واعظ آشتیانی: فضای فوتبال ما به سمتی رفته که نوآوری در آن معنا ندارد، صعود تیم ملی به جام جهانی کار بزرگی نیست
به گزارش مهسان بلاگ، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت: صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی کار بزرگی نیست بلکه موفقیت در آن با ارزش تر است.

امیر رضا واعظ آشتیانی مدیر عامل سابق باشگاه استقلال در گفت وگو با ، درباره فضای این روز های فوتبال ایران گفت: وقتی در یک تشکیلات خلاقیت، نوآوری و فکر جدید وجود نداشته باشد و همه چیز به صورت روزمره جلو برود، اثری از پیشرفت و توسعه را نخواهیم دید. فضای فوتبال ما امروزه به سمتی رفته که نوآوری در آن معنا ندارد.
او اضافه کرد: چندین سال پیش اساسنامه فدراسیون فوتبال رابه گونه ای ترسیم کردند که اگر کسی بخواهد وارد انتخابات این فدراسیون شود باید از 10 نفر اعضای هیئت رئیسه واعضای مجمع امضا بگیرد، این موضوع نشان می داد که فوتبالمان می خواهد یک عقب گرد داشته باشد یعنی مجموعه تمایل دارد به صورت باندی، گروهی و قبیله ای اداره شود و اجازه ورود اندیشه ها و نگاه های در فوتبال داده نمی شود.
واعظ آشتیانی ادامه داد: در آن زمان متاسفانه وزارت ورزش و جوانان وقت این اساسنامه را پذیرفت. من با این بند در اساسنامه مخالف هستم، زیرا این موضوع عامل بازدارنده است و با فضای دموکراسی و آزادی در انتخابات فدراسیون فوتبال مقایرت دارد و نکته مهم تر این است که در فدراسیون های دیگر نیز مانند فدراسیون والیبال هم این شرایط وجود دارد، اگر بنا بر این موضوع باشد ما باید نوآوری، خلاقیت و نگاه های نو را در فوتبالمان حذف کنیم و فدراسیون ها باید با همین شکل و چارچوبی که هستند به کار خود ادامه دهند، همه این مسائل دست به دست هم می دهند که ما در سطح ملی و باشگاهی هم با چالش هایی روبرو شویم.
مدیرعامل سابق باشگاه استقلال اظهار داشت: باید تعیین شود برای 5 سال آینده چه برنامه ریزی هایی داریم. دلیل اینکه مسئولان نمی گویند آینده فوتبال در 5 یا 10 سال آینده چگونه است و در چه جایگاهی قرار می گیرد چیست؟ صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی کار بزرگی نیست، چهار دهه از فوتبال ما می گذرد. وقتی نگاه ها در حد صعود به جام جهانی محدود می شود باید نگران باشیم چون پیروزیت در این مسابقات از صعود به آن با ارزش تر است. جای تعجب دارد که تیم های ملی سایر کشورها بعد از 4 دوره که وارد جام جهانی شده اند پله های ترقی را طی می کنند ونسبت به دوره قبل نتیجه بهتری کسب می کنند.
آشتیانی ادامه داد: برای نمونه در لیگ قهرمانان آسیا 2010 وقتی تیم های ژاپنی در مرحله مقدماتی حذف شدند فدراسیون فوتبال ژاپن راجع به این رشته ورزشی تصمیم گیری کردند و در عین حال کار تحقیقی و پژوهشی انجام دادند، در آخر به این نتیجه رسیدند که باید در سال 2040 تیم ملی ژاپن قهرمان جهان شود این موضوع نشان دهنده مسئولیتی است که نسبت به آینده فوتبال کشورشان دارند. ما برای 5 سال آینده فوتبال کشورمان هم برنامه نداریم چه برسد بخواهیم برای چهل یا پنجاه سال آینده فوتبالمان برنامه ریزی داشته باشیم.
او گفت: همه این مسائل نشان می دهد کسانی که سکان ورزش و فوتبال کشور را بر عهده دارند افراد فاقد آگاهی های مدیریتی و اندیشه های نو هستند، آن ها اعتقاد به برنامه ریزی ندارند همه چیز را فقط با روز مرگی ادامه می دهند. برخی مدیران برای فرار از مسئولیت شعار های نبود امکانات و منابع مالی را می دهند در صورتی که این ها بحث های فرعی است.
واعظ آشتیانی با اشاره به انتخاب مربی تیم ملی اضافه کرد: برای انتخاب مربی تیم ملی باید دید که چقدر پیشرفت و دانش فوتبال را به دست آورده ایم. اینکه برخی مربی ها در داخل پیروز هستند دلالت بر این ندارد که آنان دانش بین المللی دارند، زمانی می توانیم بگوییم مربی داخلی پیروزی داریم که در سطح بین المللی هم حرف برای گفتن داشته باشیم. برای پیشرفت فوتبال ایران مربیان کشورمان باید دوره های بلند مدت مربیگری را در کنار مربی های بزرگ تجربه کنند. به عنوان مثال اگر تیم های کشور ژاپن را نگاه کنید، می بینید یک مربی داخلی خوب برای خودشان انتخاب و برای این کارشان برنامه ریزی و هدف گذاری کرده اند، آن ها مربیان بزرگ خارجی را که دانش فنی بالایی داشتند را برای هدایت تیم های ملی شان انتخاب کردند و در کنار آنان افراد مستعد و باهوش را قرار دهند که از آموخته ها و داشته های آن ها استفاده کنند و امروز تبدیل شوند به مربیانی که در سطح بین المللی در تیم ملی خوب فعالیت کنند.
او در سرانجام شرح داد: فوتبال ایران این روش ها را طی نکرده و به همین دلیل انتخاب مربی تیم ملی از داخل با چالش روبرو می شود، در دورانی که کارلوس کی روش مربی تیم ملی بود باید در کنارش مربیانی قرار می گرفتند و در قرار داد او قید می شد که کلاس های آموزشی برای سایر مربیان بگذارد که متاسفانه این کار انجام نشد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوانمجله ویراپارس: مجله ویراپارس | مجله تبلیغات و بازاریابی مدرن، طراحی و چاپ