همکاری جامع با چین به سود ایران است، به دنبال شعله ور کردن رقابت های منطقه ای نیستیم

به گزارش مهسان بلاگ، نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد گفت: اگر با چین وارد همکاری بلندمدت شویم و این همکاری جامع باشد؛ بسیار به سود منافع جمهوری اسلامی خواهد بود.

همکاری جامع با چین به سود ایران است، به دنبال شعله ور کردن رقابت های منطقه ای نیستیم

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، روابط ایران و چین پیشاهنگ سیاست خارجی قرن بیست و یکم آسیا به شمار می رود و تحقیقات انجام شده، نشان می دهند در سال های آینده بیش از 80 درصد تبادلات تجاری دنیا میان شرق و غرب آسیا رخ خواهد داد و سند همکاری 25 ساله دو کشور، مکمل روابط پکن-تهران است. واقعیتی اجتناب ناپذیر وجود دارد و آن این است که دنیای غرب به ویژه آمریکا از نظر اقتصادی و سیاسی رو به افول هستند و تردیدی در این زمینه وجود ندارد که تولید ناخالص آمریکا در دنیا از 50 درصد در سال 1950 به یک هفتم دنیا کاهش یافته است.

نباید از نظر دور داشت ایران کشور مستقلی است و هیئت هایی از آمریکا و اروپا به پایتخت های یکدیگر سفر کردند تا جلوی توافق راهبردی ایران و چین را بگیرند. تهران و پکن در این توافق منافع خود را در نظر می گیرند و بر همین اساس عمل می کنند. پیشینه تاریخی نیز اثبات می کند که رابطه ایران و چین هیچ گاه چالشی نبوده و دو کشور ایده جاده ابریشم را دنبال می کردند که دستاوردهای شرق را به غرب انتقال می داده است.

شایعات درباره تفاهم نامه ایران و چین بی اساس است

غلامعلی خوشرو، کننده سابق ایران در سازمان ملل متحد درباره سند 25 ساله میان ایران و چین و سرنوشت عضویت ایران در پیمان شانگهای گفت: پیش بینی روابط سیاسی ایران و چین در آینده این واقعیت را ایجاب می کند که در تقابل با هجمه غربی ها، منافع دو کشور در نظر گرفته شود. تا آنجا که من مطلع هستم چین مخالفتی با عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای ندارد، ولی بعضی کشورهای دیگر ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند.

وی اضافه نمود: اگر با چین وارد یک همکاری بلندمدت شویم و این همکاری جامع باشد؛ یعنی فقط شامل دو کشور نباشد و به عنوان نمونه همکاری در پروژه یک کمربند؛ یک جاده باعث شود ایران به نقاط دیگر همچون عراق، افغانستان، تاجیکستان و ... دسترسی گسترده تر داشته باشد، بسیار به سود منافع جمهوری اسلامی خواهد بود.

کننده سابق ایران در سازمان ملل متحد عنوان کرد: چین در آینده به بزرگ ترین مصرف کننده گاز دنیا تبدیل خواهد شد و ایران باید برای بهره برداری از چنین وضعیتی نقش مؤثر خود را در روابط با همسایگان و کشورهای آسیای شرقی همچون چین حفظ کند. در این صورت فکر می کنم فرایند عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای تسهیل خواهد شد.

ایران در وضعیتی واقع شده است که می تواند کشورها را به هم ارتباط دهد و به دلیل برخورداری از انرژی، گاز، نفت و در اختیار داشتن جایگاه عالی در زمینه ذخایر گاز دنیا، نقش مؤثری در ارتباطات میان کشورها ایفا کند.

خوشرو گفت: همیشه قدرت های خارجی و به ویژه آمریکا از پیشرفت و نفوذ ایران ناراحت هستند، می خواهند ایران را تضعیف و اراده مردم کشورمان را سست کنند. آن ها همه جا مشکلاتی را برای جمهوری اسلامی ایجاد می کنند، اما ایران با تفاهم و همکاری با دیگر کشورها می تواند پاسخ محکمی به یکه تازی و زیاده خواهی آمریکا بدهد.

کننده سابق ایران در سازمان ملل متحد درباره سرمایه گذاری چینی ها در بندر چابهار و اینکه آیا طرح توسعه بندر گوادر پاکستان می تواند از سوی این کشور یا حتی هند در روابط و همکاری های ایران و چین خلل وارد کند، تأکید کرد: رقابت های منطقه ای در همه نقاط دنیا وجود دارد، ولی دلیل نمی شود ما از ایفای نقش خودمان سر باز بزنیم. ما با هند، پاکستان و سایر همسایگان غربی و شرقی خود دوست و به دنبال توسعه روابط کشورمان و کمک به همسایگان هستیم. جمهوری اسلامی ایران به دنبال شعله ور کردن رقابت های منطقه ای نیست و امیدواریم سرمایه گذاری چینی ها در بندر چابهار به اخلال از سوی دیگر طرف ها منتهی نشود.

4106/4033/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 62084

به "همکاری جامع با چین به سود ایران است، به دنبال شعله ور کردن رقابت های منطقه ای نیستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری جامع با چین به سود ایران است، به دنبال شعله ور کردن رقابت های منطقه ای نیستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید