نمره غیرقابل قبول اینستکس در کرونا

به گزارش مهسان بلاگ، پس از درخواست ایران برای دریافت تسهیلات از صندوق بین المللی پول بازهم اینستکس نتوانسته انتظارات ایران را برآورده کند و هنوز درخواست های ایران بی پاسخ مانده است.

نمره غیرقابل قبول اینستکس در کرونا

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، هیأت مدیره صندوق بین المللی پول چند روز پیش به درخواست مصر برای دریافت 2میلیارد و 770 میلیون دلار وام برای کمک به دولت قاهره در برطرف نیاز های فوری برای مقابله با بیماری کرونا و اصلاح ساختار مالی موافقت کرد. این در حالی است که از اواسط اسفندماه سال 98 جمهوری اسلامی ایران درخواست رسمی خود برای استفاده از این تسهیلات را به صندوق بین المللی پول پرداخت کرده و هنوز خبری از موافقت با درخواست ایران نیست.

هنگامی که رئیس صندوق بین المللی پول گفت که این صندوق آماده کمک به کشور ها از طریق ابزار تأمین مالی سریع (RFI) است، جمهوری اسلامی ایران جزء اولین کشور هایی بود که از طریق (RFI) به عنوان یکی از کشور های عضو، درخواست دسترسی خود به این امکان را ثبت کرد.

رئیس صندوق بین المللی پول چند روز پس از شیوع ویروس کرونا در بیانیه ای رسمی و نیز گفت وگویی خبری صریحا گفت که جامعه بین الملل از صندوق بین المللی پول خواسته تا با ابزار های مالی خود به کمک کشور های درگیر با شیوع ویروس کرونا بشتابد و پشتیبانی ها را در قالب کمک های مالی اضطرای به میزان 50 میلیارد دلار اعطا کند. در این شرایط هیچ کس نبایستی بدلیل کمبود منابع مالی برای تجهیزات پزشکی و مانند آن جانش را از دست دهد.

روز 22 اسفندماه سال 98 عبدالناصر همتی در صفحه شخصی خود گفت که پیرو این اعلام رئیس صندوق بین المللی پول و در جهت بهره مندی از حق ایران، روز جمعه 16اسفندماه نامه ای به خانم کریستالیناگئورگیوا رئیس صندوق بین المللی پول نوشته و اعلام کرده: براساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضاء، از جمله ایران و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پر قدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار مالی آن، با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، خواستار بهره مندی از (تسهیلات تأمین مالی سریع، RFI) درحدود 5 میلیارد دلار می باشیم.

به درستی این اقدام ایران را می توان راستی آزمایی برای جامعه بین الملل و نهاد های مدعی اجرای موازین حقوق بشر دانست. به گفته همتی واکنش جامعه جهانی و صندوق بین المللی پول می تواند معیار خوبی، برای ارزیابی ادعا های آن ها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب دیده، باشد.

البته در همان مقطع، جمهوری اسلامی ایران علیرغم محدود های ناشی از تحریم ها و مسائل بانکی و ارزی به امید دریافت این مبلغ دست روی دست نگذاشت بلکه در جهت تامین منابع مالی، امکانات بهداشتی و... تلاش های بسکمک به کار گرفته شد تا مسائل ناشی از کرونا به حداقل برسد. اما در آن مقطع همگان امیدوار بودند تا صندوق بین المللی پول به مسئولیت خود در حوزه وظایفش به سرعت عمل کند. مطابق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی همزمان از همه ابزار های ممکن خود، بمانند قبل، برای پشتیبانی از هموطنان عزیز و غلبه بر مسائل استفاده خواهد کرد.

ایران در خط مقدم مبارزه با کرونا

حشمت الله فلاحت پیشه با بیان این که ایران در خط مقدم و خاکریز مبارزه به ویروس کرونا واقع شده است، ادامه داد: باید کشورمان همانند کشور های دیگر از کمک های بین المللی بر اساس ریسک و میزان خطر پذیری در سازمان ها و نهاد های بین المللی همچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برخوردار شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شرح داد: از 15 میلیارد دلار اختصاص یافته از سوی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای مبارزه با کرونا هیچ مبلغی از آن به ایران اختصاص نیافته این در حالی است که باید بخش عمده ای از این کمک ها به ایران تعلق بگیرد، چون کشورمان قربانی یک اپیدیمی بین المللی است.

وی افزود:از سازمان ملل متحد و سایر سازمان های بین المللی در خواست شود تا در این شرایط که کشور در خط مقدم و مبارزه واقع شده است تلاش کنند تا آمریکا تحت فشار قرار گذاشته شود تحریم های ناعادلانه علیه کشورمان لغو کند.

یک ماه از درخواست ایران از صندوق بین المللی پول گذشت

حدود یک ماه بعد از اعلام رسمی آمادگی صندوق بین المللی پول برای کمک سریع و بدون قید و شرط به کشور هایی که درگیر مقابله باویروس کرونا هستند، همچنان درخواست ایران را برای استفاده از حق خود از سوی صندوق بین المللی پول بدون پاسخ ماند و بنا به گفته رئیس بانک مرکزی افرادی درخارج، درصدد وارونه جلوه دادن تلاش ها و انحراف درخواسته بحق ایران بوده اند.

با توجه به شرایط تحریمی و محدودیت مراوادات بانکی با ایران، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از این تسهیلات به کار دریافت سازوکار اروپا اینستکس (INSTEX) و حتی، کانال مالی سوئیس (SHTA) بود که به ادعای خود آمریکا، از تحریم های یکجانبه آمریکا، مستثنی هستند، این کانال های مالی برای انجام برخی از مبادلات در زمینه کمک های انسان محبت آمیز است که صندوق دراختیار ایران قرار خواهد داد. این در حالی است که کشور های اروپایی و سایر کشورها، در فرایند استفاده از این دو کانال قرار دارند.

موازات همیشگی آمریکا و کارشکنی علیه ایران

در حالیکه ایران به حق منتظر دریافت تسهیلات ارزی از صندوق بین المللی پول بود، پالس هایی از طرف آمریکا ساطع می شد که دشمن شماره یک ایران در این زمینه هم اختیار صندوق بین المللی پول را محدود کرده و اجازه نمی دهد به راحتی حق ایران خود را استیفا کند. بیست و یکم فروردین ماه عبدالناصر همتی نیز در این زمینه گفت: امیدوارم دراین برهه تاریخی، مخالفت آمریکا، به وجهه تخصصی صندوق و نیزکارکرد آن برای کمک به کشور های عضو، بویژه ایران، آسیبی نرساند. ما مصمم به پیگیری درخواست خود در قالب (تأمین مالی سریع RFI) هستیم و دیروز (20 فروردین) نیز طی نامه ای به رئیس صندوق، این مطلب را تاکیدکردم. انتظار داریم که صندوق به سرعت، به درخواست ایران، که خود ازبنیانگذاران این صندوق بوده است، پاسخ مثبت دهد.

تحریم های آمریکایی، عاملی برای تشدید آلام کرونایی

پس از آنکه در سال 2019 بانک مرکزی ایران از سوی ایالات متحده آمریکا در فهرست تحریمی قرار گرفت، دسترسی ایران به منابع مالی خود در خارج از کشور ناممکن شد. مطابق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، جمهوری اسلامی ایران به حدود 10 میلیارد دلار نیاز داشت و اگر این تحریم ها اعمال نمی شد ایران به راحتی می توانست این میزان کسری را جبران کند.

تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا، ذخایر این بانک در خارج از کشور را مورد هدف تحریم های فرامرزی آمریکا قرار داد و این یک اقدام غیرقانونی و یکجانبه است که نشان دهنده بی اهمیتی آمریکا به نظم و قانون بین الملل است و تداوم اجرای این سیاست های تحریمی آمریکا علیه ایران به خوبی نشان می دهد که آمریکا مدعی دروغین اجرای موازین حقوق بشری در جهان است.

سه آزمون برای اروپا

شامگاه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه (8 MAY 2018)، در جریان سخنرانی 11 دقیقه ای که در کاخ سفید انجام داد، ترامپ گفت که کشورش از توافق هسته ای سال 2015 میلادی خارج می شود؛ این سخنان ترامپ یعنی پشت پا زدن آمریکا به مذاکره 24 ماهه ایران با قدرت های جهانی. رئیس جمهور آمریکا گفت تحریم هایی که در چهارچوب برجام لغو شده بودند را بار دیگر علیه ایران به اجرا می گذارد. اتحادیه اروپا و 3 کشور اروپایی حاضر در برجام به همراه چین و روسیه از تصمیم رئیس جمهور آمریکا ابراز تاسف کرده و پایبندی خود بر اجرای برجام را موکدا به زبان آوردند.

خروج از برجام، تحریم، کرونا؛ این سه کلیدواژه در واقع 3 آزمون برای اروپایی هایی است که پس از خروج آمریکا از برجام، ایران به صبر استراتژیک دعوت می کردند و همچنان انتظار دارند ایران به محدودیت های هسته ای مندرج در برجام پایبند باشد. در طول مدتی که آمریکا از برجام خارج شده، اروپایی ها مدام از ایجاد کانال مالی صحبت کردند که می تواند نفوذ آمریکا در زمینه کارشکنی علیه ایران را به صفر برساند. اروپایی ها در آزمون ایجاد ممانعت در زمینه خروج آمریکا از برجام نمره قبولی ندریافتد، سپس از تحریم های ناحق آمریکا علیه ایران تبعیت کردند و تاحدود زیادی اعتبار سیاسی خود در عرصه بین الملل را خدشه دار کردند.

اروپا همچنان نمرات غیرقابل قبولی می گرفت تا اینکه سر و کله کرونا پیدا شد و به واضح ترین شیوه ممکن مشخص شد که کانال مالی اتحادیه اروپا همچنان موثر نیست و توان کمک به ایران را ندارند.

وام درخواستی ایران می توانست به طور مستقیم از طریق کانال اینتستکس یا کانال مالی سوئیس (شتا) قابل دسترس باشد، زیرا این کانال ها برای خرید شرکت های دارویی و غذایی تاسیس شده اند و مکانیسم های امنیتی مناسبی دارند که همه نگرانی ها را برطرف می کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 2 مرداد 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 49543

به "نمره غیرقابل قبول اینستکس در کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمره غیرقابل قبول اینستکس در کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید