چرا سریال یاور را شبیه ستایش می بینیم؟

به گزارش مهسان بلاگ، انتخاب آقای داریوش ارجمند به عنوان کاراکتر اصلی، بر مبنای سریال ستایش نبوده است، بلکه بر اساس تعریف فیلمنامه، از حضور ایشان بهره گرفته ایم.

چرا سریال یاور را شبیه ستایش می بینیم؟

تهیه نماینده مجموعه یاور با اعتقاد بر اینکه کمی زمان می برد تا سریال های رمضان 1400 جا بیفتند و از سوی بیننده دنبال شوند، درباره انتخاب داریوش ارجمند در این سریال و همچنین همکاری مجدد با کارگردان و نویسنده سریال ستایش در مجموعه یاور شرحاتی را عنوان نمود.

آرمان زرین کوب درباره ساخت سریال یاور و واگذاری شخصیت اصلی آن به داریوش ارجمند که کم شباهت به حشمت فردوس در سریال ستایش هم نیست، شرح داد: به هر حال قصه ای نوشته می شود، شخصیتی در جریان آن قصه خلق و بر مبنای تعریفی که آن درام دارد، انتخاب می شود که آن شخصیت چه مختصاتی داشته باشد و اینکه کاراکتر بر مبنای شخصیت اجتماعی اش، شبیه به چه شخصیتی باشد.

مگر ما شبیه حشمت فردوس در جامعه مان کم آدم داریم. خیلی ها در همین موقعیت اجتماعی هستند. اگر شباهت را در این می بینید، می توان گفت بله یاور شبیه به حشمت فردوس است.

تهیه نماینده سریال یاور در عین حال گفت: ما در این سریال، با قصه دیگری طرفیم و بازیگر انتخابی مان بر اساس نقشی است که روایت شده است و در نهایت به آقای داریوش ارجمند رسیدیم؛ چون بازیگری مابه ازای ایشان کمتر در شرایط فعلی موجود بوده است.

زرین کوب در ادامه اظهاراتش اینگونه ادامه داد: در تعریف کاراکتری که آقای مطلبی (نویسنده سریال یاور) آفریدند، انتخاب به سمت بازیگری مثل آقای داریوش ارجمند می رفت. توانایی در اجرای این نقش و سابقه ای که با لحن نوشته آقای مطلبی دارند، می توانست کار را بهتر و باورپذیرتر کند. بله؛ می توان گفت یاور و حشمت فردوس از جهاتی شبیه اند و این هیچ ایرادی ندارد.

زرین کوب که تهیه نمایندگی سریال های بوم و بانو و ستایش (هر دو به کارگردانی سعید سلطانی) و مرگ تدریجی یک رویا (ساخته فریدون جیرانی) را هم در کارنامه دارد، درباره سریال ماه رمضانی یاور اعلام کرد: ما سریال هایی داریم که مضمون آن ها آنقدر شبیه به هم است که به راحتی می توان تشخیص داد که در روال داستان چه اتفاقی خواهد افتاد. به موازات هم، چنین سریال هایی ساخته می شوند.

حال ما در دو کار، انتخابمان آقای داریوش ارجمند بوده است و این اشکال نیست. اما قصه چیز دیگری را روایت می نماید و ملودرام اشک آور نیست. یاور یک ملودرام اجتماعی است که هم تِم جوانمردی دارد و هم گره های معمایی.

زرین کوب درباره چینش بازیگران در سریال یاور هم گفت: انتخاب آقای داریوش ارجمند به عنوان کاراکتر اصلی، بر مبنای سریال ستایش نبوده است، بلکه بر اساس تعریف فیلمنامه، از حضور ایشان بهره گرفته ایم. ما حتی با بازیگران دیگر هم مصاحبه کردیم، اما آقای ارجمند در این کاراکتر باورپذیرتر و مناسب تر بودند و بازیگری را پیدا نکردیم که به قدرت آقای ارجمند نقش را ایفا نماید.

او ادامه داد: ما بازیگری در سطح آقای داریوش ارجمند، که هم محبوب باشد و هم شخصیت را در قالب خود درست ایفا نماید، کم داریم. از طرفی در این شرایط کرونا، دسترسی به آن ها سخت بود. آقای ارجمند هم به دلیل سابقه کاری شان در کار ما با رعایت پروتکل ها مجاب شدند که در این کار با ما همکاری نمایند.

اما در نهایت انتخاب ما انتخاب درستی بود. شاید لحن شخصیتِ یاور، شبیه به کاراکتر حشمت فردوس در سریال ستایش باشد، اما داستان یاور داستانی مجزا از ستایش است و مهم، درگیر شدن مخاطب با قصه و جذابیت آن است.

زرین کوب درباره نحوه پرداختن به آسیب های اجتماعی در سریال یاور و اینکه راه چاره های ارائه شده تا چه میزان از پشتوانه روانشناسی و علمی برخوردار است؟ اظهار کرد: نویسنده قطعا بیگانه از فضای اجتماعی امروز و دور از مسائل روانشناسی نیست. کسی که متن می نویسد به همه این ها باید مسلط باشد؛ چه با فضا و موقعیت امروز و چه با تجربیاتی که در گذشته در روابط خانواده ها می دیده است.

بخشی از راه چاره را از تجربیات وام می گیرد و بخشی هم از موقعیت اجتماعی و کنونی امروز. قطعا با در نظر دریافت همه این موارد که کلیتی از گذشته و امروز بوده است، به آسیب مورد نظر می پردازد.

او در این زمینه با اشاره به ماجرای کاراکتر های جمال و همسرش در چند قسمت ابتداتی مجموعه، گفت: خود این موضوع یک آسیب اجتماعی است که بخشی از آن را نویسنده بر اساس تجربیات و مشاهدات گذشته و بخشی را با راه چاره های امروزی تلفیق نموده است و تبحر ویژه ای هم داشته است نسبت به اینکه مخاطبان آن طور که باید ببینند و به مسئله فکر نمایند. راه چارهی که تلویزیون کمتر به آن توجه می نماید. یا اگر در آثار نمایشی می بینیم راه چاره ها آنقدر کارساز نیست.

این تهیه نماینده در پاسخ به این پرسش که آیا یاور از همان ابتدا قرار بود سریال رمضانی باشد؟ شرح داد: از ابتدا مدیران شبکه سه سیما این سفارش را برای ماه مبارک رمضان به بنده و تیم سازنده دادند.

در چند سال اخیر سریالی هم نداشتیم که در داخل آن سفره رمضان پهن باشد؛ یعنی در حقیقت در این زمان، قصه روایت شده باشد. این سریال با توجه به نشانه ها و المان هایی که دارد، سریالی کاملا با مضمون رمضان تعریف شده است.

زرین کوب درباره همکاری اش با سعید مطلبی و سعید سلطانی که از سال ها پیش آغاز و تا به امروز هم تداوم داشته است، یادآور شد: این همکاری که به سال ها پیش برمی شود، از خوش اقبالی من است. از سال 78 در خدمت این عزیزان بودیم. کارگردان و نویسنده و تهیه نماینده سه ضلع اصلی مثلث در فراوری کار هستند.

وقتی ضلع های این مثلث هماهنگ باشند، طبیعی است که این همکاری ادامه پیدا می نماید. طبیعی است ما هم تعاملی درباره کار داریم که از ابتدا تا سرانجام برقرار بوده است و همواره سعی کردیم به حاصل کار فکر کنیم.

این تعامل باعث شده است مجددا با هم کار کنیم که به آن اعتقاد داریم و مطمئن هستیم آن فراوری می تواند خوب و با کیفیت و تاثیرگذار برای مخاطب باشد. تعامل عامل مهمی است که باعث شده است چند سالی با همدیگر همکاری داشته باشیم.

این تهیه نماینده درباره آغاز بی رمق سریال های رمضان 1400 نیز اظهار کرد: در سریال ها معمولا پس از گذشت چند قسمت، مخاطبان آغاز به دیدن کار می نمایند و تعداد بیننده ها بیشتر می شود؛ و البته بالعکس، اگر سریالی حرفی برای گفتن نداشته باشد، مخاطبان آن ریزش پیدا می نمایند.

فکر می کنم یاور دارای این ویژگی هست که روز به روز تعداد مخاطبانش بیشتر شود. امیدوارم این اتفاق بیفتد و مردم کار را دوست داشته باشند. طبیعی است که این مجموعه، تازه متولد شده است و باید کمی بگذرد تا مخاطب در آن ویژگی هایی ببیند که آن را دنبال کند.

آرمان زرین کوب معتقد است: رمق داشتن یا نداشتن یک سریال، شاید صرفا به این معنا نیست که کاری عجیب و غریب باشد. قصه ای تعریف شده است که کمی زمان می خواهد تا شخصیت ها و فضا ها شناخته شوند، جلو برود تا به مقاطع جذاب برسد و مخاطب هم با قصه جلو برود و همراه شود.

تهیه نماینده سریال یاور تاکید نمود: همین که ما بتوانیم در این شرایط کرونا، لحظاتی برای مخاطب ایجاد کنیم که آرامش داشته باشد، خودِ این، کار بزرگی است.

در پاسخ به اینکه کار ها رمق نداشتند، نمی توانم بگویم که واقعا چه سریالی در همان قسمت های ابتدایی که هنوز شخصیت ها شناخته نشده اند، مخاطبان را جذب نموده است؛ مگر اینکه با یک تعلیق و سرانجام شوکه نماینده ای روبه رو شویم که به مخاطب بگوید بنشین و قسمت بعدی را هم ببین.

او شرح داد: در یک ملودرام مثل ستایش که سریال پربیننده ای در دهه اخیر بوده است، قطعا مخاطبان از قسمت سوم ـ چهارم به بعد، مجذوب قصه شدند.

هر چند که درنهایت توقع به جایی است؛ چراکه ما در دوره ای زندگی می کنیم که اینترنت و فضای مجازی باعث شده است مردم کار های خیلی متفاوت تر از ساختار تلویزیونی ببینند و انتظار و توقعشان به سمت و سویی می رود که چرا ما چنین کار جذابی را نمی توانیم در آثار خودمان ببینیم.

آرمان زرین کوب در سرانجام درباره تفاوت آثار خارجی با سریال های ایرانی و جذابیتی که به دلیل ریتم تندشان دارند، اظهار کرد: معمولا کار های جذاب خارجی، در شش یا هفت قسمت فراوری می شوند و اگر ادامه داشته باشند فصل جدیدشان فراوری می شود؛ اما در هر قسمت از آن مخاطب چشم از صفحه تلویزیون برنمی دارد.

اما ما 40 قسمت 50 قسمت سریال می سازیم و با توجه به ذائقه مخاطب و فرهنگ ایرانی، کمی زمان می برد که کار جا بیفتد.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: فرادید
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 85204

به "چرا سریال یاور را شبیه ستایش می بینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سریال یاور را شبیه ستایش می بینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید