فرصت ها و تهدید های جراحی پلاستیک در ایران

به گزارش مهسان بلاگ، در جامعه امروز ما گاهی دیده می گردد که خواهر و برادر هایی شبیه به هم هستند، ولی یکی از آن ها از جسم خودش ناراضی و همیشه در پی تغییر آن است، اما دیگری با رضایت تمام از جسم خودش، در جامعه حاضر می گردد.

فرصت ها و تهدید های جراحی پلاستیک در ایران

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، زهراسادات موسوی؛ در جامعه امروز ما گاهی دیده می گردد که خواهر و برادر هایی شبیه به هم هستند، ولی یکی از آن ها از جسم خودش ناراضی و همیشه در پی تغییر آن است، اما دیگری با رضایت تمام از جسم خودش، در جامعه حاضر می گردد.

این تضاد در نظرات افراد، در ارتباط با جسم شان، ناشی از باور های متفاوت آن هاست. انسان ها باور هایی نسبت به ظاهرشان دارند که این باور ها می تواند مطابق با واقعیت باشد یا نباشد. این باور افراد بسته به بافت فرهنگی، خانواده و جنسیت متفاوت است، البته یک عامل مهم دیگری که در معین و تغییر خود پنداره بدنی اثرگذار است، رسانه است.

به حتم شما نیز همانند من با تبلیغ گسترده و بی چون وچرای شبکه های داخلی و خارجی، فضای مجازی، بنر های موجود در شهر، صفحه های سلبریتی ها و اینفلوئنسر ها و حتی پوستر های داخل داروخانه در ارتباط با از بین بردن چروک پوست، اندامی لاغر، مو های پر پشت، ناخن هایی براق و بلند و بسیاری کلیدواژه دیگر از این جنس، روبه رو شده اید. این حرف ها بیشتر از آنکه رنگ و بوی سلامتی بدهند، این باور را به ما القا می نمایند که اگر شما این ویژگی ها را نداشته باشید؛ نباید حالتان خوب باشد و باید از جسم خود رنج ببرید.

درواقع جامعه مدرن، شاخصه ای برای زیبایی تعریف می نماید. با هر ترفندی، افراد را به این راستا سوق می دهد که، هرروز بیشتر از دیروز به جسم خودشان توجه داشته باشند. البته که توجه به سلامتی و زیبایی جسم موضوع پراهمیتی است، اما به مثابه هر موضوع دیگری، افراط در آن آسیب زاست و این آسیب در حال حاضر سخت گریبان جامعه ما را گرفته است.

اولین اتفاقی که پس از تأثیر این عقاید در ما ایجاد می گردد این است که، با افت عزت نفس روبه رو می شویم. برای جبران این عزت نفس، دست به جبران می زنیم تا این احساس کمبود در ما تعدیل گردد. به عنوان مثال پشت چراغ قرمز مانده ایم، چشممان به بنر تبلیغاتی می افتد که روی آن نوشته شده که دیگر از حضور در جمع هراسی نیست. در این بنر، عکس خانمی است که، نصف صورتش را که بوتاکس نموده و چهره ای شاد دارد و در نصف دیگر، قبل بوتاکس را به همراه چهره ای اندوهگین نشان می دهد. تأثیر خودمطلع این تبلیغ این است که، با از بین بردن چروک خود، جوان تر می شوید. اما تأثیر ناخودمطلع آن این است که، اگر پوستتان چروک شده است باید از حضور در جمع اندوهگین باشید.

ما روزانه در معرض پیغام هایی ازاین دست، از جانب رسانه و محیط اطراف هستیم؛ که این موضوع موجب می گردد کمبود عزت نفس را تجربه کنیم. راهکار جبرانی ای هم که ما به کار می بریم این است که، دست به کار شویم و در اولین فرصت برای انجام بوتاکس وقت بگیریم، اما آسیبی جبران ناپذیر نیز رخ می دهد و آن عمل های جراحی دختران و پسرانی است که هنوز چهره شان حالت ثابتی به خود نگرفته است و زیر تیغ جراحی می فرایند.

افراد از ابتدا تا انتهای سن نوجوانی شان بحران های زیادی را از سر می گذارند. یکی از مهم ترین آن ها بلوغ جسمی است. بلوغی که با جوش صورت، بلند شدن قد، روییدن مو های زائد در بدن و ... خودش را نشان می دهد. در این سن نوجوانان بیشتر از هر دوره ای به جسم خود توجه دارند. البته همچنان تغییرات بدنی آن ها کامل نشده است و به احتمال زیاد در این سن، نوجوانان نارضایتی خود از جسمشان را بروز می دهند، منتهی امروزه برخلاف دوره های پیشین که راهکار برای این نارضایتی مطلع کردن از گذر سن بود، اولین گزینه عمل جراحی است، که با عدم ممانعت از جراحی در این سن، نوجوانان زیر تیغ جراحی می رود. متأسفانه کم نیستند دختران و پسرانی که پیش از ورود به دانشگاه عمل جراحی پلاستیک انجام داده اند. اثر دیگری که این حجم از تبلیغات دارد، فراگیر شدن چرخ صنعتی به اسم، مد و زیبایی است.

با ورود به دوران صنعتی و اهمیت پیدا کردن نیروی کار جوان، جوان بودن ملاکی برای ارزشمندی تلقی شد و پیر بودن به علت عدم منفعت برای جامعه صنعتی از اهمیتش کاسته شد. درصورتی که پیش از آن بزرگان و پیران هر قوم و محله ای از اهمیت بالایی برخوردار بودند. در چنین زمانه ای که جوان بودن حائز اهمیت است، همیشه افراد جامعه سعی در جوان نگه داشتن جسم خوددارند، به همین دلیل حاضرند برای زیبا نگه داشتن خود هزینه نمایند، حتی امکان دارد شخصی که ازنظر معیشتی دچار چالش باشد، اما به هر شکلی که شده پول عملش را تهیه می نماید و زیر تیغ جراحی می رود. در چنین حالتی که بیشتر مردم حاضرند باجان و دل پول خود را هزینه نمایند. درنتیجه مبالغ هنگفتی هرماه به چرخه این صنعت وارد می گردد.

نکته آخر و البته پراهمیت تر ماجرای جراحی های پلاستیک، مسافران پروازی آن هستند. نکته پراهمیت ماجرای جراحی پلاستیک، مسافرانی هستند که به منظور جراحی های زیبایی به ایران سفر می نمایند. یکی از علت های حضور این مسافران، کیفیت بالای جراحی ها و هزینه کمتر برای آن ها است.

با توجه به شرایط مالی فعلی کشور و هم چنین وجود تحریم ها، شاید توجه به این صنعت درآمدزا در سطح بین المللی، خالی از لطف نباشد. طبق آمار، متداول ترین عمل جراحی پلاستیک در ایران، جراحی بینی است و بر این اساس، ایران از این نظر رتبه اول را دارد. هم چنین ازنظر تعداد جراحی های پلاستیک، کشور ما، جزء پنج کشور اول جهان است. به گزارش انجمن بین المللی جراحی پلاستیک زیبایی، در سال 2013 کشور ایران پس از برزیل، مکزیک و ایالات متحده در رتبه چهارم نهاده شد. با آنالیز این نکات و هم چنین توجه به این آمار و ارقام، به نظر می رسد که باید راستا جراحی پلاستیک در ایران، بار دیگر مورد بازبینی قرارگیرید. با تغییر در باورها، مردم با رضایت بیشتری از جسم خود زندگی خواهند کرد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 41914

به "فرصت ها و تهدید های جراحی پلاستیک در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت ها و تهدید های جراحی پلاستیک در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید