پمپئو همچنین گفته است که پیشرفت های چین در حوزه نظامی واقعی هستند و رئیس جمهور این کشور مصمم است که قابلیت های ارتش چین را ارتقا دهد.

در اروپا نیز نگرانی های مشابهی وجود دارد. اخیرا به خاطر مسائل اقتصادی ناشی از بیماری کرونا، بسیاری از شرکت های اروپایی با مسائل اقتصادی روبرو شده و ارزش آن ها کمتر شده است. تمایل چین برای خرید این شرکت های ارزان قیمت، نگرانی بعضی محافل اروپایی را برانگیخته است. اخیرا، مانفرد وبر، رئیس حزب مردم اروپا، خواهان اعمال ممنوعیت یک ساله بر فروش شرکت های اروپایی به چین شده است. وبر به روزنامه آلمانی ولت آم سونتاگ گفت: در آینده، چین از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بزرگترین رقیب ما خواهد بود. من، چین را یک رقیب استراتژیک برای اروپا می بینم. رقیبی که یک مدل اجتماعی اقتدارگرا مطرح می نماید و می خواهد قدرت اش را بسط دهد و جای آمریکا را به عنوان یک قدرت برتر بگیرد.

غربی ها بر این باور هستند که مرکز قدرت در دنیا در حال انتقال از آمریکا به آسیاست. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به صراحت به این دیدگاه اشاره نموده و گفت: تحلیلگران از مدت ها پیش درباره سرانجام نظم تحت رهبری آمریکا و فرا رسیدن قرن آسیایی صحبت نموده اند. این اتفاق الان پیش روی چشم ما در حال وقوع است.

تغییر دیپلماسی چین، توجه جامعه دنیای را جلب کرد و به نگرانی غربی ها در مورد صعود چین به عنوان یک ابرقدرت دنیای دامن زد.

دیپلماسی گرگ جنگجو

دستگاه دیپلماسی چین، با هدف مقابله با این دیدگاه ها قویا وارد میدان نبرد شده است. دیپلمات های چینی، که سابقا آرام و بدون حاشیه بودند، حالا به بیشتر نقدها از چین، پاسخ های صریح و مستقیم می دهند.

ادعای وزارت خارجه چین، مبنی بر اینکه شاید ارتش آمریکا ویروس کرونا را به شهر ووهان آورده بود، نشان دهنده مرحله مهمی در دیپلماسی چینی بود. چینی ها قبلا رویکرد محتاطانه ای در پیش گرفته بودند، اما با شیوع کرونا و اوج دریافت نقدها از چین، این کشور یک دیپلماسی تهاجمی به کار گرفت که غربی ها آن را دیپلماسی گرگ جنگجو می نامند.

در قالب این دیپلماسی، چین رویکرد انفعالی، محافظه کارانه و آرام را کنار می گذارد و رویکردی قاطع، فعال و بلندپایه را جایگزین آن می نماید. به عبارت دیگر، دیپلمات های چینی به نحوی تهاجمی و معمولا تقابلی، منافع ملی چین را تامین می نمایند.

به کارگیری این رویکرد جدید از سخنگویان وزارت خارجه چین آغاز شد و تا سفرای این کشور در دنیا امتداد یافت. یک نمونه استفاده از دیپلماسی گرگ جنگجو، توئیت های سخنگوی وزارت خارجه چین درباره یاری های بهداشتی این کشور به سایر کشورهاست. بعضی محافل رسانه ای غربی ادعا کردند که تجهیزات پزشکی چین فاقد کیفیت مناسب هستند. ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در توئیتی در همین خصوص نوشت: اگر کسی ادعا می نماید که صادرات چین، سمی هستند، از پوشیدن ماسک های و گان های محافظ چینی خودداری کند. لی جیان حدود یک هفته قبل از این توئیت، در توئیت دیگری، ارتش آمریکا را به آوردن ویروس کرونا به ووهان متهم نموده بود.

بیشتر بخوانید:

جدال سفیر چین در ایران با سخنگوی وزارت بهداشت

اژد های چینی دنیا را می بلعد؟

با چین چه باید کرد؟

لازم به ذکر است که گرگ جنگجو نام یک فیلم اکشن چینی است که فعالیت های ماموران عملیات نیرو های ویژه چین را به تصویر می کشد. این فیلم غرور ملی و میهن پرستی در چین را تقویت نموده است. در واقع، اطلاق نام این فیلم به دیپلماسی جدید چین، به مثابه تشبیه دیپلمات های چینی به ماموران عملیات های ویژه است. با این تفاوت که دیپلمات های چین، در عالم واقع برای منافع چین مبارزه می نمایند.

از سوی دیگر، چین ضمن تایید رویکرد جدیدش در دیپلماسی، با اطلاق عنوان دیپلماسی گرگ جنگجو مخالفت نموده و آن را اقدامی برای بدنام کردن دیپلماسی چین ارزیابی نموده است. روزنامه دولتی چینی دیلی چاینا طی یادداشتی به قلم وانگ پنگ، پژوهشگر دانشگاه رنمین چین، با اشاره به اتهام زنی های غربی علیه چین، نوشت: اگر چه دولت چین به چنین اتهاماتی، پاسخ قاطع و سنجیده ای داده است، اما بعضی رسانه ها و رهبران غربی در عین کوشش برای بدنام کردن دیپلمات های چین به خاطر دفاع از منافع ملی چین و عزت مردم چین، گفتمان دیپلماتیک عادی چین را دیپلماسی گرگ جنگجو خوانده اند. به عنوان نمونه، بعضی از آن ها دیپلمات های چینی را به عجله داشتن برای درگیر شدن در جنگ لفظی و دردسرسازی و در نتیجه منزوی کردن بیشتر چین متهم نموده اند.

اما پنگ می گوید دیپلمات های چینی آغازگر جنگ لفطی نبوده و کوشش های شان برای مقابله با اتهام زنی های غربی علیه چین، به انزوای این کشور منجر نشده است. بلکه، این غربی ها بودند که ویروس کرونا را ویروس ووهان و ویروس چینی خواندند و مردم چین را به خوردن مار و خفاش متهم کردند. این کارشناس چینی نوشت: بعضی رسانه های آمریکایی گفتند چینی ها باید به طور رسمی به خاطر کووید-19 عذرخواهی کند و همه گیری در چین آغاز شد، چون چینی ها عاشق خوردن خفاش ها و مار ها هستند.، اما پنگ این ادعا ها را بی اساس خواند.

پنگ در سرانجام نوشت: اگر (غربی ها) ردیه های معقول و خویشتندارانه دیپلمات های چینی در مقابل ادعا های مضحک را مورد تحقیر و بدنامی قرار دهند و به این دیپلمات ها برچسب دیپلمات های گرگ جنگجو بزنند، پس کوشش های بعضی سیاستمداران آمریکا برای بدنام کردن چین بدون هیچ مدرکی، را چگونه توصیف کنیم؟ چین، به اصطلاح دیپلماسی گرگ جنگجو را اجرا نکرد، اما دیپلمات های آن قادر هستند با گرگ هایی که روابط بین الملل را آلوده می نمایند، مبارزه نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 12 مرداد 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 50782

به "سیاست خارجی جدید چین: دیپلماسی گرگ جنگجو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست خارجی جدید چین: دیپلماسی گرگ جنگجو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید