غفاری: نهادهای دولتی در مجمع فدراسیون فوتبال حاضر نشوند، درباره لیگ ایران به دیگران نگاه کنیم

به گزارش مهسان بلاگ، نایب رئیس سابق کمیته مسابقات AFC می گوید طبق نظر فیفا، نهادهای دولتی از جمله وزیر ورزش نباید در مجمع بعدی فدراسیون فوتبال حاضر شوند.

غفاری: نهادهای دولتی در مجمع فدراسیون فوتبال حاضر نشوند، درباره لیگ ایران به دیگران نگاه کنیم

حسن غفاری در گفت و گو با خبرنگاران، درباره مفاد مورد نظر فیفا برای بازنگری در اساس نامه فدراسیون فوتبال و برگزاری انتخابات پس از این موارد، گفت: یکی از مهم ترین مسائل، حضور وزیر ورزش و معاون قهرمانی او در مجمع و ریاست جلسه توسط وزیر ورزش است چرا که این موضوع مصداق شاخص دخالت دولت در فوتبال است. فیفا مخالف این نیست که دولت به فدراسیون یاری کند بلکه مخالف دخالت دولت در این رشته است. فدراسیون فوتبال درآمد زیادی ندارد و نمی تواند ورزشگاه سازی کند و در مسائل سخت افزاری و فیزیکی نیازمند حمایت دولت است و این موارد هم در حیطه وظایف دولت ها قرار می گیرد.

اعضای کمیته انتخابات نباید زیرمجموعه فدراسیون فوتبال باشند

او به تشکیل کمیته مستقل انتخابات بعد از اصلاح اساس نامه اشاره نمود و گفت: طبق اساس نامه فیفا، برای برگزاری انتخابات باید کمیته مستقلی تشکیل گردد و اعضای این کمیته نباید از میان دبیرکل، هیات رئیسه، کارمندان فدراسیون و ... انتخاب شوند. باید افرادی انتخاب شوند که فدراسیون فوتبال نتواند روی نظرات آن ها اعمال نفوذ کند.

عضو هیات رئیسه کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که چه کسانی باید درباره اعضای کمیته مستقل انتخابات تصمیم گیری نمایند، اظهار کرد: جزییات تشکیل این کمیته را نمی دانم اما نباید اعضای این کمیته زیرگروه فدراسیون فوتبال و تحت نفوذ آن ها باشند.

تصویب اساس نامه در دولت برای فیفا اهمیت ندارد

غفاری در واکنش به اینکه گفته می گردد اساس نامه جدید باید توسط دولت تصویب گردد، تاکید نمود: برای فیفا اصلا اهمیتی ندارد که اساس نامه توسط دولت ها تصویب گردد یا نه. این موضوع جزو الزامات فیفا نیست که دولت ها اساس نامه را تصویب نمایند؛ به طور مثال اساس نامه فیفا توسط هیچ دولتی تصویب نشده است. این موضوع یک مسئله داخلی است و اصلا و ابدا برای فیفا اهمیت ندارد. فیفا اساس نامه استاندارد را می فرستد و فدراسیون ها اساس نامه خود را براساس آن تنظیم می نمایند.

اساس نامه کنونی فدراسیون تا 95 درصد با اساس نامه فیفا هم خوانی دارد

وی یادآور شد: تقریبا 95 درصد از اساس نامه کنونی با مفاد اساس نامه فیفا هم خوانی دارد و در چند درصد باقی مانده باید تجدیدنظری صورت گیرد. این موارد را می توان با برگزاری یکی، دو جلسه انجام داد. ما افراد حقوقی خوبی داریم که به زبان انگلیسی - فوتبالی هم مسلط هستند.

نایب رئیس سابق کمیته مسابقات AFC در واکنش به ایرادهای بعضی از اعضای مجمع فدراسیون به اساس نامه کنونی و اینکه چطور نظرات آن ها با وجود برگزار نشدن مجمع در اساس نامه جدید اتخاذ خواهد شد، گفت: تغییر هر ماده ای از اساس نامه نیازمند مصوبات مجمع است. الان فدراسیون فوتبال می تواند نظرات اعضای مجمع را به وسیله ایمیل و مکاتبه درباره اصلاح اساس نامه بپرسد.

وزیر ورزش نباید در مجمع حاضر گردد

غفاری همچنین در واکنش به اینکه تصویب اساس نامه جدید نیازمند برگزاری مجمع و تایید آن است اما برای برگزاری مجمع باید طبق اساس نامه کنونی - که نهادهای دولتی هم عضو آن هستند - عمل گردد، گفت: نمایندگان نهادهای دولتی دیگر نباید در مجمع حضور داشته باشند. اساس نامه فعلی دیگر نامعتبر است. اگر وزیر ورزش و سایر نمایندگان نهادهای دولتی مانند نماینده نیروهای مسلح در مجمع عمومی حضور داشته باشند، به گوش فیفا می رسد و مجددا ایراد می گیرد. هیچ عضو دولتی نباید در مجمع فدراسیون فوتبال حاضر گردد.

سه عضو فیفا و AFC در انتخابات حضور خواهند داشت

عضو هیات رئیسه انتقالی فدراسیون فوتبال اظهار داشت: برای برگزاری انتخابات با اساس نامه جدید، دو عضو فیفا و یک عضو AFC نیز حضور خواهند داشت و در کنار اعضای هیات رئیسه مستقر می شوند و بر فرایند انتخابات نظارت می نمایند.

غفاری درباره اینکه فدراسیون فوتبال به جای نفرات جدید از چه کسانی می تواند در مجمع استفاده کند و اینکه آیا امکان استفاده از همه تیم های لیگ یک و ... وجود دارد گفت: در خیلی از کشورها از تمام لیگ ها نماینده دارند و مجامع آن ها با 200 نفر برگزار می گردد. اگر تعداد اعضای مجمع بیشتر باشد، خروجی بهتر خواهد شد. همه تیم های لیگ یک، یک سری از پیشکسوت ها، اهالی جامعه داوری، مربیگری، مدیران فوتبال و ... که دارای سابقه و دانش بالایی هستند، می توانند به عضویت مجمع در آیند. حضور چنین افرادی بهتر از حضور بعضی نماینده های فعلی است. ما پیشکسوتانی داریم که می توانند در زمینه فوتبال یاری فکری بدهند.

او اضافه کرد: در اساس نامه و در بخش اعضای مجمع از بند سایر اعضاء استفاده شده که می توان به این شکل به بعضی از پیشکسوتان فوتبال عضویت و حق را اعطا کرد.

دولت می تواند از فوتبال حمایت کند

عضو سابق کمیته مسابقات AFC درباره اظهارات مهدی علی نژاد، معاون قهرمانی وزارت ورزش مبنی بر اینکه این وزارتخانه از حقوق حاکمیتی خود در فوتبال کوتاه نمی آید، گفت: یاری کردن اصلا اشکالی ندارد و فیفا هم می گوید دولت باید یاری کند چرا که فدراسیون فوتبال بودجه معین و زیرساخت فیزیکی ندارد. برای مثال برای اینکه بتواند جام ملت های جوانان آسیا را برگزار کند، نیازمند چهار ورزشگاه به روز است و باید دولت یاری کند اما وزارت ورزش نمی تواند ریاست مجمع را برعهده داشته باشد.

درباره سرنوشت فوتبال باشگاهی از کشورهای صاحب فوتبال تبعیت کنیم

او همچنین درباره توقف لیگ های باشگاهی جهان از جمله ایران و احتمال انتها فصل بدون برگزاری مسابقات و نامعین بودن تیم های قهرمان و صعود نماینده به سطح بالاتر و سقوط نماینده به سطح پایین تر گفت: اولا که فقط ما در این شرایط قرار نداریم و چند کشور دیگر هم این شرایط را دارند. هر کاری که سایر کشورها انجام دادند، ما هم انجام می دهیم. اگر موضوع کرونا چهار ماه دیگر ادامه داشت و امکان برگزاری مسابقات نبود، همین جدول را به عنوان انتها مسابقات در نظر بگیرند. می توانیم ببینیم انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و آلمان و سایر کشورهای صاحب جهان چه کار می نمایند و از آن ها تبعیت کنیم.

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 40015

به "غفاری: نهادهای دولتی در مجمع فدراسیون فوتبال حاضر نشوند، درباره لیگ ایران به دیگران نگاه کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غفاری: نهادهای دولتی در مجمع فدراسیون فوتبال حاضر نشوند، درباره لیگ ایران به دیگران نگاه کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید