قانون هوای پاک روی هوا

به گزارش مهسان بلاگ، قانون هوای پاک طی سال 1396 به تایید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید و قرار شد که مرهمی باشد بر کیفیت هوای شهرهای مختلف کشور اما حالا پس از گذشت چند سال از تصویب این قانون هوای شهرهای مختلف کشور به شدت آلوده است و حتی مشاهده می گردد که دستگاه های مختلف وظایف قانونی خود را در جهت اجرای قانون هوای پاک نادیده گرفته اند و به تعبیر معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اراده ای برای برطرف آلودگی هوا وجود ندارد.

قانون هوای پاک روی هوا

به گزارش خبرنگاران، قانون هوای پاک بر اساس 34 ماده خود دستگاه های مختلف اجرایی در کشور ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما و.. را مکلف نموده است که هر یک به تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی نمایند اما پس از گذشت سه سال از ابلاغ این قانون، بسیاری از دستگاه ها نه تنها اقدامی برای برطرف آلودگی هوا انجام نداده اند بلکه قدم هایی علیه قانون هوای پاک برداشته اند.

سهم منابع ثابت در آلودگی هوا

بر اساس آخرین گزارش ها از شهرهای آلوده کشور منابع متحرک آلاینده مانند خودروها، موتورسیکلت ها، خودروهای دیزلی و... منابع ثابت مانند صنایع، نیروگاه ها، خاتمهه های اتوبوس و... در آلودگی هوا نقش پررنگی دارند. براساس سیاهه انتشار شهر تهران سهم منابع متحرک در آلودگی هوا 60 درصد و سهم منابع ثابت حدود 40 درصد است اما به دنبال آلودگی شدید هوا طی روزهای اخیر در بعضی از کلانشهرهای کشور ازجمله تهران، اصفهان، اراک، تبریز و... بسیاری از کارشناسان بر سهم منابع ثابت بر آلودگی هوا در این نقاط تاکید نموده اند چراکه نشانه هایی از مصرف سوخت های غیر استاندارد ازجمله مازوت یا گازوئیل پرگوگرد در صنایع و نیروگاه ها تهران دیده می گردد و حتی استفاده از مازوت در بعضی نیروگاه ها ازجمله شازند اراک و نیروگاه طوس در استان خراسان رضوی تایید شده است.

تکلیف وزارت نفت درجهت عرضه سوخت مطابق با استانداردهای ملی

درحالی همچنان از سوخت مازوت و یا سوخت های پرگوگرد - که بسیار آلاینده و خطرناک هستند - در ایران استفاده می گردد که بر اساس ماده 18 قانون هوای پاک، وزارت نفت مکلف شده است که سوخت های فراوریی در کشور ازجمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استانداردهای ملی مصوب (یورو4) عرضه کند اما متاسفانه اطلاعات موجود نشان می دهد که نه تنها از سوخت آلاینده مازوت در بعضی نقاط کشور استفاده می گردد بلکه به گفته انوشیروان محسنی بندپی - استاندار تهران - صنایع در استان تهران از سوخت گاز و گازوئیلی استفاده می نمایند که حداقل 50 درصد آن از استانداردهای یورو 4 برخوردار است این درحالیست که وزارت نفت مکلف به عرصه تمامی سوخت های فراوریی در کشور براساس استانداردها یورو 4 است.

یکی از دستگاه هایی که نقش مهمی در اجرای قانون هوای پاک دارد نیروی انتظامی است. این قانون اختیارات لازم را به نیروی انتظامی برای برخورد با منابع آلاینده متحرک ازجمله خودروهای سبک، سنگین، نیمه سنگین و موتورسیکلت داده و در ماده 6 قانون هوای پاک تاکید شده است که نیروی انتظامی موظف به جریمه و حتی متوقف کردن وسایل نقلیه آلاینده و فاقد معاینه فنی است.

خودروهایی که معاینه فنی ندارند فقط در تهران و چند کلانشهر دیگر جریمه می شوند

درحالی منابع متحرک آلاینده ازجمله خودروهای دیزلی، موتورسیکلت ها، خودروهای شخصی و... یکی از مهمترین عوامل ایجاد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون - مهمترین عامل آلودگی هوا در نیمه دوم سال - هستند که متاسفانه درحال حاضر خودروهایی که معاینه فنی ندارند فقط در تهران و چند کلانشهر دیگر جریمه می شوند و سایر شهرها موضوع معاینه فنی را روی خودروهای مختلف چک نمی نمایند.

طرحی ضد محیط زیستی برای ترخیص موتورسیکلت های رسوبی از پارکینگ ها

از سویی دیگر نیروی انتظامی که خود مسئول اجرای قانون هوای پاک است از آبان ماه سال جاری طرح ترخیص موتورسیکلت های رسوبی از پارکینگ ها و توقفگاه ها را اجرایی نموده است و درحالی هزاران موتورسیکلت رسوبی به چرخه حمل و نقل باز می گردند که سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که 90 درصد موتورسیکلت های رسوبی در پارکینگ ها فرسوده هستند و باید اسقاط شوند همچنین براساس اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران سهم موتورسیکلت ها در فراوری آلاینده های گازی حدود 21 درصد و در فراوری ذرات معلق 10 درصد است. علاوه بر این ها هر 10 موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق - که عامل اصلی آلودگی هوا است - فراوری می نماید.

اسقاطی ها راه نفس را بسته اند

علاوه بر موتورسیکلت های فرسوده، خودروهای فرسوده نیز ازجمله عوامل مهم غبارآلود کردن آسمان و تنگ کردن نفس ها در فصل های پاییز و زمستان هستند. تعداد خودروهای فرسوده آنقدر در کشور زیاد است که عیسی کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - پیس از این اظهار نموده بود که تبدیل به کشور اسقاطی ها شده ایم چراکه در حال حاضر 87 درصد مینی بوس های کشور و 81 درصد موتورسیکلت ها اسقاطی هستند همچنین در این بین 73 درصد اتوبوس ها و 61 درصد کامیون های ما نیز اسقاطی هستند.

ابطال ماده 8 قانون هوای پاک

از این رو بود که ماده 8 قانون هوای پاک تمامی مالکان وسایل نقلیه موتوری را موظف کرد که وسیله نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج نمایند. این ماده مهم اما در تیر ماه سال جاری بر اساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان، ابطال شد چراکه اساس نظر فقهای این شورا، مشخص سن فرسودگی برای خودروها خلاف شرع است.

اهرم های نظارتی روی مسئله معاینه فنی در کشور تقویت گردد

پس از آن سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داده که ملاک اسقاط خودروهای فرسوده، معاینه فنی باشد اما باید اهرم های نظارتی روی مسئله معاینه فنی در کشور تقویت گردد، چراکه هرچند بر اساس قانون هوای پاک معاینه فنی اجباری است اما گاهی تخلفاتی در آن صورت می گیرد و در بسیاری از شهرها نیز معاینه فنی خودروها چک نمی گردد. بر اساس تبصره 3 ماده 6 قانون هوای پاک نظارت بر مراکز معاینه فنی برعهده سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی است.

تعویق دو ساله در ارتقای استاندارد خودروها

از سویی دیگر بر اساس ماده 4 قانون هوای پاک مقرر شد که فراوری انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آن ها مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده ها - که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می گردد - باشد. این یعنی خودروسازان با توجه به اعلام سازمان حفاظت محیط زیست فراوریات خود را باید مطابق با استانداردهای آلایندگی یورو5 نمایند. متاسفانه به دلیل مانع تراشی های خودروسازان اجرای این ماده از قانون هوای پاک تا سال جاری به تعویق افتاده است و حتی متاسفانه سال جاری نیز تعدادی از خودروها بر اساس مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و موافقت هیات دولت، برخلاف قانون هوای پاک با استاندارد یورو 4 شماره گذاری شدند.

تامین 30 درصد از برق کشور از انرژی های تجدیدپذیر

ازجمله موضوعات دیگری که در قانون هوای پاک به آن اشاره نموده است فراوری و عرضه انرژی های تجدیدپذیر و پاک است. بر اساس ماده 19 این قانون وزارت نیرو مکلف است که نسبت به توسعه، فراوری و عرضه انرژی های تجدید پذیر اقدام کند. به طوری که حداقل 30 درصد افزایش سالانه ظرفیت مورد احتیاج برق کشور از انرژی های تجدیدپذیر تامین گردد.

عدم مشارکت صدا و سیما برای آموزش و فرهنگسازی

علاوه بر دستگاه هایی همچون وزارت نفت، وزارت صنعت، وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی، صدا و سیما نیز بر اساس ماده 28 قانون هوای پاک موظف شده است که برنامه هایی در زمینه آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگسازی درباره آگاهی و مقابله با پدیده آلودگی هوا فراوری و پخش کند. مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - پیش از این در گفت و گو با خبرنگاران دراین باره تصریح نموده بود که متاسفانه بعضی از دستگاه ها باوجود اینکه وظایف مهمی برای اجرای قانون هوای پاک دارند اما به این وظایف عمل نمی نمایند و پاسخ ما را نیز برای تکمیل گزارش دستگاه ها نداده اند. برای مثال صدا و سیما که وظیفه مهمی در جهت آموزش و فرهنگسازی دارد، در این زمینه مشارکتی ننموده است. حتی ما مجدد به این سازمان نامه زده و از آن ها پرسیده ایم که در راستای وظایف قانونی خود چه اقداماتی انجام داده اید.

به گزارش خبرنگاران، هرچند که قرار است عملکرد دستگاه های مختلف در زمینه اجرای قانون هوای پاک تا خاتمه سال جاری تهیه و به طور کامل آنالیز گردد اما حال بد هوای شهرهای مختلف کشور و روزهای پیاپی آلوده در تهران نشان می دهد که اراده ای برای اجرای قانون هوای پاک و برطرف آلودگی هوا در بسیاری از تقاط کشور وجود ندارد و قانون هوای پاک هنوز نتوانسته آسمان آبی و پاک را به شهرهای ایران هدیه دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 74313

به "قانون هوای پاک روی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون هوای پاک روی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید