والیبال پرحاشیه بانوان؛ لیگی که روی هواست!

به گزارش مهسان بلاگ، با اینکه 17 دوره از لیگ برتر والیبال بانوان برگزار شده اما همچنان کیفیت این لیگ چنگی به دل نمی زند و برنامه ای اساسی برای بهبود وضعیت آن وجود ندارد.

والیبال پرحاشیه بانوان؛ لیگی که روی هواست!

به گزارش خبرنگاران، حواشی هفدهمین دوره لیگ برتر والیبال بانوان تمامی ندارد. لیگی که ابتدا قرار بود هشت تیمی برگزار گردد و حتی تا آستانه پنح تیمی شدن هم پیش رفت اما در نهایت با 6 تیم شروع به کار کرد و تاکنون که 6 هفته را پشت سر گذاشته اما از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

حاشیه های حضور بازیکنان امید در یک تیم

برای آنالیز اتفاقاتی که از ابتدای لیگ منجر به ایجاد حواشی شد باید به این موضوع اشاره نمود که ابتدا و هنگام قرعه کشی تیم ها صدیقه کعبی زاده، نایب رئیس سابق فدراسیون والیبال خاطرنشان کرد تیمی تحت عنوان تیم امید در لیگ حضور پیدا می نماید. این موضوع در ابتدا با مخالفانی از جمله میترا شعبانیان، سرمربی تیم پیکان روبه رو شد که معتقد بود حضور تیم امید و جذب بازیکنان جوان توسط این تیم پیشنهاد خوبی نیست و شاید برخی از تیم ها بخواهند با بازیکنان جوان قرارداد بندند اما با این پیشنهاد دیگر نمی توانند. اما کعبی زاده هدف از حضور این تیم در لیگ را جذب بازیکنان ملی پوش جوانی دانست که توسط سایر تیم ها جذب نشدند. به هر حال این تیم تحت عنوان مبنا تجارت کاسپین در لیگ شرکت کرد اما نتایجی که گرفته چنگی به دل نمی زند وانتظار بر این بود که با حضور جواد مهرگان، مشاور فنی تیم ملی والیبال بانوان بزرگسال به عنوان مشاور فنی امبنا تجارت عملکرد بهتری داشته باشد.

رفت و گشت توپکای بابلسر

پس از آن تیم توپکای بابلسر به دلیل مسائل درون تیمی که گویا بی ربط به فدراسیون هم نبود از حضور در لیگ برتر کنار گذاشته شد و عدم ارائه مدارک مورد احتیاج حضور در مسابقات توسط تیم توپکا، به عنون علت حذف نماینده بابلسر اعلام شد. اما پیش از کنار گذاشتن این تیم، فریبا سلیمانی که در ابتدای فصل با توپکا قرارداد بسته بود در مصاحبه با خبرگزاری ها شایعاتی مبنی بر نقش فدراسیون در مخالفت با حضورش در توپکا را منتشر کرد. او در این مورد به خبرنگاران گفت: اتفاقاتی پشت سرمان بوده که چرا توپکا با من قرارداد بسته و فدراسیون از اول هم تمایلی نداشت که من راهنمایی این تیم را به عهده بگیرم. حتی به باشگاه گفتند چرا با این مربی کار می کنید. علاوه بر این بازیکنانی که می خواستند با ما قرارداد ببندند از طرف فدراسیون به تیم های دیگر راهنمایی شدند .

هر چند که این اظهارات توسط کعبی زاده تکذیب شد اما بازگشت دوباره توپکا به لیگ که بنا بر گفته نایب رئیس سابق بانوان با پیگیری های زیاد مسئولان باشگاه و در نتیجه موافقت تیم مشاوره ای فدراسیون رخ داده، این تردید را پررنگ تر کرد که آیا واقعا فدراسیون در مواردی اینچنینی دخالت می نماید یا خیر؟ به هر حال توپکا بازگشت و در دیداری معوقه بدون داشتن سرمربی برابر ذوب آهن به میدان رفت و بازنده شد.

مخالفت ذوب آهن با درخواست غیرقانونی فدراسیون

برگزاری بازی تیم های ذوب آهن اصفهان و پیکان تهران که در واقع فینال لیگ والیبال بانوان است دیگر موضوعی بود که حواشی را ایجاد کرد، از آنجای که دیدار رفت این دوتیم در هفته دوم نیم فصل اول برگزار گردید در نیم فصل دوم هم باید همان برنامه اجرا می شد اما با روی کار آمدن فدراسیون جدید نیم فصل دوم دوباره قرعه کشی شد و بازی این دو تیم به هفته آخر موکل شد چرا که اعتقاد بر این بود که اگر بازی این دو تیم در هفته دوم برگزار و تکلیف قهرمان معین گردد کیفیت لیگ پایین می آید و بازیکنان دیگر انگیزه ای برای بازی کردن نخواهند داشت اما اعتراض ذوب آهن باعث شد تا بازی مطابق با برنامه نیم فصل اول برگزارگردد. متین زبر دست، سرپرست نایب رئیسی بانوان فدراسیون در این باره به خبرنگاران گفت: با ذوب آهن صحبت کردیم که این بازی آخر فصل برگزار گردد که موافقت نکردند. از هر دری که وارد شدیم موافقت نکردند. از نظر قانونی ذوب آهن درست می گوید اما از نظر همکاری اصلا با ما راه نیامدند.

اینکه تیم ها بخواهند مطابق با برنامه ای که از ابتدای فصل به آنها داده شده بازی نمایند کاملا قانونی و درست است. هرچند با برگزاری این بازی تکلیف تیم قهرمان معین می گردد و این روی کیفیت، جذابیت و انگیزه بازیکنان تاثیرگذار است اما موکول کردن بازی آنها به هفته های پایانی مسکنی موقت برای حفظ کیفیت لیگ است چرا که لیگ بانوان در فصل های قبل هم با همین مشکل تکراری دست و پنجه نرم نموده و به گونه ای که در اکثر دوره ها تنها دو تیم مدعی قهرمانی بودند و سایر تیم ها توانایی رقابت با آنها را نداشتند در نتیجه این بازی های یک طرفه نتوانسته به پیشرفت والیبال بانوان یاری چندانی بکند. اما ناتوانی فدراسیون های مختلف در حل این مشکل سوالی است که احتیاجمند پاسخگویی از طرف مسئولان ورزشی فدراسیون است.

بدعهدی اسپانسری که نایب رئیس بانوان آورده بود!

موضوع دیگری که به تازگی برای والیبال بانوان حاشیه ایجاد نموده انصراف تیم مبنا تجارت کاسپین از بازی برابر تیم توپکا در هفته هفتم لیگ است. مریم هاشمی، سرمربی مبناتجارت در گفت وگو با خبرنگاران بیان نمود: علت این تصمیم عدم پایبندی اسپانسرمان به تعهداتش است. اسپانسری که به گفته هاشمی پیشنهاد کعبی زاده بوده و بازیکنان و کادر به پشتوانه اعتماد به نایب رئیس سابق با این اسپانسر همکاری کردند، اما اکنون از انجام تعهداتش سرباز زده است. درست است که جذب اسپانسر مطمئن برای لیگ بانوان راهکاری درست برای یاری به پیشرفت این رشته است اما اولا باید مطمئن شد که اسپانسر توانایی انجام تعهدات مالی اش را دارد و دوما باید قوانین سفت و سخت تری هم برای ورود آنها و هم برای پیگیری مطالبات والیبالیست ها هنگام بدعهدی حامی مالی وجود داشته باشد، در غیر این صورت جذب اسپانسری که در میانه راه تیم را رها کند وضعیت را بدتر می نماید.

به طور کلی ورزش بانوان به دلیل عدم پخش تلویزیونی و رادیویی در زمینه جذب اسپانسر مسائلی دارد و این موضوع هم در تشکیل تیم های باکیفیت و قوی و در نتیجه کیفیت کلی لیگ ها و مسابقات تاثیرگذار است. والیبال بانوان هم از این قاعده مستثنا نیست اما کسانی که بر پست های مدیریتی تکیه می زنند موظف هستند با شناخت دقیق کلیه مسائل، راهکارهای مناسب برای آن ها در نظر بگیرند. انتظاری که اکنون از فدراسیون جدید والیبال می رود، این است که برنامه های دقیقی برای بخش بانوان طراحی کند به گونه ای که در فصل های آینده شاهد لیگی پویا به عنوان پشتوانه ای قوی برای تیم ملی باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 4230

به "والیبال پرحاشیه بانوان؛ لیگی که روی هواست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والیبال پرحاشیه بانوان؛ لیگی که روی هواست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید