نکاتی که باید درمورد سفر با اتوبوس در عید نوروز بدانید

به گزارش مهسان بلاگ، تعطیلات نوروز ایام شلوغ و پر ازدحام جاده هاست. از این رو بهتر است با وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس مسافرت کنید. با ما همراه باشید تا شما را با مزایای سفر با اتوبوس و نکات ضروری آن آشنا کنیم.

نکاتی که باید درمورد سفر با اتوبوس در عید نوروز بدانید

سفر با اتوبوس در عید نوروز

با نزدیک شدن به زمان نوروز 99 و بازار داغ سفر با اتوبوس و رزرواسیون بلیط اتوبوس مسافرانی که قصد دارند برای سفرهای خود از اتوبوس استفاده کنند به دنبال این هستند که هرچه زودتر رزرو بلیط اتوبوس خود را انجام دهند.

افزایش تعداد اتوبوس ها و مدرن شدن ناوگان حمل و نقل عمومی باعث شده است که اقبال عمومی برای استفاده از اتوبوس های برون شهری برای سفرها بیشتر گردد.

در سال های اخیر و با افزایش تعداد سفرهای تفریحی، تجاری و تحصیلی و آسان بودن رفت و آمد در شهرهای مختلف جهان و ازدحام مسافران سفر با هواپیما همیشه همراه با مسائلی بوده است.

تاخیر در پروازها، لغو پروازها به دلیل شرایط آب و هوایی نامطلوب و مسائل امنیتی، عدم ایمنی برخی ایرلاین ها و سوانح مختلف و همچنین افزایش قیمت پروازها به خاطر بالا بودن هزینه سوخت، دست به دست هم می دهند تا زرق و برق سفرهای هوایی از چشم مسافران بیافتد و به فکر جایگزینی مناسب برای آن باشند.

یکی از این وسایل نقلیه که اتفاقا مسافرت با آن مزایای بسکمک هم دارد، سفر با اتوبوس است. همه گروه های سنی می توانند با این وسیله نقلیه سفر کنند. از کودک خردسال گرفته تا پدربزرگ پیر در کنار هم.

مزایای مسافرت نوروزی با اتوبوس

1. مسافرت نوروزی با اتوبوس: روشی برای پس انداز

اولین مزیت سفر با اتوبوس، کم بودن هزینه آن است. حتی پروازهای ارزان قیمت هم در مقایسه با اتوبوس بسیار گران قیمت هستند. سفر با اتوبوس فقط شامل پرداخت هزینه سوخت می گردد و هیچ هزینه اضافه ای را شامل نمی گردد.

2. در سفر با اتوبوس تنها نخواهید ماند

حتی اگر قصد داشته باشید به تنهایی سفر کنید باز هم در اتوبوس تنها نخواهید بود. پیدا کردن هم صحبت و مصاحبه در طول سفر و حتی همراهی در توقف گاه ها برای صرف غذا، چه بسا که به دوستی های ماندگاری تبدیل گردد.

3. اتوبوس همیشه در دسترس است

سفر با اتوبوس همیشه آسان ترین راه است چون حتی اگر همه پروازها در راستا مورد نظر شما تکمیل ظرفیت شده باشند، باز هم می توان یک جای خالی در اتوبوس پیدا کرد و راهی سفر شد. تعداد راستاهایی که می توان با اتوبوس سفر کرد هم بیشتر از تعداد پروازها است و برای رزرو اتوبوس حتی در آخرین ساعات هم می توان اقدام کرد.

4. اطمینان از سفر نوروزی با اتوبوس

خیلی کم اتفاق می افتد که برنامه سفر با اتوبوس لغو گردد و یا با تاخیر روبرو گردد. زمانی که شما یک بلیط اتوبوس رزرو می کنید می توانید از به موقع بودن حرکت آن در زمان مقرر کاملا مطمئن باشید و در زمان پیش بینی شده خود را به ترمینال برسانید.

5. کمک به حفظ محیط زیست با سفر اتوبوسی

بسکمک از تحلیل گران مسائل زیست محیطی ادعا می کنند که هر پرواز به میزان بسیار زیادی گاز دی اکسید کربن و سایر گازهای مضر دیگر وارد جو زمین می کند.

در واقع آسیبی که پرواز با هواپیما به اتمسفر زمین وارد می سازد جبران ناپذیر است در حالی که میزان آلودگی های محیط زیستی ناشی از مسافرت با اتوبوس در مقایسه با هواپیما بسیار ناچیز است و سفر با اتوبوس سفری سالم تر و پاک تر خواهد بود. هم برای ما و هم برای کره زمین.

6. امنیت بالا سفر نوروزی با اتوبوس

رانندگان اتوبوس همیشه حرفه ای و آموزش دیده هستند. تجربه بالا و مهارت در رانندگی باعث شده که به عنوان راننده اتوبوس فعالیت داشته باشند. پس می توانید با خیال راحت راهی سفر شوید و هر زمان که از تماشای مناظر اطراف و چشم اندازهای زیبای جاده سیر شدید با خیال راحت به خواب رفته و استراحت کنید.

قوانینی که در سفر نوروزی با اتوبوس باید بدانید

1. در مسافرت نوروزی با اتوبوس حقوقتان را بدانید

این حق شماست که بدانید در یک سفر نوروزی با اتوبوس، اتوبوس چه راستای را برای رسیدن به مقصد طی و از چه جاده ها و شهر هایی گذر می کند. معمولا شرکت های حمل و نقل، هنگام صدور بلیط، راستا سفر را به شما اطلاع می دهند.

نرخ خدمات حمل و نقل مسافر با اتوبوس هر سال را وزارت راه و ترابری از سوی سازمان حمل و نقل پایانه های کشور صادر می کند.

شرکت های مسافربری باید در صورت درخواست شما بدون دریافت وجه اضافی، بلیط صادره را تمدید کنند. برای بچه ها زیر 5 سال که صندلی جداگانه ای به آن ها اختصاص نمی یابد، خدمات حمل و نقل رایگان است.

شرکت های مسافربری ملزم هستند در همان ساعتی که در بلیط شما درج شده وسیله نقلیه مناسبی برای سفر شما آماده کنند، ولی در صورت تاخیر بیش از یک ساعت در حرکت وسیله نقلیه عمومی، شرکت ملزم به تامین وسیله نقلیه جایگزین و یا استرداد کل مبلغ بلیط در صورت درخواست مسافر است.

اگر شما تا یک ساعت قبل از آغاز سفر نوروزی از سفر منصرف شوید شرکت های مسافربری با کسر 10 درصد کل مبلغ بلیط، پول بلیط را به شما باز می گردانند.

از قلم نیاندازید اگر اتوبوس شما در طول سفر دچار نقص فنی شد و از ادامه سفر بازماند، شرکت حمل و نقل موظف است بدون ایجاد هزینه اضافی و در اسرع وقت، وسیله مناسب را برای انتقال مسافران فراهم کند.

2. سلامت در اتوبوس در سفرهای نوروزی

رانندگان اتوبوس ها را شرکت های حمل و نقل از میان افرادی که صلاحیت اخلاقی و حرفه ای دارند و آزمون های لازم را گذرانده اند، برمی گزینند. کارکنان اتوبوس در طول سفر نوروزی موظفند اصول اخلاقی و شئونات اسلامی را رعایت کنند.

همچنین در زمان و مکان مناسب برای بجا آوردن نماز توقف کنند. از قلم نیاندازید رعایت اصول بهداشتی اتوبوس تحت نظارت مسوولان شرکت مسافربری است و شما می توانید اگر شکایتی در این زمینه داشته باشید این شکایت را با این مسئولان در میان بگذارید.

3. ایمنی در اتوبوس در سفرهای نوروزی

اگر طول سفر نوروزی شما بیش از هشت ساعت است باید حتما یک راننده کمکی در اتوبوس شما حضور داشته باشد تا در هنگام خستگی و خواب آلودگی راننده اول جایش را با او عوض کند.

هیچ راننده ای حق ندارد با سرعت غیرمجاز براند. از قلم نیاندازید سرنشینان اتوبوس برای حوادث احتمالی نزد شرکت بیمه دانا بیمه شده اند و اگر خدای نکرده حادثه ای در طول سفر رخ دهد شرکت بیمه گر در حد تعهدات خسارات وارده به مسافران را جبران می کند.

4. چند کیلو بار در اتوبوس مجاز است

شما در طول مسافرت با اتوبوس می توانید 20 کیلوگرم بار را به ازای هر نفر همراه ببرید و اصلا لازم نیست بابت آن هزینه اضافی به شرکت اتوبوسرانی بپردازید. وقتی شما بار و وسایل تان را تحویل می دهید مسئولیت نگهداری آن برعهده شرکت مسافربری است.

مسافران باید در قبال تحویل بارشان به شرکت مسافربری، برچسب شماره دار مربوط به بار خود را دریافت کنند.

5. مسافرت نوروزی با اتوبوس برای بدخواب ها

اگر شما در طول سفر با اتوبوس خواب تان نمی برد و چندین ساعت کلافه می شوید می توانید قبل از سفر یک عدد قرص خواب آور ضعیف با تجویز پزشک تان مصرف کنید.

6. هدفون در مسافرت نوروزی با اتوبوس

اگر سر و صدای مسافران، گریه بچه ها و حتی رفت و آمد ماشین ها در جاده شما را ناراحت می کند می توانید یک هدفون همراه ببرید و در طول سفر با اتوبوس به خصوص در طول شب گوش هایتان را با آن بپوشانید.

7.برای مسافرت نوروزی با اتوبوس شرکت مسافربری را با دقت انتخاب کنید

ممکن است شما بلیط گران تری بخرید، ولی در عوض سفر نوروزی تان را در اتوبوسی سپری می کنید که ایمن تر است. خدمات بیشتری به شما ارائه می گردد و صندلی های بهتری دارد بنابراین شرکت های مسافربری برتر را انتخاب کنید.

8. هنگام مسافرت های نوروزی با اتوبوس در رستوران های بین راهی غذا نخورید

باید گفت در رستوران بین راهی، استانداردی وجود ندارد. سطح بهداشت این واحد ها در حد ابتدایی است. اگر مجبورید در این مکان ها غذا بخورید دست کم آن هایی را برگزینید که معتبرتر هستند.

اگر چه معمولا رانندگان اتوبوس در رستوران های خاص توقف می کنند و استفاده از رستوران بهتر، مقدور نیست، ولی برای ارزیابی سطح بهداشت این رستوران ها به شرایط دستشویی ها، لباس کارگران، نظافت میزها، حضور حشرات و تمیزی وسایل غذا مثل چاقو و چنگال و لیوان دقت کنید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: مجله دلگرم
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 60444

به "نکاتی که باید درمورد سفر با اتوبوس در عید نوروز بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی که باید درمورد سفر با اتوبوس در عید نوروز بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید