پیچیده ترین، نایاب ترین و پرطرفدارترین زبان ها

به گزارش مهسان بلاگ، روزنامه خراسان - فاطمه قاسمی: زبان، وسیله ای برای برقراری ارتباط با دیگران است و با پیوند خوردن آن با هویت ملی، فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی، نقش مهمی در زندگی مان ایفا می نماید. در همین زمینه توجه به گوناگونی زبانی همیشه مورد توجه سازمان یونسکو بوده تا جایی که در پی یک رویداد تاریخی در سال 1952 که دانشجویان شهر داکا در کوشش برای ملی کردن زبان بنگالی به عنوان دومین زبان پاکستان در کنار زبان اردو تظاهراتی آرام به راه انداختند، 21 فوریه هر سال برابر با دوم اسفند را روز جهانی زبان مادری نام گذاری نموده اند که هدفش افزایش آگاهی های عمومی درباره زبان شناسی، تنوع فرهنگی و زبانی و تاکید بر حفظ زبان مادری است.

پیچیده ترین، نایاب ترین و پرطرفدارترین زبان ها

سال جاری هم یونسکو این روز را با پیغام اهمیت زبان مادری بر توسعه، ایجاد صلح و آشتی جشن می گیرد. به گزارش این سازمان در جهان بیش از هفت هزار زبان وجود دارد که به طور میانگین در هر دو هفته، یک زبان از جهان محو می گردد که همراه با آن در واقع میراث فرهنگی و فکری مربوط به آن زبان هم از بین می رود! به همین مناسبت و در پرونده امروز زندگی سلام، نگاهی به چند واقعیت جذاب درباره زبان ها و آمار پرکاربردترین و سخت ترین زبان های جهان خواهیم انداخت.

از زبان سوتی تا زبان سخت جنگلی ها!

نایاب ترین و سخت ترین زبان های جهان، ویژگی های عجیب و غریبی دارند که کمتر درباره شان صحبت شده است. در گوشه و کنار این کره خاکی، زبان هایی وجود دارد که شاید توسط تعداد کمی از افراد استفاده گردد، اما نکات جالب و باورنکردنی زیادی درباره آن ها وجود دارد که در این مطلب به تعدادی از آن ها اشاره خواهد شد.

سوت بزن تا ببینم چی میگی!

سوت زدن هنوز هم یکی از راه های ارتباطی مردم روستای گومرا در جزیره قناری اسپانیاست که ساکنان آن از 400 سال قبل سیلبو گومرو یا سوت زدن را برای حرف زدن و ارتباط با هم انتخاب کردند، شاید، چون مجبور بودند از فواصل زیادی با هم صحبت نمایند. الفبای این مردم دو حرف صدادار و چهار حرف بی صدا دارد. یکی به صورت بم و بلندتر و دیگری به صورت زیر و نازک تر، به این صورت که به جای هر حرف، شکل خاصی از سوت زدن وجود دارد و مردم سوت ها را با جزئیات آن می فهمند و با هم حرف می زنند. این زبان، درواقع شبیه به اسپانیایی بوده که با گذر زمان به شکل سوت درآمده است. یکی از ویژگی های مثبت این زبان، امکان صحبت کردن از فاصله زیاد است! این زبان در سال 2009 به عنوان شاهکار میراث شفاهی و ناملموس بشر در یونسکو به ثبت رسید.

لطفا آشتی کن تا زبان مان منقرض نشده!

آیاپانیکو زبانی است که توانسته از میان اتفاقات مختلف تاریخی تا قحطی و دیگر بلایای طبیعی جان سالم به در ببرد و صد ها سال در کشور مکزیک صحبت می گردد، اما دو سال پیش احتمال فراموشی این زبان برای همواره قطعی به نظر رسید، آن هم فقط به یک دلیل مضحک؛ در کشور مکزیک تنها دو نفر به این زبان صحبت می نمایند، مانوئل سگوویا 83 ساله و ایزیدروولازکیز 77 ساله تنها ساکنان روستای آیاپا هستند که در 500 متری هم زندگی می نمایند. برای نجات این زبان، در سال 2011 موسسه ملی زبان های بومی به مانوئل پیشنهاد کلاس هایی را داد تا جوانان علاقه مند، آیاپانیکویی را یاد بگیرند. این پیشنهاد با استقبال روبرو شد، اما با گذشت زمان، از تعداد علاقه مندان کاسته شد و این کوشش به بن بست رسید. تا این که در 2018 به یاری غول مخابراتی جهان ودافون این دو با یکدیگر دیدار کردند و برنامه ریزی هایی برای نجات این زبان و نوشتن لغت نامه آن در حال اجرا است.

آرچی، سخت ترین زبان جهان

آرچیب نام روستایی 1200 نفره در جنوب روسیه است. تنها نقطه جهان که مردمش به زبان آرچی سخن می گویند، زبانی که از زبان منطقه های لک و آوار به وجود آمده است. برای هر لغت نزدیک به یک میلیون و 500 هزار ترکیب مختلف وجود دارد! مثلا اگر فعل خواندن در زبان فارسی به شش فرم صرف می گردد در زبان آرچی یک میلیون و 502 هزار و 839 شکل مختلف خواهد داشت! زبان شناس ها، آرچی را با حدود 80 هجای صامت و 26 هجای مصوت، یکی از سخت ترین زبان های جهان می دانند و جان می دهد برای جریمه کسانی که با قواعد ساده زبان هایی، چون فارسی و انگلیسی کنار نمی آیند.

با این زبان با فضایی ها حرف بزنیم!

سال 1960 بود که دکتر هانس فرودنتال کتابی به نام لینکاس: زبان طراحی شده برای ارتباط های کیهانی را منتشر کرد. او در کتاب زبانی را معرفی نموده بود که با یادگیری آن و به وسیله ارتباط رادیویی، امکان صحبت با بیگانه ها فراهم می شد. به گفته او، لینکاس زبان قابل درک فرازمینی هاست و البته شبیه هیچ زبانی روی کره زمین نیست. در این زبان اعداد در کنار پالس های تکراری و با فاصله قرار می گیرند. این زبان سال ها مورد توجه قرار نگرفت و هیچ ارتباط رادیویی با بیگانه های فضایی صورت نگرفت و فقط در حد یک تئوری باقی ماند. بعد از مدتی دو کانادایی اخترشناس یک سیستم رمزگشایی ضد پارازیت ساختند تا بهتر بتوانند با بیگانگان فضایی ارتباط برقرار نمایند و در 1999، این دو پیغامی را به زبان لینکاس به نزدیک ترین ستاره کهکشان مخابره کردند. سال 2003 این آزمایش دوباره تکرار شد، اما هنوز پاسخی از سوی فضا دریافت نشده است.

زبان سخت جنگلی ها!

بعد از آرچی به نظر می رسد که سخت ترین زبان جهان، تویوکا است؛ این زبان را 500 تا 1000 نفر در کلمبیا و قبیله هایی در جنگل های آمازون برزیل صحبت می نمایند و در جهانی مدرن چندان صحبت نمی گردد. سختی این زبان در این است که در حالی که بیشتر زبان های جهان دارای چند پسوند محدود برای فعل هستند تا زمان یا جنسیت را برای فاعل تغییر دهند، این زبان 50 تا 140 پسوند فعلی دارد که می تواند یک معنا را به طور کلی تغییر دهد. مثلا با یک پسوند معنای فعل، دانستن است و با یک پسوند معنای آن فرض کردن می گردد.

زبانی تبعیض آمیز با نقابی شاهانه!

در تایلند هنگام صحبت با پادشاه این کشور، زبان خاصی به کار می رود، زبانی که مردم عادی با آن صحبت نمی نمایند. نام این زبان راچاساب و به معنی زبان سلطنتی است که قدمتی 700 ساله دارد. این زبان در سنت و فرهنگ تایلندی ها ریشه عمیقی دارد، اما عده بسیار کمی قادر به صحبت کردن به آن هستند. در اخبار، برنامه های تلویزیونی، روزنامه ها و هرکجا که قصد صحبت کردن با پادشاه تایلند و اعضای خانواده یا حتی موضوعی درباره آن ها باشد از این زبان استفاده می نمایند.

زبانی با 3 حرف صدادار و بی عدد

پیراها آخرین زبان از دسته زبان های برزیل است که هنوز منقرض نشده است. این زبان در نوع خود جالب و کوتاه است چرا که تنها سه حرف صدادار و هشت حرف بی صدا دارد و هیچ کاراکتر دیگری در زبان آن ها نیست. در این زبان هیچ کلمه ای برای تعریف رنگ ها یا اعداد انتخاب نشده است و تنها با دوکلمه تاریکی و نور تمام رنگ ها توصیف می گردد و تعداد هم با یکی از سه کلمه (چند، کمی بیشتر، زیاد) معین می گردد. بعضی از بومی ها قادر به برقراری ارتباط نیستند و با هوم یا سوت همدیگر را متوجه منظور خود می نمایند و برای معانی متفاوت از بلندی صدا استفاده می نمایند. مثلا کلمه دوست و دشمن به یک شکل نوشته می گردد، اما متفاوت تلفظ می گردد.

مشهورترین زبان های ساختگی در فیلم و سریال ها

شاید برای تان جالب باشد که بدانید بعضی از نویسندگان فیلم ها و سریال ها در جهان برای خاص تر شدن فیلم شان، یک زبان فراوری نموده اند! از فیلم آواتار بگیرید تا ارباب حلقه ها و بازی تاج و تخت. در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می گردد.

زبان ناوی در فیلم آواتار

در فیلم آواتار جیمز کامرون که در سال 2009 اکران شد، موجوداتی در سیاره ای به نام پاندورا با زبان غریبی زندگی می کردند. کامرون برای این فیلم به دنبال زبانی بود که هیچ بشری تا به امروز با آن حرف نزده باشد و دیگر این که گرامر و ادای جملات برای هنرپیشگان فیلم آسان باشد. جهانی این موجودات خیالی به حدی برای کامرون جدی بود که به خاطرش از دکتر پول فورمر زبان شناس خواست تا زبانی برای آواتاری ها ابداع کند. فورمر برای این زبان آواشناسی، دستورزبان، نحوه خوانش و مترادف ها را ایجاد کرد و بعد از اتمامش در سال 2005 نامش را ناوی گذاشت. این زبان نزدیک به هزار کلمه داشت و گرامرش را فقط دکتر فورمر می دانست و بعد از اکران فورمر هزاران ایمیل درخواست یادگیری این زبان رادریافت کرد و به همین دلیل گرامر و یادگیری زبان ناوی را در وب سایتش قرار داد.

زبان دوثراکی در سریال بازی تاج و تخت

وقتی که قرار شد شبکه اچ. بی. او کتاب ترانه آتش و یخ از جرج آر. آر. مارتین را در قالب سریال تاریخی و حماسی بازی تاج و تخت بازسازی کند، تهیه نمایندگان زبان شناس مشهوری را به نام دیوید جی. پترسون استخدام کردند تا کلمات و عبارات مبهمی را که مارتین ساخته بود در قالب یک زبان متعلق به فرهنگ مردمی اسب سوار و کوچ نشین و وحشی تنظیم کند. همان طور که در سریال می بینید، فرهنگ دوثراکی هیچ علاقه ای به اخلاق و استفاده از کلمات محترمانه ندارد و به همین دلیل سه هزار کلمه ای که پترسون در قالب یک زبان کامل خلق کرد متناسب با سبک زندگی خشن این قوم است. مثلا هیچ معادلی برای تشکر کردن وجود ندارد، زیرا در این فرهنگ کسی از دیگری تشکر نمی کند. کامل بودن این زبان در حدی است که قرار است در بعضی دانشگاه ها به عنوان زبان دوم آموزش داده گردد!

آهنگ های اِلف ها در فیلم های ارباب حلقه ها

یکی از چیز هایی که باعث شد جهانی ارباب حلقه ها تا این حد واقعی باشد، تنوع زبانی بود که تالکین در کتاب های خود گنجانده است و توسط همه شخصیت ها، درختان، جن ها و کوتوله ها صحبت می گردد. در این میان، دو زبان خنیا برای شعر، جادو و دیگر موضوعات مهم غیرروزمره و سیندارین برای دیگر موارد بیش از همه دقیق و پیچیده بودند و توسط اِلف ها استفاده می شوند. زبان خنیا ترکیبی از زبان کهن مناطق اسکاندیناوی، ولزی، فنلاندی و گیلیک بود و هواداران این زبان طی دهه ها پس از نوشتن کتاب های تالکین به تشریح این زبان پرداخته اند به نحوی که اکنون بخش زبان شناسی زبان الف ها وجود دارد و سه مجله به این زبان منتشر می گردد.

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: برترین ها
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 53867

به "پیچیده ترین، نایاب ترین و پرطرفدارترین زبان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیچیده ترین، نایاب ترین و پرطرفدارترین زبان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید