چاقو، ویتامین C سبزی را نابود می کند!

به گزارش مهسان بلاگ، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مثلا سالاد کاهو درست کرده باشید اما چون خورده شده و در یخچال مانده، پلاسیده شده است یا این که سبزی خوردن بعد از گذشت زمانی حالت پژمردگی پیدا کرده است.

چاقو، ویتامین C سبزی را نابود می کند!

چاقو، ویتامین C سبزی را نابود می کند!

نویسنده: دکتر گلبن سهراب*

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مثلا سالاد کاهو درست کرده باشید اما چون خورده شده و در یخچال مانده، پلاسیده شده است یا این که سبزی خوردن بعد از گذشت زمانی حالت پژمردگی پیدا کرده است.

علت این پلاسیده شدن از دست رفتن آب است. برخی سبزیجاتی که برش نخورده اند اگر مدتی در آب ریخته شوند طراوت خود را باز می یابند، اما سبزیجاتی که برش می خورند به ویژه کاهو و کلم در درجه اول سلول های شان تغییر شکل داده آب خود را از دست می دهند و دیگر انسجام اولیه را ندارند. از سوی دیگر تماس چاقو با آنها سبب می شود یک سری آنزیم ها در سبزیجات فعال شوند که ویتامین C را تخریب می کنند. البته ویتامین C به طور کل در اثر ماندگاری کاهش پیدا می کند.

تحقیقات نشان داده اند از زمانی که یک میوه و سبزی چیده می شود تا زمانی که مصرف شود، به مرور ویتامین C خود را از دست می دهد. وقتی سبزی برش چاقو می خورد این ویتامین در اثر آنزیم های آزاد شده بیشتر تخریب می شود. در کل، ویتامین ها به ویژه ویتامین های محلول در آب مثل ویتامین های گروه B و C ویتامین های بسیار حساسی بوده و در اثر تماس با نور یا اکسیژن هوا به سرعت از بین می فرایند. در یک سالاد مانده در درجه اول آب و بعد ویتامین های آن به مرور از بین می رود و تنها چیزی که تغییر نمی کند فیبر است. فبیر در واقع بخش غیرقابل هضم گیاهان است که گرچه در دستگاه گوارش هضم نمی شود، ولی به عملکرد بهتر دستگاه گوارشی کمک می کند. یکی از مسایلی که باعث می شود متخصصان تغذیه تاکید زیادی به مصرف میوه و سبزیجات داشته باشند همین فیبر موجود در سبزیجات است. فیبر چون به دفع کمک می کند باعث می شود ترکیبات مضر موجود در مواد غذایی کمتر در روده مانده و سریع تر خارج شوند. در ضمنً، وجود فیبر سبب کاهش جذب کلسترول هم می شود.

سبزیجات و سالاد مانده گرچه ممکن است برخی ویتامین ها و خواص خود را از دست دهند اما فیبرشان تغییر نمی کند و از این نظر مصرف آنها مضر نیست ولی به هر حال هدف اصلی از مصرف میوه و سبزیجات فقط دریافت فیبر نیست. ما به ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آنها هم نیاز داریم. به همین علت باید توجه داشته باشیم میوه و سبزیجات را تا جای ممکن تازه مصرف کنیم و تا حد ممکن نزدیک به زمان مصرف برش بزنیم تا مواد معدنی و ویتامین ها هم همراه فیبر به بدن ما برسد.

نباید فراموش کرد که ما عمده ویتامین ها، به ویژه ویتامین C و ویتامین های محلول در آب را از میوه ها و سبزیجات تازه می گیریم؛ زیرا غذاهایی که حاوی سبزیجات هستند، سبزی شان بر اثر حرارت دیدن میزان قابل ملاحظه ای از ویتامین خود را از دست می دهد. بنابراین در هنگام مصرف سبزیجات توجه به تازگی و البته حرارت دیدن آنها نکته مهمی است که باید همواره به خاطر داشت.

پی نوشت ها :

*متخصص تغذیه

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 96567

به "چاقو، ویتامین C سبزی را نابود می کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاقو، ویتامین C سبزی را نابود می کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید