مواضع سفیر بریتانیا درباره برجام چیست؟ ، گفت و گو با راب مک ایر درباره کرونا و روابط با ایران

به گزارش مهسان بلاگ، سفیر بریتانیا در ایران به آنالیز کوشش بریتانیا در مقابله با ویروس کرونا و همکاری های دو کشور در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد

مواضع سفیر بریتانیا درباره برجام چیست؟ ، گفت و گو با راب مک ایر درباره کرونا و روابط با ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از آرمان، سفر انگلیس در این گفت وگو ضمن اشاره به بعضی اختلاف نظرهای دو طرف به ویژه در موضوع برجام، به بیان مواضع دولت متبوعش پرداخته است که در ادامه متن آن را می خوانید.

  • شیوع ویروس کرونا هزینه های جانی و مالی زیادی بر مردم بریتانیا وارد آورده است. به نظر شما لندن تا چه اندازه در مقابله با بیماری کووید 19 پیروز بوده است؟

ویروس کرونا بزرگترین چالشی است که بریتانیا در دهه های گذشته با آن روبرو شده است و ما تنها کشوری نیستیم که در این شرایط هستیم. ما در سر تا سر دنیا شاهد تاثیر ویرانگر این بیماری هستیم. این بیماری تهدیدی است برای تغییر نوع زندگی ما و نیز دریافت جان عزیزان ما. همانند بسیاری از کشورهای دیگر، بریتانیا هزینه گزافی پرداخته است. اگر به خاطر کوشش های فوق العاده دکترها و پرستارهای ما نبود و همچنین دولت بریتانیا به این سرعت در جهت افزایش ظرفیت سازمان خدمات بهداشت ملی بریتانیا NHS عمل ننموده بود ما شاهد شرایط متفاوتی می بودیم. علاوه بر تاسیس بیمارستان های صحرایی جدید، ما تعداد تخت های مخصوص بیماران در شرایط حاد را بیش از دو برابر و نیز تعداد تست های روزانه کرونا را به بیش از 10 برابر افزایش داده ایم. ویروس کرونا اقتصاد نه تنها بریتانیا بلکه سایر کشورها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. ما به سرعت یک مکانیسم حمایتی برای مشاغل و کارمندان مستقر کردیم و یک استراتژی ملی برای بهبود اوضاع مالی کشور تدوین نموده ایم. اما همزمان، در همکاری با گروه 7 و نیز گروه 20 اقداماتی را اتخاذ نموده ایم تا در عین اینکه در حال گذار از این بیماری همه گیر هستیم از ایجاد هرگونه تاثیر عمیق و بلندمدت ویروس کرونا بر اقتصاد دنیای جلوگیری گردد. البته تنها ما نیستیم که درگیر این بیماری همه گیر دنیای شده ایم ولی به هر ترتیب در حال ایفای یک نقش عمده در پاسخ دنیای به این ویروس هستیم. کوشش های ما به وسیله سازمان های بین المللی کلیدی و سفارتخانه هایمان و همچنین شرکای بریتانیا در سراسر دنیا در جریان است. بریتانیا در خط مقدم ارائه پاسخ مناسب به این ویروس بوده است و به همین منظور به طور مشترک میزبان دو رویداد به نام های نشست پاسخ دنیای به ویروس کرونا[2] در تاریخ 4 ماه مه (15 اردیبهشت) و نشست ائتلاف دنیای واکسن[3] در4 ژوئن (15 خرداد) بوده ایم.

  • چه سیاست هایی برای مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفته شده و همراهی مردم بریتانیا با این سیاست ها چگونه بوده؟

دولت بریتانیا، با یاری هدایت های مشاوران علمی خود، در ابتدا اقدامات سختگیرانه ای را در جهت اعلام قرنطینه و اجرای فاصله گذاری های اجتماعی اتخاذ نمود. با وجود رخ دادن تاسف بار تلفات انسانی، بریتانیا به لطف همکاری مردم این کشور توانست سرعت پخش ویروس کرونا را کاهش دهد. بریتانیا همچنین در کوشش برای کاهش آسیب های دیگری است که قرنطینه ایجاد نموده است؛ از جمله صدماتی که به روحیه مردم و معیشت آنها وارد شده است. اما این خطر وجود دارد که هنگام برداشتن محدودیت ها، موج دوم از ابتلای این ویروس شروع گردد و در نتیجه تمام کوشش های ما به هدر رود. ما باید خود را با یک واقعیت جدید سازگار کنیم؛ واقعیتی که بر مبنای آن جامعه می تواند تا جایی که امکان دارد به زندگی عادی بازگردد در حالی که همزمان اقدامات مراقبتی برای محافظت از گسترش این بیماری همچنان اتخاذ گردد. اقدامات سخت گیرانه ای که در ماه مارس اعمال شدند به تدریج در حال برداشته شدن هستند و اقدامات جدیدی اعمال شده اند. اقدامات جدید در مرزهای بریتانیا، که مشتمل هستند بر قرنطینه شخصی دو هفته ای همه افرادی که وارد کشور می شوند از جمله خود شهفرایندان این کشور با هدف یاری به محافظت از مردم، آماده شدن در برابر موج دوم ابتلا، یاری به شناسایی و جداسازی موارد ابتلایی جدید و پایین نگه داشتن نرخ ابتلا طراحی شده اند.

  • یکی از موضوعاتی که در خصوص برخورد کشورهای اروپایی با بیماری کووید 19 گفته می گردد غافلگیری این کشورهاست. در خصوص بریتانیا نیز در ابتدای امر پاتریک والانس مشاور علمی دولت آقای بوریس جانسون گفته بود که اگر تعداد کشته شدگان کرونایی 20 هزار نفر باشد، یک خروجی خوب برای دولت است. امروز این رقم بسیار بالاتر رفته است. سناریوهای بعدی دولت شما چیست؟

اکنون که فرایند ابتلا در بریتانیا در حال کنترل است و کشورهای دیگر نیز در حال برداشتن محدودیت های اعمال شده هستند، دولت بریتانیا نه تنها روی حفاظت از جان انسان ها، بلکه بر حمایت از معیشت خانواده ها متمرکز شده است. با وجود این، همه کشورها معین ساخته اند که به همراه برداشتن محدودیت ها، اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز موج دوم ویروس کرونا نیز باید اتخاذ گردد. این اصل به ویژه از این جهت مهم است که جانفشانی هایی که در طول اعمال قرنطینه برای به کنترل درآوردن ویروس انجام شدند نباید به هدر فرایند. دولت بریتانیا به زودی یک اپلیکیشن را ارائه خواهد نمود که شهفرایندان می توانند آن را دانلود نمایند و با استفاده از آن متوجه شوند آیا در تماس با موارد مبتلا به ویروس کرونا بوده اند و اگر چنین بوده است می توانند خود را قرنطینه خانگی نمایند تا گسترش ویروس تحت کنترل درآید. دولت 5 مرحله تست را معین نموده است که باید قبل از اینکه کشور به تدریج و با احتیاط محدودیت ها را بردارد انجام شوند. این تست ها که هم اکنون اجرایی شده اند به قرار زیر هستند: 1 - دریافت شواهدی که نشان دهد سازمان خدمات بهداشت ملی توانایی رسیدگی به تعداد بیماران کرونا در سراسر کشور را دارد، 2 - مشاهده کاهش پایدار در نرخ مرگ روزانه حاصل از ویروس کرونا، 3 -شواهدی که نشان دهد فرایند ابتلا در حال کاهش است، 4 - اطمینان از اینکه اقلام مورد احتیاج برای انجام تست و نیز تجهیزات محافظت فردی کادر درمانی در حد احتیاج وجود دارد، 5 - ابراز اطمینان از اینکه موج دوم شیوع رخ نخواهد داد. همچنین، دولت یک سامانه جدید هشدار سطح گسترش ویروس کرونا در حال راه اندازی دارد. این سامانه میزان گسترش ویروس کرونا در بریتانیا را آنطور که ارزیابی شده ارائه می نماید و معین می سازد چه سطحی از فاصله گذاری های اجتماعی باید اعلام گردد. پنج مرحله هشدار به قرار زیر هستند: - سطح 1 ویروس کرونا یعنی این ویروس معلوم نیست در کشور وجود داشته باشد - سطح 2 ویروس کرونا یعنی این ویروس در کشور وجود دارد اما نرخ انتقال بیماری کم است - سطح 3 الف ویروس کرونا یعنی اپیدمی در حال گسترش است - سطح 4 الف یعنی اپیدمی در حال گسترش است، نرخ انتقال بالاست یا خطر بالارفتن انتقال به سرعت وجود دارد - سطح 5 مانند سطح 4 است و یک خطر جدی وجود دارد که ظرفیت بخش خدمات بهداشتی برای پاسخ به بیماری در حال تمام شدن باشد. برای ثبت پیشرفتمان، ما مشغول تاسیس یک سیستم هشداردهنده سطح کرونا هستیم. این سیستم هشداردهنده معینا به وسیله معین نرخ ابتلا و تعداد موارد کرونا معین می گردد. این سیستم هشداردهنده معین می نماید که اقدامات مربوط به فاصله گذاری اجتماعی چقدر موثر بوده است. هرچه سطح هشدار پایین تر باشد، فاصله گذاری ها کمتر و هرچه سطح هشدار بالاتر باشد فاصله گذاری ها سخت گیرانه تر خواهند شد. 5 سطح وجود دارد و در سطح 1 نرخ ابتلا کم است و در سطح 5 نرخ ابتلا بالاست.

  • دانشمندان بریتانیایی نیز احتمالا مانند دانشمندان دیگر کشورها به دنبال رسیدن به واکسن کرونا هستند؟ چه پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شده است؟

دانشمندان بریتانیایی در دانشگاه آکسفورد و کالج سلطنتی لندن رهبری کوشش ها برای دستیابی به یک واکسن موثر را در دست گرفته اند. آزمایش های بالینی روی این واکسن ها در دانشگاه آکسفورد شروع شده است و دولت بریتانیا بیش از 42 میلیون پوند برای پشتیبانی از آزمایش های بالینی در اختیار هر دو دانشگاه قرار داده است. بریتانیا همچنین برای کشف واکسن های جدید و نیز انجام سریع فرایند آزمایش و درمان برای همه افراد احتیاجمند به این خدمات در حال همکاری با شرکای بین المللی خود است. در تاریخ چهارم ماه مه امسال (15 اردیبهشت 1399)، بریتانیا به طور مشترک میزبان نشستی به نام تامین هزینه بین المللی پاسخ دنیای به ویروس کرونا بود. هدف از این نشست شروع یک پویش یک ماهه برای جمع آوری یاری های مالی جهت تامین هزینه های تحقیق و توسعه برای کشف واکسن های جدید ویروس کرونا و نیز انجام آزمایش و درمان این ویروس بود. در این رویداد، بریتانیا به تامین 388 میلیون پوند یاری مالی برای حمایت از تحقیقات مربوط به توسعه واکسن، انجام تست و درمان ویروس شد. از این مبلغ، 250 میلیون پوند در اختیار ائتلاف ابتکارهای آمادگی در برابر اپیدمی ها خواهد شد که بیشترین تعهد مالی از هر کشور دیگری بود. این یک کوشش دنیای است - چرا که این کاری است که نه فقط یک کشور و نه فقط یک شرکت دارویی خواهند توانست به تنهایی انجام دهند. کشور بریتانیا از ابتدای تاسیس ائتلاف دنیای واکسن سازمانی یاری می نماید تا نیمی از جمعیت بچه ها دنیا در برابر کشنده ترین بیماری ها واکسینه شوند - حامی جدی آن بوده است و یکی از اهداف این نهاد تشویق این گفتمان بوده که چگونه می توان واکسن ها را به صورت مساوی و عادلانه در اختیار دنیا گذاشت. نشست دنیای واکسن که توسط بریتانیا برگزار گردید بیش از 8 میلیارد دلار از 32 دولت اهدانماینده و 12 نهاد، شرکت و سازمان برای ایمن سازی 300 میلیون کودک و حمایت از مبارزه دنیای علیه ویروس کرونا تامین شد.

  • فکر می کنید این بیماری چه تاثیری بر مناسبات بین المللی بریتانیا خواهد گذاشت؟ بیماری کووید 19 کشور شما را به سوی ملی گرایی بیشتر رهنمون خواهد ساخت یا بریتانیا را نسبت به ضرورت همکاری های بیشتر در عرصه بین المللی مطلع نموده است؟

همزمان با در نظر دریافت این که ویروس کرونا نشان داده است که برای به کنترل درآوردن این اپیدمی همکاری بین المللی بسیار حیاتی است، باید همچنین توجه داشت که بریتانیا همواره برای برطرف کردن نگرانی های دنیای با جامعه بین الملل همکاری نموده و این فرایند مسلما ادامه خواهد داشت. بریتانیا تاریخچه طولانی از یاری به کشورها در سراسر دنیا برای آماده ساختن آنها در برابر موارد وسیع شیوع بیماری ها دارد. ما به تنهایی در حال اجرا این کار نیستیم بلکه این کار را در همکاری با شرکای بین المللی خود همچون گروه 7، گروه 20، اتحادیه اروپا، کشورهای مشترک المنافع، ناتو، سازمان ملل و دیگر نهادهای چندملیتی انجام می دهیم و هدف نهایی این است که به شیوع بیماری ها یک پاسخ دنیای موثر ارائه نماییم. به همین منظور از جمله اقداماتی که انجام می دهیم ارائه یاری های مالی مستقیم به کشورهای آسیب پذیر است تا یاری کنیم ساختار بهداشتی خود را آماده سازند. اقدامات دیگر شامل ارائه یاری مالی مستقیم به سازمان های بین المللی همچون سازمان بهداشت دنیای است تا سرعت گسترش ویروس کاهش یابد.

  • نظر دولت بریتانیا در خصوص عملکرد سازمان بهداشت دنیای در دوره شیوع پاندمی کرونا چیست؟ موضع شما نسبت به اقداماتی نظیر قطع یاری های مالی به این سازمان چگونه است؟

دولت بریتانیا علنا اعلام نموده است که سازمان بهداشت دنیای و در یک سطح وسیع تر سازمان ملل باید مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند رهبری ارائه یک پاسخ بهداشت عمومی موثر و مبتنی بر شواهد را در قبال ویروس کرونا به دست گیرند. لازم به ذکر است که از ملزمات چنین پاسخی مشتمل است بر افزایش کارآیی ساختارهای بهداشتی که بسیار آسیب پذیر هستند. بریتانیا به همکاری با شرکای بین المللی خود همچون گروه 7، گروه 20، اتحادیه اروپا، کشورهای مشترک المنافع، ناتو، سازمان ملل و دیگر نهادهای چند ملیتی ادامه خواهد داد تا به این ویروس یک پاسخ دنیای محکم داده گردد. انجام این امر شامل خواهد بود بر تامین یاری های مالی مستقیم به کشورهای آسیب پذیر تا بتوانند ساختارهای بهداشتی خود را آماده سازند و نیز یاری به سازمان های بین المللی همچون سازمان بهداشت دنیای تا بتوانند سرعت گسترش ویروس کرونا را کاهش دهند.

  • آیا همکاری هایی میان دولت ایران و دولت بریتانیا برای مقابله با این ویروس وجود دارد؟

ایران تجارب بسیاری برای به اشتراک گذاشتن با دنیا دارد. این کشور تجربه به کنترل در آوردن بیماری ها را دارد. درک این امر مهم است که دیگران چه کارهایی در حال اجرا دادن هستند و چه اقداماتی را برای یافتن زمینه های همکاری بین کشورها و انجام هماهنگی ها با آنها در موثربودن مبارزه با این بیماری انجام داده اند. ما در حال رایزنی با وزارتخانه های ایران در حوزه هایی که روش های سازنده برای همکاری متخصصان ما وجود دارد هستیم. اوایل امسال میلادی، این سه کشور اروپایی یک بسته حمایتی شامل یاری های مادی و مالی به ارزش 5 میلیون یورو برای یاری به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در اختیار ایران قرار دادند.

  • در اسفند 1398 سفارت بریتانیا در تهران، شرایط صدور ویزا را برای اتباع ایرانی محدود کرد. آنچنان که این سفارتخانه شرح داده دلیل این محدودیت مقطعی، تعلیق پروازها با همه گیری ویروس کرونا است. چه زمانی این محدودیت برداشته خواهد شد؟

سازمان امور ویزا و مهاجرت بریتانیا، که زیر مجموعه وزارت کشور است، مسئول ارائه خدمات ویزا در سطح دنیا است. با وجود اینکه این سازمان به علت محدودیت های مرزی، مسافرتی و بهداشتی که هنوز وجود دارند در حال حاضر قادر به ارائه خدمات نیست، اما وزارت کشور همچنان در حال نظارت و آنالیز شرایط است. به محض اینکه اوضاع تغییر کند، سازمان امور ویزا اطلاعات جدیدی را در خصوص خدمات و شرایط خدمت رسانی مرکز صدور ویزا در تهران اعلام خواهد نمود.

  • به رغم شیوع ویروس کرونا در ایران و تاثیرات مخربی که شیوع این ویروس بر زندگی و سلامت مردم گذاشت، مردم ایران همچنان تحت تحریم های یکجانبه گرایانه ایالات متحده رنج می کشند. کشورهای اروپایی تدابیری برای تجارت ضروری نظیر تجارت دارو و غذا با ایران اندیشیده اند؟

بریتانیا متوجه است که مردم ایران با فشارهای فزاینده مالی روبرو هستند و به همین علت است که ما در حال همکاری با شرکای خود هستیم تا توافق هسته ای با ایران حفظ گردد و اینستکس نیز فعال بماند. اینستکس به وجود آمد تا فعالیت های تجاری که بسیار مورد احتیاج مردم ایران است را تسهیل نماید. نمونه هایی از این نوع فعالیت ها عبارتند از؛ تامین اقلام بشردوستانه و مصرفی همچون مواد غذایی، محصولات کشاورزی و دارو. به همین دلیل، سه کشور اروپایی (آلمان، بریتانیا و فرانسه) همچنان به تعامل با شرکت های اروپایی و ایرانی که مایل به استفاده از مکانیسم اینستکس برای انجام تجارت اقلام بشردوستانه هستند ادامه خواهد داد.

  • با توجه به ضعف های اینستکس، شما می دانید که انتقال پول ایران به کانال های مالی اروپایی نظیر اینستکس و کانال مالی سوئیس چندان مقدور نیست. آیا تدابیری برای برطرف این مشکل اندیشیده شده؟

بریتانیا همچنان به اینستکس به عنوان بخش کلیدی تعهدات ما ذیل برجام پایبند است. ما به رایزنی های فشرده با شرکای فرانسوی و آلمانی خود و نیز همتاهای ایرانی خود ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل گردد که این ابزار موثر و کارآمد باقی می ماند و برای حمایت از تجارت مشروع بین الملل می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ما کوشش های بسیار زیادی برای اجرایی کردن اینستکس انجاام داده ایم و این کار را در آینده نیز انجام خواهیم داد.

  • فارغ از موضوع کرونا یکی دیگر از نگرانی های ایرانیان، مواضع دولت انگلیس در قبال توافق هسته ای است. لندن چه نگاهی به توافق هسته ای دارد و آیا شما مشارکتی در طرح هایی نظیر تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران یا کوشش برای اسنپ بک خواهید داشت؟

برجام یک دستاورد چشمگیر بود و ما در کوشش بسیار با شرکای خود هستیم تا آن را حفظ نماییم. برجام یک توافق متقابل است که در آن هر دو طرف ذینفع هستند و تحریم ها در ازای پای بندی ایران به محدودیت هایی که این توافق نامه معین نموده بود برداشته شدند. ما همچنان به همکاری با طرف هایی که در این توافق نامه باقی مانده اند ادامه خواهیم داد تا راه چاره هایی برای پشتیبانی از ادامه تجارت با ایران یافت گردد، اما ایران نیز باید به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد. ما مکانیسم حل اختلاف طراحی شده در برجام را فعال کردیم تا کوشش کنیم یک گشایش به سمت جلو پیدا گردد.

  • برجام در خطر است و اگر یکبار دیگر توافق ایران با غرب نظیر آنچه در سال 2005 رخ داد از بین برود، افکار عمومی ایران نگاه بسیار بدی به کشورهای اروپایی پیدا خواهند کرد. تا چه اندازه برای شما این موضوع اهمیت دارد؟

ما مشتاق هستیم تا شاهد روابط نزدیک تر و بهتر بین ایران و جامعه بین الملل از جمله کشور بریتانیا باشیم. هدف کوشش های دیپلماتیک ما ایجاد شرایطی است که این اتفاق بیفتد. ما مایل هستیم از پیروزیت هایی که در نتیجه توافق های گذشته داشته ایم استفاده کنیم نه اینکه شاهد شکست خوردن آن توافق ها باشیم. آنچه برای رسیدن به این هدف احتیاج داریم حسن نیت و کوشش زیاد توسط همه طرف ها، و نه فقط کشورهای اروپایی، است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 52318

به "مواضع سفیر بریتانیا درباره برجام چیست؟ ، گفت و گو با راب مک ایر درباره کرونا و روابط با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواضع سفیر بریتانیا درباره برجام چیست؟ ، گفت و گو با راب مک ایر درباره کرونا و روابط با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید