مجلس ترکیه با اعزام نیرو به لیبی موافقت کرد

به گزارش مهسان بلاگ، مجلس ترکیه با لایه این کشور برای اعزام نیروی نظامی جهت حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرد.

مجلس ترکیه با اعزام نیرو به لیبی موافقت کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مجلس ترکیه شامگاه پنجشنبه (12 دی) با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی جهت حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرد.

نمایندگان مجلس ترکیه در نشست امروز خود برای رأی گیری در خصوص اعزام نیرو به لیبی، با اکثریت آرا (325 رأی از مجموع 550 نماینده) با این تصمیم دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه موافقت کرد.

بر اسا این لایحه، مجلس به دولت ترکیه این مجوز را می دهد که جهت حمایت از دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج که مورد حمایت جامعه بین الملل است، نیرو و تجهیزات اعزام کند.

ترکیه اخیرا به صورت جدی وارد پرونده لیبی شده و رسما از دولت فایز السراج در مقابل دولت حامی ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی حمایت می نماید.

لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ معمر القذافی، دیکتاتور لیبی در سال 2011، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال 2015 با حمایت سازمان ملل و جامعه بین الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست فایز سراج بر اساس توافق صُخیرات مغرب تشکیل شد. هم اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و مجلس وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال حفتر نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست عبدالله الثنی و مجلس در طبرق زدند که به مجلس طبرق معروف است و طی این سال ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و مجلس، جنگ و درگیری است.

دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف بندی های بین المللی و منطقه ای شده است. به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می نمایند.

حدود یک ماه پیش ترکیه دو تفاهم نامه همکاری امنیتی و ترسیم مرزهای دریایی با دولت وفاق ملی لیبی امضا کرد تا بتواند منابع انرژی در دریای مدیترانه را اکتشاف و استخراج کند؛ این اقدام، باعث ناراحتی مصر، یونان، قبرس جنوبی و ژنرال خلیفه حفتر شده و قرار است چهار کشور یونان، مصر، فرانسه و قبرس یونانی نشین روزهای چهارم و پنجم ژانویه (13 و 14 دی) در قاهره حول تحولات لیبی دور هم جمع شوند.

دولت ترکیه هفته گذشته بعد از دریافت درخواست یاری نظامی رسمی از سوی دولت وفاق لیبی، گفت که نیروهای خود را به این کشور خواهد فرستاد. آنکارا تا به امروز بیش از 3 نوبت از سوریه، نیروهایش را به لیبی فرستاده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 32149

به "مجلس ترکیه با اعزام نیرو به لیبی موافقت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس ترکیه با اعزام نیرو به لیبی موافقت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید