موفقیت محققان ایرانی در دست ورزی ژنتیکی سلولی برای درمان سرطان

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، مجموعه چندین شتاب دهنده، اتاق های تمیز (Cleanroom) و چند محصول دانش بنیان به صورت رسمی امروز 20 بهمن در برج فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران رونمایی شدند.

موفقیت محققان ایرانی در دست ورزی ژنتیکی سلولی برای درمان سرطان

یکی از این محصولات رونمایی شده، فاز دو کارآزمایی بالینی CAR T Cell ایرانی بود که به عنوان یک محصول مهم در درمان سرطان کاربرد دارد.

CAR T Cell ایرانی که از سوی یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه سلول های بنیادی اجرا شده است روشی است که بر پایه دست ورزی ژنتیکی سلول های T انجام می گردد. در واقع این روش درمان بر پایه سلول های T یا سلول های ایمنی و آنتی بادی ها است که در درمان سرطان ها به ویژه نوعی خاصی از سرطان خون بچه ها کاربرد دارد.

در این روش خون بیمار مبتلا به سرطان خون لوکمی از وی گرفته می گردد و پس از دست ورزی ژنتیکی سلول های T و مهندسی ژنتیک و ترکیب آن این خون دوباره به بیمار تزریق می گردد و به این ترتیب سلول های سرطانی به صورت هوشمند از بین می فرایند. این روش بسیار جدید بوده و مسائل پس زدن دارو در بیماران مبتلا به این نوع از سرطان را ندارد.

این روش درمانی در حال حاضر در حدود دو سال است که در آمریکا و به صورت محدود در اروپا با هزینه ای بیش از 400 هزار دلار برای بیماران این نوع خاص از سرطان انجام می گردد.

ایران بعد از آمریکا دومین کشوری است که این روش را به شیوه بایوسیمیلار پیاده نموده است و اکنون فاز دو بالینی بر روی موش ها با موفقیت به انتها رسیده است و فاز کارآزمایی بالینی در انسان در سال 1400 انجام می گردد.

در اروپا ارزش این محصول 1.4 بیلیون دلار تا 2025 تخمین زده می گردد و در صورت حمایت از طرح، درمان سرطان با روش CAR T Cell ایرانی می تواند به عنوان یکی از روش های درمانی در ایران نیز صورت گیرد.

همچنین در این مراسم از کیت های جدید تشخیص و شناسایی آنتی بادی خنثی کننده کرونا رونمایی شده است. آنتی بادی های خنثی کننده عامل کلیدی در ایجاد ایمنی در برابر ویروس کرونا است. کیت تشخیصی آنتی بادی های خنثی کننده ابزاری قدرتمند در جهت شناسایی کمی و کیفی این آنتی بادی ها است.

این کیت به عنوان سومین کیت تأیید شده تشخیص آنتی بادی های خنثی کننده در جهان برای مقابله با کرونا معرفی شده است.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 77167

به "موفقیت محققان ایرانی در دست ورزی ژنتیکی سلولی برای درمان سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت محققان ایرانی در دست ورزی ژنتیکی سلولی برای درمان سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید