انتها بی نتیجه مذاکرات مسکو، تلاش روسیه و ترکیه برای یافتن زبان مشترک

به گزارش مهسان بلاگ، درحالی که دور نخست رایزنی های روسیه-ترکیه در مسکو، بدون نتیجه انتها یافته، ولی روس ها همچنان امیدوارند بتوانند با مقامات آنکارا درباره ادلب به سازش رسیده و هم روابط دوجانبه از تیرگی نجات یابد و هم اوضاع در سوریه وخیم تر نشود.

انتها بی نتیجه مذاکرات مسکو، تلاش روسیه و ترکیه برای یافتن زبان مشترک

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: روز نخست مذاکرات مقامات نظامی و دیپلماتیک روسیه و ترکیه درباره وخامت اوضاع ادلب روز دوشنبه در مسکو بدون نتیجه به سرانجام رسید. آنکارا به انتقال تجهیزات نظامی خود به شمال سوریه ادامه می دهد و همچنان خواستار خروج فوری ارتش سوریه از مواضع تصرف شده خویش است.

این در حالی است که مقامات مسکو معتقدند که آنکارا وظیفه خود در رابطه با جدا کردن تروریست ها و مخالفان مسلح میانه رو را عمل نکرده است. البته ، آنها در عین حال درباره وجود درک کامل بین نظامیان روسی و ترکیه ای صحبت می کنند.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای گفت که در مذاکرات مسکو ، کنندگان این کشور بر لزوم کاهش سریع وخامت اوضاع در منطقه و جلوگیری از وخیم تر شدن شرایط انسانی تأکید کردند. طرف ترکیه ای همچنین معتقد است که لازم است در چارچوب توافقات سوچی درباره ادلب سریعاً اقدام شود.

این رایزنی های دوجانبه که با حضور کنندگان وزارتخانه های امور خارجه، وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی دو کشور برگزار می شود ، امروز، سه شنبه نیز ادامه خواهد یافت. مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در آستانه مذاکرات مسکو یادآور شد: ما بعد از این مصاحبهها تصمیم خواهیم گرفت که آیا ضرورتی برای برگزاری نشستی بین روسای جمهوری روسیه و ترکیه وجود دارد یا خیر.

دو دوره قبلی رایزنی های روسیه و ترکیه درباره ادلب ، که در تاریخ 8 و 10 فوریه (19 و 21 بهمن ماه) در آنکارا برگزار شد، نیز بدون نتیجه معین سرانجام یافته بود.

امیدواری روسیه برای دست یابی به توافق با ترکیه درباره اوضاع ادلب

مقامات مسکو با مواضع دمشق درباره لزوم مبارزه قاطع با تروریست ها در ادلب موافق هستند، در عین حال امیدوارند که بتوانند با آنکارا نیز به توافق دست یابند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته (دوشنبه) در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی، با اشاره به مذاکرات دوجانبه در پایتخت روسیه ، اعلام کرد که درک کاملی بین نظامیان روسیه و ترکیه در استان ادلب سوریه وجود دارد. وی ابراز امیدواری کرد رایزنی های مسکو در نهایت بتوانند براساس توافقاتی که بین روسای جمهور روسیه و ترکیه حاصل شده، نظریات و راه حل هایی را ارائه دهند که شرایط ادلب سرو سامان یابد .

لاوروف دو روز پیش نیز با همتای ترکیه ای خود در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و درباره اقدامات دوجانبه برای کاهش وخامت اوضاع اوضاع ادلب مصاحبه کرد.

وزیر خارجه روسیه معتقد است، روابط مسکو و آنکارا در سطح بسیار خوبی قرار گرفته است ، ولی این به معنای آن نیست که دو طرف درباره همه مسائل اتفاق نظر داشته باشند.

روسیه و ترکیه نه به رویارویی، بلکه به یک توافق درباره ادلب نیاز دارند

بدین ترتیب مسکو انکار می کند که درگیری بین نظامیان سوری و ترکیه ای در ادلب ممکن است به یک رویارویی بین روسیه و ترکیه تبدیل شود.

الکساندر شومیلین رئیس مرکز اروپا-خاورمیانه موسسه اروپا در آکادمی علوم روسیه در این باره معتقد است: نه یک رویارویی ، بلکه یک سازش ، منافع کرملین را برآورده می کند. روسیه نمی تواند توان بالقوه روابط خود با ترکیه که اکنون به دست آمده است را قربانی کند. ولی روشن است که بشار اسد به سختی موافقت خواهد کرد که نظامیانش را از ادلب خارج کند. برای این منظور آنکارا هم باید امتیازاتی برای رسیدن به نتیجه مورد قبول همه طرفین بدهد.

به گفته این کارشناس، درگیری های اخیر در استان ادلب سوریه هم برای دولت سوریه و هم برای ترکیه اهمیت اساسی است. برای دمشق از بین بردن یک منطقه جداافتاده و غیر قابل کنترل نشده مهم است. با توجه به اینکه عملیات نیروهای دولتی در ادلب با موفقیت در حال پیشرفت است ، دمشق قطعاً مایل به عقب نشینی نیست. و برای رجب طیب اردوغان هم تسلیم کردن منطقه ادلب به سوریه ضربه جدی به اعتبارش وارد خواهد کرد.

مقامات تهران تعهدات آنکارا در قبال سوریه را به اردوغان گوشزد کردند

به نوشته این روزنامه، در این بین، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز جنبه دیگری از توافقنامه صلح درباره سوریه را به همتای ترکیه ای خود گوشزد کرد که در آنکارا نیز انکار نمی شود.

رئیس جمهروی ایران که به همراه روسیه، متحد نزدیک دمشق محسوب می شود گفت: آقای اردوغان در همه نشست های برگزار شده درباره سوریه آشکارا به دو نکته اذعان کرده است - وحدت سوریه و این واقعیت که تمام خاک سوریه باید تحت کنترل دولت این کشور قرار داشته باشد.

البته مقامات ترکیه هنوز مشروعیت دولت فعلی سوریه را رد می کنند، بنابراین تحت کنترل دمشق و تحت کنترل بشار اسد قرار داشتن ادلب، ظاهراً از نظر اردوغان ، دو مسئله متفاوت است.

بدین ترتیب مقامات مسکو کار بسیار دشواری پیش روی دارند. آنها باید سعی کنند به نوعی بین خواسته غیرقابل انطباق طرف ترکیه ای و دمشق، تعادلی برقرار کنند. در غیر این صورت، تیرگی بوجود آمده در روابط با آنکارا، ممکن است به یک مشکل جدی تبدیل شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 35486

به "انتها بی نتیجه مذاکرات مسکو، تلاش روسیه و ترکیه برای یافتن زبان مشترک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها بی نتیجه مذاکرات مسکو، تلاش روسیه و ترکیه برای یافتن زبان مشترک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید