پیروزی روسیه در مسابقه با آمریکا بر سر فراوری سریع تر واکسن کرونا

به گزارش مهسان بلاگ، در شرایطی که مقامات روس از موثر بودن و ایمنی واکسن فراوری شده علیه ویروس کرونا خبر داده و وعده شروع واکسیناسیون در اوایل پاییز را می دهند، در واشنگتن معتقدند کشوری نمی تواند قبل از آمریکا به واکسن دست یابد.

پیروزی روسیه در مسابقه با آمریکا بر سر فراوری سریع تر واکسن کرونا

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه اینترنتی وزگلیاد در تحلیلی نوشته است: روسیه از اتمام آزمایشات بالینی واکسن جدید علیه ویروس کرونا و آمادگی برای آغاز واکسیناسیون گسترده در اوایل فصل پاییز خبر داده است. ضمن اینکه همین روز گذشته در ایالات متحده مدعی شدند که روسیه قادر به پیشی دریافت از آنها در فراوری واکسن کرونا نخواهد بود.

این در حالی است که با فرا رسیدن پاییز بیماری آنفولانزا نیز شیوع پیدا نموده و قرار است که شهفرایندان روس در مقابل این عفونت نیز واکسینه شوند. آیا وزارت بهداشت روسیه می تواند استفاده بی خطر از دو نوع داروی فعال بیولوژیکی به طور هم زمان را ثابت کند؟

میخائیل موراشکو وزیر بهداشت روسیه اعلام نموده که انجام واکسیناسیون علیه عفونت ویروس کرونا برای ماه اکتبر (مهر-آبان) برنامه ریزی شده و برای شهفرایندان روس کاملاً رایگان خواهد بود. وی همچنین یادآور شد که واکسیناسیون علیه آنفلوانزا هم از تاریخ 10 آگوست (20 مرداد ماه) آغاز می گردد.

به گفته وی، واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در وهله نخست اول برای افرادی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند- از جمله کارمندان مراکز درمانی-پزشکی و معلمان، انجام خواهد شد.

این مقام روس یادآور شد که مرحله آزمایشات بالینی واکسن کرونا که در مرکز تحقیقات ملی گامالی فراوری شده، به اتمام رسیده و اکنون اسناد لازم برای تشریفات مربوط به ثبت آن در حال آماده سازی است.

آمریکا مایل نیست کسی در زمینه فراوری واکسن کرونا از این کشور پیشی بگیرد

این در حالی است که باید توجه داشت که در حال حاضر بسیاری از کشورها درگیر ساخت واکسن مناسبی برای ویروس کرونا هستند و این فرایند بیشتر شبیه یک مسابقه شده است. علاوه بر روسیه، ایالات متحده، چین و بعضی کشورهای اتحادیه اروپا نیز کوشش زیادی را در این زمینه انجام می دهند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد داشت از شرکت بیودارویی آلمانی CureVac واکسن کرونا را خریداری کند تا از پیشرفت های اختصاصی آنها در این زمینه بهره ببرد و اولین کسی باشد که به واکسن کرونا دسترسی پیدا کند. در اواخر ماه جولای، شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی Moderna مرحله نهایی آزمایشات به روی واکسن ویروس کرونا را آغاز کرد.

در حال حاضر بیش از 30 آزمایشگاه در سراسر دنیا در حال کار به روی این واکسن هستند.

روز گذشته (یکشنبه)، آنتونی فائوچی رئیس ارشد بخش بیماری های عفونی ایالات متحده، مدعی شد که بعید است روسیه و سایر کشورها بتوانند در فراوری واکسن علیه کرونا از ایالات متحده سبقت بگیرند.

وی در جلسه شنود کنگره گفت: ما خیلی سریع در حال حرکت به سمت جلو هستیم و من فکر نمی کنم واکسنی قبل از واکسن ما وجود داشته باشند که ما مجبور شویم در این رابطه به کشورهای دیگر وابسته شویم.

روسیه روی تاثیر و ایمنی واکسن فراوری شده در این کشور بسیار اصرار دارد

این در حالی است که مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالی با همکاری وزارت دفاع روسیه آزمایشات بالینی به روی واکسن خود را در یک بیمارستان نظامی به سرانجام رسانده است. در اواخر ماه جولای، دومین گروه واطلبان، متشکل از 20 نفر، بعد از گذراندن دوره قرنطینه و تزریق واکسن، بیمارستان را ترک کردند. همانطور که وزارت دفاع گزارش داده، در این افراد هیچ گونه عوارض جانبی مشاهده نشده و شرایط سلامت آنها خوب است. بدین ترتیب، نتایج آزمایشات نشان داده که این واکسن کاملاً ایمن است.

وزارت بهداشت روسیه اکنون منتظر دو درخواست دیگر برای آزمایشات بالینی برای واکسن کووید-19 است. پیش از این، تاتیانا گالیکووا معاون نخست وزیر گفته که فراوری انبوه واکسن ساخت شده در مرکز گامالی در ماه سپتامبر آغاز می گردد.

به گفته وی، واکسن امیدوار کننده دیگر، واکسن ساخت موسسه تحقیقاتی وکتور است که قرار است در ماه سپتامبر ثبت شده و فراوری آن در ماه اکتبر آغاز گردد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، موثر بودن و ایمنی را اصلی ترین ملزومات واکسن نامیده و تأکید نموده که اطمینان از واکسن ها باید مطلق باشد.

کریل دمیتری یف رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه، فراوری واکسن روسی علیه عفونت ویروس کرونا را با پرتاب ماهواره مصنوعی به مدار زمین توسط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1957 مقایسه کرد.

وی چند روز قبل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان یادآور شد که واکسنهای روسی اثربخشی خود را به خوبی نشان داده اند. به گفته وی، واکسن فراوری شده در روسیه در بیست و یکمین روز پس از تزریق آن به داوطلبان، همچنان 100 درصد مصونیت برای آنها ایجاد نموده است. ضمن اینکه، پس از تزریق مجدد، این مصونیت دو برابر خواهد شد.

لزوم اطمینان از تاثیر دو نوع واکسن کرونا و آنفولانزا بر یکدیگر

لاریسا پاپوویچ مدیر موسسه اقتصاد سلامت در مدرسه عالی اقتصاد مسکو هشدار داده است که انجام یک مطالعه دقیق به روی تاثیر دو نوع واکسن (علیه کرونا و علیه آنفولانزا) بسیار لازم است.

وی در تبادل نظر با این روزنامه در مورد عواقب درازمدت ترکیب دو داروی فعال بیولوژیکی ابراز تردید نموده و نسبت به تحقیقات بیشتر به روی عواقب احتمالی همزمانی استفاده از دو واکسیناسیون که وزارت بهداشت روسیه در حال برنامه ریزی آن است ابراز نگرانی نموده و یادآور شده است که اطلاعات زیادی درباره ویروس کرونا که کمتر از یک سال است، شناخته شده، وجود ندارد.

با این حال، آناتولی آلش تین استاد ویروس شناس در مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالی در سازگاری موفقیت آمیز این دو نوع واکسن اطمینان دارد.

وی در این رابطه گفت: سه ماه دیگر تا آخر ماه اکتبر باقی مانده است که مرحله سوم آزمایشات بالینی به روی واکسن ویروس کرونا به سرانجام خواهد رسید، یعنی مجموعه اطلاعات گسترده تری در این زمینه بدست خواهد آمد. این یک تجربه پر دردسر ولی عالی است. این امکان وجود دارد که مجوز استفاده از واکسن قبل از سرانجام این آزمایشات داده گردد. البته برای استفاده از آن، باید واکسن به صورت انبوه فراوری گردد. و اکنون سه ماه برای پیشرفت در این زمینه فرصت هست. ضمن اینکه هنوز صحبت بر سر واکسیناسیونی نخواهد بود که بتوان مستقیماً بر فرایند بیماری همه گیر تأثیر بگذارد. در شرایط فعلی صدها هزار نفر ممکن است واکسینه شوند، نه ده ها میلیون نفر.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 57731

به "پیروزی روسیه در مسابقه با آمریکا بر سر فراوری سریع تر واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیروزی روسیه در مسابقه با آمریکا بر سر فراوری سریع تر واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید